• Hallonsylt

Vad spenderar ni på kläderna?

Jag har satt en budget på 6000kr för en bröllopsklänning men har inte riktigt koll på hur långt jag kommer med det och om det räcker för den rätta klänningen. Ska tilläggas att jag inte behöver ha det dyraste finaste mest exklusiva, men på min bröllopsdag vill jag inte ha en sommarklänning från H&M även om det går bra många andra dagar.
    Kläderna till min m2b har fått en budget på 2000kr då vi tänkte hyra en frack. Nu surrar han om att designa en egen skräddarsydd men för ungefär samma summa så det skiljer sig inte nämnvärt.

Jag vill ha fyra tärnor (eller fem om det blir min m2bs syster också..) och m2b vill ha en best man och ev. någon marshalk eller två till. Plus en brudnäbb som är runt 5 års ålder då.
    Summan går snabbt upp och jag funderar på att fråga om vi kan hjälpas åt att betala kläderna till brudföljet. För mig är det viktigast att dom känner sig fina i kläderna och att det följer färgtemat och klädkoden, men det är inte så viktigt att klänningarna ser exakt likadana ut.

Hur mycket ni spenderar/har ni spenderat på kläderna till bruden, brudgummen, brudtärnor, marshalker och brudnäbbar/näbbar. Hyrde ni? Köpte ni nytt/begagnat? Betalade ni tärnor och marshalkernas kläder?

• Svar på tråden Vad spenderar ni på kläderna?
  • Maria466

och här är min som jag ska ha fast jag ska ha den i champagnefärgad duchesse Glad

• meandmylove

Min klänning kostade 1000 Min killes kostym 2000 (ej skjorta o slips köpt än) Tärnorna klänningar kostade 800kr/st, vi bidrog med 500/st. Näbbarnas klänningar kostade 250kr/st. Detta kan jämföras med hela bröllops budgeten som är på 100 000 (utan resa eller ringar). Min och tärnornas klänningar är kina, killens kostym boss men köpt på outlet och näbbarnas klänningar köpt i Irak.

• daniiel

Nu kommer jag inte ihåg exakt på kronan vad allt kostade, men på ett ungefär.

Bruden (jag)
    Mina två klänningar kostade 2000kr, för båda. Skor hade jag redan. Slöja ca 200kr. BH ca 500kr.
    Jag beställde två sk. kinaklänningar. Köpte slöjan på Ebay och en Wonderbra (Ultimate strapless).
    Halsband lånade jag från min mormor och köpte örhängen + ett armband från Glitter för ca 150kr. Plus ett diadem som kostade 120kr tror jag.

Summa: 2970kr (ungefär)

Brudgum
    Maken köpte kostym + skjorta för ca 1500kr, skor för ca 150kr, väst + kravatt ca 400kr.
    Kostym och skjorta från Dressmann och väst och kravatt från England. Converse, inte äkta.

Summa: 2050

Tärnor (2st, räknar ihop kostnaderna)
    Klänningar till tärnorna ca 500kr, skor 200kr, boleros 250kr, smycken.
    Kinaklänningar, skor från HM, boleros från Etsy. Köpte även smycken och hårspännen från Rusta för typ 50kr till dom båda.

Summa: 1000kr

Marskalker (4st, räknar ihop även här)
    Skor till marskalkerna ca 400kr, slipsar ca 120kr.
    Converse, inte äkta, samt slipsar från England som var på superrea och perfekt färg.

Summa: 520kr

Brudnäbb
    Klänning till dottern tror jag kostade 250kr, skor 150kr, strumpbyxor 100kr.
    Klänning och strumpbyxor från Lindex, skorna från Skopunkten och ett diadem från Glitter för ca 50kr.

Summa: 550kr

Allt som allt: 7090kr (ungefär ;))

• Hallonsylt

Fina klänningar! :)

Jag ser att det går att få ner priset en hel del. Brudkläder är ju inget man bär varje dag, men man vill ju fortfarande vara fin och känna sig som en brud.

Vi har skrivit en budget på ca 100 000 för 120 personer. Gästlistan kommer nog förändras lite så det blir nog lite dyrare. Där är inte resa eller ringar inräknade. Tilläggas kan att vi inte har så stora pengar att röra oss på heller så det känns relevant att få ner kostnader där det är möjligt (utan att dra ner på kvalitén och det vi verkligen vill ha).

Har ni köpt kläder vartefter ni hittat bra priser eller sparat och köpt hela paketet på samma gång? Det första känns ju smartast ekonomiskt men då gäller det att man vet sin smak och hur det ska se ut. Och att smaken gäller ända fram till bröllopsdagen :P

• Nyfiken gul , nu fru

Jag hittade min klänning på second hand - egentligen var den bara dekoration men jag frågade snällt om klänningen fick provas och om den passade mig fick jag då köpa den för ett bra pris?

