• Äldre 21 Jan 15:41
    51610 visningar
    27 svar
    27
    51610

    Hur gjorde ni med efternamn?

    Hej!

    Jag är bara allmänt nyfiken på hur ni gjorde med efternamn?

    Tog ni hans, hennes, behöll era varsina, eller kom ni på ett helt nytt efternamn? Eller en kombination av bådas gamla efternamn? Eller tog ni rentav något gammalt efternamn från någons sida?

    Varför gjorde ni som ni gjorde? Vem hade sista ordet? Var ni helt överens?

    I vårt fall tar vi mannens efternamn. Anledning: vi är så traditionella av oss. ;P

  • Svar på tråden Hur gjorde ni med efternamn?
  • Äldre 24 Jan 20:37
    #11

    Min man har ett dubbelnamn, Hans-Hennes, medan jag la till hans som mellannamn. Jag ville av feministiska orsaker inte byta till min mans namn, medan han insåg att det i Sverige kan vara praktiskt med ett svenskt efternamn. Nu kan vi båda välja vilket namn vi vill använda i vilken situation (vilket land), medan jag ändå formellt kunde behålla mitt.

    Vi är båda nöjda, förutom när hans namn inte får plats på vissa blanketter.

  • Äldre 24 Jan 21:34
    #12

    Vi kommer ta min mans efternamn. Det är ett typiskt -sson namn men jag längtar till den dagen då jag slipper bokstavera mitt efternamn hehe
    Dessutom har våra barn hans namn =)

  • Ankan
    Äldre 25 Jan 07:03
    #13
    Cia12345 skrev 2016-01-23 17:42:01 följande:

    Hej Ankan mfl.

    Det är inte tillåtet att båda tar bådas efternamn enl namnlagen. Endast en av er kan ta den andres namn som mellan eller efternamn.

    Läs mer på www.skv.se/folkbokforing

    Mvh Cia


    Jag frågade Skatteverket om det gick att båda har bådas namn (om man nu kallar det efternamn eller mellannamn är inte så viktigt för mig). Föjande svaret fick jag av Skatteverket:

    "I dagsläget kan man enligt svensk namnlag inte ha dubbelefternamn. Däremot så kan man bära mellannamn + efternamn.


    Det man ska tänka på här är att man måste bära namnen likadant, alltså inte kryssvis. Så om du heter X och han heter Y så kan ni välja X Y eller Y X , men inte att du har ena kombinationen och han den andra."

    För mig låter det som att det absolut går att ha bådas efternamn, men det är alltså en kombination av mellannamn & efternamn, inte ett dubbel-efternamn.

  • Äldre 25 Jan 16:35
    #14

    Vi har planerat att kombinera våra efternamn (första halvan i mitt och sista halvan i hans), dock så är det såklart en (1!!) som heter så i Sverige redan så vi måste skriva denne och be om tillstånd. Om han inte går med på det så tar vi nog min sambos efternamn då mitt är så tråkigt :) 

  • Äldre 26 Jan 13:17
    #15

    Vi tar min sambos. Han har ett ganska så speciellt/annorlunda efternamn.
    Han vill gärna behålla det. Och mitt är super vanligt.
    Blev ganska enkelt för oss att bestämma vilket vi skulle haGlad

  • Äldre 26 Jan 21:14
    #16

    Min blivande har ett ganska ovanligt efternamn så jag tar hans. Vi diskuterade det aldrig, jag printade bara ut blanketten och han skrev under haha Glad Hade det varit ombytta roller - att mitt efternamn varit ovanligt - hade vi tagit mitt namn. 

  • Äldre 27 Jan 12:52
    #17

    Jag vill gärna ha kvar mitt efternamn då det betyder väldigt mycket för mig. Min blivande man vill ha kvar sitt också och hade nog gärna sett att jag bytt till hans av tradition. Men han är helt ok med att jag inte gör det. Vi hade tänkt ha varandras efternamn som mellannamn men nu såg jag här i tråden att det inte går... Så nu får vi tänka om. Förmodligen behåller vi våra egna och så tänker vi lite på det :)

  • Äldre 31 Jan 18:22
    #18

    Vi skapade ett nytt eget efternamn då båda våra var tråkiga (hans otroligt vanligt och tråkigast) och det fanns inga roliga/fina i släkterna. Han har dock behållit sitt gamla som mellannamn, fult tycker jag ;) (hatar sånt).

  • Äldre 31 Jan 18:25
    #19

    Nu lät det ju lite illa lansek.. Synd att man inte an redigera sina inlägg... Lägger mig inte i hur andra par gör men jag skulle inte vilja ha två namn efter mitt förnamn, gillar inte hur det ser ut. Så jag tycker det är synd att han gjorde så (eftersom jag måste se det hela tiden haha.)

