• Anonym (Anony­m)
    Äldre 27 May 15:32
    4501 visningar
    19 svar
    19
    4501

    Bröllopstorget - Överkurs i bröllop?

    Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden men någon moderator får gärna flytta den om den inte passar in här.

    Hur många är det egentligen som har solist i kyrkan, festhäften, temabröllop, stolsöverdrag, guest favors, liveband på festen, etc? Det känns som vanliga inslag här men något som känns mer ovanligt på bröllopen sambon och jag faktiskt har gått på. 

    Är det vi som har varit på ovanligt "enkla" bröllop eller kan det vara så att bröllopstorget egentligen är lite överkurs i bröllop?

    Jag lägger ingen värdering i frågan utan är mest nyfiken.

  • Svar på tråden Bröllopstorget - Överkurs i bröllop?
  • Äldre 27 May 15:40
    #1

    Har varit på båda sorters bröllop. Både de med solister i kyrkan, festhäfte, liveband, favours och de som varit betydligt enklare.
    Gemensamt har dock varit: festhäfte och solist i kyrkan.
    Favours har jag iofs bara råkat ut för en gång, och den gången var det en ljusstake där namnet på gästen stod målat, så den funkade både som bordsplacering och som favour.

    Vi kommer att ha solist i kyrkan och festprogram men inget av det övriga.

  • Äldre 27 May 15:44
    #2

    Jag skulle snarare tro att om man ska ha ett enkelt bröllop (alltså rakt upp och ner, man vigs och så äter man någonstans och så kanske det dansas... men det är inte så mycket mer än en vanlig släktträff som börjar med bröllop) så behöver man inte prata så mycket med andra och spåna fram idéer eller höra om det ens är möjligt att genomföra :) 
    Så de flesta med "vanliga" bröllop är nog inte med på sådana här sidor. Därför syns dom inte.
    Det betyder dock inte att dom inte finns :) 


    Jag skulle inte ha gått med här själv om det inte var för att jag ville bolla idéer för vårt temabröllop. 
    Och jag hade tur som hittade EN person här då som förstod vad jag var ute efter ;) 
    Därför är jag kvar här inne, för att kanske kunna ge tillbaka den hjälp jag fick eftersom jag vet hur svårt jag hade det att hitta hjälp...

  • Äldre 27 May 15:45
    #3

    Och alltså samma sak med favours osv...


    Om man inte ska ha det så behöver man ju inte prata om det... 
    Alltså syns det inte hur många som inte ska ha det ;) 

  • Äldre 27 May 16:11
    #4

    Vårt bröllop ska vara ganska enkelt, men innan jag började hänga här inne så skulle det vara ännu enklare.
    Festprogram hade jag inte en tanke på men när jag sett andra göra väldigt fina program så ville jag också göra det.
    Jag har aldrig varit på ett bröllop, så mitt eget blir mitt första, så jag hade ingen aning om vad man kan göra. BT har varit en väldigt rolig inspirationskälla för mig och jag har snappat upp idéer både här och var så bröllopet har svällt på lite alla håll och kanter. Något som bara jag tycker är kul.
    Men jag tror även lite som Chicita skriver, hit söker sig många som vill göra det där lite extra pysslet, eller som jag, inte hade en aning om var jag skulle börja men ville väldigt gärna ha ett enkelt, men personligt bröllop.
    Så för mig har det både bliviut festprogram, favours, hemmagjorda servettringar, hemmagjord gästbok, fotobås och lite annat piff och pynt som jag hittat här.

  • Alylly­ra
    Äldre 27 May 16:27
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2014-05-27 15:32:29 följande:

    Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden men någon moderator får gärna flytta den om den inte passar in här.

    Hur många är det egentligen som har solist i kyrkan, festhäften, temabröllop, stolsöverdrag, guest favors, liveband på festen, etc? Det känns som vanliga inslag här men något som känns mer ovanligt på bröllopen sambon och jag faktiskt har gått på. 

    Är det vi som har varit på ovanligt "enkla" bröllop eller kan det vara så att bröllopstorget egentligen är lite överkurs i bröllop?

    Jag lägger ingen värdering i frågan utan är mest nyfiken.


