• Forsfors

HJÄLP gnuggsår på lår

Tänkte att det ju inte bara kan vara jag som har det här problemet, så jag tänkte höra hur ni andra gör.

problem: Feta lår som gnuggas antingen mot varandra om man har kjol eller mot sömmarna i byxorna så att man på insidan av dem får gnuggsårskavsår/brännsår, röda svidande och mycket irriterande. För mig är det allra värst precis ovanför knäna.

Mina lår börjar dessutom bli skrovvliga av friktionen nu, så snart kommer man väl få förhårdnader på dem, om man nu kan få det på lår, jag har aldrig hört talas om att någon har fått det förut...men å andra sidan verkar det här vara ett "tyst" problem hos oss tjocka kvinnor (och män?)

Fler som har problemet? vad gör ni för att lindra det+ vad gör ni för att motverka det?

• Svar på tråden HJÄLP gnuggsår på lår
  • Tant Pernilla

Guldfisken: Jo, så kan man förstås lösa problemet. Men nu är det ju inte alltid så enkelt.

Dessutom så hade jag samma bekymmer när jag var betydligt smalare och vägde 30 kilo mindre än jag gör nu.

Tycker det var ett rätt dåligt tips, faktiskt.

• StinaS

Byxunderkjolar ja. Vet inte om de kallas något annat. Men de sitter inte tajt utan sitter ganska löst. Är som en vanlig underkjol fast med ben. Vet faktiskt inte varför de finns, kanske tänkta att använda just i byxkjolar, som väl knappt finns längre. Själv har jag haft en vit och en svart som jag växlat med.

Och Guldfisken - det är ju jättekul för dig att du lyckats gå ner i vikt, men rådmässigt var det ganska taskigt. Alla vet att saker och ting blir annorlunda om man går ner i vikt, alla är inte tillräckligt duktiga bara och att slå någon i magen för det tycker jag är lågt.

• Tant Pernilla

StinaS: Jo visst heter de byxunderkjolar!

Jag vet precis vad du menar för nåt. Dels var de väl tänkta att ha i byxkjolar, precis som du säger, men de går ju att ha både under vanliga långbyxor och vanliga kjolar. Om inte de vanliga långbyxorna har väldigt snäva ben förstås, för då blir kanske lite knöligt... Men under ett par ofodrade ylleflanellbyxor med lite vidare ben är de nog helt perfekta.

• K.C

grymt! det ska jag köpa... Känns som det kan sitta snyggt under kjol också... Tack för tipset.

ja, sjukt att sparka på liggande, på nåt sätt. det kan ju också finnas en möjlighet att den som nu kanske har några extra kilo och problem av det här slaget ändå TRIVS med sin kropp och inte vill förändra den! Usch för kropps-fascism.

• Forsfors

Hej, trist att se att det är så många som har samma problem, men kul att få höra om era lösningar!

Visste inte ens att det fanns byxunderkjolar, men det ska jag titta efter, och jag ska nog testa underbyxor med längre ben när jag har kjol också, problemet när jag har kjol sitter högre upp, när jag har byxor längre ner, har också funderat på om man kan linda om knäna för att slippa skavet, får väl köpa hem lite olika grejer och prova.

Guldfisken: jag vet att problemen försvinner om jag går ner i vikt, jag har varit smal förut och slapp då detta problem. men just nu så är jag tjock och just nu så har jag problemet, jag är på väg ner i vikt, men det kommer att ta säkert 1-2 år innan jag är smal igen, så under dessa år så kommer jag fortsätta att ha samma problem, så gå ner i vikt är ju en långsiktig lösning, men har man 40 kg kvar att ghå ner så är det en klen tröst.

• Anna-Maja

Problemen kan finnas även om man är smal. Den period i mitt liv som jag var som mest vältränad och hade ett bmi på 19-20 hade jag samma problem. Det beror lite på hur man är byggd också.

Tunna strumpbyxor i bomull som klipps av?
    Annars är nog byxunderkjol finast. Eller underbyxor med lite ben och kanske en spetskant på är fint.

• augusti2005

Var kan man köpa dessa byxunderkjolar??? verkar ju perfekt! Men sitter inte grenen lågt ner så att de ändå skaver? och var kan man köpa långa sloggitrosor?

• Guldfisken

Okej... no offense... TS frågade vad vi gjorde för att motverka problemet och jag svarade hur jag gjorde... Inget att ta illa upp av...

• Guldfisken

... så som sagt (framförallt, StinaS) var det inget jag sade för att vara taskig... bara ett helt korrekt svar på en fråga...

• Bröllopstokiig

De som ska cykla eller springa långt brukar få problem med skav också och de smörjer sig med något för att motverka det. Vet inte riktigt vad det är för något, men det borde finnas på sportaffärer och de kan nog hjälpa till.

Det kan också bero på materialet i kläderna. Jag brukar inte ha problem med skav men med ett par byxor som jag har så får jag skav mellan låren och också på låret där väskan går emot benet. Det är verkligen oskönt!! Kanske skulle ha en sån där byxunderkjol när jag har de byxorna.. Får väl kolla på någon bra underklädesaffär.

Svar på tråden HJÄLP gnuggsår på lår