• Äldre 7 Jan 21:01
    2997 visningar
    9 svar
    9
    2997

    Vad är viktigast?

    Jag skulle verkligen vilja veta vad alla tycker är viktigast inför bröllopsuppsättningar och smink... vad tycker ni är viktigt för att man ska känna sig trygg och vad förväntar/önskar ni er av en makeup artist och hårstylist/frisör er stora dag?

    Jag har jobbat som sminkös inom många områden i snart 6 år och är speciellt inriktad på bröllop. Är också väldigt lyckligt lottad över att jag kan hålla på med det här på daglig basis och får jobba med det jag brinner mest för.. men alla kunder är unika, alla har olika krav och önskemål, därav undrar jag vad just DU tycker är viktigast med den personen du väljer till din dag :)

    Mycket kärlek!

    Frida

  • Svar på tråden Vad är viktigast?
  • Äldre 8 Jan 07:49
    #1

    Utbildning, utbildning, utbildning..

    Jag har mött så många självlärda makeup-are och frisörer. Några har nån betalkurs eller kvällskurs i ryggen men deras brist på utbildning syns genast på resultatet. Det är en sak att kunna sminka sig själv eller sina vänner snyggt och det är en helt annan sak att ha god kunskap och utbildning kring hur man lyfter någon trots konstig ansiktsform eller problemhy och underliga färgtoner.

    Jag har själv ingen utbildning inom just skönhet, men jag är välutbildad inom mitt område och vet skillnaden. Så det jag söker hos alla som jag köper tjänster av är väldokumenterad utbildning.

    Så skylta med dina diplom/intyg osv! Det är det som får dig att lyftas fram i havet av oändligt många tjejer som kallar sig sminköser/skönhetstekonologer/make-up artister. :)

  • Äldre 8 Jan 09:12
    #2

    Tack för ditt svar Jeanette! Intressant läsning, jag håller med dig helt! Däremot har jag även träffat många unga tjejer som verkligen har konsten i sig så jag skulle nästan säga utbildning, erfarenhet, erfarenhet :)

  • Äldre 8 Jan 11:18
    #3

    Självklart är kompetens viktigt men bortsett från det tycker jag att det viktigaste är att man är lyhörd för sin kund och är professionell nog att "styra" åt rätt håll utan att låta nedlåtande och få kunden att känna sig mästrad. 

    För min del spelar inte diplom etc så stor roll som känslan av att gå därifrån och känna sig väl bemött och självklart nöjd med resultatet :) 

  • Äldre 9 Jan 07:43
    #4
    +1

    Tycker det är viktigt att ha någon slags hemsida så att man enkelt kan kolla hur du sminkar osv. för mig som bor på liten ort tycker jag det är supersvårt att veta om personen är totalt usel och tycker en bröllopssminkning ska vara superenkel eller om man kan förvänta sig att se ut som värsta kajalmonstret på bröllopsdagen. 

    tycker oxå det är viktigt att du som make-up artist kan vara ärlig i din konsultation. dvs att om jag tar med en bild på hur jag vill att sminkningen ska vara och du ser att det passar absolut inte för min ansiktsform osv. att du kan säga det till mig och komma med förslag för att få det så nära mina önskemål som möjligt. 

    Samma sak skulle jag säga gäller för min frisör. nu har jag gjort det enkelt så jag gör allt hos min frisör som jag redan varit hos under x-antal år så hon känner mig ganska bra och vet vad jag tycker om. samt att jag vet vad hon är duktig på. 

  • Äldre 9 Jan 13:21
    #5
    +1

    Jag tycker att det är viktigt att man inte bryter mot forumreglerna genom att föra smygreklam i spännande trådstarter. Förutom det så håller jag med LMLostrom om att en hemsida är SÅ viktig. Talang utgår jag från att man bör ha, men om inte så bör man vara ärlig om sina brister. Säg inte att du kan contoura om du inte kan det, liksom.


    Bride to be July 2016
  • kouki
    Äldre 10 Jan 16:09
    #6

    Jag vill gärna kunna se före-/efterbilder som exempel. Utan att använda trick som neutrala ansiktsuttryck på förebilden och ett stort leende på efterbilden. Utöver det vill jag gärna se bevis på utbildning och enorm lyhördhet...

    Sen har jag även lättare att tro på någon som använder flera olika märken än de som hänger sig till endast ett, av någon anledning inbillar jag mig att de själva verkligen har testat runt då. Kanske inte helt logiskt, men men :) 

  • Äldre 10 Jan 17:35
    #7

    Intressant tråd! Jobbar själv inom området. (Dock inte så många bröllop nu för tiden pga tidsbrist) Men det är ändå intressant vad ni skriver. Det låter som om jag inte skulle vara intressant för nån. ;)

    Har ingen hemsida, inget egentligt bevis på att jag gjort någon utbildning. Tar sällan kort på brudarna jag gör av hänsyn till att jag inte vill hänga ut dem offentligt på min instagram eller liknande. 

    Men å andra sidan jobbar jag ju inte så mkt med privatpersoner. Jag har i snart 14 års tid försörjt mig på mitt jobb med event, tvprogram, fotograferingar osv. 

    Hur ser ni på en sån sak. Om en sminkös inte har nåt "diplom" och har svårt att visa bilder. Men kan istället säga- jag jobbar med det och det tvprogrammet, googla det. Räcker det då eller är det ändå sämre? 

  • Äldre 10 Jan 21:45
    #8

    Eftersom jag har ett ganska enkelt ansikte att "lyfta" med smink så måste jag säga tvärtemot Jeanettewikander. För min del brukar det räcka utmärkt ifall någon kan sminka sina vänner snyggt och kanske gått någon kvällskurs. Glad Lyhördhet och ett måttligt pris går jag mer på.

  • Äldre 11 Jan 14:26
    #9

    @might2be Det är väldigt tråkigt att du anser att jag skulle göra smygreklam för mig själv då det verkligen inte var min tanke. Jag måste ju kunna få fråga vad folk förväntar sig av en makeupartist/hårstylist och kunna nämna att jag själv är det? 


    Jag vet vad MINA kunder förväntar sig och älskar, jag ÄR speciellt inriktad på just bröllop då det är en helt annan typ av sminkning är "vanliga" sminkningar. Det krävs helt andra "erfarenheter" för att kunna sminka en brudsminkning oavsett en kunds önskan. Det var den enda anledningen till varför jag ens nämnde detta. Jag är inte alls i behov av varken reklam eller annat, men jag ville somsagt få nämna för att verkligen få veta ur en kunds perspektiv! Jag tycker det är ganska bra? Är väldigt engagerad och mån i frågan om hur nöjda folk är med Sveriges makeup artister då det finns alldeles för många som påstår sig vara det idag utan att faktiskt vara det? Så jag tycker det är ganska orättvist skrivet. Men jag förstår din poäng!

Svar på tråden Vad är viktigast?