• Anonym (Fråga­nde)
    Äldre 10 Jul 19:00
    7143 visningar
    21 svar
    21
    7143

    Gifta sig innan sambo?

    Jag undrar om någon här gift sig innan de officiellt varit sambos?

  • Svar på tråden Gifta sig innan sambo?
  • Anonym (Lilla jag)
    Äldre 12 Jul 13:14
    #11

    Denna tråd skulle stofil katolska prästerna jag har att göra med nu (för blivande maken är katolik, inte jag) läsa. Dom tycker inte att man ska bo ihop innan man gifter sig, för man ska inte tvingas gifta sig för att man är beroende av den andra. ?!? Bara det att vi har varit ett par i 12 år nu, och av dom har vi faktist bott på var sin sida av landet i 11 år, det var först när jag fick jobb i blivandes hemstad förra året som vi faktist flyttade ihop. På ett sätt, mina saker är kvar hos mamma då dom inte får plats i lilla lägenheten. Men det hade dom ändå åsikter om. Så prästen tyckte att jag och blivande skulle bo isär ett tag igen...han tom frågade om jag inte kunde tänka mig kanske åka och hem till västra delarna av Sverige ett tag. Öh, nej sa jag ju naturligtvis, jag har ju jobb här! Ska tillägga att blivande också tycker detta är en väldigt töntig syn.

  • Anonym (Lilla jag)
    Äldre 12 Jul 13:22
    #12

    ...och jag ska tillägga att det var för jobb och utbildnings skäl som vi bodde isär innan. Men jag åkte så ofta jag hade möjlighet til honom och var där ett par veckor och sen hem igen. Och han kom till mig när han hade möjlighet. Och hade han fått bestämma, så hade vi flyttat ihop för flera flera år sedan redan. Så från våran sida har det aldrig varit "inte bo ihop innan gifta"-åsikter

  • Äldre 12 Jul 16:04
    #13
    +1

    Skillnaden på att bo ihop som sambos är att ni gör saker utifrån gemensamt perspektiv. 

    I ditt hem så hänger du upp DINA gardiner utifrån DIN smak, du betalar DINA räkningar med DINA pengar , du har DINA saker omkring dig , DU bestämmer hur det ska möbleras och vilka saker som ska slängas och vilka kompisar som får komma hem till dig, DU kan be honom gå hem när du ska göra något som han inte har med att göra eller när du bara vill vara ifred eller för att du är sur ,  DU kan slappfisa i dina trosor och titta på Sex and the city en hel söndag utan att ta hänsyn till någon annan och du kan tapetsera väggen med Orlando Bloom och ställa dildon ovanpå tvättmaskinen utan att nån bryr sig.... 

    I HANS hem får du stå ut med att ha dina trosor i en trebent byrå från barndomen, du får stå ut med att HAN har hantlar på golvet mitt i vardagsrummet, att HAN väljer att diska tre ggr i veckan, att HAN väljer att inte hänga upp handukarna efter att ha duschat, att HAN vill dekorera sitt hem med saker du verkligen inte gillar, att HAN väljer att träffa sina polare du inte gillar och du får välja att gå hem eller gilla läget,  HAN väljer att jobba över utan att behöva ta hänsyn till någon annan, HAN kan leva på Oboy och macka fem dagar i veckan och inte handla, HAN kan välja att vara superduperpedant och du inte får röra en pryl och knappt ens får lägga tandborsten i badrumsskåpet, HAN får ha porrbilder på toaväggen hur mycket han vill ... osv.... 

    I ett GEMENSAMT hem  väljer ni tillsammans hur det ska möbleras, ni får BÅDA välja saker att kasta och att behålla, ni köper nytt utifrån ERT perspektiv, ni gör en rättvis GEMENSAM fördelning av pengar och utgifter, ni planerar semester IHOP, ni blir BÅDA bjudna till kalas och träffar utifrån att ni är ett etablerat par,  ni tar GEMENSAMT ansvar för att hushållet är städat, BÅDA ansvarar för tvätt och handling,  i ERT hem gäller ERA gemensamma regler,  ni diskuterar tillsammans framtida inköp och gör inget utan att fråga den andra,  som PAR förväntar sig både du och han att ni gemensamt besöker föräldrar och deltar i släktkalas av olika slag, ni har både privata och gemensamma kompisar och ni bestämmer gemensamt hur ni ska träffa respektive kompisar, att göra saker på egen hand kräver att ni plötsligt måste checka av med varandra övriga planer,  ni får gemensamt prata om intima viktiga saker som sexliv, onani, porr oh hur ni ska förhålla er till det som ett oficiellt par, ni tar inte längre beslut på egen hand utan ca 90% är gemensamma beslut som ni gemensamt har kommit fram till. 

