• Äldre 12 May 15:09
    2045 visningar
    4 svar
    4
    2045

    Kan man ha vigsel i maj o fest i augusti

    Känns som att jag är så kluven gällande vårt bröllop.
    Jag älskar maj/juni skiftet, det är so vackrast då och jag vill egentligen ha bröllopet och festen då.

    Min fästman vill inte ändra augusti, iaf inte för festen. Han har ett tufft jobb och detär mkt stress och press och särkilt mot maj/juni och som oftast brukar han lida av utmattningssymptom då. JAg förstår det och känner inte att jag vill stressa honom mer genom att planera ett bröllop tills dess, särskilt inte de sista detaljerna när han kommer vara slut då.

    Han vill ha sommaren att vila ut o samla kraft och sedan ha bröllopet och jag förstår det. MEN nu föreslår han att vi kan ha en privat vigsel i början på juni vid vår favorit sjö bara han o jag. Festen tänker han vi kan ha i augusti som planerat.
    JAg tycker det låter väldigt romantiskt, men jag funderar. Blir det inte jätte konstigt? jag vill ju ha en ganska pampig brudklänning. Men det kan jag inte ha vid sjön, det passar sig inte riktigt tycker jag. Men kan jag ha det på festen sen? eller borde jag ha en vanlig festklänning då?
    Det känns som att det blir konsitgt att bara bjuda till festen o inte vigseln o att komma utklädd i brudkläder när vigseln redan varit för länge sen...

    Hur ser ni på detta? JAg är osäker på att det är en bra ide eller kan man göra på det viset?

  • Svar på tråden Kan man ha vigsel i maj o fest i augusti
  • Äldre 12 May 16:14
    #1

    Min kusin, som är gift med en fransyska gifte sig först i frankrike, med hela hennes släkt, sedan borgerligt i Sverige, någon månad senare, följt av fest för svensk släkt o vänner, det blev en glad o stämmningsfull fest, trots att den inte började med vugsel för flertalet av oss gäster. Låter bra med utvilad make tycker jag.

  • Äldre 12 May 16:44
    #2

    Jag hade nog valt att ha allt i augusti då faktiskt. Alltså både vigsel och fest. Då kan ni planera i lugn och ro hela sommaren, din blivande kommer vara utvilad och du kan ha din stora brudklänning och allt utan att känna att det kanske blir konstigt. Plus att era gäster kanske får vara med på vigseln då också? För jag tycker personligen att det är den delen med ett bröllop som jag egentligen helst är med på. Ja, det är jättekul med fest och firande, men det är ju ändå själva vigseln som är grejen så att säga.

    Men alla tycker vi och resonerar olika :)


  • Äldre 12 May 16:54
    #3

    ni har inte funderat på att kanske ha en välsignelsegudstjänst i anslutning till festen?  Bjud in som vanligt till bröllop och klä dig i brudkläder och sen tågar ni in i kyrka och får en välsignelse. Hela gudstjänsten är ju som en vigsel förutom att det juridiska inte förekommer (det där med "tager du osv".. )  

    ni gifter er privat bara ni två och sen i samband med fest har ni bröllop helt enkelt. 

    Då får du äran att bära två brudklänningar också om du vill. En enklare brudklänning vid er privata vigsel och sen kan du maffa på vid bröllopet.

  • Äldre 12 May 17:37
    #4

    hmmm välsignelse ceremoni...smart, det låter mer naturligt än att komma till en fest i brudkläder men inte ha någon ceremoni.... ska kollas upp! Annars tror jag faktiskt på Daniis idé att faktiskt bara göra allt i augusti.... tack för input :)

Svar på tråden Kan man ha vigsel i maj o fest i augusti