• inte min tur än

GI metoden

Tänkte starta en liten tråd om GI-metoden...
    Imorgon ska jag börja mitt nya liv genom att prova den metoden! Får se hur det går...
    Någon annan som har tips eller erfarenheter de vill dela med sig av?

• Svar på tråden GI metoden
  • brudimaj

jag får dåligt samvete numera så fort jag inte äter GI!! DET är jobbigt, har totalt glömt hur man lagar vanlig mat!

• inte min tur än

Jag har gått över till viktklubben men försöker ändå välja mat med lågt GI, men jag äter numera allt. Blev så trög i hjärnan av att inte äta några kolhydrater som man skulle i början av den bantningsbok jag följde.

• mormallis

ja,man får ju inte hålla på i mer än 6 veckor ,i den fasen!!

• Meddelande borttaget
  • inte min tur än

Jag orkade bara hålla ut i 10 dagar!:)

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • inte min tur än

mormallis
    Såg i ett annat inlägg att vi följde samma GI-bok! Vilken vecka är du inne på? Hur många kilo har du gått ner?
    Jag kände som sagt att min hjärna inte pallade med den här metoden som påminner så om atkins,men jag har ändå tagit till mig det om mat med lågt GI,så lite har jag lärt mig!
    Tänk egentligen hur många olika bantningsmetoder det finns, inte blir man klok på vilken som är bäst heller!

• mormallis

inte min tur än:

Ja,man blir helt förvirrad av alla olika bantning metoder o tips!!
    Jag köpte boken och började den 2 feb..Alldså 15 dar sen.Har absolut inte följt den till punkt o prickar!!
    Slarvat då o då (åt semla igår!!)men,ändrat ganska så mycket.. Underviker ris,pasta,potatis och vit bröd..
    Den 2/2 vägde jag 65kg..
    Idag den 16/2 väger jag 61kg..Så ca 4 kg på 2 veckor
    Har läst ut boken,men lever inte i dessa "faser"...Tänker förnyftigt m.m
    Hur går det för dig då?

• Eurydike

Hej allihopa!
    Har hållit på med South Beach metoden några veckor. Men kände att det var lite för extremt för mig.

Har skaffat en bok som heter Enkel GI diet som verkar bra. Men finns det fler recpet att få tag på. Någon som kan tipsa om bra receptböcker? Variation gör det ju lättare att inte falla för frestelser.

• brudimaj

köp "Blodsockerblues i köket" med fredrik paulun.
    Allt är gott!

• mormallis

inte min tur än:
    Har oxså börjat i vikt-klubben..Men,äter oxså mat med låg GI!!
    Hur går det för dig?

• inte min tur än

mormallis
    Hej!
    Skrev till dig i en anna tråd!
    Det går sakta men säkert nedåt för mig ca 4hg i veckan. Lite långsamt tycker jag men jag tränar nu också så det är väll musklerna som väger:)
    Tycker man får bra koll på vad man äter. En godispåse är ju hur mkt kalorier som helst och man blir inte så mätt! Känns inte så motiverat då att äta det! men ibland är det riktigt svårt att hålla sig!

• gwenabee

Men...nu förstår jag inte...
    GI metoden är ingen bantningsmetod. Det är mer ett sätt att leva och tänka på att man stoppar i sig bra mat med låg/mellanhögt GI. Snabba kolhydrater ska man helst äta endast efter träning.
    Atkinsmetoden är väl egentligen också ett sätt att leva, lite mer extremt än GI, i och med de olika faserna.
    Appropå GI så kan man inte bara gå efter vilka produkter som har lågt GI och tro att man kan äta hur mycket av det som helst eftersom man också måste titta på GL (glykemisk belastning).
    Jag följer själv ingen "metod" men undiker oftast onödiga snabba kolhydrater till vardags. Om man är hungrig och äter snabba kolhydrater punpar kroppen ut insulin (ett av kroppens mest fettbildande hormon). Efter blodsockerrusningen sänks blodsockret till en ännu lägre nivå än tidigare och man blir återigen sugen på något sött... Fast i cirkeln. Med GI fösöker man jämna ut blodsockervågorna och man undivker att få hungerattacker

Nu ska jag gå och äta
    Hej så länge

• inte min tur än

gwenabee

I den bok som jag läste om GI-metoden skulle man först följa typ atkinson betoden för att gå ner till önskad vikt, sen skulle man börja äta mat med lågt GI...(alltså börja äta kolhydrater igen)

• Underbar 050312

Gwenabee

Precis som "Inte min tur än säger" så har Ola Lauritszon släppt en bok som heter GI-metoden där man i Fas 1 och 2 äter snarlikt Atkins (fast inte lika många begränsningar som i Atkins) och efter 6 veckor så släpper man in mer kolhydrater med lågt GI.

Jag har 4 kompisar som rasat med denna metod och hållt vikten och själv har jag gått ner 2,6 på 1½ vecka. jag räknar inte in de 1½ kilona jag gick ner de första två dagarna eftersom det mest är vatten.
    Jag har gått ner 23,5 kg nu varav de andra är med Viktväktarna. jag hade stått still en månad innan jag började på detta så det känns bra! Nu har jag drygt 1 kg kvar till målvikt bara!
    Det bästa med denna dieten är att det är så lätt att äta gott (gräddiga såser, och massa god mat utan att räkna kalorier) Vi gifter oss nästa helg och åker till Aruba om exakt 2 veckor och det känns skönt att kunna äta gott och bra på sin semester utan att känna att man "bantar"
    Rekommenderar verkligen Olas bok!

• Sussili

Jag kör också efter Ola Lauritzons bok. Har hållit på med fas 1 och 2 i 17 dagar nu. Har gått ner 2,5 kg MEN vattnet hade jag tappat innan jag började med detta (eftersom jag då även höll på med någon typ av diet) och jag är ganska nöjd. Nu har jag även haft mens i 1 vecka så jag räknar med att det ska gå lite snabbare sen.

• jinna

Ett bra tips om man har svårt att hålla atkins dieten.Är att kör hårt på veckorna med atkins och sen på helgen unna sej lite extra så är det kanske lite lättare.

• Sussili

Hej! Har en fråga.
    Jag har kört låg-kolhydratdiet enligt Ola Lauritzon. Jag är 40 år och har ca. 30 kg att minska och har hållit på i 3½ vecka nu (i måndags hade jag gått ner 2,9 kg på 3 veckor). När jag ställde mig på vågen igår (tisdag) så hade jag gått upp 1 kg på 1 dag. Jag har INTE fuskat, jag har dock promenerat lite snabbare än vad jag tidigare har gjort. Vad tror ni att det beror på? Jag hade mens förra veckan, kan det hänga ihop med det eller kan jag ha fått muskler genom att jag motionerar hårdare (jag kör endast med promenader några gånger i veckan). Min sambo, som äter samma mat som mig har INTE gått upp utan istället ner 0,5 kg sedan i måndags. Vad gör jag för fel? - som sagt jag har INTE fuskat.

Svar på tråden GI metoden