• magicadespell

    Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???

    Hej!
    Vi planerar/spekulerar/funderar att gifta oss på annan ort än vår bostadsort vilket "kräver" övernattning för de som vill vara med och dela vår dag. En resa för samtliga gäster beräknas vara på 1 tim och 15 min. Samtliga är bilburna. 

    Boende finns från 170 kr per natt på vandrarhem upp till ca 1000 kr per natt om man som gäst vill bo "finare" på hotell. Det rör sig om 1, max två nätter och två nätter är frivilligt. Allt sammans i anslutning till fest och kyrka. Frukost 165 kr per/ person på hotellet.

    Fråga: 

    Bör vi stå för övernattningen till samtliga gäster då vi valt att lägga bröllopet på annan ort?
    eller som tex svärmor påpekat -skriva i inbjudan att vi uppsäger oss bröllopspresenter om gäster betalar boende själva?
    Själv har jag ingen tanke på att skriva att vi avsäger oss presenter utan var och en ger eller Inte ger det hen känner för?!

    Har letat men inte hittat något korrekt svar gällande vett och ettikett om detta. 

    Hjälp vad tusan gör vi?

  • Svar på tråden Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???
  • frkmaria

    Alltså, att ta en kuvertavgift för maten och att gästerna betalar sitt eget boende är enligt mig två helt skilda saker! Så jag tycker fortfarande inte ni ska avsäga er. Vart vi än gifter oss kommer vi behöva ha gäster som betalar boende. Tror ingen tar det som en självklarhet att det ska bekostas!

  • magicadespell
    frkmaria skrev 2014-03-18 19:45:52 följande:

    Alltså, att ta en kuvertavgift för maten och att gästerna betalar sitt eget boende är enligt mig två helt skilda saker! Så jag tycker fortfarande inte ni ska avsäga er. Vart vi än gifter oss kommer vi behöva ha gäster som betalar boende. Tror ingen tar det som en självklarhet att det ska bekostas!


    Jag är av samma uppfattning och vi planerar inte att ta ut kuvertavgift. Tack för ditt svar.
  • daniiel

    Det är mer slutsumman gästen förväntas spendera på ett bröllop som jag tycker är märklig, att det sägs att det blir så himla dyrt för en gäst på ett bröllop med kuvertavgift och det är fel att ett bröllop ska bli dyrt för gästerna, men att spendera en hel del mer på resa och boende är det ingen som höjer på ögonbrynen över. Även om det när det gäller kuvertavgift oftast bara handlar om ett par hundralappar och resa + boende kan bli tusenlappar.

    Nu ville jag som sagt inte att det här skulle gå över i en diskussion om kuvertavgift, utan det var mer bara en reflektion jag gjort över åren här på BT som jag inte kunde låta bli att skriva. 

    Och jag är av den åsikten att man givetvis får göra som vill angående den här saken. Gifta sig vart man vill, bjuda in vilka man vill, ha kuvertavgift om man vill, önska sig pengar till bröllopsresa om man vill. Osv osv. Personligen föredrar jag dock kuvertavgift ;) 


  • JW2014
    daniiel skrev 2014-03-19 17:17:23 följande:

    Det är mer slutsumman gästen förväntas spendera på ett bröllop som jag tycker är märklig, att det sägs att det blir så himla dyrt för en gäst på ett bröllop med kuvertavgift och det är fel att ett bröllop ska bli dyrt för gästerna, men att spendera en hel del mer på resa och boende är det ingen som höjer på ögonbrynen över. Även om det när det gäller kuvertavgift oftast bara handlar om ett par hundralappar och resa + boende kan bli tusenlappar.

    Nu ville jag som sagt inte att det här skulle gå över i en diskussion om kuvertavgift, utan det var mer bara en reflektion jag gjort över åren här på BT som jag inte kunde låta bli att skriva. 

    Och jag är av den åsikten att man givetvis får göra som vill angående den här saken. Gifta sig vart man vill, bjuda in vilka man vill, ha kuvertavgift om man vill, önska sig pengar till bröllopsresa om man vill. Osv osv. Personligen föredrar jag dock kuvertavgift ;) 