  • Anonym (Bride­)
    Äldre 12 Jul 16:10
    #14

    väl värt är också att tänka på att giftermål förpliktigar. Rent juridiskt behöver ni tänka på vad det innebär att bli GIFT .  Hur bor ni?  Måste ni sälja lägenhet och sånt efter ni gift er så kan det bli knepigt juridiskt.  Har ni ägodelar som måste förbli enskild egendom så måste ni skriva äktenskapsförord och vara medveten om vad ett sånt innebär. 

    Det är inte riktigt bara att gifta sig och sen flytta ihop, juridiken kommer in när ni är gifta och gör en hel del att ta med i tankegången. 

    Jag förstår att tanken på att gifta er är kittlande när ni nu är nykära osv. Men varför ha så bråttom?  Flytta ihop först och hitta ett gemensamt liv och forma ert gemensamma hem tillsammans. Sen kan ni gifta er.   Ni behöver ju inte vänta i 10 år men i alla fall 1 år minst så ni hinner få av er dom rosa glasögonen först.   

  • Anonym (Bride­)
    Äldre 12 Jul 16:23
    #15

    den största skillnaden på att på riktigt bo ihop är att man har ett annat ansvar gentemot varandra i det gemensamma hemmet.   Båda två är lika ansvarig för att räkningar blir betalda, att man gemensamt ansvarar för att ekonomin går ihop varje månad och att båda två gemensamt ansvarar för att det är rent i hemmet, båda ansvarar för matlagning och tvätt, att man pratar tillsammans om förändringar man vill göra i hemmet som tex tapetsera om, slå ut en vägg eller köpa en möbel. Att bilen inte längre är ens egna ägodel utan används av båda två i det gemensamma hushållet och därmed får båda hjälpas åt med tanka och hålla den ren och fixa besiktning och  verkstadskostnader.  Båt och sommarstuga som någon äger kanske nu också ingår i den gemensamma ekonomin och ska betalas varje månad. 

    att man också i vissa avseenden lär sig den hårda vägen att det inte handlar om att få sin vilja igenom utan att båda finner sig att kompromissa om många saker och att finna sig i vissa andra saker.  
    Det är kanske inte så kul att träffa någons gamla mormor vid födelsedagar men det är något man kanske får respektera och acceptera att det är så det ser ut i den familjen. 
    Man kan inte längre tacka nej till vissa saker som sambo som man kunde göra som när man bara var i ett förhållande. 

  • Äldre 12 Jul 16:30
    #16

    Det svåraste jag känt och många kompisar omkring har haft jobbigt med är att man plötsligt får finna sig i att bli ifrågasatt av ens sambo och vice versa.... 

    Framförallt ekonomin är det som dom flesta grälar om , var och ens kostnader samt gemensamma kostnader.   Att lägga ner x tusenlappar varje månad på sin hobby eller shopping gick utmärkt som singel eller bara i ett förhållande, men som sambo så drabbar det den gemensamma ekonomin.  

    Väljer jag ett gymkort för 1200 kr eller han väljer en datorpryl för 2000 kr får vi finna oss i att stå till svars för det. 

  • Äldre 12 Jul 19:58
    #17

    Nej man MÅSTE inte fisa inför varandra innan man kan gifta sig. Och man behöver VERKLIGEN inte bajsa när ens sambo står i duschen för att det ska funka. Seriöst? Snacka om att ta död på all erotik! Min man och jag bodde ihop i 5 år innan vi bestämde oss för att gifta oss. Vi gifte oss på vår 6-årsdag. Vi fiser och bajsar inte tillsammans men ör lyckliga ändå :)

    Men ja, man bör absolut bo ihop PÅ RIKTIGT innan man gifter sig.


    madmoxxi1177 skrev 2015-07-12 10:06:02 följande:

    THIS!!! <3

    Det är jag och min sambo i ett nötskal. Å även när han är grinig och trött eller bara inte druckit kaffe den morgonen så ÄLSKAR jag honom fortfarande.

    Och han älskr mig när jag är mitt i min mens rage! Vi har bott tillsammans i 4,5 år och vatt förlovade i 3. Totalt har vi varit tillsammans i 5år. (yep, nollningen när jag började univeristetet satte sina spår på engång ;D )

    Bo tillsammans, dela den tråkiga vardagen tillsammans, städa tillsammans, bråka och se hur de känns att inte kunna fly hem till ditt egna till stormen lagt sig.

    Fis och rapa framför honom. Bajsa näe han står i duschen. Alla sånna saker måste "försvinna" för att det ska funka. Jag blir helt knäpp när mina tjejkompisar berättar att de inte fiser framför sin sambo. I mean... HUH!?

    Anyways. Jag tror det är nyttigast att bo tillsammans först.


  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 20:29
    #18

    Hur länge anser du att man bör varit tillsammans innan man gifter sig? De finns ju de som bara gift sig efter 2 år


    Anonym (Bride) skrev 2015-07-12 16:10:54 följande:

    väl värt är också att tänka på att giftermål förpliktigar. Rent juridiskt behöver ni tänka på vad det innebär att bli GIFT .  Hur bor ni?  Måste ni sälja lägenhet och sånt efter ni gift er så kan det bli knepigt juridiskt.  Har ni ägodelar som måste förbli enskild egendom så måste ni skriva äktenskapsförord och vara medveten om vad ett sånt innebär. 

