• Anonym (Nyfiken)

Bidrag från föräldrar?

Vi har nu 6mån kvar till vårt bröllop. Vi har inte blivit erbjudna någon hjälp ekonomiskt från någon av våra föräldrar. Vi kan förvisso betala själva men det som gnager mig lite är att min blivande makes föräldrar gav ett generöst bidrag när hans syster gifte sig. Jag tycker nog att det borde vara lika. Men nu börjar jag tro att vi inte kommer få något. Det är ju naturligtvis upp till dem och som sagt, vårt bröllop-vårt ekonomiska ansvar. Jag undrar bara hur det sett ut för er? Ni som fått bidrag, när fick ni det? Mina föräldrar har sagt att de inte kommer ge några pengar, de har inte de ekonomiska förutsättningarna.

• Svar på tråden Bidrag från föräldrar?
  • Anonym (Nyfiken)

Tack för svar. Jag är inte sur eller så för att de inte sagt något om att ge ett bidrag. Lite fundersam bara. Som sagt, vi förväntar oss inte något från dem men jag har väl ändå lite hoppats. Det bidraget kunde sätta lite guldkant på något exempelvis som tidigare inlägg, ett liveband istället för Spotify eller som ett bidrag till bröllopsresan. Grejen är att man vill ju veta.

• bettansss
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-02-28 13:06:01 följande:
    Tack för svar. Jag är inte sur eller så för att de inte sagt något om att ge ett bidrag. Lite fundersam bara. Som sagt, vi förväntar oss inte något från dem men jag har väl ändå lite hoppats. Det bidraget kunde sätta lite guldkant på något exempelvis som tidigare inlägg, ett liveband istället för Spotify eller som ett bidrag till bröllopsresan. Grejen är att man vill ju veta.
    Ja, och det är ju en svår situation för man vill ju inte fråga heller. Men jag tror faktiskt att mina föräldrar berättade om deras bidrag ganska kort inpå bröllopet, i alla fall mindre än ett halvår innan. Sen fick vi inte pengarna förrän typ veckan innan. Det kan ju vara så att de har tänkt det men inte tänker på att du går och funderar på det. Mycket av kostnaderna kommer ju i efterhand, mat och fotograf som vi la mycket pengar på ville ju inte ha betalt innan. Men som sagt, svår situation och det kan ju vara skönt att veta innan! 
  • Anonym

Vi får ett bidrag på typ 1/4del av budget från svärfar vilket känns generöst. Mina föräldrar hjälper mer till praktiskt och pappa har sagt att han ska ordna ett flertal saker som kostar pengar så även om vi inte vet vad slutsumman blir så har han ju bidragit med råge.

• Marione

Vi kommer att få en summa av min svärföräldrar, vet dock inte hur stor den blir. Kan tänka mig att den kommer att matcha den som de gav till sambons bror.

Från mina föräldrar kommer nog inget bidrag i form av pengar, men då min mamma handlar mkt till barnen och dessutom är barnvakt åt min 5-månaders 4 dagar i veckan så att jag kan gå i skolan känner jag att det skulle vara alldeles för mkt begärt.

När det kommer till det praktiska har våra mammor tagit på sig ansvaret för det praktiska runt middagen på bröllopsdagen och  svärfar troligtvis för grillningen när det kommer till vickningen. Framförallt för svärmor verkar det vara viktigt att få vara delaktig och det får hon så gärna eftersom hela hon är underbar och dessutom aldrig tar över utan faktiskt kan komma med goda råd på ett alldeles ypperligt sätt.

• Anonym

Vid mitt första bröllop fick jag 3000:- av min mor. Ngn vecka innan bröllopet. Jag visste inget om detta innan. Hon har alltid haft det mkt knapert då jag hade inte förväntat mig ngt alls! Från min far kom ett rek brev med 5000:- i, några dgr innan bröllopet. Jag brevväxlar (numera mailar) med min far, men har inte träffat honom sen jag var 8 (är nu 32). Han var heller inte bjuden på det bröllopet av den anledningen att vi inte träffats på så många år. Den här gången har vi inte berättat ngt för min mamma än. Hennes ekonomi har försämrats ned åren så jag räknar inte med ngt bidrag. Speciellt med tanke på att hon bidrog första gången. Min far o jag har fortf inte träffats, men mailar än idag o jag har berättat om bröllopet men eftersom han bidrog första gången räknar jag inte med ngt den här gången. Svärföräldrarna vet om våra planer, men vi har varken blivit erbjudna ekonomisk eller praktisk hjälp. Inte ens barnvakt till bröllopsnatten erbjöd de (våra barn är deras enda barnbarn), utan det fick vi själva fråga om. Vi räknar inte med ngt bidrag från någon men skulle bli jätteglada om vi skulle få iaf. Oavsett om det är ekonomisk eller praktisk hjälp.

• Mathildatiger

Våra föräldrar fixar en brunch för de närmaste (ca 20 pers) dagen efter bröllopet, men de ger inget ekonomiskt bidrag och det har vi inte heller förväntat oss.

• VinterBrud2015

För oss var det på sätt och vis det ekonomiska bidrag från min pappa som satte igång våra bröllopsplaner. Tyvärr fick han inte möjlighet att ge oss det personligen då han gick bort för 1½ år sedan och det var i samband med boupptäckningen som jag fick veta att han hade avsatt pengar till ett bröllopskonto åt mig. Det var då tanken på bröllop började gro hos mig ordentligt.
    Mamma såg till att min bror fick motsvarande summa från arvet. Om han faktiskt kommer använda dem till just ett framtida bröllop är väl frågan men jag tycker det är fantastiskt att vi har fått möjligheten, det är ingenting jag hade förväntat mig.
    Min sambos pappa lever tyvärr inte heller längre och jag tror inte hans mamma kommer bidra ekonomiskt.
    Våra mammor stöttar oss på alla möjliga sätt och vi är bara så tacksamma om de är där när vi gifter oss så vi får dela dagen med dem.

• Sweetpea

Mina svärföräldrar var väldigt på om att hjälpa till, även fast vi vid flera tillfällen sa nej. Vi är inte nära dem och kände inte att vi ville ha deras hjälp. Det slutade med att de gick lite bakom våra ryggar och betalade fotograf och sedan DJ. De gav oss även några hundra dollar i bröllopsgåva.

• jessi85

Mina svärföräldrar betalar typ allt. Väldigt generöst, de har råd... Min svärmor vill gärna ha en stor fest och det vill vi med, men om vi hade stått för det själva hade det väl blivit buffé hemma i trädgården. Mina föräldar har inte direkt möjligheter att bidra med så mycket i pengaväg.

• Kissekatten

Kanske håller dina svärföräldrar hårt på traditionen. Var det inte så förr att brudens föräldrar betalade bröllopet?

Svar på tråden Bidrag från föräldrar?