    Intressant fråga! Jag skulle kanske inte kategorisera det som överkurs, snarare forsättningskurs då

    Grundregeln är väl att man bara ska göra sånt som man tycker verkar kul inför sitt bröllop. Och om man hänger här och får inspiration från andra och ser fina bilder så kan det ju hända att man blir inspirerad till att pyssla med nått extra.
    Men jag tycker ofta att det finns lika många som inte ska ha något, det är bara att det sällan startas trådar av typen "Vi som inte ska ha favors" (eller liknande), därför att då behöver man ju inte heller tips på vad man kan ha som favors

    Jag har varit på bröllop som har haft delar eller allt det du räknade upp och mer, och vid inga av dessa har någon av parterna varit medlemmar här på BT (vad jag har kunnat luska ut i alla fall...), så det är inte bara ett BT-fenomen. Men jag kan nog hålla med om att det oftare är de som faktiskt söker tips och lösningar på någonting som söker sig hit, de som redan har all planering "klar" och vet hur de vill göra behöver ju inte googla tips liksom.

    Själv tycker jag att det är intressant att läsa och diskutera med andra om hur de ska göra och vad som finns att göra. Och sen kan man plocka godbitarna av det och lägga energi på det som man verkligen vill ska bli bra. Det var det som lockade mig till BT - att kunna diskutera idéer med andra som är i samma sits och kanske få nya perspektiv/lösningar på saker och ting.
  • Alylly­ra
    Äldre 27 May 16:31
    #6

    Just ja, av det du skrev så hade vi:

    solist i kyrkan - nja, vi gifte oss borgerligt men vi hade några vänner som sjöng för oss 
    festhäften - japp!
    temabröllop - nej
    stolsöverdrag - ja, min man övetalade mig om det
    guest favors - nej
    liveband på festen - nej 

  • Äldre 27 May 16:56
    #7

    ingen solist - dock är en dragspelare planerad, inga festhäften, inget liveband, inga stolsöverdrag, inga favors, temabröllop... nja... en tolkningsfråga. vi ska ha skogstema.. men.. vet inte om det gills som ett regelrätt temabröllop. 

  • Äldre 27 May 17:56
    #8

    Jag håller med om att en del saker som diskuteras här känns ganska främmande för mig, som ändå har varit på ganska många bröllop. Självklart väljer man helt själv vilken nivå man vill lägga sig på. Jag har till exempel vad jag kommer ihåg aldrig varit på ett bröllop där man haft särskilda matchande stolsöverdrag, det känns som överkurs. Favors är nog betydligt vanligare utomlands, det har jag sällan varit med om i Sverige. Jag tycker det är trevligt med en chokladbit eller något annat ätbart, men på det senaste bröllopet jag var på fick alla var sin nyckelring i form av eiffeltornet, för att brudgummen var från Frankrike. Tror inte någon var överlycklig över det, spara hellre pengarna till något annat. Liveband beror väl helt på ekonomin, det blir ju betydligt dyrare, men har man råd är det trevligt. Däremot festprogram eller enklare sångblad har det nog varit på nästan alla bröllop jag varit på.

  • Äldre 27 May 20:56
    #9

    Solist under vigseln är det enda vi har på den där listan.

  • Äldre 28 May 07:22
    #10

    Jag har varit på BT av ohejdad vana sedan typ 14 år tillbaka (gift i snart tio av dom) och jag ser att trenderna byts av år efter år. När jag började hänga här var i princip bara solisten det enda man funderade på och som var ett lyxigt extramoment.

    Vi har fått många influenser från utlandet vilket är i sig en trevlig tradition och det kan vara välkommet. Men just nu är det så här trenden ser ut, om bara något år är det något annat som är inne och populärt. 

    Det jag däremot kan tycka är överkurs och onödigt är alla dessa nervösa brudar som söker hjälp på nätet och hamnar här och får ångest över allt dom känner att dom "missat" och genast måste ha på sitt bröllop.

    Jag ser att många bröllop blir onödigt dyra och onödigt tillpiffade för att många på allvar tror att ett bröllop ska se ut som det diskuteras här på bröllopstorget.  Det är lätt att bli  ångestfylld och tro att man måste ha denna jättelista för att ha ett hippt bröllop gästerna pratar om efteråt. 

    Jag brukar vara snabb med att lyfta fram frågor om enkla bröllop för att folk ska se att det fortfarande är ett värdigt alternativ att bara gifta sig i en enkel slät klänning i rådhuset och man blir lika gift ändå. 

