• Äldre 18 Jun 14:21
    14456 visningar
    69 svar
    69
    14456

    Hemlig vigsel

    Hittade bara gamla trådar gällande hemliv vigsel, så startar en ny.

    Min fråga: Ni som gjort liknande som oss ang att viga sig hemligt och enskilt, utan fest och hallabaloo, hur har det varit? Hur har reaktionerna varit efteråt? Har ni några tips på vad vi bör tänka på (utöver att det juridiska).

    Vi hade tänkt göra så här:
    Vi kommer viga oss borgligt hemma i vår trädgård i juli. Vi kommer ha tre vittnen i form av min sambos mamma och två kompisar till mig. I övrigt inga fler och vi kommer inte meddela övriga förrän efter vigseln. Jag kommer ta min sambos efternamn.

    Vi kommer inte ha någon fest utan hade tänkt bjuda vittnena på tårta bara, efter vigseln. Vi kommer ta lite bilder (ett av mina vittnen är bra på att fota), så vi har försökt hitta något lagom snyggt att ha på oss, som inte blir för uppstyltat eller "brudigt". Typ vanlig, snygg klänning.

    Jag och min sambo har varit ihop i över 10 år och gifter oss mest av praktiska skäl. Vi är båda väldigt obekväma med att stå i centrum för en stor fest. Vi har inte särskilt starka band till våra respektive släkter.
    Jag kan tänka mig att det kan bli en del reaktioner. Min syster gifte sig i smyg och min mamma tog det jättepersonligt. Blir det så igen får det väl bli så. Vore bara intressant att höra om någon annan har erfarneheter av de thär, både av själva vigseln och av hur folk reagerat på det efteråt.

  • Svar på tråden Hemlig vigsel
  • Äldre 29 Jun 20:48
    #51

    Idag har jag varit och provat tre klänningar. Den jag gillade bäst utifrån färg satt så där, hade velat ha ett annat sorts tyg. Den som satt bäst var rätt tråkig. Får väl försöka masa mig in till den stora staden någon dag nu när sambon har gått på semester.
    Någon som har tips på vart de kan tänkas ha klänningar i stl 44-46 utöver Kappahl, Lindex, HM, Åhléns och Axelssons?

  • Äldre 29 Jun 21:30
    #52
    Izan: Jag skulle kolla (nu utgår jag från Stockholm, vet inte om affärerna finns överallt annars):
    Bikbok
    Monki
    Weekday
    Tingeling (i gallerian "Skrapan" på götgatan)
    ETC (också i Skrapan)
    = Ligger alla på Götgatan

    Espirit
    Zara
    Flash
    Indiska
    = Ligger alla på drottninggatan

    Sedan skulle jag kolla affärerna i Gallerian på Hamngatan.

    Kan inte exakt vilka storlekar de har, men jag skulle kolla iaf.
  • Äldre 3 Jul 07:14
    #53

    Vi är ganska nära varandra i min släkt, och jag vet att de kommer att bli besvikna för att inte de fick komma. Vi har som sagt bara bjudit närmsta familjen och gemensamma nära vänner till vår nyårsfest (överraskningsvigsel). Vet att min släkt kommer att tycka att släkten borde gå före vänner. Det är lite jobbigt att veta att folk kommer att bli ledsna och sura. Samtidigt är det ju vårt bröllop. Inte deras.

  • Äldre 3 Jul 21:51
    #54

    Jag hittade en till jättesöt klänning på nätet som jag beställde. Dumt, jag vet. Borde testa i affärer men avskyr sånt! Fick iaf sms om att dem kom i tisdags, samma dag vi åkte på semester. Buuu! Hade kommit halvvägs till vår destination när sms:et kom så att vända om gick inte familjen med på. Så nyfiken på om den passar! Blir raka vägen till postutlämningen på lördag!

  • Äldre 5 Jul 17:27
    #55

    Klänningen passade fint och den matchar sambons skjorta bra! Nu måste jag leta reda på ett par skor oxå. Fick sms från Smycka om att ringen är klar så den hämtas ut imorrn eller på måndag. Spännande!

  • Äldre 5 Jul 20:05
    #56
    Izan: Kul! Då har du massa saker klara!

    Våra ringar har också kommit. Förvaras gömda bakom några böcker i bokhyllan :)
    Jag tror faktiskt jag är helt klar med klädsel. Det enda jag är lite sur på är att jag fick köpa dyrare skor än jag egentligen tänkt. Menmen.