    Även om man har kuvertavgift så är det omöjligt att gästerna inte får betala resa och boende också. Så det blir dyrare för gästen iallafall, om inte alla ens gäster bor i samma stad. För mig handlar det om vilket välkomnande man ger gästen. Bjuder man på fest eller säljer man biljetter (som många känner sig tvingade att komma till) för att bekosta ett för dyrt bröllop?
  • daniiel
    JW2014 skrev 2014-03-19 18:15:30 följande:
    Även om man har kuvertavgift så är det omöjligt att gästerna inte får betala resa och boende också. Så det blir dyrare för gästen iallafall, om inte alla ens gäster bor i samma stad. För mig handlar det om vilket välkomnande man ger gästen. Bjuder man på fest eller säljer man biljetter (som många känner sig tvingade att komma till) för att bekosta ett för dyrt bröllop?
    Nu menar jag dock kuvertavgift för sig och resa och boende för sig, inte både och eller hur man ska förklara det. Jag pratar inte om faktiska bröllop utan om "fenomenen" var för sig. Om man ska diskutera kuvertavgift separat från resa och boende alltså. Varför det är så självklart att gäster ska betala resa + boende och dessutom gärna köpa en present, sätter inte det press på gästerna? Att hosta upp pengar för att kunna gå på bröllopet? Har man inte råd med resa + boende, eller inte vill betala, så får man ju vackert stanna hemma. Precis som vid en kuvertavgift.

    Och om vi nu ska vara "såna", så tycker jag det är långt mkt snålare att som gäst inte vilja betala och/eller tycka det är fel eller fult med kuvertavgift och kanske till och med stanna hemma pga just den saken än att som brudpar ha kuvertavgift. Jag har så extremt svårt att förstå varför man inte vill unna sina vänner eller sin släkt att ha ett bröllop med precis alla gäster dom vill ska närvara och därmed betala sin egen mat. Ja, man kan bjuda på varmkorv med bröd eller inget alls och därmed kunna bjuda in fler, man kan vänta några år med att gifta sig (men vad är det som säger att man har råd då? Livet har en tendens att komma emellan) men jag betalar hellre min egen mat och låter mina vänner ha en underbart fin bröllopsdag så som dom önskat sig. Kan jag hjälpa mina vänner genom att betala för mig själv, så är det väl det minsta jag kan göra.

    Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv hört folk tala så illa om kuvertavgift (och i vissa fall om personer som väljer det) som här på BT. Men som jag påpekat ett flertal gånger i diverse trådar, så är jag uppväxt med att det är så man gör och jag antar att det är därför.

    Men, jag ville alltså inte att det skulle bli en diskussion kring kuvertavgifter, för det blir ofta väldigt otrevlig stämning i sådana trådar. Jag lämnar härmed tråden och önskar alla som ska gifta sig med tillresta gäster, som ska ha kuvertavgift, som ska ha alla andra möjliga former av bröllop osv ett stort lycka till och jag hoppas att er dag blir fantastisk!
  • Frusna Flickan
    Frusna Flickan skrev 2014-03-18 17:14:33 följande:

    Jag är helt emot alla typer av avgifter eftersom det inte alls alltid är frivilligt om man ska komma eller inte. När min bror gifte sig hade jag inget val såklart. Detta kostade mig som har fyra barn nästan tio tusen kronor i kuvertavgifter, transport och kläder.

    Nu har jag råd så det är ingen fara men det har varit andra gånger i livet då nära vänner bjudit mig och jag fått det tufft ekonomiskt att närvara. Så ska det inte vara tycker jag.

    Min man och jag är från helt olika landsändar norr-söder och ena släkten måste resa. Vi kan inte tänka oss att den släkt som får resa långt också ska betala annat. Vi har därför hyrt ett ställe där alla kan bo i några dagar och bjuder på alla mat under dessa dagar så att det blir sm en minisemester så att flygbiljetterna inte bara blir en sur kostnad. Folk får ju faktiskt utöver flyg bekosta kläder och eventuell present. 

    Jag tycker att om man inte har råd kanske man ska vänta eller gifta sig på annat sätt men jag respekterar att människor tycker annorlunda och jag har inte klagat när andra har haft en sådant upplägg utan betalat och sett glad ut. 

    Jag har varit gift en gång i ungdomens dagar och då hade vi inga pengar utan lagade en kall buffe själva och var i församlingshemmet. De som ville fick övernatta hos oss den gången - huset var fullt. Så man kan anpassa det lite grann efter plånboken och man kan inte begära att få allt om pengar saknas. Men det är min åsikt.


    Jag ser att jag var otydlig. Jag menade alltså att vi inte kan tänka oss att de som måste betala flygresa för att komma inte ska behöva betala för något boende utan i står för allas boende och mat under flera dagar. Alltså inga avgifter. Vi har istället valt bort alla vänner och har bara mindre bröllop för våra familjer. Vännerna får komma till kyrkan och på ett mingel.
  • Chicita

    Nu är ju inte det här en diskussion om kuvertavgift. 
    Men jag tänkte ändå dela min syn på det...