  • Anonym (v)
    Äldre 28 May 07:37
    #11
    Anonym (Anonym) skrev 2014-05-27 15:32:29 följande:

    Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden men någon moderator får gärna flytta den om den inte passar in här.

    Hur många är det egentligen som har solist i kyrkan, festhäften, temabröllop, stolsöverdrag, guest favors, liveband på festen, etc? Det känns som vanliga inslag här men något som känns mer ovanligt på bröllopen sambon och jag faktiskt har gått på. 

    Är det vi som har varit på ovanligt "enkla" bröllop eller kan det vara så att bröllopstorget egentligen är lite överkurs i bröllop?

    Jag lägger ingen värdering i frågan utan är mest nyfiken.


    För mig har det faktiskt varit tvärt om, jag har varit på många bröllop där de flesta har varit väldigt lika. Tex alla ha haft en solist som sjunger Av längtan till dig. Temat har varit rosa. Festhäftena har varit på plats tillsammans med gåvor till gästerna och liveband. Inget av bröloppen var i samma vänskapskrets.

    Vi ville ha ett eget bröllop, där man inte följde traditionerna med en massa lekar, festhäften och dylikt. Vi ville ha ett trevligt och avslappnat bröllop och det fick vi utan allt det där. Dock så sjöng och spelade min bror gitarr på vårt bröllop.
  • Alylly­ra
    Äldre 28 May 10:20
    #12

    Min kompis berättade för mig om en undersökning som hon hade läst om, där man hade kommit fram till att hjärnan har svårt att skilja på personer när det handlar om nätkontakter (akademikern i mig skäller nu lite på mig för att jag inte kan citera källa...).

    Alltså, om man läser tex sin FB-feed och ser bilder/händelser som andra har lagt upp, så fattar man rent logiskt att det inte är EN person som har gjort alla grejerna. Men hjärnan tar till sig det som att ALLA andra har gjort ALLA de grejerna som visas. Vilket leder till stress över att ens eget liv är så tråkigt och ointressant, trots att man kanske gör massa intressanta grejer.

    Samma fenomen borde rimligtvis kunna appliceras på nätforum, där man får känslan av att ALLA andra ska göra tex en viss grej på sitt bröllop. Det man inte ser/tar till sig är att det är kanske åtta tjejer som diskuterar det medan BTs resterande 200 aktiva medlemmar befinner sig i andra trådar eftersom de inte tänker göra på det viset och därmed inte är intresserade av diskussionen. [Siffrorna här är helt påhittade, jag har ingen aning om hur många aktiva medlemmar BT har].

  • Äldre 28 May 14:40
    #13

    Alyllyra - Intressant med den undersökningen du refererar till! Det är nog verkligen något att hålla i bakhuvudet för livet i stort, inte bara inför ett bröllop. Jag tycker att det är ofta man läser om hur folk upplever att man måste ha ett "perfekt" liv, eftersom det är så det ser ut (?) på bloggar och på facebook. Att vi nog alla till mans filtrerar lite vad vi lägger upp är kanske också svårt för hjärnan att uppfatta?

    TS - Jag tror också, som flera andra i tråden, att man ju förstås inte ser trådarna om "vi som inte ska ha favours" och liknande. Därför kan det nog verka som att det är så många olika saker som "alla" gör - som i undersökningen Alyllyra nämnde.
    Vi hade solister i kyrkan (vi är båda musiker, så musiken kändes väldigt viktig framför allt under vigseln) och ett festhäfte med mycket allsånger, men inget av det andra. 

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 28 May 18:24
    #14
    Alylly­ra - Det var en en intressant studie. Skulle vara roligt att läsa den mer i helhet.

    Vi har fått mycket inspiration och hjälp här och det är vi tacksamma för. Samtidigt har man nog fått lite ångest också när man inser att "Oj, det där har inte vi på vårt bröllop. Borde man det?". När vi gick med här hade vi inte varit på några bröllop och trodde det här forumet var normen. Den senaste tiden har vi gått på några bröllop och inget av dem har varit av samma kaliber som man ofta får intrycket av att bröllopen är här.
  • iso
    Äldre 28 May 19:05
    #15

    jag vet inte riktigt hur jag hamnade på BT, men för oss som inte följer den gängse mallen för ett bröllop i Sverige så känner jag mer att BT stärker mig i att vi har valt rätt som har valt bort dessa delar. För det passar inte oss. Av det du nämnde så kommer vi ha festhäften (presentation av menyn samt väldigt lite info om våra gäster). 

