• mst.mr­sj82
    Äldre 20 Jul 19:41
    4828 visningar
    16 svar
    16
    4828

    Vilken klädkod ska vi ha?

    Jag funderar

  • Svar på tråden Vilken klädkod ska vi ha?
  • Äldre 20 Jul 21:11
    #1

    Ok!

  • mst.mr­sj82
    Äldre 21 Jul 16:18
    #2

    Tråden hann laddas upp innan jag hann skriva klart. Vi ska ha dop och bröllop på en gång. Det ska vara antingen kl 11 eller 13. Jag ska ha mörkblått släp på min brudklänning Vi ska inte ha någon fest med dans. Lite mat och fika efteråt bara=4419241][quote-nick]mst.mrsj82 skrev 2015-07-20 19:41:48 följande:[/quote-nick]

    Jag funderar

    [/quote]

  • mst.mr­sj82
    Äldre 21 Jul 16:18
    #3

    Tråden hann laddas upp innan jag hann skriva klart. Vi ska ha dop och bröllop på en gång. Det ska vara antingen kl 11 eller 13. Jag ska ha mörkblått släp på min brudklänning Vi ska inte ha någon fest med dans. Lite mat och fika efteråt bara=4419241][quote-nick]mst.mrsj82 skrev 2015-07-20 19:41:48 följande:[/quote-nick]

    Jag funderar

    [/quote]

  • Aniara­4
    Äldre 21 Jul 19:06
    #4

    Då räcker det kanske med "kavaj"? Det är ju den "lägsta" klädkoden, om ni känner att det kanske inte ens är nödvändigt med hel kostym kanske ni kan lägga till en egen förklaring om att det inte är nödvändigt, eller inte skriva någon klädkod alls. Sen är det alltid någon etikettfjant som påpekar att står det ingen klädkod betyder det EGENTLIGEN att det är högtidsdräkt, men i normala kretsar är det ingen vettig människa som tolkar det så!

  • madmox­xi1177
    Äldre 21 Jul 19:21
    #5

    Kavaj tänkte vi. Hade vatt så coolt att ha typ ett balbröllop men näää. de inte så mkt vii! :D

  • mst.mr­sj82
    Äldre 21 Jul 20:26
    #6

    För mig är det viktigaste är att dom klär upp sig lite finare än vardag

  • Äldre 21 Jul 21:24
    #7
    mst.mrsj82 skrev 2015-07-21 20:26:55 följande:

    För mig är det viktigaste är att dom klär upp sig lite finare än vardag


    Är la inte många som sätter på sej myspysbyxorna om man ska gå på dop/bröllop?

    OM det inte hade stått någon speciell klädkod i inbjudan hade jag nog kört på jeans och nån fin skjorta.

    Hade det varit tillräckligt?
  • Äldre 22 Jul 08:43
    #8
    mst.mrsj82 skrev 2015-07-21 20:26:55 följande:

    För mig är det viktigaste är att dom klär upp sig lite finare än vardag


    Vi har valfri klädsel men sträng färgkod på denne.
    Nu känner vi ju våra gäster och ingen av dem skulle dyka upp i annat än klädkod kavaj (kanske någon i jeans och skjorta, men färgkoden är, gråskala samt brunskala så blå-jeans blir det ändå inte)

    Har man mycket WT bland sina gäster så skulle jag va noga med dresscode men som sagt en människa med lite mer IQ än en vanlig svensk gråsten skulle inte dyka upp på ett bröllop annat än finklädd, och då menar jag inte att deras personliga smak för vad som är snyggt tex slitna jeans och en t-shirt. Personligen anser jag att det är rent folkvett att det är MINST kavaj som gäller på bröllop om inget under det specificeras på inbjudan.
    Live free, ride free
  • mst.mr­sj82
    Äldre 22 Jul 10:41
    #9

    Ja min äldsta bror lär inte ta på sig annat än jeans han är så. Vi gillar läget med min bror.


    Jimmieboy skrev 2015-07-21 21:24:36 följande:

    Är la inte många som sätter på sej myspysbyxorna om man ska gå på dop/bröllop?

    OM det inte hade stått någon speciell klädkod i inbjudan hade jag nog kört på jeans och nån fin skjorta.

    Hade det varit tillräckligt?


  • Äldre 22 Jul 15:58
    #10
    mst.mrsj82 skrev 2015-07-21 20:26:55 följande:

    För mig är det viktigaste är att dom klär upp sig lite finare än vardag



    Vill ni att de ska klä sig lite finare än till vardags så räcker "kavaj" absolut. Googlar du så står det att det där är rekommenderat att man klär sig just så, lite finare än man gör annars. Vill du att det ska vara "mörk kostym" så kanske det är bra att det framgår av inbjudan att detta tillfälle även kommer att vara ert bröllop. Utgår jag från min vänkrets skulle de flesta känna sig lite överklädda om de kom i mörk kostym och långklänning till vad de tror är enbart ett dop mitt på dagen Flört
  • Aniara­4
    Äldre 23 Jul 13:47
    #11
    Allrakäraste skrev 2015-07-22 15:58:16 följande:

    Vill ni att de ska klä sig lite finare än till vardags så räcker "kavaj" absolut. Googlar du så står det att det där är rekommenderat att man klär sig just så, lite finare än man gör annars.
    "Kavaj" betyder formellt att män ska ha en hel kostym, men att den inte måste vara mörk som vid "mörk kostym".

