• Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 28 Feb 11:09
    10113 visningar
    45 svar
    45
    10113

    Bidrag från föräldrar?

    Vi har nu 6mån kvar till vårt bröllop. Vi har inte blivit erbjudna någon hjälp ekonomiskt från någon av våra föräldrar. Vi kan förvisso betala själva men det som gnager mig lite är att min blivande makes föräldrar gav ett generöst bidrag när hans syster gifte sig. Jag tycker nog att det borde vara lika. Men nu börjar jag tro att vi inte kommer få något. Det är ju naturligtvis upp till dem och som sagt, vårt bröllop-vårt ekonomiska ansvar. Jag undrar bara hur det sett ut för er? Ni som fått bidrag, när fick ni det? Mina föräldrar har sagt att de inte kommer ge några pengar, de har inte de ekonomiska förutsättningarna.

  • Svar på tråden Bidrag från föräldrar?
  • Äldre 12 Mar 11:59
    #31

    Vi får tårtan av min mamma och min mormor kommer att göra smörgåstårtan.

    Annars blir det inget ekonomiskt bidrag vad vi känner till...

  • Anonym (test)
    Äldre 12 Mar 12:01
    #32

    testar anonym!

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 12 Mar 12:10
    #33

    Mina svärföräldrar står för bröllopstårtan och mina föräldrar för huvudrätten. Det var ingenting vi hade räknat med från början utan kom som en överraskning, men en väldigt uppskattad sådan. 

  • Äldre 12 Mar 12:47
    #34

    Har ni frågat dem? Om de betalade för det ena barnet brukar de oftast göra det för det andra.
    Vi får 20 000 vardera av repektive föräldrapar som de satt in på konto till oss. Killens föräldrar sa det direkt när vi hade förlovat oss, mina fick jag fråga. Jag trodde inte de skulle kunna bidra med lika mycket eftersom de har det sämre ställt nu (pensionörer) än när min syster gifte sig, men det var viktigt för pappa att han betalade samma som killens föräldrar, så nu har vi en budget på 40 000. Det hade inte varit möjligt utan deras hjälp, då hade det fått bli en mycket enklare tillställning.

  • Anonym (vette­fan)
    Äldre 12 Mar 12:55
    #35

    Min mor bidrog med en summa för en månad sen ca. Det kom som en överraskning och det var verkligen inte något jag hade förväntat mig men jag är otroligt tacksam. 
    Hans föräldrar har det varit otroligt tyst från sen han berättade att vi ska gifta oss. Han är äldsta sonen, och den första att gifta sig så man tycker ju egentligen att de borde erbjuda något...
    Dock så vet jag att de tycker att de ca 60 000 exkl bröllopsresa som vi spenderar på bröllopet är alldeles för mycket.... 

  • Äldre 23 May 13:53
    #36
    Helenis skrev 2014-03-12 12:47:29 följande:

    Har ni frågat dem? Om de betalade för det ena barnet brukar de oftast göra det för det andra.
    Vi får 20 000 vardera av repektive föräldrapar som de satt in på konto till oss. Killens föräldrar sa det direkt när vi hade förlovat oss, mina fick jag fråga. Jag trodde inte de skulle kunna bidra med lika mycket eftersom de har det sämre ställt nu (pensionörer) än när min syster gifte sig, men det var viktigt för pappa att han betalade samma som killens föräldrar, så nu har vi en budget på 40 000. Det hade inte varit möjligt utan deras hjälp, då hade det fått bli en mycket enklare tillställning.


    Jag förstår inte varför man ha en större bröllopsfest än man kan betala själv för? Mina öräldrar gifte sig i en lokal min mormor lånat billigt, mamma sydde sin egen klänning och mormor lagade all mat. De vatr nog inte dyrt bröllop men mamma och pappa är fortfarande lyckliga och gifta- trots att de åkte till hotellet för sin bröllopsnatt i en ganska skruttig bil.

    Jag är upprikitigt intresserad av varför så många verkar ha höga pretantioner? Vad kommer alla dessa förväntningar om en storslagen fest ifrån?


