• Äldre 28 Feb 05:52
    15930 visningar
    37 svar
    37
    15930

    Vad kostar ringarna? (totalpris förlovning + vigsel)

    Hej!

    Vi bor inte i Sverige, men ska ha ett bröllop i Stockholm eftersom Mr. Utvandrares släkt bor där och vi har gemensamma vänner i Sverige också. Ju mer jag googlar, desto tydligare blir det att jag inte har någon koll alls på svenska förväntningar eller normer. Det är spännande att se hur mycket som skiljer åt i olika kulturer! :)

    Något jag är nyfiken på är hur mycket ni lägger på era ringar, och hur stor del av bröllopsbudgeten det utgör.

    Våra går på ca 90 000 SEK för alla tre (40 000 min förlovningsring, 30 000 min vigselring, 20 000 hans vigselring). Vi hade budgeterat 150 000-200 000, men föll för billigare alternativ. 

    Festen (90 gäster) vill vi helst hålla under 40 000 (och även det känns dyrt!) Alltså utgör ringarna mer än 2/3 av vår budget. (Vi har även haft en borgerlig vigsel, och kommer kanske att ha en eller två ceremonier till, men det är Stockholmsbröllopet som blir det stora och officiella).

     Jag har förstått att pengar kan vara ett känsligt tema, så var snälla emot varandra! Skryt gärna om dina dyra ringar, hur mycket du har sparat, eller om hur ni värderar det icke-materialistiska högre än guld och diamanter, men respektera att föregående eller nästkommande postare kan ha helt andra värderingar än du. ;)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad kostar ringarna? (totalpris förlovning + vigsel)
  • Äldre 7 Jun 09:12
    #21
    filibustern skrev 2014-02-28 09:03:37 följande:

    jag svarade 5000- 10 000, fast det nog var i underkant. våra förlovningsringar gick på 1500 var. 3000. min vigselring (om vi tar den vi kollat på) gick på nästan 10 000. men vi ska försöka köpa den under någon rea. så det blir väl lite drygt 10 000 allt som allt, men tyckte området 10 - 30 000 lät lite mycket. :P

    men då kommer ringarna (alla tre) stå för ca  1/3 av vår budget 


    har nu gått in i banorna (igen) om att kanske bara sätta diamanter i förlovningsringen. mycket pga platsbrist och kostnad. och jag känner inte att jag MÅSTE ha två ringar. jag älskar min förlovningsring, och det är som smidigt för MIG att bara ha en, bl.a då jag jobbar inom vården och så är jag slarvig på att ta av mig ringen när jag arbetar i trädgård t.ex. en vigselring i vitguld skulle nog ta rätt så mycket skada, medan min titanring har superkrafter verkar det som ibland :P 
  • Äldre 7 Jun 10:24
    #22

    Våra förlovningsringar kostade 6000 ihop. Men då lämnade vi in xa 20gr guld också så de slulle nog vara dyrare annars. Vi fick dem tillverkade hos en guldsmed.

    Min kille vill bara ha sin förlovningsring men jag ska ha en solitär. Ska köpa diamanten seperat och skapa ringen själv flr det blir billigare plus att jag kan få en bättre kvalite på diamanten då till mkt billigare pris än en färdig ring från butik. Jag räknar dock att ringen går på mellan 10000-15000 totalt. 16000-21000kr totalt för alla ringar.

  • Äldre 7 Jun 11:34
    #23

    Totalt blev summan 30.000:- något. Min vigselring 18.000:-, Makens vigselring 10.000:- Våra förlovningsringar kostade runt 1.000:- -1.200:- (tror jag. Kommer inte ihåg. Schalins Harmoni nr något ;) )

  • Äldre 7 Jun 12:45
    #24

    Min förlovningsring gick på 9000, hans gick på 3000 och så lade vi sammanlagt 6500 på vigselringar (smälte om gammalt guld) så nästan 20000 då, har inte ens tänkt på att det blev så mycket.. :)

  • Äldre 7 Jun 15:00
    #25

    Våra förlovningsringar köpte jag i sydafrika. Ca 4000 för min och sambons tror jag gick på 2000. Båda är i palladium. Min vigselring smälter jag om min mormors vigselring och det går på 3000. Så det ska bli 9000 om jag räknat rätt. Själva bröllopet går på ca 70 000. Vi är totalt 35 st men vi har satsat på ett fredag till söndag upplägg.
    Så 1/7 av budgeteten ca.

