• Anonym (Nyfiken)

Bidrag från föräldrar?

Vi har nu 6mån kvar till vårt bröllop. Vi har inte blivit erbjudna någon hjälp ekonomiskt från någon av våra föräldrar. Vi kan förvisso betala själva men det som gnager mig lite är att min blivande makes föräldrar gav ett generöst bidrag när hans syster gifte sig. Jag tycker nog att det borde vara lika. Men nu börjar jag tro att vi inte kommer få något. Det är ju naturligtvis upp till dem och som sagt, vårt bröllop-vårt ekonomiska ansvar. Jag undrar bara hur det sett ut för er? Ni som fått bidrag, när fick ni det? Mina föräldrar har sagt att de inte kommer ge några pengar, de har inte de ekonomiska förutsättningarna.

• Svar på tråden Bidrag från föräldrar?
  • Anonym (Vi)

Vi får 20 000kr av min blivande mans föräldrar och 15 000kr+klänningen för 12000kr av min mamma :) Dock så förväntade vi oss inget bidrag och tycker inte att man kan förvänta sig det heller . Det var en rolig överraskning bara :) Man ska ju aldrig ha en dyrare fest än att man kan betala för den själv, utan bidrag eller inträdesavgifter. Men det är ju konstigt att göra olika för syskon..faktiskt.

• Azra M

Förr så betalade brudens pappa men inte lika vanligt idag. Min mor betalar min klänning :) otroligt glad över detta.

• Anonym

För våran del så betalas hela bröllopet av min far, min mamma bidrar med det hon kan. Alla mina syskon har tydligen erhållit samma summa i andra fall, som jag inte känner till, och vi hade fått de pengarna oavsett. Jag tycker det känns helt ok att de pengarna går till bröllopet, för ärligt talat hade det dröjt minst två år till innan vi hade kunnat ha det bröllop vi velat annars! Jag hade kunnat gifta mig med honom direkt efter förlovningen, så jag är överlycklig att det blir redan i år!

• Nyfiken gul , nu fru

mitt första bröllop bekostades av mina föräldrar - klänningen betalade jag helt själv och ringarna och min brudbukett stod maken för. 

Helt enkelt för att jag var nybliven student och pank och arbetslös.  

När jag sen gifte om mig så fick vi små gåvor i form av tjänster:  Svärmor bekostade underhållningen som bestod av två superroliga o duktiga trubadurer som spelade medan vi åt middag.  Hon lånade också ut sin brudslöja och sitt diadem som hon gifte sig i.  
    Mina föräldrar gav oss en presentcheck hos en fotograf - som vi själva inte hade råd att boka så vi tänkte avstå men då kom föräldrarnas gåva som en skänk från ovan. Dom hade hört att vi avstod fotograf och tyckte det var synd så dom bekostade det.
    Mamma gjorde bröllopstårtorna som en gåva och gest till oss.  

• junibruden89

Mina föräldrar betalade halv min systers och brors bröllopsmiddag med allt var det innebär blommor dekorationer tårta mat alkoholfri dryck snack osv. Så de och mina svörföräldrar betalar hela middagen och tårtan och div plus att jag tror. Svärföräldrarna ev betalar hyran på lokalen. Dessutom lagar våra mammor all mat och fixar serveringspersonal hon erbjöd ganska fort efter vi berättat om giftermålet att betala det eftersom det skulle vara rättvist.

• Aniara4

Vi räknade helt med att betala själva eftersom vi är vuxna människor med egna inkomster. Sen erbjöd sig mamma att betala min klänning, och då ville svärfar betala makens kostym. Och svärmor (de är skilda) bidrog med en del av vinet.

Vi var väldigt glada och tacksamma för deras bidrag, det var verkligen ingenting vi hade väntat oss.

Utgår från att brorsan fick en liknande summa till sitt bröllop. Men det är inte viktigt för mig, och skulle han ha fått mer fanns det väl en anledning. Han och jag har haft olika levnadsomständigheter under livet och fått olika mycket hjälp vid olika tidpunkter, men det jämnar nog ut sig och vi klarar oss. Skulle vi däremot ha blivit uppenbart orättvist behandlade skulle jag kanske reagera.