    Är dessa enklare bröllop utrotningshotade? Jag förstår att man vill att dagen ska vara minnesvärd, det är ju den största dagen i en gemensamma liv! Men den blir väl inte mer speciell för att man köper dyrare mat eller hur dyrare lokal än vad man har råd med?

    Om släkten har pretantioner än vad man har råd med och vill tex bidra till lokalhyra eller mat är väl det en annan sak?

    Vi kommer ha den fest vi har råd med, vi antar att det är viktigare för folk att träffas och ha kul och att bröllopet är välplanerat snarare än påkostat. 

  • Äldre 23 May 14:17
    #37
    Sommaren2015 skrev 2014-05-23 13:53:21 följande:

    Jag förstår inte varför man ha en större bröllopsfest än man kan betala själv för? Mina öräldrar gifte sig i en lokal min mormor lånat billigt, mamma sydde sin egen klänning och mormor lagade all mat. De vatr nog inte dyrt bröllop men mamma och pappa är fortfarande lyckliga och gifta- trots att de åkte till hotellet för sin bröllopsnatt i en ganska skruttig bil.

    Jag är upprikitigt intresserad av varför så många verkar ha höga pretantioner? Vad kommer alla dessa förväntningar om en storslagen fest ifrån?


    Är dessa enklare bröllop utrotningshotade? Jag förstår att man vill att dagen ska vara minnesvärd, det är ju den största dagen i en gemensamma liv! Men den blir väl inte mer speciell för att man köper dyrare mat eller hur dyrare lokal än vad man har råd med?

    Om släkten har pretantioner än vad man har råd med och vill tex bidra till lokalhyra eller mat är väl det en annan sak?

    Vi kommer ha den fest vi har råd med, vi antar att det är viktigare för folk att träffas och ha kul och att bröllopet är välplanerat snarare än påkostat. 


    Vi vill ha en större bröllopsfest än vad vi själva kan betala för eftersom en stor fest är kul ;) Nu vill min sambos föräldrar betala för kalaset, jag tror nästan svärmor tycker bröllopet är roligare än vad jag gör, så skulle vi nekat av ren princip?
  • Alylly­ra
    Äldre 23 May 14:27
    #38
    Sommaren2015 skrev 2014-05-23 13:53:21 följande:

    Jag förstår inte varför man ha en större bröllopsfest än man kan betala själv för? Mina öräldrar gifte sig i en lokal min mormor lånat billigt, mamma sydde sin egen klänning och mormor lagade all mat. De vatr nog inte dyrt bröllop men mamma och pappa är fortfarande lyckliga och gifta- trots att de åkte till hotellet för sin bröllopsnatt i en ganska skruttig bil.

    Jag är upprikitigt intresserad av varför så många verkar ha höga pretantioner? Vad kommer alla dessa förväntningar om en storslagen fest ifrån?


    Är dessa enklare bröllop utrotningshotade? Jag förstår att man vill att dagen ska vara minnesvärd, det är ju den största dagen i en gemensamma liv! Men den blir väl inte mer speciell för att man köper dyrare mat eller hur dyrare lokal än vad man har råd med?

    Om släkten har pretantioner än vad man har råd med och vill tex bidra till lokalhyra eller mat är väl det en annan sak?

    Vi kommer ha den fest vi har råd med, vi antar att det är viktigare för folk att träffas och ha kul och att bröllopet är välplanerat snarare än påkostat. 


    Bara för att man inte har så mycket pengar betyder väl inte att man är fattig på vänner? :)

    Vi ville ha en stor fest eftersom vi ville bjuda alla som vi älskar och som älskar oss. Det var den (hittills) största dagen i våra liv och det hade gjort ont i hjärtat på mig om vi hade behövt välja bland våra vänner och släktingar vilka som vi kunde dela den med.