  • Äldre 7 Jun 16:04
    #26

    Våra förlovningsringar är i slätt guld, min mans kostade 6000 och min kostade 2000. Vi valde dom som vi tyckte såg bra ut på våra händer, och så ville vi ha släta för att vi tyckte det (för oss) kändes klassiskt och tidlöst. Min vigselring kostade 7000, det är en alliansring med 13 st små diamanter,vi tyckte dels att den var vacker, dessutom ville jag verkligen ha en ring som inte hakar fast i saker eller repar saker, så den är praktisk också :) Men om vi hade fastnat för dyrare ringar så hade vi kanske köpt dom istället, vi tänkte nog mer på utseendet och vår smak än på priset. 

    Vårt bröllop inkl. alla ringarna kostade ca 110 000:-, så ringarna utgjorde 15% av budgeten. Vi hade också ett borgerligt bröllop, det kändes verkligen perfekt för oss! 

    Jag hoppas (och är säker på) att ni får ett fantastiskt bröllop!

  • CoG
    Äldre 7 Jun 20:47
    #27

    Frågan verkade inte handla om den egentliga summan på ringarna i första hand utan om hur stor del av den totala budgeten ringarna var.


    Vi hade inte satt ngn budget och hade ett lagom litet familjärt bröllop med 45 pers. Vit kyrka på landet och bröllopsmiddag (utan fest) i bygdegård. Mest barnfamiljer i vänkretsen och egna barn så vi var nöjda så.


    Vi har inte räknat ihop slutsumman, kanske 30.000 sammanlagt för kläder, ringar, mat, färdmedel, fotograf, blommor osv...


    Ringarna kostade 7000 för 3 st så ca en tredjedel av det totala.

  • Äldre 8 Jun 11:45
    #28
    CoG skrev 2014-06-07 20:47:10 följande:

    Frågan verkade inte handla om den egentliga summan på ringarna i första hand utan om hur stor del av den totala budgeten ringarna var.


    Oj, det missade jag att skriva! :) 
    Ringarna utgör ca 35% av bröllopsbudgeten. 
  • Äldre 9 Jun 22:44
    #29

    Vi köpte våra i helgen 12200:- med 3000:- i rabatt så ordinarie hade då vart 15200:-

    Schalins ringar :)

  • Äldre 12 Jun 08:33
    #30

    Ojj! Många verkar lägga ner väldigt mycket pengar på sina ringar och bröllop...

    Eftersom jag jobbat med ekonomi undrar jag ju, så klart, hur det går ihop? Skaffar man sig finansiärer, lånar man eller har man höga inkomster?

    Nu är ju jag lite till åren kommen och jag och sambon ligger väl ett litet hack över snittet i inkomst men skulle nog inte satsa så himla mycket på kalaset. Inget alls, helst. Däremot vill jag att vi ska ha snygga ringar. Det är ju lixom de som blir kvar som nåt sorts synligt bevis efteråt.

    Budget då. Hade ifrån början inte tänkt lägga mer än kanske allra högst 15 000.- på ringarna. Men ju mer vi letat inser vi att vi nog måste ta i lite till. Det kanske landar på 25- 30 000.- till slut den här gången. Kan inte tänka mig att lägga mer även om vi kanske skulle ha råd. Menar, det är vad jag anser är rimligt för något vi kommer att använda varje dag och som egentligen rätt lätt går sönder eller tappas bort.

    OBS! Att detta är min högst subjektiva uppfattning och vad vi anser passa just oss.

  • Äldre 12 Jun 09:16
    #31
    Kattitzi skrev 2014-06-12 08:33:50 följande:

    Ojj! Många verkar lägga ner väldigt mycket pengar på sina ringar och bröllop...

    Eftersom jag jobbat med ekonomi undrar jag ju, så klart, hur det går ihop? Skaffar man sig finansiärer, lånar man eller har man höga inkomster?

    Nu är ju jag lite till åren kommen och jag och sambon ligger väl ett litet hack över snittet i inkomst men skulle nog inte satsa så himla mycket på kalaset. Inget alls, helst. Däremot vill jag att vi ska ha snygga ringar. Det är ju lixom de som blir kvar som nåt sorts synligt bevis efteråt.

    Budget då. Hade ifrån början inte tänkt lägga mer än kanske allra högst 15 000.- på ringarna. Men ju mer vi letat inser vi att vi nog måste ta i lite till. Det kanske landar på 25- 30 000.- till slut den här gången. Kan inte tänka mig att lägga mer även om vi kanske skulle ha råd. Menar, det är vad jag anser är rimligt för något vi kommer att använda varje dag och som egentligen rätt lätt går sönder eller tappas bort.