  • Ankan
    Äldre 1 Feb 06:55
    #20
    emmae89 skrev 2016-01-27 12:52:32 följande:

    Jag vill gärna ha kvar mitt efternamn då det betyder väldigt mycket för mig. Min blivande man vill ha kvar sitt också och hade nog gärna sett att jag bytt till hans av tradition. Men han är helt ok med att jag inte gör det. Vi hade tänkt ha varandras efternamn som mellannamn men nu såg jag här i tråden att det inte går... Så nu får vi tänka om. Förmodligen behåller vi våra egna och så tänker vi lite på det :)


    Jag har ju fått svaret från Skatteverket att det är möjligt att båda har ett mellannamn och ett efternamn, sålänge vi har de i samma ordning (skrev om det längre upp). Blev också osäker när andra skrev här att det inte stämmer så jag skickade ett till mail och frågade hur man går tillväga. Kan lägga upp svaret här när det kommer.
  • Ankan
    Äldre 1 Feb 15:03
    #21
    emmae89 skrev 2016-01-27 12:52:32 följande:

    Jag vill gärna ha kvar mitt efternamn då det betyder väldigt mycket för mig. Min blivande man vill ha kvar sitt också och hade nog gärna sett att jag bytt till hans av tradition. Men han är helt ok med att jag inte gör det. Vi hade tänkt ha varandras efternamn som mellannamn men nu såg jag här i tråden att det inte går... Så nu får vi tänka om. Förmodligen behåller vi våra egna och så tänker vi lite på det :)


    Nu har jag fått svar från Skatteverket och tänkte att det kan bli intressant för flera här.

    Engligt Skatteverket är det möjligt att båda ta samma mellan- och efternamn (alltså namn1 namn2). Båda måste bära namnen i samma ordning.
    Så här anmäler man namnbytet enligt skatteverket:

    "Man fyller i "anmälan makars namn" Artnr. SKV 7831. Blanketten är inte helt förberedd för denna variant men man fyller i den så kan vi förstå vad ni menar och båda signerar och anger ett telefonnr som säkerhet. Detta sker bara i ett steg."

    emmae89, ni kan alltså ta bådas namn, men det går inte att du har hans namn som mellannamn och han din, utan ni måste ha samma mellannamn och samma efternamn. Hoppas det hjälpte lite. Verkar ju vara en halvhemlig variant, då det inte går fram av blanketten att man kan göra så. Flört
  • Äldre 3 Feb 15:22
    #22

    Vi tog hans efternamn - eftersom det är 8 i landet som heter så. Mitt efternamn är ganska ovanligt men inte i närheten. Båda är långa och blir ofta felstavade, så dubbelnamn var inte aktuellt. Hade han haft ett svensson-namn hade jag propsat på mitt namn istället.

    Flera år senare insåg jag att han hade rätt att ta ett relativt lättstavat och adligt namn efter sin mormor. Hade jag vetat om det så hade jag åtminstone velat diskutera saken. Flört

  • Äldre 3 Feb 15:27
    #23

    Jag kommer att ta hans namn. Barnen har redan hans och det är dessutom ett väldigt ovanligt namn.

  • gothic­bride2­be
    Äldre 20 Feb 20:48
    #24

    Vi vet i dagsläget inte. Eller ja, jag har bestämt mig, men måste få med sambon på spåret.... *haha* OM jag får som jag vill blir det ett av hans släktnamn. De på min sida klingar illa med våra förnamn. Och mitt efternamn känns en smula "förbrukat", även om jag nu är ensam i Sverige om det.  Det är lite som när man flyttar ihop, jag vill ha något som är lika nytt för mig som för honom. En fräsch start på något vis. 


  • Äldre 2 Mar 13:54
    #25

    Det kommer bli sambons efternamn, känns mest naturligt för oss båda

  • Anonym (Maj)
    Äldre 5 Mar 10:18
    #26

    Det har för oss blivit ett stort problem och har gjort mig ledsen. Jag har et ovanligt namn som betyder mycket för mig för att min farmor bragte Ind detta namnet i familjen och min farfar tog bort sitt vanliga Jensen.

    Min förlovade har et vanligt -son namn. Men han vill inte ta mitt namn för att han tycker det låter tyska även om det är danskt. Detta har gjort mig ledsen och nu han vi slutat prata om det efter en stor diskussion. Jag har erbjudit att ta hans namn och han kan behålla sitt bara men det tycker han inte är en bra idé heller. Han vill att vi ska hitta på något nytt men mitt familj namn betyder mycket för mig och jag har ingen relation till något nytt påhittat namn.

    Goda råd mottages gärna

  • Äldre 9 Mar 12:10
    #27

    Jag har ett ganska ovanligt efternamn , som jag inte gillar. Min man har ett vanligt -son namn, som jag inte gillar. Att kombinera våra namn bli hiskilit fult.

    Egentligen är jag ganska traditionell sådär och skulle gärna vilka ta min mans namn men nej, det är för vanligt och för fult anser jag... Så jag/vi vet verkligen inte hur vi ska göra.. visserligen är det ett bra tag kvar innan det är dags att byta efternamn, men ändå...

Svar på tråden Hur gjorde ni med efternamn?