• Äldre 16 Feb 15:36
    3935 visningar
    18 svar
    18
    3935

    Bröllopstankar

    Vem av er friade i er relation? Du eller din partner? Eller diskuterade ni igenom det tillsammans bara och bestämde er för giftermål? :)


    Gifte ni er kyrkligt eller borgerligt? :)


    Är så nyfiken på hur andra har gått till väga :) Jag är så sugen på bröllop, min sambo vill gifta sig, men jag tror aldrig att han kommer att fria :D


    Hur snart efter frieriet gifte ni er? :)


     


     

  • Svar på tråden Bröllopstankar
  • Äldre 16 Feb 15:51
    #1

    jag trodde aldrig heller jag skulle få gifta mig med min karl. så jag friade.. tre ggr... med nekande svar varje gång :P sen när vi skulle flytta in till första gemensamma boendet så fråga han om vi skulle förlova oss^^ 

    då var jag nöjd, tills för typ 2 år sen, då fick ajg bröllopsfeber! jag hintade och hintade men icket! han ville inte. så då tog jag saken i egna händer.. IGEN, gjorde fin middag, och så fråga jag om vi inte skulleta å dra igång planeringarna. "nej". hepp... efter mycke om och men så ska vi nu gifta oss september 2015.

    han var helt enkelt inte redo än, och han var orolig ekonomiskt och blablabla. Han är fortfarande avig mot allt som har med planeringen att göra. haha, men det släpper väl  :P 

    vi gifter oss kyrkligt. :) då har vi varit ihop i nästan 10 år, och förlovad i nästan 6år. :)  

  • Äldre 16 Feb 16:05
    #2

    Jag skickade ett sms och frågade om han kom ihåg vad som kommer hända 2015 (har alltid sagt att jag vill ha en ring på vår femårsdag). Fick svar "ja då gifter vi oss". Tänkte ojojojoj men jag vill inte gifta mig, sedan kom jag hem och såg honom och tänkte jag vill spendera resten av mitt liv med denna underbara vackra sexiga man. Min absolut bästa vän.

  • Äldre 16 Feb 16:06
    #3

    Min kille gick ner på knä och friade midsommarafton förra året, jag var helt oförberedd trots att vi då varit tillsammans i 9 år :) Vi gifter oss nästan precis ett år senare, 28/6 2014 . Kyrkligt bröllop blir det, min kille är väldigt bestämd på det trots att vi inte brukar gå i kyrkan. För mig spelar det mindre roll, så då får han bestämma :)

  • Äldre 16 Feb 16:10
    #4

    Vi hade inte pratat speciellt mycket om äktenskap osv. Ingen av oss hade varit förlovad eller gift förut. Vi hade en bra relation och jag kände väl inget behov av nåt äktenskap så det var inget jag tänkt på. Men min sambo hade planer ;) En dag så kom jag hem till rosor, champagne, choklad och en välklädd sambo! Han gick ner på knä och gav mig ett litet paket med en ring i, och när jag öppnade så friade han! Samma kväll så bestämde vi datum och ringde runt till alla och berättade att vi var förlovade! Vi gifter oss lite mer än ett år efter att vi förlovade oss. Vi gifter oss kyrkligt.

  • Äldre 16 Feb 16:12
    #5

    Vi hade varit ett par i 3 år när han friade. Vi köpte vår gård efter ca 2 år ihop och vi är båda 30 år när vi gifter oss. Vi har inga barn alls :)

  • Äldre 16 Feb 16:22
    #6

    Jag hade dagdrömt länge men det har inte vart läge. Vi hade diskuterat tillsammans under en lång tid om bröllopet "i framtiden". Dagen efter nyår i år så råkade jag köpa hem en bröllopstidning (har inte tänkt på bröllop eller diskuterat på länge) & när jag kom hem så satt vi & planerade massor & bestämde att vi skulle gifta oss. Det var läge nu. Egentligen var planen 2015 men icke! M2b var inställd på att gifta sig nu i sommar så det är bokat!