    OBS! Att detta är min högst subjektiva uppfattning och vad vi anser passa just oss.


    för oss - varken eller, vi har båda varit arbetslös en längre tid nu ha rjag ltie sommarjobb, och ska höra mig för om ett andra kortare arbete. men vi (läs jag, då mannen måste ha till räkningar) sparar det jag kan. men vi vill inte lägga mycket på bröllopet heller, vi tänkte först typ.. 10-15000 för hela kalaset. men sen insåg vi att det kommer bli svårt. nu ligger vi på ca 30 000, och ska försöka komma så långt under det som möjligt. och det är bl.a därför jag mest troligt bara kommer sätta in stenar i min förlovningsring istället för att köpa en till ring. det är en skillnad på minst 4000. kan verka snålt, men för MIG känns det bättre med bara den ring jag har, mycket av praktiska skäl. :) 
  • mhallo­n
    Äldre 12 Jun 09:39
    #32

    Våra ringar går på ca 1/10 av den totala budgeten (eller ännu mindre).
    Vi har titanringar och kommer kosta ca 6000-7000 kr totalt. Sen har vi bröllopet på restaurang så kuvertpriset gör att det blir dyrt med mat&dryck (men samtidigt slipper man fixa så mycket själv). 

  • Äldre 5 Aug 13:01
    #33

    Vi rymde till vegas och gifte oss vilket gjorde att flera kostnader gick bort. Vi ska ha en bröllopsfest framöver här hemma och det är svårt att säga vad den kommer gå på då min man äger restaurangen/nattklubben och vi får mycket mer för pengarna. 
    Våra ringar, förlovningsringar i gult/vitguld och min vigselring i vitt guld gick på ca 45 000 kr tillsammans, kan tro att vi kommer lägga något liknande på festen.

  • Äldre 5 Aug 13:13
    #34

    Vi skall bara ha ringar när vi har vårt bröllop och de går på 35-40 ca.


    Live free, ride free
  • Äldre 5 Aug 20:03
    #35

    mina ringar kostade 38 000 respektive 10 000 och min fästmans ring kostade 11 000. han vill bara ha en. vi har inte lånat pengar till att köpa dom utan bekostat det på egen hand.

  • Äldre 8 Aug 22:23
    #36

    Vi har förlovningsringar för en tusenlapp var, och sambon behåller sin som vigselring sen. Släta titanringar. Jag kommer att lägga till en titanring med en liten diamant, den går på 4000, till vigseln. Vi nästan räknar med att tappa bort ringarna förr eller senare, jobbar båda inom vården och plockar på och av ringarna mest varje dag... Bröllopet totalt går på runt 40 000 för 55 vuxna och 20 barn. Vi prioriterar mat/dryck och att alla har en mysig kväll snarare än kläder och blommor!

  • Äldre 9 Aug 19:11
    #37

    Våra förlovningsringar kostade sammanlagt 7000 kr. Min vigsel ring 16000 och hans vigselring 4500kr. Så ca 27500 kr. Detta är cirka en tredjedel av vår bröllopsbudget om  man räknar med alla ringarna. Men i ärlighetens namn så räknade inte vi själva in förlovningsringarna i vår bröllopsbudget och inte heller våra vigselringar även om det är rimligt och göra så åtminstone för vigselringarna. 

    Som svar på Kattitzi så är jag och min blivande båda akademiker och tjänar väldigt bra. Vi är inte särskilt materiella av oss (kanske man inte kan tro med tanke på ringarnas pris) men faktum är att vi gör av med väldigt lite i månaden på oss själva. Vigselringarna ser vi dock som en investering då vi tänker ha dem livet ut. Vi tycker inte det är speciellt kul att shoppa prylar av något slag, vi äger saker till de går sönder, vi har inga dyra hobbies. För oss var det viktigt att vi gifter oss (vi är troende) och vi gifter oss bara en gång och då tänker vi ha en juste fest som passar oss. Inget extravagant, men en fest där alla blir bjudna på god mat och dryck. Jag har full förståelse för dem som viger sig i hemlighet eller bara har en väldigt liten fest. Andra människor prioriterar andra saker. 

Svar på tråden Vad kostar ringarna? (totalpris förlovning + vigsel)