• Ankan
    Äldre 21 Jan 15:46
    51742 visningar
    27 svar
    27
    51742

    Hur gjorde ni med efternamn?

    Vi har inte bestämt oss riktigt än. Jag vägrar hans namn då det inte passar ihop med mitt förnamn. Just nu lutar det åt att vi båda tar bådas namn, men mitt namn som mellannamn och hans som efternamn. Alternativt ett släktnamn från hans sida men där behöver vi först kolla upp närmare om det finns något passande.

  • Ankan
    Äldre 21 Jan 16:16
    #4
    Radhuspinglan skrev 2016-01-21 16:05:05 följande:

    Kul med svar så snabbt! :)


    Ja, men bådas namn låter ju som en bra kompromiss. :) Då går ditt förnamn ihop med mellannamnet (det man säger först) och sedan har ni hans namn som "familjenamn".

    Elmer ett gammalt släktnamn, why not? ;)
    Ja, det är en bra kompromis, även om det skulle vara skönt att bara ha ett namn. Men innan vi tvingar fram det med ett släktnamn ingen riktigt gillar eller en konstig kombination av våra namn (tror inte de går att kombinera snyggt) så kör vi hellre på bådas namn. Eventuella barn kommer då få familjenamnet, vilket är helt ok, för då kan jag vara med och bestämma ett passande förnamn Flört
  • Ankan
    Äldre 25 Jan 07:03
    #13
    Cia12345 skrev 2016-01-23 17:42:01 följande:

    Hej Ankan mfl.

    Det är inte tillåtet att båda tar bådas efternamn enl namnlagen. Endast en av er kan ta den andres namn som mellan eller efternamn.

    Läs mer på www.skv.se/folkbokforing

    Mvh Cia


    Jag frågade Skatteverket om det gick att båda har bådas namn (om man nu kallar det efternamn eller mellannamn är inte så viktigt för mig). Föjande svaret fick jag av Skatteverket:

    "I dagsläget kan man enligt svensk namnlag inte ha dubbelefternamn. Däremot så kan man bära mellannamn + efternamn.


    Det man ska tänka på här är att man måste bära namnen likadant, alltså inte kryssvis. Så om du heter X och han heter Y så kan ni välja X Y eller Y X , men inte att du har ena kombinationen och han den andra."

    För mig låter det som att det absolut går att ha bådas efternamn, men det är alltså en kombination av mellannamn & efternamn, inte ett dubbel-efternamn.

  • Ankan
    Äldre 1 Feb 06:55
    #20
    emmae89 skrev 2016-01-27 12:52:32 följande:

    Jag vill gärna ha kvar mitt efternamn då det betyder väldigt mycket för mig. Min blivande man vill ha kvar sitt också och hade nog gärna sett att jag bytt till hans av tradition. Men han är helt ok med att jag inte gör det. Vi hade tänkt ha varandras efternamn som mellannamn men nu såg jag här i tråden att det inte går... Så nu får vi tänka om. Förmodligen behåller vi våra egna och så tänker vi lite på det :)


    Jag har ju fått svaret från Skatteverket att det är möjligt att båda har ett mellannamn och ett efternamn, sålänge vi har de i samma ordning (skrev om det längre upp). Blev också osäker när andra skrev här att det inte stämmer så jag skickade ett till mail och frågade hur man går tillväga. Kan lägga upp svaret här när det kommer.
  • Ankan
    Äldre 1 Feb 15:03
    #21
    emmae89 skrev 2016-01-27 12:52:32 följande:

    Jag vill gärna ha kvar mitt efternamn då det betyder väldigt mycket för mig. Min blivande man vill ha kvar sitt också och hade nog gärna sett att jag bytt till hans av tradition. Men han är helt ok med att jag inte gör det. Vi hade tänkt ha varandras efternamn som mellannamn men nu såg jag här i tråden att det inte går... Så nu får vi tänka om. Förmodligen behåller vi våra egna och så tänker vi lite på det :)


    Nu har jag fått svar från Skatteverket och tänkte att det kan bli intressant för flera här.

    Engligt Skatteverket är det möjligt att båda ta samma mellan- och efternamn (alltså namn1 namn2). Båda måste bära namnen i samma ordning.
    Så här anmäler man namnbytet enligt skatteverket:

    "Man fyller i "anmälan makars namn" Artnr. SKV 7831. Blanketten är inte helt förberedd för denna variant men man fyller i den så kan vi förstå vad ni menar och båda signerar och anger ett telefonnr som säkerhet. Detta sker bara i ett steg."

    emmae89, ni kan alltså ta bådas namn, men det går inte att du har hans namn som mellannamn och han din, utan ni måste ha samma mellannamn och samma efternamn. Hoppas det hjälpte lite. Verkar ju vara en halvhemlig variant, då det inte går fram av blanketten att man kan göra så. Flört
Svar på tråden Hur gjorde ni med efternamn?