• parro87

Hur lång tid hade ni på er att planera?!

Jag och min sambo har bestämt att vi ska gifta oss juni 2015 och tänkte att det är lagom att börja sätta igång och planera nu till sommaren. Så vi har ett år på oss lite drygt att fixa med allt..är det lagom?
    Har hört att det kan ta lång tid med klänningen och annat och då är det bra att man är ute ett år innan så man har god tid på sig. Men hur lång tid hade ni på er?
    Vi ska ha ett så rätt så stort bröllop med ca 120 gäster och allt som allt, utan resan kommer gå på 100.000 ca. Så jag vill ju gärna ha lite tid på mig och inte stressa allt för mycket..men vad tycker ni, är ett år lagom? :)

• Svar på tråden Hur lång tid hade ni på er att planera?!
  • jessi85
    parro87 skrev 2014-02-27 14:25:36 följande:
    Tänkte bara fråga istället för att starta en ny tråd..men hur många av er kommer köpa sin klänning och hur många kommer hyra den? :)

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Sambon tycker hyra, den kommer ju bara användas en gång i livet och sen hänga inne. Jag håller väl med honom men är fortfarande lite kluven.
    Handlar det om en stor skillnad med pengar..sparar man in mycket om man bara hyr?
    Jag har köpt och tänkte färga den röd och använda som festklänning efter bröllopet! :) (det är alltså ingen enorm långklänning utan en knäkort spetsmodell)
  • GustavB
    parro87 skrev 2014-02-27 13:26:55 följande:
    Men hur lång tid hade ni på er?
    Vi ska ha ett så rätt så stort bröllop med ca 120 gäster och allt som allt, utan resan kommer gå på 100.000 ca. Så jag vill ju gärna ha lite tid på mig och inte stressa allt för mycket..men vad tycker ni, är ett år lagom? :)
    Grattis :]

Jag friade aug 2012, började planera sept samma år och gifter oss i aug detta år, så 2 år.  
  • daniiel
    Tänkte bara fråga istället för att starta en ny tråd..men hur många av er kommer köpa sin klänning och hur många kommer hyra den? :)

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Sambon tycker hyra, den kommer ju bara användas en gång i livet och sen hänga inne. Jag håller väl med honom men är fortfarande lite kluven.
    Handlar det om en stor skillnad med pengar..sparar man in mycket om man bara hyr?
    Jag köpte mina klänningar. Beställde dock från Kina, så kostnaden är ju inget att orda om. Jag betalade ca 2000kr för två klänning, inkl frakt.

Ibland är det inte lika stort utbud av hyrklänningar och man kan hitta en klänning för samma pris till salu många gånger. Det finns ofta reaklänningar eller klänningar som kostar lite mindre. Man kan ju alltid försöka sälja klänningen efteråt, ifall man vill ha tillbaka en liten slant.

Hos www.lilly.nu har dom fina klänningar bland rea-klänningarna och dom brukar det vara väldigt bra pris på. Man får dessutom skicka tillbaka klänningen om den inte skulle passa när man får hem den. Man kan också byta storlek om den skulle bli fel.
  • parro87
    daniiel skrev 2014-02-27 14:48:20 följande:
    Jag köpte mina klänningar. Beställde dock från Kina, så kostnaden är ju inget att orda om. Jag betalade ca 2000kr för två klänning, inkl frakt.

Ibland är det inte lika stort utbud av hyrklänningar och man kan hitta en klänning för samma pris till salu många gånger. Det finns ofta reaklänningar eller klänningar som kostar lite mindre. Man kan ju alltid försöka sälja klänningen efteråt, ifall man vill ha tillbaka en liten slant.

Hos www.lilly.nu har dom fina klänningar bland rea-klänningarna och dom brukar det vara väldigt bra pris på. Man får dessutom skicka tillbaka klänningen om den inte skulle passa när man får hem den. Man kan också byta storlek om den skulle bli fel.
    Okej då kanske det är lika bra att köpa den för jag vill ju gärna ha den klänningen jag vill ha och inte behöva kolla efter vissa klänningar som bara går att hyra..men sen kankske man hittar en klänning man kan hyra också, det vet man ju aldrig! :) Får ta och kolla upp den där sidan, tack för tipset! :)
  • ThereseV

Vi hade ungefär 1,5 år på oss. I början kunde vi inte boka så mkt så vi försökte mest kolla av så mkt alternativ som möjligt och komma fram till vad vi ville. 

Vigselplats, festlokal och klänning är som sagt något som är väldigt bra att börja med. Har man otur så kan populära lokaler och datum vara uppbokade löjligt tidigt och vissa klänningar kan ta månader att få hem.

Däremot så kände jag lite som  att det var väldigt mycket av planeringen som inte gick att göra förrän precis i slutet. Vi låg hur bra till som helst i planeringen, men sista månaden var hysterisk.

Fördelarna med att börja tidigt är ju framförallt att man hinner spara och kan sprida ut kostnaderna. Har man väldigt specifika önskemål om lokaler, datum och liknande så är det nog en förutsättning på många ställen.

