• Unni

    vigsel i Georgien

    Hallå där!
    Jag är tillsammans med en man från Kaukasus.Närmare sagt Tbilisi.
    Han har utvisningsbeslut från Sverige och vi håller på att spara ihop pengar till resan.Finns det nån som vet hur en kristen-ortodox georgisk vigsel går till?
    Vad jag behöver för papper, pass osv.?
    Tacksam för minsta lilla info!!!!!!

  • Svar på tråden vigsel i Georgien
  • Lenchen

    Jag maste erkanna att jag inte har nagon aning. Men min blivandes kusin ar gift med en kvinna fran Georgien och det verkar ha fungerat bra med deras giftemal i alla fall. bara for att uppmuntra lite grand. Nu var de ju inte i samma situation som ni ar i, jag tror att de traffades da han jobbade som kock i Georgien. Sedan nar de var gifta flyttade de till Osterrike dar de bor nu med sina tva barn.

  • Devoted

    Då har de använt sig av EES-rättigheterna som jag nämnde innan!

  • Unni

    Devoted.
    Om det nu är så att det inte spelar någon roll ifall man är gift eller sambo hur kommer det sej då att Utlänningsnämnden i många fall (ang. överklagan om utvisning)
    anser att utlänningen har starkare band till sitt hemland pga sin fd fru eller fd man? Detta tas upp i alla handlingar som jag har läst.
    Och varför har Migrationsverket rått oss att gifta oss? Väldigt konstigt bara.
    Sen är det givetvis så att jag vill träffa hans släkt och "se" hans land.
    Om man vänder på det o ser positivt på saken så är det ett stort äventyr.
    Är det nån av er som skulle välja att inte träffa sin älskade på 8-13 månader?
    Ärligt nu,skulle någon stanna????????

    Lenchen, tack för uppmuntran!
    Behövdes verkligen.

  • Simbalina

    Devoted
    såg att du jobbade på Migrationsverket.
    Jag har en fråga om medborgarskap.
    Min pappa är svensk medborgare nu och min mamma me.

    JAg funderar på att ansöka oxå om medborgarskap och skulle vilja veta hår lång tid det kan tänkas ta ? Beslutet alltså?

    Mina föräldrar har bot här i över 30 år.
    Tacksam för svar

  • Devoted

    Simbalina. Skynda dig att ansöka för handläggningstiderna är tyvärr väldigt långa. Du måste räkna med ett år.

    Unni. Tro mig - det spelar verkligen ingen roll om ett par är gifta eller sambo. Jag förstår inte heller vad du försöker förklara ang UN:s praxis. Jag tror knappast UN har tagit något beslut där sökanden anses ha anknytning till en ex-fru i hemlandet....
    Men visst - om förhållandet verkar svagt så KAN vi bedöma det som mer seriöst när ett par gift sig, det kräver ju ändå en viss insats. De flesta förhållanden verkar dock seriösa och då spelar det som sagt ingen roll.
    Jag är av den åsikten att det är utmärkt om referentpersonen vill pröva på att leva med sökanden i dennes hemland en tid. Jag ville bara att du skulle ha bättre information så du inte behövde göra det i onödan.
    Lycka till.

  • br_allison

    Unni, är din man ortodox? Jag är från Ryssland och Norra Kaukasus själv men jag är bara inte säkert att i Georgien dem är ortodox. Men viktig sak är att du MÅSTE vara ortodox att ha kyrkovigsel! Och varför skulle ni inte gifte er i stadshus istället? I Ryssland (jag är säkert, det samma i Georgien om de är ortodox) man kan gifta sig om i kyrko efter några år efter borgeligvigsel. Och också ni bör gifta er i stadshuset! Det är obligatorisk!

  • Unni

    br_allison!
    Han är kristen-ortodox.
    Jag är oxå väldigt nyfiken på hur du tror att jag kommer att uppfatta Georgien?
    Om hur man ser på kvinnor t ex.
    Vad är annorlunda där mot här?
    Min man har berättat mycket men jag vill veta vad en kvinna tycker.

    -Devoted, tack för lyckönskan!

  • br_allison

    Jag skulle säga att i ortodox finns det inte så mycket skillnad från protestaner om kvinnor. Det är mycket annorlunda i islam, men inte i ortodox, för att ortodox är kristian religion. Kanske i Geogrien religion är lite starkare, för att jag hörde att deras ortodox kyrka har förbjudit Harry Porter pga trollkarlar där. Men det beror på människor hur mycket dem följer deras religion.
    Om att prata om Georgien i helt, jag tror dem är som mest Kaukasiska nationaliteter som betyder att dem är mycket gästvänliga.
    Om skillnader i livet det är svårt att säga direkt, men det är definitivt svårare liv där än här. Det finns inte så mycket sociala saker för människor, som bidrag (javisst, det finns där men inte sä högt som i Sverige).
    Dem har mycket bra vin i Georgien! Om du ska stänna där över sommar, då ska du smaka riktiga persikor, melon och vattenmelon (det är inget jämföring mot svenska!!!) Det är också mycket vacker natur - Kaukasian berger. Alla på Kaukas säger: "Det finns bara en sak som är bättre än berger - dem andra berger"

  • Unni

    br_allison.
    Vad skönt att få höra mycket positiva saker från dej!
    Min man sa precis likadant om vattenmelonerna, han tycker allt smakar plast här.
    Om du kommer på ngt mera att skriva till mej så blir jag glad.
    Förresten, vet du vad som krävs till visum?
    *Kramar*

  • br_allison

    Unni, jag är glad att jag kunde hjälpa dig! Jag är inte säkert om visum, men det är möjligt att du behöver den - kolla!
    Förstås ska jag skriva om jag kommer ihåg med ny information! Ha det bra!

  • Manana

    Hej !Georgien är en kristen land ,klimatet är olika med kalla vinter och varma sommar .mycket vacker natur -Kaukasien bergen och svarta havet .man kan åka skidor och varma kroppen i svarta havet .Bidrag inte så högt som Sverige men georgierna är mycket gästvänliga -georgisk mat och georgisk vin -det är fantastiskt .I Georgien är jätte viktigt att alla i familjen må bra,bra utbildning ,hjälpa varandra och se bra ut .Svenskar kan åka till Georgien utan problem ,behöver ingen visum ,du får alltid fråga mig ????hälsningar Manana

Svar på tråden vigsel i Georgien