    För det första - i vissa kretsar är det nästan oförskämt att inte ha kuvertavgift. Det är något som förväntas liksom. "alla" har det och man känner sig nästan som en snyltare om man går på en tillställning och inte bidrar på något sätt. Antingen via knytkalas eller via kuvertavgift.

    För det andra - Kuvertavgiften ska aldrig finansiera några utsvävningar. Jag har sett vissa här inne som vill ha kuvertavgift som är högre än kostnaden för mat och dryck så att dom kan köpa en dyrare klänning eller dyrare ringar eller spendera pengarna på en svindyr lokal. Men dom är få, och dom ändrar sig ofta efter att ha hört vad många anser om den saken...
    De flesta som har kuvertavgift (av vad jag sett) står för lolkalen och allt sånt och även en del av maten och drycken. Det man betalar i kuvertavgift är då oftast mindre än den generella uppfattningen av vad man "bör" ge i gåva. 

    För det tredje - Om någon jag känner gifter sig så brukar jag alltid ha svårt att veta vad jag ska ge dom i present. Många säger att dom inte vill ha något (och så blir dom i hemlighet småsura över att dom inte fick något) eller så har dom orealistiska förslag på gåvor...
    Men en kuvertavgift betyder att jag kan bidra till deras dag (gåvan jag ger är ju min närvaro utan att det kostar dom så mycket att finansiera den) och då är ju liksom presenten klar. Jag behöver inte fundera på hur dyr gåva jag "bör" ge för att inte anses som snål i jämförelse med resten osv.

    Men - i dom kretsar där kuvertavgift inte förekommer alls så förstår jag hur tankarna går...
    Precis på samma sätt som när ett låginkomsttagarpar som aldrig har snyggare kläder eller går på snyggare tillställningar än där jeans är helt ok... helt plötsligt väljer att lägga sitt bröllop på nivån "frack" (och sen kanske är i bygdegården med hemlagad buffé ändå) gör att gästerna känner sig obekväma med situationen.
    Man bör anpassa sig både efter sin egen situation (ekonomiskt och socialt) så att ens gäster är bekväma, trivs och är glada.
    Då får man den bästa stämningen.
    Oavsett kuvertavgift eller inte :)
     

  • sommar2014

    Vart vi än skulle gifta oss så skulle några gäster få resa. Vi bor i en stad (där vi gifter oss) och har familj och släkt i ett par andra städer, och några släktingar utomlands. Så det går liksom inte att undvika att några gäster får resa. Nu har vi ändå försökt att göra det smidigt för gästerna genom att lägga bröllopet i en stad som kanske hälften av gästerna bor i, och som det är lätt för alla att ta sig till.

    Jag TROR att det är få som har så pass sammanhållen släkt och vänkrets att alla gäster bor i samma stad?

    Flera av gästerna som jag haft kontakt med hade ändå planerat att resa till Sverige/vår bröllopsstad under sommaren och en familj kommer till och med kombinera vårt bröllop med en annan resa - d.v.s. även om gästerna har omkostnader för vårt bröllop i och med resa och boende så hade de kanske rest hit ändå!

    Så länge man inte planerar ett "destinationsbröllop" och gifter sig på en väldigt avlägsen plats där varken brudparet eller gästerna bor och dit resan kostar tusentals kronor och flera semesterdagar så tycker jag inte att man behöver avsäga sig presenter p.g.a. gästerna har en liten bit att resa. Jag utgår från att den gäst som måste resa till vårt bröllop och känner att den kostnaden är tillräcklig för dem skippar att köpa en present till oss - vi har inte skickat med någon önskelista och bröllopsgåvor är ju alltid frivilliga.

    När det gäller ditt fall TS så tycker jag att 1 h och 15 minuters bilresa är en så pass kort bilresa att jag knappt skulle tänka att jag hade omkostnader för resa om jag var gäst. Det skulle ju gå utmärkt att köra hem direkt efter festen (om man inte dricker alkohol) om man inte vill sova över. Och vill gästen sova över finns det ju logi till ett väldigt bra pris!

    Jag skulle tipsa gästerna om boendet och sedan inte skriva någon explicit presentönskan i inbjudan - utan gästerna ger present om de vill, och tycker de att omkostnaderna kring resan är höga så får de låta bli att ge present helt enkelt.

