• Anonym (Galen­)
    Äldre 16 Aug 06:27
    16197 visningar
    28 svar
    28
    16197

    Så arg efter bröllopet

    Gifte oss i lördags, ett barnfritt bröllop (förutom våra egna barn). Hans släkting har länge tjafsat om att vi har valt barnfritt. Dom säger att dom inte har någon barnvakt, vi har då sagt att vi gör tyvärr inga undantag då det är många fler gäster som har barn, vissa med barnvaktsproblem. Sen att vi vet säkert att dom faktiskt har flera möjliga barnvakter gör en bara ännu mer irriterad.
    Vi visste att barnen skulle med på vigseln och att pappan skulle åka hem med dom ifall dom inte hade fixat någon barnvakt. Snacka om att vi blev förvånade när vi kommer fram till festen och de helt sonika har dukat fram extra tallrikar och stolar till sina barn. Varför gör man så? De vet att min man är väldigt konflikträdd vilket gör mig ännu mer förbannad för jag kan slå vad om att de antar att han inte kommer säga något om det. Som att de bara skrattar honom (och mig) rakt upp i ansiktet. Det är så fult gjort mot de andra gästerna också. En annan släkting till dem blev jätteledsen för att hon själv lämnat bort sin son efter vigseln och att dom bara gör som de vill. Jag blev jätteledsen för att en av mina närmsta barndomsvänner tackade nej pga att de inte hade barnvakt.
    Funderar på att skriva ett mail om inte min man pratar med dem. För han är som sagt väldigt konflikträdd och jag är inte säker på att han kommer att säga något...

  • Svar på tråden Så arg efter bröllopet
  • Äldre 16 Aug 16:53
    #11
    Anonym (Bit ifrån) skrev 2014-08-16 16:38:15 följande:

    Men hur ryggradslösa är ni.

    Ni tycker att hon skall strunta i det. Hon är jätteledsen, arg och besviken märker ni inte detta? Andra gäster har tagit illa vid sig till och med, gäster har inte kunnat komma pga detta.

    Hur tänker ni, äh han slog henne bara lite, idag är ju blåmärket borta, han mobbas ju bara i skolan inte hemma varför göra en scen av d. Börja få en ryggrad era fega stackare som inte kan stå upp för er själva


    Nu tycker jag att det är väldigt märklig jämförelse du gör till att börja med. Hur du kan jämföra sådana allvarliga saker som misshandel och mobbing med att ta med barnen (olovandes) på ett bröllop förstår jag verkligen inte.

    Fortsättningsvis, så sa jag inte att TS skulle strunta i det, bara att hon inte behöver göra så himla stor sak av det. Är det verkligen farligt, en sån stor grej? Blev hela kvällen totalförstörd? Blev några andra gäster utan mat? Kunde brudparet inte fira alls? Blev alla gäster tvugna att gå hem? Blev kvällen en katastrof? Mest troligt inte, även om det förmodligen kändes surt. Precis som jag skrev, så var det respektlöst av familjen att ta med barnen. Absolut. Men, är det värt att bli jättearg och upprörd över? Nej. Det handlar inte om att inte stå upp för sig själv, det handlar om att välja vad man lägger sin tid och energi på.

    Jag kan välja att bli jätteupprörd över minsta lilla, alltid, överallt.. men vem är det som drabbas mest av det i det långa loppet? Jo, jag själv, som ständigt ska gå och vara på krigsstigen. 

    Återigen, dom kan visst ifrågasätta detta hos personerna och be om en ursäkt, men kommer TS må bättre av att det ska bli en jättestor grej, ett bråk kanske till och med? Nej, förmodligen inte. Dom kan välja att ställa sig över dom personernas beteende och gå vidare. Fokusera på allt som faktiskt blev bra med bröllopsdagen, alla andra gäster som var där för deras skull och som hade respekteras deras önskan.

