• Äldre 17 Mar 11:48
    5229 visningar
    12 svar
    12
    5229

    Måste man bjuda på mat efter vigselen?

    Som rubriken lyder. 

    Tycker ni att man måste bjuda på massa mat och så efter vigslen eller kan man faktiskt bara bjuda på typ fika och tårta och så? Vill höra lite vad ni olika tycker.

    Jag och min sambo planerar och gifta oss nästa sommar nån gång så allt är väldigt nytt,men vill ha tid och planera då det ändå är en del som skall fixas och så. Vi har kommit framtill att vi skall ha ett litet bröllop,då min sambo inte är den som gillar att stå i centrum direkt. Så troligtvis blir det bara mor och farföräldrar,våra föräldrar,syskon med respektive och syskonbarn och så vi och vår dotter. Anser ni om man då har ett litet börllop att det måste vara massor av mat och så? Sambon tycker att det kanske räcker med fika och tårta.

    Jag tycker man skulle kunna göra en typ pastasallad och ha typ frallor till. Sen bjuda på fika,kaffe och tårta efteråt.inte så avancerat och inte massa allkohol. Då jag inte vill det när vår dotter och andra barn är med,känns för mig inte rätt. Men nåt att skåla med eller så tänker jag.

    Åsikter? 

  • Svar på tråden Måste man bjuda på mat efter vigselen?
  • Äldre 17 Mar 12:01
    #1

    Då kan ni ju ha afternoon tea bröllop, lite snittar, scones och tårta tillsammans med lite mingel.

  • Äldre 17 Mar 12:02
    #2

    perfekt på en söndag också :)
     

  • Äldre 17 Mar 12:04
    #3

    Ja det skulle man kunna ha ju,men kanske inte är så passande för mig och ha bröllopsklänning och allt då? Att det blir liksom fel och "överdrivet" om du förstår vad jag menar. Vill ju ändå ha en riktig bröllopsklänning och allt det och så,men kanske blir löjligt.

  • Äldre 17 Mar 12:07
    #4

    Nej, man behöver givetvis inte bjuda på mat efter vigseln. Det går alldeles utmärkt att bjuda på fika :) Tebröllop, inte alls så ovanligt.

    Oavsett om man har många gäster eller få, så behöver man inte bjuda på mat. Man kan ha 150 gäster och bjuda på fika likaväl som 3-rätters, och samma sak om man har 15 gäster.

    Ofta sägs det "Gör som ni vill, det är ert bröllop!" och just i den här saken så stämmer faktiskt det. Ni kan göra som ni vill. Bjuda på fika, en lättare lunch, middag eller inget alls. Det finns inget rätt eller fel gällande den här saken, utan det beror helt och hållet på hur brudparet i fråga vill ha det.

    Men om ni ska ha en förmiddagsvigsel, så kan väl kanske en lätt lunch i form av tex pastasallad och sedan kaffe och tårta kan vara en bra idé :) Men även "bara" fika går alldeles utmärkt. Informera bara gästerna om vad som gäller, så ska ni se att det blir bra, oavsett.


  • Äldre 17 Mar 12:09
    #5

    Att ha en riktig brudklänning, vad just du nu menar med det, är aldrig löjligt. Man kan gifta sig på tu man hand i en stor prinsessklänning med 5 meter släp om det är vad man vill. Oavsett hur ni väljer att ha ert bröllop, så kommer du ju vara en brud och en brudklänning passar ju därför alldeles ypperligt :)


  • Äldre 17 Mar 12:12
    #6
    daniiel skrev 2014-03-17 12:07:30 följande:

    Nej, man behöver givetvis inte bjuda på mat efter vigseln. Det går alldeles utmärkt att bjuda på fika :) Tebröllop, inte alls så ovanligt.

    Oavsett om man har många gäster eller få, så behöver man inte bjuda på mat. Man kan ha 150 gäster och bjuda på fika likaväl som 3-rätters, och samma sak om man har 15 gäster.

    Ofta sägs det "Gör som ni vill, det är ert bröllop!" och just i den här saken så stämmer faktiskt det. Ni kan göra som ni vill. Bjuda på fika, en lättare lunch, middag eller inget alls. Det finns inget rätt eller fel gällande den här saken, utan det beror helt och hållet på hur brudparet i fråga vill ha det.

    Men om ni ska ha en förmiddagsvigsel, så kan väl kanske en lätt lunch i form av tex pastasallad och sedan kaffe och tårta kan vara en bra idé :) Men även "bara" fika går alldeles utmärkt. Informera bara gästerna om vad som gäller, så ska ni se att det blir bra, oavsett.


    Okej, men det låter faktiskt väldigt mysigt och intimt och eftersom vi inte kommer bjuda så många,låter det ganska passande. Sen så är det ju faktiskt brudparet som bestämmer hur deras bröllop skall se ut men man vill ju samtidigt göra rätt,så som man bör,om du förstår. Åh tack så mycket för att du skriver detta,känns lite bättre och man har nån som backar upp hur man tänker. Min mamma gifte sig i sommras och vet bara hur mycket folk var på kring henens bröllop. Var på 3 bröllop förra året och alla var ganska olika,så man märker verkligen vilken skillnad de är börllop imellan. 
    Tack :) 
  • Äldre 17 Mar 12:31
    #7
    Sommarblomma skrev 2014-03-17 12:12:29 följande:
    Okej, men det låter faktiskt väldigt mysigt och intimt och eftersom vi inte kommer bjuda så många,låter det ganska passande. Sen så är det ju faktiskt brudparet som bestämmer hur deras bröllop skall se ut men man vill ju samtidigt göra rätt,så som man bör,om du förstår. Åh tack så mycket för att du skriver detta,känns lite bättre och man har nån som backar upp hur man tänker. Min mamma gifte sig i sommras och vet bara hur mycket folk var på kring henens bröllop. Var på 3 bröllop förra året och alla var ganska olika,så man märker verkligen vilken skillnad de är börllop imellan. 
    Tack :) 
    Ja, inget bröllop är det andra likt och som det också ofta påpekas, så är det egentligen ett fåtal "måsten" för ett bröllop och det är:
    - Ett brudpar
    - En godkänd hindersprövning
    - En godkänd vigselförrättare
    - Två vittnen

