• Äldre 21 Feb 10:17
    3217 visningar
    5 svar
    5
    3217

    Hur ska jag lösa min bröllopsdag?!

    Hej!

    Jag och min sambo planerar bröllop till vintern 2016, jag är överlycklig och har väntat på den här dagen hela mitt liv. Vill planera allt och har hur mycket tankar kring allt som helst. Men jag har två problem, mitt första är min sambo. Han vill gifta sig, men han aldrig drömt om det och har inga tankar eller fantasier kring den stora dagen. Han säger att han älskar mig lika mycket vare sig vi är gifta eller inte och när jag säger att "det är den dagen allt blir på riktigt i våra löften" så säger han bara att han lovade mig en kväll för länge sedan att älska mig hela livet och han menade det då och det gäller hela livet. Jag tycker det är så fint av honom, han känner aldrig någon press från omvärlden att saker och ting ska vara utan han kör sitt eget race i allt. Vilket under åren har inneburit grabbkvällar på alla hjärtans dag, bortglömda födelsedagar/noll presenter och jag har aldrig blivit utbjuden på en dejt. Det gör ingenting, jag älskar honom och vi värderar vår vardag och struntar i romantik och högtidsdagar. Men jag vill att bröllopsdagen ska vara allt! Vi får inte strunta i den också bara för att vi är ett skönt par som skiter i romantiken i övrigt. Bröllop är allt jag drömt om sedan jag var liten...

    Till mitt andra problem: jag kommer från en släkt som umgås mycket. Vi är ca 30 st i min nära släkt på mammas sida, alla bor på samma ö (ca 15000 invånare) och firar varje födelsedag tillsammans. Jag är uppvuxen med detta och har alltid trivts men jag flyttade från ön för 7 år sedan och sedan dess har jag glidit ifrån dem. Detta beror till största del på att jag inte prioriterat att åka hem och sedan har avståndet växt mellan oss och nu är jag bara hemma 1-2 ggr per år. Men min familj står jag supernära såklart, bara att jag inte längre passar in i min släkt. Dessutom är de frikyrkligt religiösa, vilket jag inte är aktiv som längre. Tvärtom har jag festat på mycket som tonåring och älskar även nu som 26åring att ta mig fram en flaska vin och snacka skit med tjejerna hela natten!

    Jag vill därför självklart servera alkohol på vårt bröllop. Min sambo har inga religiösa kopplingar så för honom är det sjävklart. Min familj har inga problem med alkoholen, men mamma har påpekat att morfar och farmor och sådär kanske kommer känna att det känns konstigt om festen blir ett fylleslag framåt småtimmarna. Jag vill att alla ska trivas och jag vill inte känna att någon känner sig obekväm med bröllopet. Bör jag strunta i att bjuda släkten? Vi kommer antagligen hamna på ett ganska fint ställe och det känns nästan onödigt att de ska först behöva åka 15 mil till min nuvarande hemstad för att fira mitt bröllop och så blir de en besvikelse för dem att jag ens dricker och mina kompisar kanske drar en vild anekdot i sitt tal eller släpper en svordom! Ve och fasa! ;) Därför velar jag nu fram och tillbaka mellan att strunta i att bjuda dem, kuvertavgiften ligger på ca 1000 st och bröllopet går ju alltså upp med 30 000 och så kommer dom kanske bara få sitt livs chock och må dåligt. Jag själv kommer inte heller slappna av när jag inte vet hur dom ska ta det, dom betyder ju fortfarande mycket för mig!

    Om vi leker med alternativet att inte bjuda släkten kommer min familj komma ensam och det blir ju också helst sjukt. Bara familjemedlemmar och våra vilda kompisar. Min sambos familj går bra ihop med vännerna våra och komme garanterat få i sig några glas och dansa framåt natten. Min familj kommer acceptera och vara glada, men jag vet att de inte känner sig helt bekväma med det.

    Så. Hjälp. Vad gör jag med allting! Hur ska jag få den här dagen att bli så underbar för alla parter som möjligt? Är det kanske dödsdömt? Det känns som att hur jag än gör kommer jag inte bli helt nöjd. Hur gör ni som har alldeles för höga tankar kring bröllopet och hur blev er dag när er enda dröm i livet har varit att få den där alldeles underbara prinsessdagen?

    PS. Förlåt för världens längsta inlägg och jag vet att jag låter sjuk i huvudet.

