• Forsfors

HJÄLP gnuggsår på lår

Tänkte att det ju inte bara kan vara jag som har det här problemet, så jag tänkte höra hur ni andra gör.

problem: Feta lår som gnuggas antingen mot varandra om man har kjol eller mot sömmarna i byxorna så att man på insidan av dem får gnuggsårskavsår/brännsår, röda svidande och mycket irriterande. För mig är det allra värst precis ovanför knäna.

Mina lår börjar dessutom bli skrovvliga av friktionen nu, så snart kommer man väl få förhårdnader på dem, om man nu kan få det på lår, jag har aldrig hört talas om att någon har fått det förut...men å andra sidan verkar det här vara ett "tyst" problem hos oss tjocka kvinnor (och män?)

Fler som har problemet? vad gör ni för att lindra det+ vad gör ni för att motverka det?

• Svar på tråden HJÄLP gnuggsår på lår
  • Freja

Jag är dessvärre skapt likadant (och jag har varit allt från small till överviktig).
    Detta bekymmer sitter inte i vikten (för min del iallafall).

Jag har några par cykelbyxor som jag använder vid de få tillfällen jag har kjol.
    Annars får jag också infanterield som bränner och svider.

/F :)

• Freja

Jo visst hade jag small, men det var ändå smal jag hade tänkt mig att skriva... ;)

• Forsfors

haha, jag tror att dena tråd skapat ett uppsving för tillverkarna av byxunderkjolar De kommer nog undra varför det blivit en sådan efterfrågan plötsligt

• Anna-Maja

Tror cyklister brukar smörja med silikon eller silikonbaserat glidmedel eller vattenbaserat glidmedel? Det kan ju var något. Det blir ju lite kladdigt förstås, men man behöver ju inte ösa på...

• Tant Pernilla

Anna-Maja: Jag tror att det i så fall får vara silikonbaserat glidmedel, för vattenbaserat glidmedel torkar efter ett tag när vattnet "dunstar"....

Augusti2005: Jag har köpt mina långbenta sloggitrosor på Åhléns City i Sthlm, med de borde rimligtvis gå att få tag i på andra ställen också. Kanske kan man be nån butik med annat sloggisortiment ta hem av den här långbenta sorten också?

Det brukar finnas liknande byxor som är i lite samma material som byxgördlar och sånt, men det som är skönt med sloggisarna är att de är tunna och i bomull, så det blir inte lika varmt och stramt som med de mer "sofistikerade" varianterna (som också är dyrare).

Byxunderkjolar har jag också sett på Åhléns, men även på Twilfit och Lindex, så de finns nog lite här och var. De brukar oftast föra en tynande tillvaro i ett hörn bredvid trosgördlar och mormorsbenkläder.

Många postorderfirmor (Halléns och Ellos t.ex.) har den här typen av underkläder också.

• Dallandra

Skönt att höra att man inte är ensam om problemet :)

Mitt problem ligger högst upp på låren, det är obehagligt att ha kjol eftersom låren går ihop, det blir svettigt och varmt, usch! i mitt fall har inget att göra med övervikt utan som flera har sagt innan så beror det även på hur man är byggd.

Jag brukar andvända barnpuder men jag ska nog ta och införskaffa byxunderkjol och långa trosor också.

• Swing

Fettsugning!
    Min väninna hade stora problem med att insidan av låren högst upp skavde mot varandra. Hon undvek kjol sommartid och laborerade också med allehanda gördlar, strumpbyxor och trosor. Särskilt när det var varmt ute kände hon sig olidligt svettig och instängd.

Härom året fettsög hon bort totalt 7,5 dl som 40-årspresent till sig själv. Är jättenöjd med att äntligen slippa detta lidande. Hon grämer sig bara att hon väntade så många år.

Vill också påpeka att hon är normalviktig, BMI 22. Hade detta problem även när hon vägde drygt 8 kg mindre och var jättesmal. Man kan tyvärr inte punktbanta, särskilt inte högst upp på insidan av låren.....

• Forsfors

Swing: vet du vad din väninna fick betala för fettsugningen? inte för att jag tror att jag skulle ha råd nu, men jag skulle gott kunna tänka mig att spara pengar och göra en senare, när jag är smalare för att för evigt slippa skavande lår...

• vixen not a tramp

Hej alla "skavisar"!
    Trodde jag var ensam i världen om detta problem, men som vanligt hittar man gelikar på underbara BT! Ska snarast bege mig till underklädesaffär och kolla in de där extra långa trosorna, den varianten tror jag passar mig bäst. Brukar köra med talk annars, men det håller inte så länge om det är riktigt varmt.

• blivande fru Andersson

Min mamma använder byxunderkjol när hon har kjol just för att slippa skavet och hon är jättenöjd med det! Rekomderas verkligen och syns inte under kjolen...

Svar på tråden HJÄLP gnuggsår på lår