    Det finns dessvärre ingen bra klädkod för "lite finare än till vardags, inte jeans, men kostym är inte nödvändigt". Vi visste inte om alla manliga gäster ägde en kostym och ville inte att de skulle behöva skaffa en bara för vårt bröllop, så vi skrev en egen förklaring som var ungefär:

    "Klädsel: "Kavaj light" dvs kostym i valfri färg eller udda kavaj, valfri kjollängd eller byxor"
  • Äldre 24 Jul 09:19
    #12
    Aniara4 skrev 2015-07-23 13:47:20 följande:
    "Kavaj" betyder formellt att män ska ha en hel kostym, men att den inte måste vara mörk som vid "mörk kostym".

    Det finns dessvärre ingen bra klädkod för "lite finare än till vardags, inte jeans, men kostym är inte nödvändigt". Vi visste inte om alla manliga gäster ägde en kostym och ville inte att de skulle behöva skaffa en bara för vårt bröllop, så vi skrev en egen förklaring som var ungefär:

    "Klädsel: "Kavaj light" dvs kostym i valfri färg eller udda kavaj, valfri kjollängd eller byxor"
    Hel rätt, traditionellt betyder det hel kostym men gärna ljus. Men läser man runt hos de som inte håller lika hårt på det traditionella så framgår att "kavaj" idag lika gärna kan betyda kavaj med udda byxor (dock inte jeans!) och skjorta, eller en snygg blazer. Ju mer informellt desto mer släpper man på den hela kostymen verkar det som.

    Den beskrivning som ni skickade med er inbjudan var ju bra, den kanske TS också kan tillämpa? Glad
  • mst.mr­sj82
    Äldre 28 Jul 17:32
    #13

    Mycket bra tips. Tack alla

  • Äldre 28 Jul 21:07
    #14
    Allrakäraste skrev 2015-07-24 09:19:13 följande:

    Hel rätt, traditionellt betyder det hel kostym men gärna ljus. Men läser man runt hos de som inte håller lika hårt på det traditionella så framgår att "kavaj" idag lika gärna kan betyda kavaj med udda byxor (dock inte jeans!) och skjorta, eller en snygg blazer. Ju mer informellt desto mer släpper man på den hela kostymen verkar det som.

    Den beskrivning som ni skickade med er inbjudan var ju bra, den kanske TS också kan tillämpa?


    Nej, kavaj innebär en hel kostym och mörk sådan. Det är främst klädseln för tjejerna som ändras mellan kavaj och mörk kostym.

    Vill man ha udda kavaj eller ljus kavaj bör man skriva så i inbjudan. Endast kavaj innebär hel mörk kostym.

    Problemet är att man inte håller på traditionen utan då bildas sådana här misstag. För en innebär det den vedertagna klädseln, hos en annan är det ok med udda kavaj och jeans samt för den tredje ljus. Håll reglerna istället och skriv ut i inbjudan vad ni vill ha. Annars kommer alltid någon känna sig underklädd och den andre överklädd. Klädkoden är till för att hjälpa gästen inte stjälpa.

    För TS rekommenderar jag att ni skriver udda kavaj. Då kan männen komma i en blazer med chinos.
  • Aniara­4
    Äldre 29 Jul 00:51
    #15
    Maudeleyne skrev 2015-07-28 21:07:29 följande:
    Nej, kavaj innebär en hel kostym och mörk sådan. Det är främst klädseln för tjejerna som ändras mellan kavaj och mörk kostym.

    Vill man ha udda kavaj eller ljus kavaj bör man skriva så i inbjudan. Endast kavaj innebär hel mörk kostym.
    Strängt taget tror jag det betyder mörk kostym, men att den på sommaren kan vara ljusare!
  • Äldre 29 Jul 07:47
    #16
    Aniara4 skrev 2015-07-29 00:51:52 följande:

    Strängt taget tror jag det betyder mörk kostym, men att den på sommaren kan vara ljusare!


    Helt rätt, mörk kostym och kavaj är samma sak för herrarna. Mörk kostym är en ganska ny klädkod och främst för att kvinnorna behövde en till klädkod för finare men knälång klänning.

    På sommaren är det ok med ljus men det måste skrivas ut! Det måste förtydligas att det är ok med ljus kavaj, annars innebär det full mörk kostym. Samma som det måste skrivas ut om det är udda kavaj som gäller.
Svar på tråden Vilken klädkod ska vi ha?