  • Äldre 16 Feb 16:42
    #7

    Vi hade pratat om bröllop ganska mycket en period, båda ville det och så. Sen när vi var i Spanien så gick han ner på knä vid havet, så magiskt! Vi gifter oss i juli, ca 11 månader efter förlovningen. Det blir utomhusvigsel och borgerligt.

  • Äldre 16 Feb 16:47
    #8

    Glömde säga att vi gifter oss kyrkligt!

  • Maj12
    Äldre 16 Feb 17:55
    #9

    På våran 12 årsdag friade min sambo till mig. Han friade i november 2013 och vi gifter oss i maj 2014. Vi kommer gifta oss i en liten mysig kyrka med våra 3 barn och den närmsta familjen.

  • Äldre 16 Feb 18:02
    #10

    Jag var helt på det klara med att jag icke skulle gifta mig igen - var gift förut och tänkte aldrig mer!  

    och eftersom jag är traditionsbunden så accepterade jag heller inte en förlovning enbart. En förlovning för mig innebär bröllop och äktenskap. Jag var inte förhandlingsbar på den punkten.

    Träffade en man på en dejtingsida och efter vår första träff så kände jag att den här mannen vill jag dela resten av mitt liv med och frågade mest på skoj vad han ansåg om förlovning och bröllop. Han hade aldrig varit gift men förlovad tre ggr. Äktenskap hade han aldrig tänkt på. Han ansåg då att det inte var hans grej.

    Frågade då om han kunde tänka sig att gifta sig med mig?

    "ja!!" fick jag som svar

    Vi förlovade oss 10 dagar senare, bokade bröllopsdatum samma dag vi förlovade oss. Gifte oss 10 månader senare kyrkligt.

    Det är nu 10 år sedan.... 

  • Äldre 16 Feb 20:35
    #11

    Min sambo gick plötsligt ned på knä och friade under en resa till Prag i oktober 2013. Vi hade då varit tillsammans i 1,5 år ungefär och jag var helt oförberedd! Tokgrät fram ett "JA!" Vi gifter oss kyrklligt i oktober 2014.

  • Äldre 17 Feb 10:59
    #12

    Det var väl jag som tog upp frågan först men bestämde gjorde vi tillsammans. Jag var väldigt ung när vi förlovade oss (18 år) så det dröjde fem år från förlovning till giftemål. Vi gifte oss i kyrkan.


  • Äldre 17 Feb 11:12
    #13

    Jag är bara förlovad och går i bröllopsplanering men jag hoppas det är ok att svara ändå. :) 

    Vem av er friade i er relation? Du eller din partner? Eller diskuterade ni igenom det tillsammans bara och bestämde er för giftermål? :)

    Vi hade pratat om att vi vill gifta oss med varandra och han visste att jag var redo för det. Men jag väntade på honom. Så i Thailand friade han till mig.  


    Gifte ni er kyrkligt eller borgerligt? :)

    Vi kommer gifta oss borgerligt.   


    Hur snart efter frieriet gifte ni er? :)


    Vi siktar på att gifta oss 2015. Vi vill ha ett väldigt enkelt bröllop. Just nu är ekonomin svår så vi kan inte spara ännu. Men så fort ekonomin löser sig så kommer vi börja spara och planera mer utefter den budget vi antagligen kommer att ha. 
  • Äldre 17 Feb 15:04
    #14

    Vi hade varit tillsammans i 2 år (jag var 18 och han var 21) och bestämde oss då tillammans för att vi ville förlova oss på julafton 2009. Så vi köpte ringar, graverade in dem och sedan gick han ner på knä framför min familj och sa "vill du förlova dig med mig" och jag sa såklart ja ;P. Det var först tänkt att vi skulle gifta oss i augusti 2014, men pga att jag har dålig ekonomi och skall plugga i vår så har vi skjutit fram det till augusti 2015 (då har vi varit tillsammans i 7,5 år och förlovade i 5,5 år) så jag har tid att jobba ihop lite pengar och spara, och oavsett så skall det bli av då har vi bestämt ^^