Nackdelen är att risken är stor att man hinner ångra sig. Vi ändrade nog lokal tre gånger, upplägget minst lika många gånger, jag köpte en ny klänning och färgtemat var inte alls detsamma på bröllopet som i början av planeringen:) Men om man inte är för snabb på att köpa på sig saker så har man ju tid på sig att verkligen känna efter, så slipper man ångra sig i efterhans istället:)

Jag köpte klänning, dels för att jag är rätt kort och liten och dom inte gärna syr in och lägger upp hyrklänningar så mycket och dels för att jag faktiskt inte hittade någon som hyrde ut. Antar att det inte är så lönsamt eftersom det är rätt svårt att hålla en klänning fräsch efter ett par användningar..
    Nu kan man ju som sagt även hitta väldigt billiga klänning från kina eller på blocket så då känns det ju nästan onödigt att lägga samma summa på en som man måste lämna tillbaks.. 

• Caisa

Vi förlovade oss för ganska exakt ett år sedan och gifter oss i juni. Kyrka och lokal bokades i maj förra året, men annars började jag inte riktigt planera förrän i höstas. Klänningen har 4 månaders leveranstid, men där är det ju olika beroende på varifrån du handlar. Jag tycker absolut att ett år känns tillräckligt. 

• Kalejdoskop

Vi förlovade oss i slutet på augusti förra året och gifter oss 26:e juli i år, så vi har bara haft 11 månader på oss allt som allt. I december var lokal, vigselplats, vigselförrättare, frisör, violinist, klänning och buketter klara, så visst räcker ett år! Jag hade dock oturen att bli av med min frisör, då hon bestämt sig för att byta jobb, så även om man har rätt god tid på sig så kan oförutsedda saker hända.. som tur är har det löst sig, det brukar det ju göra :) Jag kan hålla med föregående talare om att det kan kännas som för lång tid ibland, då jag ändrat mig om saker, och det mest är tumrullande just nu, i väntan på att man kan ta tag i de sista posterna :P 

• Nyfiken gul , nu fru

Vi gifte oss 10 månader efter vår förlovning så vi hade just 10 månader på oss.

Allt är ju relativt och det finns ju dom som planerat värsta balunsbröllopet med 100 gäster på 3 månader   och så finns det dom som planerat i 3 år för en intim vigsel med 4 närvarande.

allt beror ju på vad man ska ha för typ av bröllop och vad det ska innehålla och hur mycket man ska göra själv och hur mycket tjänster man behöver köpa in.

• Nyfiken gul , nu fru

att hyra kostar jättemycket pengar. Min klänning jag hyrde när jag gifte mig första gången kostade 4.500 kr . Lika mycket som en dyrare helt ny klänning. 

Jag får en helt ny bröllopsklänning för 1000 kronor om jag beställer via nätet.  Köper jag en klänning via annons på tex Blocket, Tradera eller här på köp o sälj kan den kosta några hundralappar....

Du sparar alltså inga pengar på att hyra en klänning. 
  • parro87

Okej tack för alla tipsen!! :D

Angående klänning så har jag läst så mycket att man inte ska beställa det på nätet för det kan bli helt fel, man kanske inte kan skicka tillbaka den, fel mått m.m och då är det utslängda pengar. Jag hade jätte gärna velat beställa, har hittat så många fina och mycket billigare men eftersom att jag är på väg ner i vikt så kanske det är rätt dumt..kanske lika bra att prova och köpa i butik? Eller har ni varit inne på något ställe och provat ut något och sedan beställt på nätet sen?
    Tärnklänningar har jag ju hittat och det tänkte jag beställa hem för dom är mer som en festklänning än som någon vanlig tärnklänning och dom är hittade på en vanlig svensk hemsida så det blir lätt att skicka tillbaka om det skulle bli något fel :)

• sofiabern

Vi har precis bestämt oss för att gifta oss, vi vill försöka hinna till sommar/sensommar 2015... Har inte börjat planera ett skvatt än... Låter som att det är dags att börja redan nu, hade tänkt börja till denna sommaren... Hihi

• JW2014

Vi kommer gifta oss lite mer än ett år efter förlovningen. Vi började planera samma kväll som han friade och vi gifter oss i maj :) Tänk på att du lätt kan ångra dig så köp inte alla dyra saker för tidigt. Vi köpte min klänning 7 månader innan. Hade jag köpt tidigare och ångrat mig så hade jag aldrig fått tillbaka den summan på andra handsmarknaden. Nu var jag säker på mitt val :) Kyrkan bokade vi ett år innan.

• parro87
    sofiabern skrev 2014-02-28 02:19:12 följande:
    Vi har precis bestämt oss för att gifta oss, vi vill försöka hinna till sommar/sensommar 2015... Har inte börjat planera ett skvatt än... Låter som att det är dags att börja redan nu, hade tänkt börja till denna sommaren... Hihi
    Vad roligt att ni ska gifta er ungefär samtidigt som oss! :)
    Ja vi hade också tänkt att börja ordentligt med att boka kyrka m.m nu till sommaren..tänkte vi skulle sätta oss ner sedan och skriva upp allting så man har det på papper så man har lite att gå efter :)
Svar på tråden Hur lång tid hade ni på er att planera?!