• Hallonsylt

Vad spenderar ni på kläderna?

Jag har satt en budget på 6000kr för en bröllopsklänning men har inte riktigt koll på hur långt jag kommer med det och om det räcker för den rätta klänningen. Ska tilläggas att jag inte behöver ha det dyraste finaste mest exklusiva, men på min bröllopsdag vill jag inte ha en sommarklänning från H&M även om det går bra många andra dagar.
    Kläderna till min m2b har fått en budget på 2000kr då vi tänkte hyra en frack. Nu surrar han om att designa en egen skräddarsydd men för ungefär samma summa så det skiljer sig inte nämnvärt.

Jag vill ha fyra tärnor (eller fem om det blir min m2bs syster också..) och m2b vill ha en best man och ev. någon marshalk eller två till. Plus en brudnäbb som är runt 5 års ålder då.
    Summan går snabbt upp och jag funderar på att fråga om vi kan hjälpas åt att betala kläderna till brudföljet. För mig är det viktigast att dom känner sig fina i kläderna och att det följer färgtemat och klädkoden, men det är inte så viktigt att klänningarna ser exakt likadana ut.

Hur mycket ni spenderar/har ni spenderat på kläderna till bruden, brudgummen, brudtärnor, marshalker och brudnäbbar/näbbar. Hyrde ni? Köpte ni nytt/begagnat? Betalade ni tärnor och marshalkernas kläder?

• Svar på tråden Vad spenderar ni på kläderna?
  • Kittwn

Näbbarnas klänning kommer sys av min mammas kusin så där betalar vi bara tyget, vet inte vad de blir  än
    Tärnornas klänningar kan jag tänka mig att lägga runt 1000-1500
    Bestman kommer vi inte köpa något åt

Mannens kostym har vi inte satt någon buget för men han kommer köpa en

Min klänning kostade 16 000 (+ slöja 2000 tror jag)
    Mina skor ca 750 

• Lihoo

Brudens: 
    5900kr klänning
    800kr skor
    600kr hårsmycke
    500kr underkläder

Brudgummen:
    1800kr kostym
    1000kr skor
    1000kr skjorta + hängslen + fluga 

• jessi85

Min klänning kostade 900 kr och skorna 500. Slöja 100 kr. Underkjol, underkläder och smycken har jag redan. Min sambo ska köpa en kostym och den blir nog betydligt dyrare än mina kläder. Vi har inga tärnor/marskalkar/näbbar.

• Nokaro

Mina kläder:

Brudklänning: 10200 kr ( fick den med 50% rea) ord, pris 20400 kr.

Slöja: 600 kr

Skor: 800 kr

Underkläder 800 kr

Tiara: 650 kr

Armband, örhängen: 800 kr

Halsband: Lånat

Brudnäbb (vår dotter) 800 kr

Vår son: 300 kr

Min blivande make syr upp en kostym vilket verkar gå på runt 4000 kr.

Så totalt för våra kläder runt 19000 kr, varav mina är den största utgiften.

• Emelie87

Min klänning kostade 5200:-, fick den uppsydd och i priset ingår underkjol och justeringar. Skor för ca 150:- på Zalando och slöja för 1500:-. Sambon ska ha kilt, då ingår 12 olika delar som kommer att kosta ca 4500:- totalt.

• Chicita

Nu sydde jag makens och mina kläder själv. 
    Men jag använde relativt dyra material som en sidenblandning, äkta siden och riktig sammet 
    Och jag tror inte att vi kom upp i 5000:- för bådas kläder ens...Glad 

• Maria466

Har nu köpt tyg dragkedja och tråd till min och brudnäbbens klänningar, Det gick på HELA 350:- Tungan ute

• Kalejdoskop

Brud:
    Klänning 5900 + uppläggning etc 800 kr
    Slöja 405 kr från någon polsk? sida
    Accessoarer ca 500 kr
    Skor hade jag sen tidigare

Brudgum:
    Kostym 4200 kr
    Skjorta, väst, kravatt ca 2000 kr
    Skor har han sen tidigare

Totalt: 13 805 kr. Ändå ok tycker jag! :)

• Marie Malmö

Min fästman hyr frack med allt inkluderat för 1 500 kr. Jag har köpt en klänning för 5 200 kr och hade skor sedan tidigare (de kostade typ 300 kr).
    Sedan har jag även köpt ett par örhängen och en tiara för ca 300 kr.