  • Äldre 17 Feb 15:06
    #15

    Ah! Glömde skriva att vi gifter oss borgerligt i Skåne med 30 utav de närmaste släkt och vänner och har en budget på 10.000-15.000 ^^

  • Äldre 17 Feb 15:16
    #16

    Att jag velat gifta mig har min sambo vetat länge (vi har varit ihop i snart fem år), men eftersom han inte vill skynda med någonting har jag låtit honom bestämma när det ska bli. Har dock sagt att jag inte vill vara alltför gammal när jag gifter mig, då får det vara.
    På min födelsedag, och samma dag vi reste till Australien, köpte han en ring som han sedan gav mig ett par dagar senare. Han friade inte direkt men jag frågade om ringen var en förlovningsring och det sa han lite kryptiskt att det var om jag ville det. Typiskt honom, haha.
    Så när vi kom tillbaka började vi planera bröllopet och jag håller på att man ska gifta sig inom 1-1,5 år så nu gifter vi oss borgerligt på ett slott i Skåne i maj. Jag vill inte att bröllopet ska kosta 100 000 kr, men det kommer det nog att göra och det beror på att det är svårt att få ett slottsbröllop för mindre.

  • Äldre 17 Feb 15:55
    #17
    Min man friade till mig, efter 4 år tillsammans. Vi hade talat om att vi ville bli gamla tillsammans men jag trodde inte att han ville gifta sig och hade gett upp hoppet lite, så jag blev mycket positivt överraskad :)

    Vi gifte oss i Italien där vi hade en svensk präst som vigde oss.

    Vi gifte oss inom ett år efter förlovningen(frieriet).

    Din sambo kanske inte riktigt är redo ännu, min man ville att saker var på sin plats innan han friade. Vi bodde tex på en annan ort, så han ville att vi skulle flytta "hem" först, han ville att vi skulle äga bostad osv.... Detta har jag dock fått vetat efter han friade.

    Min kusin vill gärna fria till sin sambo, men han vill att hon ska sluta att tjata på honom om bröllop så att han kan få överraska henne.

    Så ha tålamod eller fråga själv kanske :)
  • Alylly­ra
    Äldre 17 Feb 16:31
    #18

    Jag ville egentligen ha barn och började kolla med min (då) sambo hur sugen har var och om han kände sig redo. När vi väl diskuterade igenom det ordentligt så kom vi fram till att han inte riktigt var redo för barn än, men gärna ett giftermål, vilket jag egentligen inte var så intresserad av. Men vi kom också fram till att när vi gifte oss vi ville ha en stor fest för alla våra vänner och inte behöva tänka på att hålla koll på några småbarn.

    Så då började vi planera giftermål. Vi var och tittade på förlovningsringar och bestämde oss, och sen tyckte jag att det är väl bara att gå och köpa dem och börja ha dem på sig, men då sa han bestämt ifrån att jag fick sluta lägga mig i för det här ville han ta hand om.
    Så på vår 5-årsdag friade han "på riktigt" i solskenet på vår balkong med kräftor och bubbel :) och ungefär ett år senare gifte vi oss borgligt.

    För min del var det viktigt att beslutet var vårt tillsammans, inte nått som han hade funderat ihop och sen gav mig tre sekunder att svara på. Rosor, choklad och gå ner på knä-grejen var inte intressant och hade också varit väldigt otypiskt oss som par.
    Hur känner du själv? Vill du ha den grejen? Många par struntar ju i den och blir lika gifta ändå ;) Det viktigaste är ju att båda vill gifta sig, hur man kommer fram till det är bara en detalj.

Svar på tråden Bröllopstankar