    Och att andra gäster blir arga på TS och hennes make är ju bara hur löjligt som helst. Det tycker jag definitivt inte TS ska lägga någon vikt vid alls, för hur i hela friden är det deras fel? Inte alls. Dom hade inte sagt att det var okej för den familjen att ta med barnen och dom visste inte om det. Det borde räcka för övriga gäster. Om övriga gästerna sedan vill ha en förklaring och ursäkt, så får väl dom ta det med gästerna som tog med sig barnen direkt. Jag tycker inte TS och hennes make har någon skyldighet att medla där.
  • Himla
    Äldre 16 Aug 17:03
    #12
    daniiel skrev 2014-08-16 16:53:10 följande:
    Nu tycker jag att det är väldigt märklig jämförelse du gör till att börja med. Hur du kan jämföra sådana allvarliga saker som misshandel och mobbing med att ta med barnen (olovandes) på ett bröllop förstår jag verkligen inte.

    Fortsättningsvis, så sa jag inte att TS skulle strunta i det, bara att hon inte behöver göra så himla stor sak av det. Är det verkligen så farligt, en sån stor grej? Blev hela kvällen totalförstörd? Blev några andra gäster utan mat? Kunde brudparet inte fira alls? Blev alla gäster tvugna att gå hem? Blev kvällen en katastrof? Mest troligt inte, även om det förmodligen kändes surt. Precis som jag skrev, så var det respektlöst av familjen att ta med barnen. Absolut. Men, är det värt att bli jättearg och upprörd över? Nej. Det handlar inte om att inte stå upp för sig själv, det handlar om att välja vad man lägger sin tid och energi på.

    Jag kan välja att bli jätteupprörd över minsta lilla, alltid, överallt.. men vem är det som drabbas mest av det i det långa loppet? Jo, jag själv, som ständigt ska gå och vara på krigsstigen. 

    Återigen, dom kan visst ifrågasätta detta hos personerna och be om en ursäkt, men kommer TS må bättre av att det ska bli en jättestor grej, ett bråk kanske till och med? Nej, förmodligen inte. Dom kan välja att ställa sig över dom personernas beteende och gå vidare. Fokusera på allt som faktiskt blev bra med bröllopsdagen, alla andra gäster som var där för deras skull och som hade respekteras deras önskan.

    Och att andra gäster blir arga på TS och hennes make är ju bara hur löjligt som helst. Det tycker jag definitivt inte TS ska lägga någon vikt vid alls, för hur i hela friden är det deras fel? Inte alls. Dom hade inte sagt att det var okej för den familjen att ta med barnen och dom visste inte om det. Det borde räcka för övriga gäster. Om övriga gästerna sedan vill ha en förklaring och ursäkt, så får väl dom ta det med gästerna som tog med sig barnen direkt. Jag tycker inte TS och hennes make har någon skyldighet att medla där.
    Finns inte på kartan att jag skulle bete mig så illa mot någon. Oavsett om det är ens barn eller grannar tar man inte med sig objudna punkt slut. Att fuska in sig och påstå att man ska åka hem efteråt är hur respektlöst som helst. Folk får göra som de vill hemma hos sig och på sina egna bröllop men att strunta i satta regler är faktiskt INTE okej. jag skulle knappast mer prata med människan ifråga som visade sig så falsk och respektlös. jag tycker precis tvärtom att TS har all rätt att vara upprörd och vänder på steken: varför gör man så? Ljuger för folk och skiter totalt i andra? Är man så partysugen som förälder att man inte fixar att stanna hemma med sina egna barn om det inte finns barnvakt kanske man ska lämna över barnen till någon som kan ta ett moget och vuxet ansvar.
  • Anonym (Bit ifrån)
    Äldre 16 Aug 17:35
    #13

    Daniiel:

    För att svara på några dina frågor.

    Ja uppenbarligen blev kvällen delvis förstört, för andra gäster blev ledsna över deras barns frånvaro, bruden var ju arg och upprörs redan då.

    Ja på sätt och vis var gäster tvungna att gå hem, bla hennes närmaste vän kunde inte komma för att hon respekterade parets önskan. Så endel frånblev blev pga barnen, personligen hade jag inte kunnat gå pga mina barn sedan hört att andra hade med sig sina hade jag varit besviken.

    Och ja, personligen hade jag hellre tagit en örfil eller lite mobbing än att få min dag som vi spenderar massor med pengar engagemang och tid på förstörd pga en sådan här företeelse.