    Sen är ju frågan vad du lägger i enkelt, för enkelt är ju inte liktydigt med billigt i min värld. Vårt bröllop har likt många andras skenat iväg med kostnader. Vi hade iofs ingen direkt budget utan har valt lite allteftersom. jag skulle säga att vårt bröllop är enkelt men dyrt just nu... :) å andra sidan tror jag det kommer passa oss perfekt, vilket ju är huvudsaken. 

    fundera på hur ni vill ha det och vart ni hittar er inspiration och kör på det! :)

  • Äldre 28 May 20:25
    #16
    Anonym (Anonym) skrev 2014-05-27 15:32:29 följande:

    Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden men någon moderator får gärna flytta den om den inte passar in här.

    Hur många är det egentligen som har solist i kyrkan, festhäften, temabröllop, stolsöverdrag, guest favors, liveband på festen, etc? Det känns som vanliga inslag här men något som känns mer ovanligt på bröllopen sambon och jag faktiskt har gått på. 

    Är det vi som har varit på ovanligt "enkla" bröllop eller kan det vara så att bröllopstorget egentligen är lite överkurs i bröllop?

    Jag lägger ingen värdering i frågan utan är mest nyfiken.


    Intressanta reflektioner och jag håller absolut med om att gruppmentaliteten lätt leder till att man vill för mycket...men av det som räknas upp i trådstarten tycker jag många saker är helt vanliga? T.ex. solist i kyrkan har väl "alla" (kan ju vara nån släkting/vän som sjunger bara), festhäften hör väl till om man har middag med program, liveband har faktiskt alla bröllop jag varit på haft, men det är väl en ekonomisk fråga. Guest favors är en importerad sed, en chokladbit är väl vanligt men regelrätta presenter är lite i överkant... Matchande stolsöverdrag har jag dock faktiskt aldrig sett :D Temabröllop är väl öppet för tolkning, hur mycket behövs innan det blir ett tema?

    Men ja, visst är det så att man stressas lite av BT. Vi gifter oss i september och det känns som gott om tid för att fixa allt, men så läser jag här om brudar som har 99% av precis allt fixat redan och så blir jag ...aningen stressad! ;)
  • Äldre 28 May 20:36
    #17

    Solist i kyrkan. Ja


    Festhäften: NEJ!
     temabröllop: Nej


    Stolsöverdrag: Ja 


    guest favors: Ja, mintpastiller vid tallriken


    Liveband på festen: Nej

  • Himla
    Äldre 29 May 05:52
    #18

    Inga stolsöverdrag eller guest favours men resten absolut. Alla gör väl som de själva vill. Jag vill inte spendera en förmögenhet, vi vill gifta oss ingenting annat. men självklart ska dagen vara fantastisk med härliga och personliga minnen.Viktigt för mig är att kläderna är fina, blommorna och ringarna som man tänkt sig samt de låtar etc vi vill ha. Resten är sekundärt. Skulle aldrig lägga en förmögenhet på vare sig lokal, tårta eller mat men det är jag det.

  • Alylly­ra
    Äldre 2 Jun 14:47
    #19
    Syrinx skrev 2014-05-28 14:40:48 följande:

    Alyllyra - Intressant med den undersökningen du refererar till! Det är nog verkligen något att hålla i bakhuvudet för livet i stort, inte bara inför ett bröllop. Jag tycker att det är ofta man läser om hur folk upplever att man måste ha ett "perfekt" liv, eftersom det är så det ser ut (?) på bloggar och på facebook. Att vi nog alla till mans filtrerar lite vad vi lägger upp är kanske också svårt för hjärnan att uppfatta?


    Ja, filtreringen som sker innan saker läggs ut kan också vara bra att tänka på!
    Anonym (Anonym) skrev 2014-05-28 18:24:06 följande:
    Alylly­ra - Det var en en intressant studie. Skulle vara roligt att läsa den mer i helhet.
    Ja, det skulle jag också tycka! Ska höra med min kompis som berättade om den var hon hade hittat den!
Svar på tråden Bröllopstorget - Överkurs i bröllop?