• Krystal

Hörde något i förbifarten för ett bra tag sedan att, när vi nu kommer till skott med ett bröllop, så sa m2b's föräldrar att dom skulle stå för maten. Men det är inget bestämt. Och av min mamma vill jag inte ha någon hjälp för hon är ensam (änka) arbetslös och sjukskriven ( efter en hjärntumör) med barnsligt låg ersättning ifrån försäkringskassan, så det skulle inte kännas rätt att hon ska ge oss massa pengar som hon är i behov av själv. När syrran gifte sig förra året så bidrog med brudklänningen, en enklare gravidklänning för 1000:- . Men jag vill som sagt inte att hon ska ta av sina pengar, det skulle ge mig mer glädje och sinnesro om hon behöll dom

• Innuendo

Första gången jag gifte mig betalade mina föräldrar (mamma pch hennes man) rubbet.Min styvfar, som jag kalar pappa, sade, med glimten i ögat, att brudens far ju skulle betala. Den traditionen är ju "avskaffad" han ville a numera, men han ville som sagt följa den. Min man och jag köpte ringarna själva, och mina morföräldrar betalade för klänningen, annars betalade som sagt föräldrarna allt.

När det var dags för bröllopet kunde de inte komma, jag var jätteledsen för det. Min far och hans nya familj hade sagt att de skulle komma med dök aldrig upp, så jag var ganska ledsen över att ingen av mina föräldrar kom. Men jag har vuxit upp hos mina morföräldrar som blev som mina föräldrar när jag var liten, och de var i alla fall där. Morfar leddde mig till altaret (det var bestämt innan jag visste om farsan skulle komma).

Ja, jag vet; många anser att brudöverlämning är hemskt, det indikerar att kvinnan lämnas över som en ägodel o.s.v., men jag tyckte det är vackert och lägger inga värderingar i det.

Efter bröllopet fick vi ni en summa pengar av min mans mor med sambo och hans far med sambo. Jag tycker ju de kunde gett mina föräldrar de pengarna i stället, men nu blev det ett bidrag till vår bröllopsresa. Jag vill inte låta otacksam för det var jag inte, tyckte bara de kunde hjälpt mina föräldrar som sagt!

Andra gången jag gifte mig fick vi 20 000:- av min styvfar som hjälp. Mina blivande svärföräldrar ställde upp otroligt mycket praktiskt; svärmor sydde den vackra klännningen, de hjälpte till mked maten, stårtorna - ja, allt! De var barnvakt åt vår son så vi kunde ha en "riktig" bröllopsnatt och dagen efter hjälpte de oss städa lokalen, tack och lov fö det var mycket disk och diskmaskinen hade gått sönder...Drömmer

@TS! Jag förstår att det känns orättvist att din fästmans syster fick mer än ni, men det kan innas flera skäl till det, skäl som de kanske tycker är jobbiga att berätta. Jag tycker ni ska försöka släppa det där och bara se fram emot er bröllop!

Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Maria93

Jag är ensambarn i min familj och sambon är svärföräldrarnas första barn som gifter sig, så vi vet inte om det kommer bli lika för sambons syster sen om hon gifter sig.
    Men våra föräldrar och sambons morföäldrar hjälper till ekonomiskt. Mina föräldrar betalade min klänning, de betalar tårtan och har sagt att de vill hjälpa till lite mer ''generellt'' jag vet dock inte vilken summa det handlar om, men tror att det handlar om ytterligare 4-5000:- , Sambons föräldrar betalar hotellsviten (vad vi vet än så länge iaf, bröllop om 2,5 månad), sambons morföräldrar betalar 3000:- till maten och sambons kostym. Jag känner dessutom på mig att de kommer ge en ganska generös bröllopsgåva eftersom att de är väldigt generösa människor som tycker om att ''skämma bort'' sina barnbarn (och deras barnbarnsbarn).
    Sen får vi mycket annan hjälp av andra. Min tärna fixar tex så att hennes styvpappa åker till tyskland och köper hem väldigt billig alkohol till oss (han åker någon gång i månaden och köper gärna med sig till oss också, så vi slipper resekostnad)
    En gammal väns mamma vill hjälpa oss med pyssel och bakning och så..
    Etc etc.. 

• Maria466

Vi kommer att få en summa pengar av min pappa. Men tror inte att vi får ngt från min blivandes pappa då han inte har det så gott ställt som pensionär

Svar på tråden Bidrag från föräldrar?