  • Äldre 16 Aug 19:15
    #14

    Nä, fy fan va FRÄCKT gjort!
    Av någon anledning kommer jag att tänka på "Ove Sundberg". Obestämd

  • Äldre 17 Aug 14:18
    #15

    här har vi tråden ifrån GÄSTERNA! 

    Pass på TS!! 

    www.familjeliv.se/forum/thread/73815478-forbannad-pa-kompisen-efter-brollopet

  • Äldre 17 Aug 14:26
    #16

    Du borde ha kört ut dem.

    Vilka hemska människor.

  • Äldre 17 Aug 14:27
    #17

    Nyfiken gul: Det är väl inte tråden från hennes gäster. Två helt olika fall. Även om den personen i den tråden också är helt dum i huvudet.

    (Ha ha hon ifrågasätter om att bruden tycker bröllopet kretsar kring henne.. öh JA)


    Live free, ride free
  • Äldre 17 Aug 14:42
    #18
    Nightrod skrev 2014-08-17 14:27:08 följande:

    Nyfiken gul: Det är väl inte tråden från hennes gäster. Två helt olika fall. Även om den personen i den tråden också är helt dum i huvudet.

    (Ha ha hon ifrågasätter om att bruden tycker bröllopet kretsar kring henne.. öh JA)


    fast det vet inte ...  Detaljer kan ju vara ändrade men om tråden på familjeliv handlar om detta bröllop här i tråden kan det ju förklara att barnet åt pizza. 

    Osannolikt är det ju inte för hur stora är oddsen att man stöter på en tråd från gästens perspektiv när man läst denna tråd bara några dagar före? 
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Äldre 17 Aug 14:56
    #19

    Haha, nej det är inte samma bröllop. Barnen åt att våran mat, som för övrigt var buffe

    Tack för alla svar.

    Vi valde att inte ta det på bröllopet för att inte förstöra ännu mer för oss själva. Min tärna sa till att barnen inte var bjudna, alltså var det inte dukat eller beställt mat åt dem. Då vände hon på klacken och pratade med någon annan. Vi är inte intresserade av ett jöttebråk utan mer förklara för dem att vi blev väldigt besvikna och känner att vi inte kan lita på dem i framtiden när det kommer till tillfällen som är viktiga för oss.

    Att jag funderade på ett mail är helt enkelt att jag uttrycker mig bättre i skrift, speciellt när jag inte känner mottageren speciellt väl. Jag tycker ju iofs att det är främst min mans sak att ta med dem, han kan ju dock dra ut på det här ganska länge eftersom han är så konflikträdd.

  • Äldre 17 Aug 15:35
    #20

    Nyfiken gul:

    Ena tråden handlade om att de tagit med sig två barn till ett bröllop där det specifikt var barnfritt.

    Andra tråden handlade om att de köpt pizza till sitt barn. Det är ju inte ens samma scenario.

    Men Ts klargjorde ju det i ovan med

    ------------------

    (Galen): Om du bara skall skruva mail så är väl det bättre än inget. Men mail rycker man bara på axlarna åt. Men jag tycker isåfall att du skall skriva hur besviken och ledsen du är över deras handlande då de lovat och andra inte fått och att de blev tillsagda på festen men ignorerade det och detta mail SKALL DU VERKLIGEN ha alla andra på festen bifogade som kopior. Helt oförlåtligt av dem, speciellt när er tärna sa till dem specifikt också


    Live free, ride free
  • Äldre 17 Aug 15:40
    #21
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-08-17 14:18:10 följande:

    här har vi tråden ifrån GÄSTERNA! 

    Pass på TS!! 

    www.familjeliv.se/forum/thread/73815478-forbannad-pa-kompisen-efter-brollopet


    hmm.. mitt inlägg försvann av någon anledning.. 

    men, ja gick in på den här länken, och läste lite igenom, gatt fnissa lite på sid 4 i tråden... där har dom alltså länkat DEN HÄR tråden i deras tråd, och hur reagerar Ts på det? tja. läs själva... 
  • Äldre 17 Aug 15:55
    #22

    Måste va en troll tråd den andra.

