• Forsfors

HJÄLP gnuggsår på lår

Tänkte att det ju inte bara kan vara jag som har det här problemet, så jag tänkte höra hur ni andra gör.

problem: Feta lår som gnuggas antingen mot varandra om man har kjol eller mot sömmarna i byxorna så att man på insidan av dem får gnuggsårskavsår/brännsår, röda svidande och mycket irriterande. För mig är det allra värst precis ovanför knäna.

Mina lår börjar dessutom bli skrovvliga av friktionen nu, så snart kommer man väl få förhårdnader på dem, om man nu kan få det på lår, jag har aldrig hört talas om att någon har fått det förut...men å andra sidan verkar det här vara ett "tyst" problem hos oss tjocka kvinnor (och män?)

Fler som har problemet? vad gör ni för att lindra det+ vad gör ni för att motverka det?

• Svar på tråden HJÄLP gnuggsår på lår
  • Ei saa peitää

Ja tyvärr hjälper ju inte viktminskning så mycket om man har lår som är konstruerade så att de går ihop. Inte hjälper det att träna heller för då är det ju musklerna som går ihop istället. Kolla bara på alla sprinters på tv. Det är inte utan att man blir avundsjuk på er som har har ben vars lår inte går emot varann.

Själv får jag skavsår om jag rakat bikinilinjen så att det blir lite vasst när det växer ut. Det brukar jag lösa genom att istället använda min Silk-épil så att benen blir släta istället.

• vixen not a tramp

Kom på en som INTE kan ha det här problemet, hon norskan på Tv4 som läser vädret. (Tone?) Hennes lår är liksom alltid en bit ifrån varandra, har ni tänkt på det? Helt OT kanske, men ändå...

• Skrutthumlan

Gud va skönt att man inte är ensam...för här är en till "skavare"
    Är mullig och har provat alla olika grejer, tom tejpat på insidan av låren, det var ingen hit!
    har haft problem med att hitta typ hotpants som inte är för korta och som inte rullar upp sig samt inte är för långa så att dom syns när man sätter sig ner. har hittat ett par hudfärgade i microfiber som funkar ganska bra.

Ni som har gift er, hur har ni gjort under brudklänningen?
    Det känns ju inte direkt sexigt att ha ett par mammelucker under

/Skrutt

• f.d. Svart brud

Byxunderkjol är jättebra!

• Forsfors

Vi får snart starta en lårgnuggsårs-förening som verkar för att ta fram gnuggfria kläder och allehanda hjälpmedel

• londonbruden

jag har ocksa problem med det men jag koper toppensnygga(....ja dom ar faktiskt inte fula!!!) langbenta trosor, som trosvariant pa cykelbyxor. Tror att det ar market "abecita" som har dom, det finns pa valsorterade underklades affarer. Jag handlar alltid det nar jag ar hemma i Eskilstuna pa sommaren!!! Nu anvander jag mer kjol an byxor pa sommaren och det gjorde jag aldrig innan!

• IdaE

Jag köpte ett par tunna strumpbyxor som jag hade under min klänning. Sedan smög jag av de lite fint innan vi klädde av oss på kvällen

• Georgina

här är en till... inte i alla byxor, men i en del, och ALLTID när jag har strumpbyxor. Brukar skylla på att jag har skoskav om jag ska gå långt då, för det gör ju riktigt ont!

• fyran4

oj! Jag som inte ens hade tänkt på att ev skaffa mig en byxunderkjol elle rlikande.. Fast nu måste jag nog det.. Och jag som nästan aldrig har använt kjol längre för att för varje steg man tog så "gled" de med upp. Ja även vissa kortbyxor..
    Men nu på bröllopet ska man ju ha klänning..!
    Vad skönt att BT finns*ler*
    Måste åka och kolla upp lite grejer till mig själv tror jag ... Man ska väl vara fin även under klänningen ...

• Swing

Forsfors: Har just fått veta att hon betalade 15 000 kr för fettsugning av bullarna på lårens insida.

• Gilda

Hej,
    Jag har brukar smörja in lite babyolja på det stället som det skaver på funkar jätte bra för mig, och det känns inte så kladdigt som det kanske låter. Testa så får ni ser vad ni tycker.

/Gilda

• Nikita14

Kan tipsa om ngt som är helt kanon...Det var tjejen i underklädes affären som gav mig det... Hjälper även för oss med stor byst (lätt att få eksemliknande utslag under dom oxå) och det är PERVARYD finns på apoteket....Det är egentligen för fotsvamp...Jaja jag vet låter inte så kul...Men jag har använt det i 2½ år nu...är bara så kanon...

• Nikita14

PEVARYL ska det vara och inget annat

• Tant Pernilla

Nikita14: men är det inte lite tokigt att använda det medlet om det inte är svamp du har...? Då kanske det inte funkar den dagen du verkligen får svamp (i underlivet, t.ex.)? Men det kanske inte är nån "fara"...

• vixen not a tramp

babyolja ska jag testa nästa gång jag har kjol. Får nämligen bara guggsår när jag är barbent. Olja borde ju sitta bättre än talc. Kanske kan testa sån lightoil spray, den verkar skön.

• Nikita14

Tant Pernilla

Tror nog inte att det är nån fara...eftersom det är utvärtesbruk...
    Och det man får är faktiskt en variant av svamp/eksem... Det är den förklaring jag fick av min barnmorska på prev.

• lij

Men skavet mellan låren är ju inte svamp..

• Mrs. Robinson

Pevaryl funkade for mig, anledningen till att man far "gnuggsaren" ar for att inte huden far andas nar det ar varmt. Den forklaringen fick jag av min sjukskoterska. Hon sa att jag skulle smorja med Pevaryl efter att jag hade duschat ha pa mig "latta byxor" och efter nagra dagar forsvann det.

• lij

Jaha. Jag trodde det var friktionen och att man får typ skrapsår.. så verkar det vara på mig i alla fall. Däremot har jag fått svamputslag under brösten, men de liknar inte alls skavet mellan låren.

Svar på tråden HJÄLP gnuggsår på lår