    Det är inte riktigt bara att gifta sig och sen flytta ihop, juridiken kommer in när ni är gifta och gör en hel del att ta med i tankegången. 

    Jag förstår att tanken på att gifta er är kittlande när ni nu är nykära osv. Men varför ha så bråttom?  Flytta ihop först och hitta ett gemensamt liv och forma ert gemensamma hem tillsammans. Sen kan ni gifta er.   Ni behöver ju inte vänta i 10 år men i alla fall 1 år minst så ni hinner få av er dom rosa glasögonen först.   


  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 20:44
    #19

    Såg att jag uttryckt mig lite klumpigt. Menade att de gift sig efter bara två år!


    Anonym (Frågande) skrev 2015-07-12 20:29:38 följande:

    Hur länge anser du att man bör varit tillsammans innan man gifter sig? De finns ju de som bara gift sig efter 2 år


  • Plätti­s
    Äldre 12 Jul 22:36
    #20

    Jag och min (snart) man flyttade ihop när vi hade varit ett par i tre månader. Och då flyttade vi till en helt annan landsände i samma veva. Vi rekommenderar våra vänner och yngre syskon att inte ha så bråttom att flytta ihop, men å andra sidan kunde jag inte tänka mig att vara utan honom, och han var den som frågade om jag ville bo med honom. Det är sex år sedan, och det är först för något år sedan som vi kände att vi var redo att gifta oss. Mitt ex mamma uttryckte det så lämpligt: "när man gifter sig är det till döden skiljer oss åt, men vad innebär det att vara sambo? Jag vill leva med dig tills jag tröttnar på dig och vill prova på någon annan?" (Jag gjorde slut med hennes son några månader senare.)

    Att bo ihop är ett äventyr. Jag hade aldrig trott att min sambo skulle vara så pryd som han är. Det tog på riktigt fyra år innan han kunde prutta i samma rum som jag befann mig, och först de senaste månaderna får jag öppna dörren när han är där inne, men bara då han har slut på toapapper. Han är slarvig, jag är den som vill ha städat och rent. Jag bokar tvättstugan, han sorterar och bär allt. Jag lagar mat i flera timmar medan han steker pyttipanna.

    Det mest spännande är ekonomin. Vi har separata konton men gemensamma utgifter. Och olika syn på pengar. Jag småshoppar lite varje vecka, han köper datorer och annat för äckligt mycket pengar. Sammantaget kanske det blir samma, men gud vad vi diskuterade monstret han byggde ihop. Den blev dyrare än vår bil, men det är en annan historia.

    Då man bor ihop så går det inte upprätthålla fasaden på samma sätt som när man kan åka hem till sig och gömma sig, om än bara för en eftermiddag. Tvätta sina egna fläckiga trosor utan att vara rädd för att han ska se dem. Efter ett tag tillsammans hade han raserat alla mina murar, sett mig från mina värsta sidor och älskade mig lika mycket ändå. Mer till och med.

    Anledningen till varför det gått så många år från att vi blev ett par och att vi gifter oss är att jag i 20-årsåldern sa att jag ska känna den person jag gifter mig med utan och innan. Eftersom mina föräldrar gifte sig nio månader efter de blev ett par och jag föddes nio månader efter bröllopet. De hade aldrig tid att lära känna varandra innan det dök upp en jäkla massa barn som skulle tas hand om. Än idag, 28 år efter att de gifte sig, upptäcker de saker om varandra som de inte hunnit prata om innan. Och nu är det yngsta syskonet på väg att flytta hemifrån, och de vet inte vad de ska göra när de bara är två.

    För mig och mannen jag gifter mig med om två veckor finns inte så många överraskningar kvar. Jag vet vem han är, och jag vet vem jag gifter mig med. Jag har sett hans bästa och sämsta sidor, och även om jag kan bli galen på en del saker så älskar jag honom mer än vad jag trodde var möjligt. Och vi gifter oss eftersom jag inte kan tänka mig ett liv utan honom.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 12 Jul 23:48
    #21
    +1

    låt mig säga så här 

    om ni verkligen tar ett äktenskap på allvar så bör ni verkligen inte rusa in i något med risk för att ångra er ett år senare. 

    Då sätter ni er ner och funderar på varför ni har så bråttom att ni vill gifta er med någon som egentligen inte känner. 

    Äktenskapet är inte bara ett fluffigt bröllp och en vacker ring utan äktenskapet är för resten av era liv.  Tar ni det på allvar så bör ni verkligen göra det rätt från början och inte göra saker o ting utan att tänka efter. 

    skilj på äktenskap och bröllop.

Svar på tråden Gifta sig innan sambo?