    Nu hade vi råd att betala allt själva, vi fick bidrag av föräldrarna men de gick till att göra bröllopet mer personligt och satsades därmed på gästerna. Vårt bröllop var därmed både välplanerat, roligt och påkostat. Det ena behöver inte utesluta det andra! Det viktigaste tycker jag är att brudparet känner att det är så här VI vill fira, oavsett om det är med 500 gäster, 10 gäster eller helt själva.
  • Äldre 23 May 14:43
    #39
    Alyllyra skrev 2014-05-23 14:27:36 följande:
    Bara för att man inte har så mycket pengar betyder väl inte att man är fattig på vänner? :)

    Vi ville ha en stor fest eftersom vi ville bjuda alla som vi älskar och som älskar oss. Det var den (hittills) största dagen i våra liv och det hade gjort ont i hjärtat på mig om vi hade behövt välja bland våra vänner och släktingar vilka som vi kunde dela den med.

    Nu hade vi råd att betala allt själva, vi fick bidrag av föräldrarna men de gick till att göra bröllopet mer personligt och satsades därmed på gästerna. Vårt bröllop var därmed både välplanerat, roligt och påkostat. Det ena behöver inte utesluta det andra! Det viktigaste tycker jag är att brudparet känner att det är så här VI vill fira, oavsett om det är med 500 gäster, 10 gäster eller helt själva.

    JAg håller med dig Alyllra! Klart man inte vill behöva "gallra" balnd varken släkt eller vänner- det var inte stora bröllop utan snarare påkostade bröllop (sen ju större = dessto dyrare så klart) jag undrar över.


    Sen gör ju alla som de vill så klart! Vill man ha ett jättepampigt bröllop men inte har råd, men känner sig bekväm att fråga efter sponsring är ju det så klart upp till alla inblandade.

    Vi kommer bjuda 100 pers och sitter just nu och budgeterar vad vi har råd att bjuda på som känns som en bra nivå både för oss och gästerna.

    Jag som gäst uppskattar inte en fest för hur dyr den är, utan hur väl den avspeglar brudparet och att det är fint och en skön atmosfär.

  • Äldre 23 May 14:51
    #40
    jessi85 skrev 2014-05-23 14:17:26 följande:
    Vi vill ha en större bröllopsfest än vad vi själva kan betala för eftersom en stor fest är kul ;) Nu vill min sambos föräldrar betala för kalaset, jag tror nästan svärmor tycker bröllopet är roligare än vad jag gör, så skulle vi nekat av ren princip?

    OM släkten vill betala är det så klart ok! Var och en gör som de passar dem. Om din svärmor tycker det är kul att betala och du vill ha en stor fest är det klart ni ska ha det! Jättekul att hon delar er glädje :)


    Både min syster och mina föräldrar har erbjudit sig att bidra ekonomiskt efter som de glädjer sig åt vår gemensamma dag. Det uppskattar jag (jättemycket) , men jag skulle _aldrig_ fråga dem. 

    Men så är jag ingen prinessbröllopstyp heller. Jag kunde lätt haft 1 minut i rådhuset och sen tagit en korv på stan med min karl och de som ville fira oss. Men han vill ha en stor fest, och då har vi det.

    Det jag menar är att det känns som om de små opretantiösa bröllopens tid är förbi, mina vänner gite sig förra året- det var en jättefin cermoni i kyrkan och en stilig och pampig middag. De fick frågor om varför de inte hyrt in en DJ utan hade Spotify under kvällen istället. Känns som om det blir mer och mer krav på vad man MÅSTE ha på ett bröllop vilket jag tycker är knasigt. 

  • Äldre 23 May 15:17
    #41
    Sommaren2015 skrev 2014-05-23 14:51:29 följande:

    OM släkten vill betala är det så klart ok! Var och en gör som de passar dem. Om din svärmor tycker det är kul att betala och du vill ha en stor fest är det klart ni ska ha det! Jättekul att hon delar er glädje :)


    Både min syster och mina föräldrar har erbjudit sig att bidra ekonomiskt efter som de glädjer sig åt vår gemensamma dag. Det uppskattar jag (jättemycket) , men jag skulle _aldrig_ fråga dem. 

    Men så är jag ingen prinessbröllopstyp heller. Jag kunde lätt haft 1 minut i rådhuset och sen tagit en korv på stan med min karl och de som ville fira oss. Men han vill ha en stor fest, och då har vi det.

