• Anonym (momma­)
    Äldre 15 Jan 08:24
    5663 visningar
    21 svar
    21
    5663

    Fler med stram budget?

    Hej! Är rätt ny på denna sida och det finns säkert fler trådar som denna, men jag väljer att skapa en ny. Hoppas inte få bannor för det..
    Jag och sambon planerar bröllop, inget stort och konstigt dels för att vi inte är sånna som människor eller för att vi har råd. Så jag tänkte höra efter om det finn
    några fler här som planerar bröllop men har en stram budget? Vad ligger er budget på? 
    Hur lägger ni upp allt med utgifter? Strör ni ut det under 1 år eller gör ni en klumpsumma? Vad lägger ni mer pengar på?

    Hoppas kunna få svar!
    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Fler med stram budget?
  • Äldre 17 Jan 23:34
    #11

    Det finns väl olika anledningar till varför människor behöver få hjälp från soc mm. Det är kanske inte en diskussion vi behöver ta här på BT då vi inte vet någonting om parets situation eller förutsättningar?

  • Anonym (fatti­glapp)
    Äldre 18 Jan 00:01
    #12
    Nightrod skrev 2015-01-17 20:18:33 följande:

    Förlåt, men jag måste fråga.

    Hur har ni råd med en fest på 30 pers om ni går på soc?

    Låter ju sjukt konstigt


    Tro det el ej så går det faktiskt att spara i vår situation och tyvärr så är det inte lätt för nån av oss. Jag har en neurologisk diagnos vilket gör att jag inte tål stress och ligger sen snart två år i bråk med myndigheter och rätt att få tillbaka min autistiske dotter som togs ifrån mig pga att jag var trött vilket sen visa sig berodde på cancer. Min m2b lider av ryggbesvär sen han jobba som svetsare m.m alltså inget val vi valt uran helt enkelt tvungen för att överleva.

    Dessutom tro det eller ej så gick mitt förra bröllop på ca 10.000:- för ca 50 pers, så detta ska nog funka med hjälp av släkt och vänner som bor i och runt Sthlm
  • Äldre 18 Jan 10:05
    #13
    +2

    Åh, ni låter som oss. Vi kommer ha ett mindre, enklare bröllop. Dels för att vi är så som personer och vill ha det så, och dels för att vi har väldigt ansträngd ekonomi.
    Sen beror det ju på vad menar med stram budget, vår hamnar på max 15 000. Vilket jag tycker är en himla massa pengar egentligen för en dag men då är alla smådetaljer inräknade. Man kan ju komma undan med betydligt mindre (och betydligt mer) om man vill det med.
    Vi har pratat om bröllop i flera år och då alltså haft tid att sprida ut inköpen, överväga alternativ, kolla kontakter och jämföra priser så de där pengarna känns inte av på samma sätt då. Allt som kan handlas i förväg har vi gjort. Det som samlas i en klumpsumma i slutet är väl mat och dryck som vi kommer ha kvar att bekosta.
     
    Man kan väl säga att vi prioriterade ringen, även om vi fick den billigt genom kontakter så var det den vi var beredda att lägga mest pengar på eftersom den ska användas hela livet. Klänningen hittade jag på en konkursutförsäljning till vrakpris och den sitter som en dröm, skorna köpte jag på mellandagsrean tex. Hår och smink kommer jag göra själv. Funderar på en tygbukett faktiskt, blir billigare och så vissnar den ju inte bort sen. Tog också en sväng till Panduro Outlet och handlade pynt och pyssel för 50%. Osv osv... När jag tänker efter har vi nog inte köpt något till fullpris än Tungan ute 


    Tror vi kommer få en fantastisk dag ändå!

  • Anonym (Hoppa­sduskä­ms)
    Äldre 18 Jan 21:48
    #14
    +1

    När man inte vet varför andra lever på soc kanske man inte ska heta "börja jobba". Bara det i sig är juh nedvärderande. Ingen vet om deras situation och om de väljer att spara pengar när de redan lever på existensminimum så är det väl deras ensak. Så hela den kommentaren va onödig i mina ögon. Man kan fråga ex. som Night Rod gjorde, man undrar men ändå med ödmjukhet.
    Man kanske ska testa på det ibland för helt plötsligt kanske man själv blir sjuk en dag och måste leva på bidrag, 

  • Anonym (momma­) Trådstartaren
    Äldre 23 Jan 08:50
    #15

    Det som vi har tänkt är att hela bröllopet blir en överraskning för alla i samband med annan fest som de är bjudna till. Iom att alla våra vänner och släkt bjuds in så tänkte vi överraska alla med att vi gifter oss samtidigt. Jag vet att många är negativt inställda till överraskningsbröllop för många vill vara förberedda och köpa bröllopspresenter m.m. Men de som känner oss väl är mycket införstådda att vi är riktigt spontana och att något sånt här skulle kunna hända.. Och sen vet de redan att vi önskar oss en enda grej till dess. 
    Mycket kommer jag fixa själv och har redan införskaffat en del saker. Klänningen fick jag till vrakpris (500 eftersom hon annars skulle skänka den till en återvinningsmarknad, absolut inget fel och en sån klänning jag ville ha. Kunde ju inte annat än slå till!
    Sambons kläder är fixade sen tidigare, skor har jag sen tidigare och en festklänning till kvällen är fixad sen förra sommarrean. Ringarna köper jag nu till alla hjärtans dag eftersom guldfynd brukar ha kampanj då. Har redan sett ut ringarna som jag ska köpa och blir något av en mellandyr ring till oss båda. 
    Dekorationen har jag sett ut; det kommer bli vita pappersdukar eller knoppalakan (vet inte vad som blir bäst), genomskinliga dekorationsdiamanter, murgröna i plast och några genomskinliga ljusbehållare. That´s it! 
    Vi är ganska enkla av oss och kommer hålla det enkelt. Där vi kommer lägga mest pengar är mat och alkohol eftersom det samtidigt är 30-årsfest och för att vi känner så för tillfället. Lokal har vi inte bestämt än eftersom det är ett tag bort och för att vi inte har sett den plats som passar oss än. 