• Maria466
    Maria466 skrev 2014-03-09 09:10:24 följande:
    Har nu köpt tyg dragkedja och tråd till min och brudnäbbens klänningar, Det gick på HELA 350:- Tungan ute
    Hade glömt några detaljer. Min klänning kommer att landa på 391:- och näbbklänningen 124 inkl mönster t båda klänningarna och diadem till näbben
  • milla87

Min klänning med slöja kostade 3500 kr som jag handlade på blocket. Mina skor får kosta max 1000 kr och sambons kläder(kostym, skjorta, slips/fluga, ev väst) får gå på max 4000 kr. Skor har han hemma.

• 20 juli 2013

Vi verkar vara det enda paret dar mannens klader blev dyrare an brudens :)
    Min klanning kostade runt 12.000 (ca 6.000 SEK billigare an vanligt da den bestalldes fran USA). Smycken och vaska ca 2000 sek for mig (endast halsbandet anvandes dock :))
    Min mans kostym kostade runt 13.000 SEK och sen tillkom ca 2.000 SEK for skjorta och fluga och 2.000 for skor.
    Daremot har han redan anvant sin kostym flera ganger efter brollopet sa det kanns bra!

• Förälskade

Min klänning gick på 2000:- Underkjol 200:- mannen kläder 2500:- hyr en frockcoat sen så har vi ju klänningarna till tärnorna har två stycken och sen ska vi hyra 3 västar till marskalkerna samt kravatt till dem. Och så ska vi hyra kostym till min son som är näbb. Jag tror hela budgeten på kläder och skor hamnar på 10 000:- och det är hela budgeten som jag planerade att lägga på min klänning så vi kommer undan billigt.

• Himla

Klänningen kommer kosta max 8000, den sys ju upp enbart för mig i samråd med designern.

• Helenis

Brud:
    Klänning: 3500kr (beställd från Kina, tullavgift och ändringar hos sömerska inräknat)
    Skor: 330kr (fina satinsklädda på rea)
    Slöja:0 kr (lånar syrrans gamla)
    klänning2 till dans och brunch: 1000kr
    Totalt: 4830kr

Brudgum.
    Har kostym
    Väst och kravatt: 1000-1500kr
    skor finns

Två juniortärnor och näbbklänning syr jag själv
    Materialkostnad 1500kr
    Skor egna

Så totalt ca 7800kr

Smycken räknar jag inte som en klädpost. Jag har köpt en tiara och ett halsband för totalt ca 700kr

• Maj12

Brud: 2st brudklänningar (Kina klänningar) 500kr + 670kr = 1170kr ,Skor 400kr ,Underkläder 600kr Brudgum: Äger redan en kostym. ,Skjorta: 250kr ,Slips 100:- ,Skor 500kr Våra barn: ,Klänningar till tjejerna 126kr (Ebay) ,Skjorta/väst/slips/kostymbyxa/ 150kr ,Skor till barnen ??? Letar

• JenniePennie

Hittills har vi spenderat 2200 på brudklänning,1200 på en bolerojacka. Skor o smycken har jag inte köpt än. Min sambos kostym +bälte kostade 4300, han har redan skor men ska köpa skjorta o slips. Har hittat klänningar på nätet till döttrarna, 13 o 10 år till priset av 500+215! Kr. Skor ska köpas. Så vi håller os väl inom budgeten på 15000 kr.

• Alyllyra

Mina kläder gick på
    Klänning: 9000 kr
    Ändringar: 400 kr
    Skor: 900 kr
    Strumpbyxor: 200 kr

Min man sydde upp sin kostym hos Suitopia
    Kostym (inkl. väst): 4500 kr
    Slips och näsduk: 400 kr
    Skjorta: 500 kr
    Strumpor och skor: 1200 kr

Vi hade inget brudfölje.

Alla saker utom min klänning är ju dock saker som kommer att användas igen, vilket gör det tveksamt om det ens kan räknas som att det ingår i bröllopsbudgeten Glad

Svar på tråden Vad spenderar ni på kläderna?