• magicadespell

    Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???

    Hej!
    Vi planerar/spekulerar/funderar att gifta oss på annan ort än vår bostadsort vilket "kräver" övernattning för de som vill vara med och dela vår dag. En resa för samtliga gäster beräknas vara på 1 tim och 15 min. Samtliga är bilburna. 

    Boende finns från 170 kr per natt på vandrarhem upp till ca 1000 kr per natt om man som gäst vill bo "finare" på hotell. Det rör sig om 1, max två nätter och två nätter är frivilligt. Allt sammans i anslutning till fest och kyrka. Frukost 165 kr per/ person på hotellet.

    Fråga: 

    Bör vi stå för övernattningen till samtliga gäster då vi valt att lägga bröllopet på annan ort?
    eller som tex svärmor påpekat -skriva i inbjudan att vi uppsäger oss bröllopspresenter om gäster betalar boende själva?
    Själv har jag ingen tanke på att skriva att vi avsäger oss presenter utan var och en ger eller Inte ger det hen känner för?!

    Har letat men inte hittat något korrekt svar gällande vett och ettikett om detta. 

    Hjälp vad tusan gör vi?

  • Svar på tråden Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???
  • Kileane
    daniiel skrev 2014-03-17 12:23:06 följande:

    Jag tycker detta är lite lustigt faktiskt. Att betala boende som bröllopsgäst och även då resa, samt köpa bröllopspresent, det är inga problem och ses som en självklarhet. Även om brudparet väljer att lägga bröllopet på en ort där dom är medvetna om att gästerna kommer behöva resa till och betala boende, alltså tex om brudparet och majoriteten av gästerna bor i låt säga Gävle, så väljer brudparet att ha bröllopet i Örebro, så anses det som en självklarhet att man som gäst själv ska bekosta det plus köpa bröllopspresent.

    Men, när det blir en kuvertavgift som ska betalas av gästerna, kanske bara 100-200kr/gäst och brudparet avsäger sig alla övriga presenter, så blir det ramaskri över att det inte ska kosta för gästen att gå på bröllopet. Att det inte ska vara en obligatorisk kostnad för att gästen ska kunna närvara. Och tänk om gästerna också behöver köpa nya kläder? Nej, huvva, hur kan man låta ett bröllop bli så dyrt för gästen?

    En resa + boende + present (+ nya kläder kanske?), samt säkerligen något mål mat, blir ju dock betydligt dyrare, men det är alltså helt okej att lägga en sådan kostnad, trots att det ju också blir en form av obligatorisk avgift för att gästen ska kunna närvara.

    Det har egentligen inte med den här tråden att göra, lite OT alltså, men bara en reflektion.. intressant...  


    Nja, jag kan inte riktigt hålla med. Jag ogillar starkt kuvertavgifter, för jag tycker inte man ska planera en större fest än man själv har råd med. Avgifter för kläder, resor, boende är trots allt helt och hållet frivilliga och alla gäster avgör själva om de har råd att lägga pengar (och hur mycket) på detta.

    Fast att hålla bröllopet på en annan ort som ingen i brudparet har någon koppling till är väl inte heller vidare snällt. Man ska inte orsaka utgifter i onödan! Annat är det ju om man själv bor på orten och släktingar bor långt borta. Och har man släktingar och vänner som rest långt och haft stora utgifter så tycker jag det är självklart att man undanber sig presenter och bara är glad att de kunde komma :)

    Med det sagt är väl en låg kuvertavgift inte hela världen, om brudparet inte vill ha andra presenter. Men då ska den vara LÅG och motsvara max vad gästen kunde ha tänkas lagt på en present, inte så att en familj med flera medlemmar tvingas lägga ut flera hundra euro till.
  • daniiel
    Kileane skrev 2014-03-18 07:41:13 följande:
    Nja, jag kan inte riktigt hålla med. Jag ogillar starkt kuvertavgifter, för jag tycker inte man ska planera en större fest än man själv har råd med. Avgifter för kläder, resor, boende är trots allt helt och hållet frivilliga och alla gäster avgör själva om de har råd att lägga pengar (och hur mycket) på detta.