  • Äldre 23 Jan 09:54
    #16
    Anonym (fattiglapp) skrev 2015-01-18 00:01:07 följande:
    Tro det el ej så går det faktiskt att spara i vår situation och tyvärr så är det inte lätt för nån av oss. Jag har en neurologisk diagnos vilket gör att jag inte tål stress och ligger sen snart två år i bråk med myndigheter och rätt att få tillbaka min autistiske dotter som togs ifrån mig pga att jag var trött vilket sen visa sig berodde på cancer. Min m2b lider av ryggbesvär sen han jobba som svetsare m.m alltså inget val vi valt uran helt enkelt tvungen för att överleva.

    Dessutom tro det eller ej så gick mitt förra bröllop på ca 10.000:- för ca 50 pers, så detta ska nog funka med hjälp av släkt och vänner som bor i och runt Sthlm
    OK.
    Varför är ni inte sjukpensionärer eller får sjukpenning då?
    Borde inte det vara mer utbetalning via det i månaden än socc.
    Live free, ride free
  • Anonym (fatti­glapp)
    Äldre 24 Jan 00:38
    #17
    Nightrod skrev 2015-01-23 09:54:49 följande:

    OK.

    Varför är ni inte sjukpensionärer eller får sjukpenning då?

    Borde inte det vara mer utbetalning via det i månaden än socc.


    Det dröjer många turer med läkare innan fk godkänner detta, det är inte lätt
  • Anonym (momma­) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 18:29
    #18
    +2

    Var idag inne på en seconhand-butik som finns inne i stan och gissa om jag hittade saker!!
    Alla bestick till våra gäster (70 av varje sort), ljuslyktor, vita lakan och nya fina bröllopsskor är inhandlade. Allt som allt gick detta på 222:- . Jättenöjd med mina inköp idag och nöjd över att jag hittade saker som jag var ute efter

  • Äldre 8 Mar 22:34
    #19
    Anonym (momma) skrev 2015-möjligt8:29:33 följande:

    Var idag inne på en seconhand-butik som finns inne i stan och gissa om jag hittade saker!!

    Alla bestick till våra gäster (70 av varje sort), ljuslyktor, vita lakan och nya fina bröllopsskor är inhandlade. Allt som allt gick detta på 222:- . Jättenöjd med mina inköp idag och nöjd över att jag hittade saker som jag var ute efter


    Vad kul att du hittat så mycket! Riktiga kap måste jag säga! Ska också köpa bestick och annat på second hand sen. :)

    Jag kommer vilja sprida ut kostnaderna så mycket som möjligt för att inte få en klumpsumma sedan. Vi har tid på oss också eftersom bröllopet är först nästa sommar. Vi kommer ha max 40 gäster på festen.

    Vad har ni tänkt för budget? Vi tog i från tårna och satte 30000 (mycket pengar för studenter.. :P)
  • Äldre 8 Mar 23:20
    #20

    Vad härligt! :D Låter som ett riktigt kap! Vad mer behöver ni innan ni är klara och redo för bröllop? :)

  • Anonym (momma­) Trådstartaren
    Äldre 9 Mar 09:19
    #21
    Virvlande skrev 2015-03-08 22:34:00 följande:
    Vad kul att du hittat så mycket! Riktiga kap måste jag säga! Ska också köpa bestick och annat på second hand sen. :)

    Jag kommer vilja sprida ut kostnaderna så mycket som möjligt för att inte få en klumpsumma sedan. Vi har tid på oss också eftersom bröllopet är först nästa sommar. Vi kommer ha max 40 gäster på festen.

    Vad har ni tänkt för budget? Vi tog i från tårna och satte 30000 (mycket pengar för studenter.. :P)
    Samma tänk som oss. Vet faktiskt inte om vi satt en budget riktigt än.. Eftersom det är långt kvar så känns det inte som att det blir några större summor eftersom allt blir som utdraget. Fick lakan av pappa i helgen så vi inte skulle köpa nya när han ändå har kvar massa från bl.a. mormor/mamma. Och det känns bra att få använda dem eftersom då är det som att de båda är med mig denna stora dag. 
    Men det som kommer kosta mest är nog mat och dryck, var det sen hamnar på får vi se. 
    Pess skrev 2015-03-08 23:20:01 följande:

    Vad härligt! :D Låter som ett riktigt kap! Vad mer behöver ni innan ni är klara och redo för bröllop? :)


    Ja, det var verkligen ett lyckodrag får man säga Det som vi behöver som är kvar är:
    * Mat/dryck
    * Skor till honom
    * Göra egen photobook
    * FIxa inbjudningskort
    * Boka hår/smink
    * Boka in vigselförrättare
    * Köpa grejer så jag kan göra våra servettringar
    * Köpa hem miniatyrer till tårtdekorationen
    * Bestämma hur tårtan ska se ut och be min vän göra den
    * Hyra bord och stolar

    Men som sagt, vi gifter oss 2016 (sommaren) så det är ju ett bra tag kvar så vi hinner med allt. Men vi slänger ut lite förfrågningar var och här för att få hjälp/tips. 
Svar på tråden Fler med stram budget?