Det fick jag... en riktig marängskapelse från 80-talet  för 600 kr.

Min mamma sydde om den efter mitt eget tycke o smak (den fluffiga kjolen som var i 2 lager skalades bort och blev bara en , midjan gjordes om, puffärfar försvann o den blev helt ärmlös , nytt blixtlås och lite annat småfix)

Lämnades in på kemtvätt   - totalsumma 1200 kr 

Köpte en body från Lindex ur deras bröllopssortiment , body i spets med inbyggd bh.  400 kr  Matchade stay ups i samma sortiment 60 kr.
    Vita knähöga stövlar i vitt skinn 400 kr på rea.

Slöja och diadem lånades av svärmor - hade hennes som hon hade när hon gifte sig.

Maken köpte udda byxor o kavaj på Dressmann.  Det såg ut som att det var kostym men det var det inte.  Köpte till studentpris då det var studenttider . 900 kr.  Vit skjorta och fluga fanns redan hemma.  Svarta lackskor fanns också redan.

Min ena son var brudnäbb och han hade chinos , vit skjorta o kavaj . Kläder som redan fanns.

Tänkte ha brudtärna men olika saker gjorde att det inte blev av. Men hon hade fått betala sin klänning själv . Jag hade bara i tanke att den skulle komma från en särskild affär, sen fick hon välja fritt.  

• filibustern

min klänning gick på 1000kr från blocket(fick med skor och en pälsjacka för 350kr också, men de ska jag inte använda) min karl hade sin kostym sen tidigare, den gick på 1000kr (kampanjpris). mina skor 350. tärnan och den ev. maskalken får hålla sina kläder själv.. 

så allt som allt. 2350kr.. hittills. vet inte om fästmannen ska skaffa sig nå skor eller om han ska ha de gamla. :) just ja! vi har väl avsatt en liten budget för ev väst och kravatt/slips. för typ.. 500-600kr. 

• jenniferdahlin

Här är våra kostnader! (ungefärliga avrundningar...)

Bruden
    Klänning: 2000 kr
    Skor: 500 kr

Underkjol: Vet inte ännu
    Underkläder: Inte köpt än men har satt en budget på 1500 kr

Brudgummen 
    Kostym: Budget satt på 1500 kr
    Skjorta: Budget satt på 500 kr
    Skor: Budget satt på 500 kr

Tärnor (3st)
    Klänning: 550 kr (de betalar själva)
    Skor: Svarta pumps som de alla redan ägde 

Marsalkar (3st)
    Kostymbyxor + Skjorta: Budget satt på 1500 kr (Ev betalar de själv, eller så delar vi på kostnaden)

Brudnäbbet 
    Flickor (2st)
    Klänning: 450kr (betalas av föräldrarna)
    Skor: Några lämpliga lite finare skor som de redan äger
    Pojkar (2st)
    Kostymbyxor + Skjorta: Budget satt på 750 kr (Betalas av föräldrarna eller delas)
    Skor: Några lämpliga lite finare skor som de redan äger

Jag frågade alla inblandade hurvida de ville betala för kläderna själva. Tursamt för mig så såg alla det som en självklarhet!
    Eftersom mitt bröllop kommer vara relativt informellt så kommer alla dessa kläder, med undantag för brudklänningen, att kunna användas vid ett flertal till tilfällen, och därför tycker jag inte att det är fel att fråga om de kan betala själva efter som det är kläder de kommer kunna använda i framtiden =)

• jenniferdahlin
    Vår kostnad:
    Ca 6500-7000 kr

Totala kostnaden:
    Ca 15.500 kr

Kan tillägga att allt vi köper är nytt, och vi hyr ingenting.
    Min klänning är en såkallad "kinaklänning" så där sparade vi in en massa pengar.

För övrigt så gifter vi oss den 14 juni iår så det närmar sig med stormsteg! Tyst
  • Caisa

Min klänning kostade 10 350 kr (egentligen 11500 men jag slog till vid årsslutsrabatten på 10%), plus 1000 kr för efterjusteringar. BH 600 kr. Slöja 800 kr. Skor har jag sedan innan. 
    Jag hade absolut kunnat spara in många tusenlappar på klänningen, men jag hittade min drömklänning och det blev helt enkelt värt det. Även om man bara ska bära klänningen en dag, så tänker jag att det är den enda dagen i mitt liv som jag kan bära en sådan klänning! Skrattande

• GustavB
    Brud
    Klänning: ca 15 000
    Skor: ca 4 000

Brudgum
    Kostym: ca 22 000
    Skor: ca 7 000

Svar på tråden Vad spenderar ni på kläderna?