    Allt annat utöver det kan man göra som man vill med. Ja, visst, ska man vigas kyrkligt måste man ju följa vigselordningen och gifter man sig borgerligt, så finns det ju även där en kort formulering som vigselförrättaren måste säga. Men utöver det, så är det väldigt fritt hur man utformar sitt bröllop och inget sätt är bättre än det andra - bara olika. Och tur är väl det, för alla brudpar är ju olika. Man måste utgå från sig själv och tänka "Vad vill vi?".

    Som sagt, det är inte alls ovanligt att bjuda på fika och/eller lite lättare mat, så ni ska då inte känna att det är något väldigt ovanligt eller konstigt :) 
  • Äldre 17 Mar 12:38
    #8
    daniiel skrev 2014-03-17 12:31:40 följande:
    Ja, inget bröllop är det andra likt och som det också ofta påpekas, så är det egentligen ett fåtal "måsten" för ett bröllop och det är:
    - Ett brudpar
    - En godkänd hindersprövning
    - En godkänd vigselförrättare
    - Två vittnen

    Allt annat utöver det kan man göra som man vill med. Ja, visst, ska man vigas kyrkligt måste man ju följa vigselordningen och gifter man sig borgerligt, så finns det ju även där en kort formulering som vigselförrättaren måste säga. Men utöver det, så är det väldigt fritt hur man utformar sitt bröllop och inget sätt är bättre än det andra - bara olika. Och tur är väl det, för alla brudpar är ju olika. Man måste utgå från sig själv och tänka "Vad vill vi?".

    Som sagt, det är inte alls ovanligt att bjuda på fika och/eller lite lättare mat, så ni ska då inte känna att det är något väldigt ovanligt eller konstigt :) 
    Jo egentligen. Så mat och allt runtomkring är ju inte så viktigt egentligen för själva giftemålet. 

    Jo men precis, du har så rätt och jag håller med dig. Känns bara bättre och så när någon annan som säger det än när man säger det själv i slitt lilla huvudet. Då är det mer osäkerhet iblandat,om det är okej och göra si och så liksom. Sen vi har ju ganska bra med tid och hinna fundera, men är ju så mycket som händer och börllop kostar ju en del med,vare sig man har litet eller stort. Så därför jag vill vara ute i tid. Speciellt med när vi är föräldrarlediga och har en liten,då blir de ju annan ekonomi än innan. :) Tyvärr så är det ju faktiskt så också, att man måste ta hänsyn till sin ekonomi.

     
  • Äldre 17 Mar 14:37
    #9

    Jag tycker det låter som ett jättemysigt bröllop. Lite mer avslappnat och inte så stelt, och det blir mer som ett mingelfikabröllop. Kör på tycker jag!

  • Äldre 17 Mar 14:48
    #10
    schober skrev 2014-03-17 14:37:37 följande:

    Jag tycker det låter som ett jättemysigt bröllop. Lite mer avslappnat och inte så stelt, och det blir mer som ett mingelfikabröllop. Kör på tycker jag!


    Ja men precis och känns som det är ganska viktigt då sambon inte vill stå i centrum och för honom hade det räckt med att gå till rådhuset liksom. Så känns som detta är nåt so skulle passa och kännas bekvämt för oss båda 2.  :)
  • Äldre 17 Mar 15:21
    #11

    Självklart kan man göra lite som man vill, men tänk på vad klockan är så gästerna inte får gå hungriga eller måste äta sötsaker som första mål efter frukost. Lite enklare snittar eller liknande innan tårtan hade nog varit uppskattat av de flesta.
    Ett annat alternativ är ju att ha mat bara till den närmaste släkten och sätta en senare tid då övriga kan komma på tårta och kaffe.
    Bara ni är noga med att informera i inbjudan vad som gäller så gästera vet hur de skall lägga upp sin dag.

  • Äldre 17 Mar 15:44
    #12
    Helenis skrev 2014-03-17 15:21:40 följande:

    Självklart kan man göra lite som man vill, men tänk på vad klockan är så gästerna inte får gå hungriga eller måste äta sötsaker som första mål efter frukost. Lite enklare snittar eller liknande innan tårtan hade nog varit uppskattat av de flesta.
    Ett annat alternativ är ju att ha mat bara till den närmaste släkten och sätta en senare tid då övriga kan komma på tårta och kaffe.
    Bara ni är noga med att informera i inbjudan vad som gäller så gästera vet hur de skall lägga upp sin dag.


    Jo,vi har dokc inte bestämt vilken tid eller nåt än eftersom allt är så nytt. Men blir svårt med för sent,då det finns folk som åker långt. Men tänker lite att är de infomerad innan att de bara blir fika kan de ju ordna nåt lätt själva om det är så att det vill. Men funderar som sagt på lättare pastasallad men får se sen när vi närmar oss,spånar lite mest. Jo men vi kommer ju enbart ha närmaste familj, våra mor och farföräldrar,föräldrar,syskon,deras respektive och syskonbarn och oss själva. Så ingen som kan komma senare tyvärr. Skulle tror att vi max bli 50 person om alla kommer,tror inte ens det blir så många. Jo precis. 
Svar på tråden Måste man bjuda på mat efter vigselen?