  • Camben

    Jag måste bara få hålla med "Daniiel" litegrann.
    Om man väljer att lägga en fest på en avlägsen plats där majoriteten inte bor så måste man inse att det blir en extra avgift för gästerna. Många vill ju ta ett glas vin eller två till fest och framförallt stanna till sent och då är det inget alternativt att sätta sig bakom ratten i 1.5h.
    Jag tycker då att man borde skriva något i stil med att "present är inget måste, viktigare att ni kommer". Sen tror jag att de som har råd ändå köper present (det hade jag gjort).
    Sen kan man såklart inte tillfredställa alla, men ändå försöka underlätta för det flesta. 
    Vi har t ex festen 40 min. resväg från staden där de flesta bor, och hyr en buss för att folk ska slippa spendera dyra taxipengar, men såklart vissa kommer ändå vilja ta sig dit och hem för egen maskin.
    Som sagt så har folk så himla mkt åsikter om kuvertavgifter eller om att önska sig pengar - men detta är faktiskt jämförbart enligt mig, och något som ofta "glöms bort".

  • Frusna Flickan

    I vilka kretsar är det nästan oförskämt att INTE ta kuvertavgift undrar jag????


    Chicita skrev 2014-03-19 19:50:50 följande:

    Nu är ju inte det här en diskussion om kuvertavgift. 

    Men jag tänkte ändå dela min syn på det...

    För det första - i vissa kretsar är det nästan oförskämt att inte ha kuvertavgift. Det är något som förväntas liksom. "alla" har det och man känner sig nästan som en snyltare om man går på en tillställning och inte bidrar på något sätt. Antingen via knytkalas eller via kuvertavgift.

    För det andra - Kuvertavgiften ska aldrig finansiera några utsvävningar. Jag har sett vissa här inne som vill ha kuvertavgift som är högre än kostnaden för mat och dryck så att dom kan köpa en dyrare klänning eller dyrare ringar eller spendera pengarna på en svindyr lokal. Men dom är få, och dom ändrar sig ofta efter att ha hört vad många anser om den saken...

    De flesta som har kuvertavgift (av vad jag sett) står för lolkalen och allt sånt och även en del av maten och drycken. Det man betalar i kuvertavgift är då oftast mindre än den generella uppfattningen av vad man "bör" ge i gåva. 

    För det tredje - Om någon jag känner gifter sig så brukar jag alltid ha svårt att veta vad jag ska ge dom i present. Många säger att dom inte vill ha något (och så blir dom i hemlighet småsura över att dom inte fick något) eller så har dom orealistiska förslag på gåvor...

    Men en kuvertavgift betyder att jag kan bidra till deras dag (gåvan jag ger är ju min närvaro utan att det kostar dom så mycket att finansiera den) och då är ju liksom presenten klar. Jag behöver inte fundera på hur dyr gåva jag "bör" ge för att inte anses som snål i jämförelse med resten osv.

    Men - i dom kretsar där kuvertavgift inte förekommer alls så förstår jag hur tankarna går...

    Precis på samma sätt som när ett låginkomsttagarpar som aldrig har snyggare kläder eller går på snyggare tillställningar än där jeans är helt ok... helt plötsligt väljer att lägga sitt bröllop på nivån "frack" (och sen kanske är i bygdegården med hemlagad buffé ändå) gör att gästerna känner sig obekväma med situationen.

    Man bör anpassa sig både efter sin egen situation (ekonomiskt och socialt) så att ens gäster är bekväma, trivs och är glada.

    Då får man den bästa stämningen.

    Oavsett kuvertavgift eller inte :)

     


  • Chicita
    Frusna Flickan skrev 2014-03-22 21:26:14 följande:

    I vilka kretsar är det nästan oförskämt att INTE ta kuvertavgift undrar jag????


    I dom där det är såpass vanligt att man bidrar till alla fester på ett eller annat sätt för att annars känner man sig som en snyltare.
    I de kretsar där kuvertavgifter i princip är standard.

    Och det skrev jag ju också.
     
  • Jenny C

    Vi har lite samma dilemma. Vi tittar på att gifta oss på Österlen (min blivande man är från Österlen) men vi bor i Göteborg och jag har min släkt i Halland/Skåne men vännerna i Göteborg. Vi har sagt att det spelar ingen roll vart vi gifter oss för våra gäster måste resa oavsett. Nu till problemet, vi har hittat en väldigt bra lokal där vi kan ha vigsel och fest och som passar det antal personer vi kommer att vara. Det enda kruxet är att man måste hyra alla de 14 rummen de har och rummen kostar ca 2000kr/dubbelrum. Jag är ok med att våra gäster får betala boende men vet inte om jag kan med och be dom betala 2000kr +resa och andra kostnader. Vi kommer antagligen att fylla hälften av rummen med familj och släkt där jag inte har några problem att de får betala men för att vi ska kunna vara på stället måste även en del av våra kompisar bo där. Vad tycker ni är detta ok eller ska vi fortsätta leta?

    Jenny

Svar på tråden Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???