    Det jag menar är att det känns som om de små opretantiösa bröllopens tid är förbi, mina vänner gite sig förra året- det var en jättefin cermoni i kyrkan och en stilig och pampig middag. De fick frågor om varför de inte hyrt in en DJ utan hade Spotify under kvällen istället. Känns som om det blir mer och mer krav på vad man MÅSTE ha på ett bröllop vilket jag tycker är knasigt. 


    Ja ok då är jag med dig, och jag skulle heller aldrig fråga efter ett bidrag men tar tacksamt emot när mina svärföräldrar vill ge. Vi har ett opretentiöst bröllop, själva vigseln är i stadshuset och festen i en lada, men det som kostar är att vi bjudit många gäster så mat och dryck är den störtsta utgiften. Vi kör på catering för att laga mat till nästan hundra personer var ingen av oss sugen på... Det enda som behövs för en rolig fest är ju någonstans att vara, glada människor, bra musik (om den så kommer från Spotify eller ett tiomannaband) och gärna generöst med mat och dryck :)
  • Anonym (tacks­amma)
    Äldre 23 May 15:36
    #42

    Vi har fått bidrag från våra föräldrar på olika sätt både genom pengar, saker och tjänster.
    Vi är mycket tacksamma för detta men absolut ingenting vi räknade med att få.

    Ingen av oss har några gifta syskon sedan innan.

  • Anonym (Ameri­kanise­rad?)
    Äldre 23 May 15:57
    #43

    Jag har alltid trott att mina föräldrar skulle bidra till mitt bröllop, och de har gett små hintar om det när jag var yngre. Men nu när vi faktiskt planerar och jag försöker involvera dem har de inte sagt något alls om det ekonomiska. Min m2b's föräldrar har inte heller sagt något om att bidra ekonomiskt, så vi kommer att ha den fest vi har råd med utifrån våra förutsättningar. 

    Vi har hellre en blygsam fest med alla våra vänner än sittande middag med bara de närmaste, och om de har några åsikter om att vi har gjort det för enkelt så får de ha det. 

  • Äldre 23 May 16:00
    #44
    jessi85 skrev 2014-05-23 15:17:11 följande:
    Ja ok då är jag med dig, och jag skulle heller aldrig fråga efter ett bidrag men tar tacksamt emot när mina svärföräldrar vill ge. Vi har ett opretentiöst bröllop, själva vigseln är i stadshuset och festen i en lada, men det som kostar är att vi bjudit många gäster så mat och dryck är den störtsta utgiften. Vi kör på catering för att laga mat till nästan hundra personer var ingen av oss sugen på... Det enda som behövs för en rolig fest är ju någonstans att vara, glada människor, bra musik (om den så kommer från Spotify eller ett tiomannaband) och gärna generöst med mat och dryck :)

    Ja, det springer i väg fast man försöker vara ekonomisk. Jag är helt med på att det mat, dryck och glada männikskor som behövs. Vi ska också gifta oss borgerligt och kommer kanske (om det går i lås) ha brudskålen i öl på ett brygghus (där vi frågat om vi får viga oss) i stan.


    Jag vet att man enligt etikett ej bör skåla i öl- men det känns väldigt "vi" att göra så pch brygghuset har jättemysiga lokaler. 

    OT! 

  • Anonym (man får accept­era)
    Äldre 23 May 16:41
    #45

    Först var det sagt att mina föräldrar (bruden) ville bidra med köttet till bröllopet (vi gör allt själv) men nu ska de stå för all mat.


    Brudgummens föräldrar har inte sagt ett ord, inte ens frågat om de ska hjälpa till. Vi vet att så är det och troligtvis kommer det bli så. Sedan skulle jag inte bli förvånad om vi får en väldigt fin bröllopspresent, men för min del är det viktigare att få hjälp oavsett om det är ekonomiskt eller inte under hela vår dag.


    Man får acceptera att vissa är mer engagerade och ser saker på ett annat vis än andra. Jag är glad över att min familj och släkt ställer upp och hjälper till med allt

Svar på tråden Bidrag från föräldrar?