Sommaren2015 skrev 2014-05-23 13:53:21 följande:
Jag förstår inte varför man ha en större bröllopsfest än man kan betala själv för? Mina öräldrar gifte sig i en lokal min mormor lånat billigt, mamma sydde sin egen klänning och mormor lagade all mat. De vatr nog inte dyrt bröllop men mamma och pappa är fortfarande lyckliga och gifta- trots att de åkte till hotellet för sin bröllopsnatt i en ganska skruttig bil.
Jag är upprikitigt intresserad av varför så många verkar ha höga pretantioner? Vad kommer alla dessa förväntningar om en storslagen fest ifrån?
Är dessa enklare bröllop utrotningshotade? Jag förstår att man vill att dagen ska vara minnesvärd, det är ju den största dagen i en gemensamma liv! Men den blir väl inte mer speciell för att man köper dyrare mat eller hur dyrare lokal än vad man har råd med?
Om släkten har pretantioner än vad man har råd med och vill tex bidra till lokalhyra eller mat är väl det en annan sak?
Vi kommer ha den fest vi har råd med, vi antar att det är viktigare för folk att träffas och ha kul och att bröllopet är välplanerat snarare än påkostat.
Bara för att man inte har så mycket pengar betyder väl inte att man är fattig på vänner? :)
Vi ville ha en stor fest eftersom vi ville bjuda alla som vi älskar och som älskar oss. Det var den (hittills) största dagen i våra liv och det hade gjort ont i hjärtat på mig om vi hade behövt välja bland våra vänner och släktingar vilka som vi kunde dela den med.
Nu hade vi råd att betala allt själva, vi fick bidrag av föräldrarna men de gick till att göra bröllopet mer personligt och satsades därmed på gästerna. Vårt bröllop var därmed både välplanerat, roligt
och påkostat. Det ena behöver inte utesluta det andra! Det viktigaste tycker jag är att brudparet känner att det är så här VI vill fira, oavsett om det är med 500 gäster, 10 gäster eller helt själva.