  • Svar på tråden Hur ska jag lösa min bröllopsdag?!
  • Äldre 21 Feb 11:43
    #1

    Jag känner igen mig mycket i dina problem :)
    Till ditt första problem! Prata med din sambo och förklara för honom hur mycket den dagen betyder för dig. Han älskar dig och han kommer säkert förstå och kunna anpassa sig eftersom att det betyder mycket för dig. Jag känner igen mig där, min sambo är inte av den romantiska typen heller men han har förstått att bröllopet är jätteviktigt för mig och att jag har drömt om det sen jag var liten så han låter mig få det så. Sedan måste nog du (och jag) acceptera att han kommer aldrig vara lika exalterad över dagen som du men han kanske i alla fall kan ställa upp på att visa för dig att han älskar dig den dagen för att du behöver det just då. Som sagt prata med honom!

    Till ditt andra problem! Jag känner igen mig även där haha! Min släkt är också frikyrkligt religiös och nykterister medan våra vänner och min blivandes släkt kan festa rätt rejält. Jag tänker att säga åt någon att de inte är välkomna inte är en bra lösning! Då blir de bara ledsna! Det man istället kan göra är att bjuda alla men förvarna släkten om att det kommer förekomma alkohol framåt kvällen så att de har möjlighet att lämna festen då om de tycker att det blir obehagligt. Sedan kan man prata med sina vänner och be om att de ska hålla en sansad stämning vid middagen och spara alla fräcka anekdoter till senare på kvällen. Då har alla möjlighet att känna sig "hemma" och välkomna på fetsen utan obehag. Samtidigt så är det ER dag och det är ni som ska få den dag ni önskar. Det är egentligen bara oförskämt av vänner och gäster att inte acceptera hur ni vill ha er dag. Men jag förstår hur du tänker! Man vill ju att alla ska ha trevligt på ens bröllop. Det här är lite vad jag tänker i alla fall för min önskan om den stora dagen är att alla ska ha trevligt.

  • Äldre 21 Feb 12:14
    #2

    Jag håller med SaraJ. Du kan inte ta beslutet på om din släkt kommer bli ledsna eller inte och vad som sårar dom mest. Men om dom får rätt information så kan dom välja att komma eller inte komma beroende på vad dom tycker är ok eller inte.
    Ett sätt att få ner alkoholintaget så det inte blir något direkt fylleslag kan vara att dela ut drinkbiljetter (typ perforera en sida i festhäftet om du ska ha något sånt) och ge alla ett visst antal biljetter att lösa in under dagen för dryck.


    Eventuellt att dryck till maten inte ingår i det, men vill man ha något i baren på kvällen så löser man in det mot en biljett.

    Ett annat sätt är att ha betalbar. Det brukar effektivt få ner alkoholkonsumtionen...

    Att ta ett par glas, slappna av och ha kul är en sak, men fylleslag där folk typ somnar under bordet eller ligger i ett hörn och spyr är ju inget man direkt strävar efter... Och är man på ett finare ställe så brukar det även vara lite införstått att man tar det lite lugnt Flört

    När det gäller att du vill ha en dag med romantik i fokus så säg det helt enkelt till din blivande.
    Berätta att det är väldigt viktigt för dig att få just den här dagen. Han kanske inte behöver göra så mycket för att det ska bli sådär romantiskt som du vill ha.
    Gör upp en gemensam budget och sen - om han inte tycker det är så viktigt att få som han vill - så kan han släppa planeringen till dig med allt vad det innebär av dekorationer och allt runtomkring. Han kan helt enkelt ta på sig det du vill att han ska ha på sig, dyka upp och kanske pussas lite extra den här dagen... 

  • Äldre 21 Feb 12:42
    #3

    En tanke kring bröllopsfesten är att redan från början inte planera den som ett sjöslag...  
    Tänk noga kring hur ni ska servera alkohol. Kanske ni ska ha betalbar? För att då minska risken för att en del häller i sig allt för mycket . 

  • Äldre 21 Feb 15:18
    #4

    Kör som du vill ska bjuda hela släkten o passa de inte är det deras val kommer dock begränsa antalet vänner då jag vill ha vigsel m nära o kära mefans alla finns kvar

  • Äldre 21 Feb 20:04
    #5

    Håller med föregående "skrivare" :)

    Kommunicera både med din sambo så han förstår varför bröllopsdagen är viktig för dig. 

    Vad gäller släkten är förebyggande information bra så att de vet i förväg och kanske kan kila iväg lite tidigare då. 


    Vi gifte oss nyligen på nyårsafton och vigseln var kl. 15.00. Några av de äldre gick hem runt 21-22 efter att tårtan och kaffet varit (alla tydligt gemensamma aktiviteter var slut). Inga konstigheter att vissa stannar längre än andra, som på vilken fest som helst.

    Sedan kan det nog också vara bra att fundera över mängden alkohol om ni oroar för det. Bjuda på det till maten och sedan ha betalbar. Eller vänta med öppen bar efter 22 eller liknande. Beroende på när ni har middag och andra planer för dagen då. 

    Lycka till och grattis till förlovningen och stundande bröllopet! :) 

Svar på tråden Hur ska jag lösa min bröllopsdag?!