    Annars är det bara att vänta nu. 16 dagar kvar!
  • Äldre 6 Jul 16:54
    #57
    Klaradal skrev 2014-07-05 20:05:58 följande:
    Izan: Kul! Då har du massa saker klara!

    Våra ringar har också kommit. Förvaras gömda bakom några böcker i bokhyllan :)
    Jag tror faktiskt jag är helt klar med klädsel. Det enda jag är lite sur på är att jag fick köpa dyrare skor än jag egentligen tänkt. Menmen.

    Annars är det bara att vänta nu. 16 dagar kvar!
    Åh! Vad härligt att det inte är så långt kvar för er del! Vart köpte du skor? Jag har kikat en del på Brandos och lite andra nätbutiker men är tveksam till att köpa skor på nätet då mina fötter är lite konstiga.

    Sambon hämtade ut ringen idag och jag älskar den! 34 dagar kvar för våran del.
  • Äldre 6 Jul 20:45
    #58
    Izan skrev 2014-07-06 16:54:58 följande:
    Åh! Vad härligt att det inte är så långt kvar för er del! Vart köpte du skor? Jag har kikat en del på Brandos och lite andra nätbutiker men är tveksam till att köpa skor på nätet då mina fötter är lite konstiga.

    Sambon hämtade ut ringen idag och jag älskar den! 34 dagar kvar för våran del.
    Jag är också försiktig med skor på nätet. Men vissa skomodeller är enklare än andra. Jag köpte ett par vita sandaler med lite klack. När det kommer till skor med öppen tå och/eller häl är det inte så kinkigt med storleken.
    De här kommer jag ha:
    www.zalando.se/tamaris-sandaler-sandaletter-vitt-ta111l00o-a11.html
  • AkJ
    Äldre 7 Jul 15:31
    #59

    Oj, jag köper alltid skor på nätet. Har stora problem med en fot, och det är därför jag gillar det: beställer hem typ 20 par och skickar tillbaka 19. :)


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 7 Jul 17:03
    #60
    AkJ skrev 2014-07-07 15:31:30 följande:

    Oj, jag köper alltid skor på nätet. Har stora problem med en fot, och det är därför jag gillar det: beställer hem typ 20 par och skickar tillbaka 19. :)


    Jag är nog bara för lat för att skicka tillbaka... ;)
  • Äldre 7 Jul 19:15
    #61
    Izan skrev 2014-07-07 17:03:07 följande:
    Jag är nog bara för lat för att skicka tillbaka... ;)
    Jag provade faktiskt första gången här om dagen (skicka tillbaka alltså). Det var enklare än jag trodde. Gick ju att återanvända kartonen de kom i. Returfrakt var gratis, allt jag behövde göra var att skriva ut en retursedel från satjen, klistra på paketet och lämna in det hos postombudet.
    Obehaglig enkelt. Det är skulle kunna bädda för onödiga inköp ;)
  • Äldre 7 Jul 19:47
    #62
    Klaradal skrev 2014-07-07 19:15:49 följande:

    Jag provade faktiskt första gången här om dagen (skicka tillbaka alltså). Det var enklare än jag trodde. Gick ju att återanvända kartonen de kom i. Returfrakt var gratis, allt jag behövde göra var att skriva ut en retursedel från satjen, klistra på paketet och lämna in det hos postombudet.

    Obehaglig enkelt. Det är skulle kunna bädda för onödiga inköp ;)


    Vad praktiskt! "Råkade" gå in i en skoaffär nu på kvällen när jag väntade på brorsan och hittade ett par skor på rea som matchar klänningen rätt bra. Borde hitta en BH som sitter bra oxå. Har gått ner 20 kg så de jag har är lite stora. Men de tänker jag inte räkna med som "ren" bröllopsoutfit.
  • Äldre 7 Jul 21:18
    #63

    Vi kör en lightversion av hemligt skulle man kunna säga. Vi gifter oss bara vi två i Las Vegas. Först bokade vi allt, och de enda vi har sagt det till är våra föräldrar och så är det tre tjejkompisar till mig som vet. Anledningen till att kompisarna vet är att jag vill kunna dela förväntan och det härliga pirret i magen med ett par väninnor och liksom bolla den förväntansfulla stämningen.

    Att vi bestämde oss för att berätta för föräldrarna var för att jag misstänkte att mina kanske skulle reagera negativt, och jag ville inte behöva tillbringa vår bröllopsresa med att fundera över deras reaktion. (Känner mig själv och vet att jag är en inbiten grubblare.) Nu gick det över förväntan, så det känns bra! Blivande makens pappa har dessutom cancer och det är inte säkert att han klarar sig fram till slutet på augusti, men nu får han i alla fall veta att vi har vigseln inbokad detta datum, vilket glädjer honom.