    Fast att hålla bröllopet på en annan ort som ingen i brudparet har någon koppling till är väl inte heller vidare snällt. Man ska inte orsaka utgifter i onödan! Annat är det ju om man själv bor på orten och släktingar bor långt borta. Och har man släktingar och vänner som rest långt och haft stora utgifter så tycker jag det är självklart att man undanber sig presenter och bara är glad att de kunde komma :)

    Med det sagt är väl en låg kuvertavgift inte hela världen, om brudparet inte vill ha andra presenter. Men då ska den vara LÅG och motsvara max vad gästen kunde ha tänkas lagt på en present, inte så att en familj med flera medlemmar tvingas lägga ut flera hundra euro till.
    Fast en kuvertavgift är också helt frivillig. Vill du inte betala eller inte har råd, så går du inte på bröllopet. Vill du inte betala resa och boende eller om du inte har råd, så går du inte på bröllopet. Present och kläder är helt frivilligt, absolut, men när man resonerar att en kuvertavgift + eventuellt inköp av kläder är för dyrt att be gästen om, trots ingen present, men resa + boende + present + eventuellt inköp av kläder är helt rimliga kostnader för bröllopsgäster att spendera, så tycker jag att det är lite märkligt. Alla tycker och tänker vi väl olika, men jag förstår mig inte riktigt på just det resonemanget. Med det sagt, så är jag varken emot kuvertavgifter eller att behöva resa för ett bröllop.
  • Kileane

    För mig är hela skillnaden att man med en kuvertavgift ber någon annan betala för den fest man vill ordna :) Det känns inte okej för mig, man ska inte planera större än att man själv kan betala. Men kuvertavgifter blir ju allt mer accepterade så snart är det knappast någon som bryr sig om det är rätt eller inte etikettmässigt (för en generation sedan hade knappast någon önskat sig pengar till en bröllopsresa, något som väl är helt standard idag).

  • daniiel

    Som sagt, man tänker och tycker väl lite olika där, vilket är helt okej. Själv tycker jag inte att bara för att man firar något, så måste man nödvändigtvis vara den som lägger ut alla pengar på det, men då är jag ju också uppvuxen med att kuvertavgifter, knytkalas osv är hur man har tillställningar, vad det än må vara. Om alternativet är skippa kuvertavgift och bjuda hälften av gästerna, så skulle jag aldrig någonsin välja alternativet med färre gäster. Nu ska inte det inte spåra ut till en diskussion om kuvertavgift i den här tråden. Men som du säger, pengar till bröllopsresa var väl inte något man önskade sig förut heller, men nu är det som standard. Saker och ting förändras :)


  • Krystal

    När vi gifter oss så kommer min familj och släktingar att ha ca 50 mil resväg (enkel väg), vissa 100 mil, så det kräver ju då övernattning, så till dom kommer jag specifikt säga att dom behöver inte inte alls tänka på detta med presenter...speciellt inte eftersom dom måste lägga ut för bil/tåg/flyg-resa plus boende 1-2 nätter i Stockholm. Att dom kommer är present nog

  • Alyllyra

    Vi hade bröllopet på annan ort, till råga på allt en ort som vi inte har särskilt mycket anknytning till (däremot har vi/jag anknytning till landskapet).
    Våra vänner fick betala själva för att bo över där. Vi undanbad presenter med hänvisning till att de skulle få betala både boende och resa eftersom vi hade varit "krångliga" och lagt bröllopet långt bort, men de flesta verkade vilja ge oss något ändå och vi fick flera gåvor till bröllopsresan.

    Jag tycker inte att det är orimligt att gästerna betalar sitt eget boende, och jag tycker inte att ni ska behöva avsäga er presenter på grund av detta. De flesta uppskattar om ni kan tipsa om boenden i lite olika prisklasser, men sen får de själva avgöra om de vill komma eller inte. 