    Men jag var ju tvungen att säga hej där med :)


    Live free, ride free
  • Äldre 17 Aug 16:22
    #23

    Jag har läst den andra tråden också. Om vi utgår ifrån att den här och den andra är på riktigt så har folk inget innanför pannbenet. Jag skulle kasta ut folk med huvudet före...

  • Äldre 17 Aug 17:12
    #24
    Anonym (Galen) skrev 2014-08-17 14:56:44 följande:

    Haha, nej det är inte samma bröllop. Barnen åt att våran mat, som för övrigt var buffe

    Tack för alla svar.

    Vi valde att inte ta det på bröllopet för att inte förstöra ännu mer för oss själva. Min tärna sa till att barnen inte var bjudna, alltså var det inte dukat eller beställt mat åt dem. Då vände hon på klacken och pratade med någon annan. Vi är inte intresserade av ett jöttebråk utan mer förklara för dem att vi blev väldigt besvikna och känner att vi inte kan lita på dem i framtiden när det kommer till tillfällen som är viktiga för oss.

    Att jag funderade på ett mail är helt enkelt att jag uttrycker mig bättre i skrift, speciellt när jag inte känner mottageren speciellt väl. Jag tycker ju iofs att det är främst min mans sak att ta med dem, han kan ju dock dra ut på det här ganska länge eftersom han är så konflikträdd.


    good for you att det inte var era gäster, då finns det ändå hopp om att det finns vettiga människor kvar i världen. 

    Jag hoppas i alla fall det löser sig för er oavsett hur ni än gör med gästerna. 
  • Äldre 18 Aug 01:10
    #25

    Hur ofta träffar du dessa människor ? Om du känner att du uttrycker dig bättre i skrift så kan du skriva ett brev som du lämnar personligen till dem när ni träffas.

    Med tanke på hur deras beteende på bröllopet så hade hon säkert lagt på om du ringt henne. Det blir så enkelt att bara lägga på luren om man inte vill höra det som personen i andra änden säger. Önskar dig lycka till oavsett vilken metod ni väljer.

  • Äldre 18 Aug 11:22
    #26

    Utav erfarenhet skulle jag vilja påstå att det blir större konflikter av att skriva ett mail än att faktiskt sitta ned med personerna i fråga och förklara att du blev besviken. Allt blir så väldigt uppblåst via skrift och det är svårt att fatta ton i mail. Personerna i fråga kommer att diskutera det med varandra, det kommer att bli större än vad du önskar och det kommer till slut ändå sluta med ett bråk face to face. Jag skulle då hellre förklara det ur min synvinkel; "Jag upplever att ni inte respekterade vår speciella dag", istället för; "Ni betedde er fel". På detta sättet kommer du även att få reda på deras anledning samt förhoppningsvis få en ursäkt. 

    Lycka till!

  • Äldre 29 Jul 20:43
    #27

    Hur gick det med allt, TS? 

  • Liv
    Äldre 31 Aug 17:25
    #28

    Då får väl du skriva mailet åt honom..?

    Jag hade blivit helt jävla galen kan jag säga. Sådär gör man bara inte.


    Anonym (Galen) skrev 2014-08-17 14:56:44 följande:

    Haha, nej det är inte samma bröllop. Barnen åt att våran mat, som för övrigt var buffe

    Tack för alla svar.

    Vi valde att inte ta det på bröllopet för att inte förstöra ännu mer för oss själva. Min tärna sa till att barnen inte var bjudna, alltså var det inte dukat eller beställt mat åt dem. Då vände hon på klacken och pratade med någon annan. Vi är inte intresserade av ett jöttebråk utan mer förklara för dem att vi blev väldigt besvikna och känner att vi inte kan lita på dem i framtiden när det kommer till tillfällen som är viktiga för oss.

    Att jag funderade på ett mail är helt enkelt att jag uttrycker mig bättre i skrift, speciellt när jag inte känner mottageren speciellt väl. Jag tycker ju iofs att det är främst min mans sak att ta med dem, han kan ju dock dra ut på det här ganska länge eftersom han är så konflikträdd.


Svar på tråden Så arg efter bröllopet