    Om det skulle råka slinka ut till en eller annan mer så bryr vi oss inte så mycket, helt enkelt. Kollegorna, släkten och majoriteten av vännerna kommer ändå att bli överraskade, så vi räknar med att det blir ett stort avslöjande även om en eller annan sitter på förhandsinfo. Vi resonerade som så att hålla det hemligt för ALLA krävde större ansträngning än vi orkade med.

  • Äldre 8 Jul 19:48
    #64

    Vegas låter ju jättespännande :) Hoppas det blir jättebra för er!
    Jag har några bekanta som vet. Av samma skäl som du: För att kunna dela vissar roliga saker med dem. De har dock ingen koppling till mitt övriga nätverk och bor inte i Sverige ens, så jag är inte orolig att det ska komma ut.

  • Äldre 9 Jul 00:23
    #65

    Klaradal: Tack, detsamma :) Tycker att ert upplägg låter kanonmysigt, med bara några få som ni verkligen känner er bekväma med. Tufft att stå upp för sitt val tycker jag, när man nästan vet att det kommer bli bråk, som jag tolkar det som att du utgår från. Tror det är superviktigt att inse att man inte kan göra alla nöjda och att det inte är ens ansvar att göra det heller!

    Vi är OK med att det kan komma att sippra ut lite... svärmor lär berätta för några i sin släkt men det bryr jag mig inte så mycket om. Är mest mån om att hålla min egen släkt "in the dark" för att jag inte vill att de ska lägga sig i eller bli påverkad av dem i de val vi gör. Och eftersom min släkt använder facebook i betydligt högre utsträckning så är det bra om inte alla våra vänner vet av det skälet.

    Idag var vi och beställde ringarna och det känns så himla bra, men samtidigt den där hisnande känslan som du beskrev längre bak i tråden, att man inte kan fatta att man lägger så mycket på ett icke-bruksföremål. Våra hamnade på 11 000 nåt tillsammans, vi har ju liksom haft flera bilar som varit fullt kördugliga som inköpts för ungefär den summan! Men tänker som vi, ringarna ska man ju hela hela livet. (Kan ju säga att man inte får en bil som håller hela livet för 11 papp, därav att vi haft flera :P)

  • Äldre 13 Jul 22:00
    #66

    Klaradal - Inte alls många dagar kvar för er nu! Har ni bestämt hur ni ska berätta för omgivningen än? Jag börjar bli smått nervös för hur familjen ska ta det...

  • Äldre 14 Jul 15:45
    #67
    Izan skrev 2014-07-13 22:00:51 följande:

    Klaradal - Inte alls många dagar kvar för er nu! Har ni bestämt hur ni ska berätta för omgivningen än? Jag börjar bli smått nervös för hur familjen ska ta det...


    Ja, precis en vecka nu :) Träffade vigselförrättaren i helgen och allt känns okej med det. Jag längar verkligen!! :)

    Ja - vi kommer skicka ett kort till de som står närmast i släktled och vänskap efter vigseln. Max 10 kort skulle jag tippa. Någon dag senare lägger jag upp det på facebook. Om vi hinner få med bilder eller ej till kortet vet jag inte, men jag känner inte att det spelar så stor roll. Kul om det kommer med bild, men gör det inte det får det väl vara så då.
    Min nervositet kring hur de andra kommer reagera kommer och går lite. Vissa vet jag och det känns enklare att förbereda sig på. Är nog mer nervös med några jag inte alls vet hur de kommer ta det. Har ett syskon som jag inte vet alls med - antingen ingenting eller så kan hen bli riktigt otrevlig. Men jag tänker väl att ...jaha. Då får hen väl göra det då? Säger mer om hen än det säger om mig.

    Sedan ser jag fram emot de bra reaktionerna :) Kommer bli skitkul!
  • Äldre 23 Jul 19:38
    #68

    Klaradal - Nu borde du ha blivit fru?! Grattis! Du måste uppdatera om hur allt har gått så fort du får tid över. :)

  • Äldre 25 Jul 19:41
    #69

    Vi har planerat vårt bröllop sedan juni förra året, vi åker till Miami och gifter oss med svenska kyrkan där. Är bara ett fåtal som vet, idag är det bara 2 månader kvar, längtar så galet mycket så jag vet inte var jag ska ta vägen!

Svar på tråden Hemlig vigsel