  • magicadespell
    Alyllyra skrev 2014-03-18 09:51:56 följande:

    Vi hade bröllopet på annan ort, till råga på allt en ort som vi inte har särskilt mycket anknytning till (däremot har vi/jag anknytning till landskapet).
    Våra vänner fick betala själva för att bo över där. Vi undanbad presenter med hänvisning till att de skulle få betala både boende och resa eftersom vi hade varit "krångliga" och lagt bröllopet långt bort, men de flesta verkade vilja ge oss något ändå och vi fick flera gåvor till bröllopsresan.

    Jag tycker inte att det är orimligt att gästerna betalar sitt eget boende, och jag tycker inte att ni ska behöva avsäga er presenter på grund av detta. De flesta uppskattar om ni kan tipsa om boenden i lite olika prisklasser, men sen får de själva avgöra om de vill komma eller inte. 


    Känns klokt Tack!
  • Frusna Flickan

    Jag är helt emot alla typer av avgifter eftersom det inte alls alltid är frivilligt om man ska komma eller inte. När min bror gifte sig hade jag inget val såklart. Detta kostade mig som har fyra barn nästan tio tusen kronor i kuvertavgifter, transport och kläder.

    Nu har jag råd så det är ingen fara men det har varit andra gånger i livet då nära vänner bjudit mig och jag fått det tufft ekonomiskt att närvara. Så ska det inte vara tycker jag.

    Min man och jag är från helt olika landsändar norr-söder och ena släkten måste resa. Vi kan inte tänka oss att den släkt som får resa långt också ska betala annat. Vi har därför hyrt ett ställe där alla kan bo i några dagar och bjuder på alla mat under dessa dagar så att det blir sm en minisemester så att flygbiljetterna inte bara blir en sur kostnad. Folk får ju faktiskt utöver flyg bekosta kläder och eventuell present. 

    Jag tycker att om man inte har råd kanske man ska vänta eller gifta sig på annat sätt men jag respekterar att människor tycker annorlunda och jag har inte klagat när andra har haft en sådant upplägg utan betalat och sett glad ut. 

    Jag har varit gift en gång i ungdomens dagar och då hade vi inga pengar utan lagade en kall buffe själva och var i församlingshemmet. De som ville fick övernatta hos oss den gången - huset var fullt. Så man kan anpassa det lite grann efter plånboken och man kan inte begära att få allt om pengar saknas. Men det är min åsikt.

  • Frusna Flickan

    Jag tycker att det är en fin gest att avstå presenter helt om folk reser och står för logi. Då känns det hela okej tycker jag. Men inte om man ska stå för en massa själva OCH förväntas ge en gåva. Gåvan är ju att de hedrar med sin närvaro.

  • JW2014

    Vi bjuder på allt hela kvällen (mat, fri bar, transport osv) Många av våra gäster reser långt och därför har vi hyrt en super mysig stugby vid sjön några hundra meter från oss och festen. Vi ville först bjuda helt på övernattning och frukost men sen bestämde vi oss för en låg, symbolisk avgift. Detta för att vi vill vara säkra på att gästerna anmäler att dom ska övernatta i förväg och inte bara tar för givet att det ska finnas platser lediga. Vi har inte avtackat oss presenter, då vi inte ser presenter som obligatoriska. Jag som gäst betalar hellre ett frivilligt boende och blir bjuden på en grillfest än att tvingas betala ett inträde till en bröllopsfest för att ens få komma. Jag vill känna mig välkommen :)

    Men sånt beror säkert på vanor och på vilken ekonomi ens vänner har. Ingen av våra gäster skulle ha svårt att betala resa, boende, kläder osv och ingen av våra gäster skulle drömma om att ta ut kuvertavgift på sina fester. Så mycket beror nog på den kulturen som finns i ens umgänge. Kuvertavgifter är kanske vanligare bland andra.

Svar på tråden Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???