• Anonym (bliva­nde fru)
    Äldre 23 Aug 12:45
    2039 visningar
    3 svar
    3
    2039

    Bjuda stökig släkt?

    Hej!

    Min sambo och jag ska äntligen gifta oss! Vi planerar ett litet bröllop för närmaste släkt och vänner. Gästlistan ligger på runt 30 pers och festen blir i en liten hembygdsgård med buffé. Inte så många av gästerna har små barn, så totalt blir det 7 barn på gästlistan, med vårt eget barn inräknat.

    Problemet är att min kusin har barn som är rätt högljudda och vilda och... ja, ärligt talat kan dom vara rätt jobbiga faktiskt. Men egentligen är det inte barnen i sig som är problemet. Barn ska vara busiga och nyfikna. Det är föräldrarna som kan bli rätt galna på ungarna när de inte lyder.

    Exempelvis för ett par veckor sedan när vi sågs så blev pappan förbannad och skällde på ena barnet, och då blev mamman sur på pappan och skrek på honom! En lång utskällning som gjorde att hela kalaset stannade upp. Det blev en väldigt konstig stämning...

    Det var tyvärr inte första gången det hände och jag vill bara inte att det ska bli något större bråk som lägger sordin på stämningen, så lättast vore ju om de lämnade barnen hemma under bröllopet.

    Vi vill inte skriva att inga barn får komma, för vi vill gärna ha barn där, bland annat mina brorsbarn. Vi vet faktiskt inte hur vi ska formulera oss utan att någon blir upprörd. Någon som har några idéer?
  • Svar på tråden Bjuda stökig släkt?
  • Äldre 23 Aug 13:46
    #1

    Det finns väl flera sätt. 
    Antingen att skriva typ att ni gärna vill ha en lugn och trevlig vuxendag och att det är bra om man lämnar barnen hemma. (alltså inte barnfritt, och sen tala om för dom ni vill ska ta med barnen att dom gärna kan ta med - och kanske om någon frågar så säger dom att dom inte hade barnvakt)...


    Eller så säger man "väluppfostrade barn får delta" (vilket kan bli väldigt upprört)

    Eller - "Det är namnen på inbjudan som gäller, vi har inte möjlighet att bjuda in alla barn tyvärr"...


    Tja det finns många sätt. Men hur ni än gör så kan det tänkas att dom antingen misstolkar med flit och ändå tar med sig barnen, eller att det blir storbråk och dom inte kommer alls "för att ni inte tycker om deras barn" osv...
    Bästa sättet hade nog varit att prata med dom och säga att "efter förra familjemiddagen när det blev bråk, så vill vi försöka säkerställa att det inte händer igen. Vi vill ha fokus på oss, det är vår dag och vårt firande. Inte en plats att offentligt bråka om barnens uppförande. Vi vill dock gärna ha er där, men kan ni lämna barnen hos barnvakt så blir vi väldigt glada. Alternativt så får ni helt enkelt göra upp en gameplan från början så att ni kan hantera situationen om det blir stökigt, utan att bråka" *typ*

  • Äldre 23 Aug 14:04
    #2

    Det där låter som ett par jag känner/kände. De bråkar alltid, med varandra eller skällde på barnen när de var små. Nu umgås jag inte med dem längre, men det är en annan historia.

    Jag skulle sagt till dem att de får tänka på hur de uppför sig. Att ni vill ha en lugn och fridfull dag som går i kärlekens tecken, och då passar inte gap och skrik in. Annars är Chicitas alternativ bra också, men jag skulle säga det rakt ut, med risk att de blir sura, men då får det vara så. Som du säger, att barn "busar" får man räkna med men vuxna borde kunna uppföra sig lite

  • Äldre 23 Aug 19:34
    #3

    helt ärligt hade jag inte bjudit dom alls. 

    Har dom inga skrupler och kan bråka öppet på en stor släkttillställning kan dom säkert bråka även på ert bröllop.  Jag hade aldrig kunnat slappna av utan bara väntat på att dom ska sätta igång något.  Dom skulle nog inte bry sig om att man säger åt dom. 

    eftersom det är ett litet bröllop hade jag skyllt utebliven inbjudan på att antalet platser är begränsade. 

Svar på tråden Bjuda stökig släkt?