• Kalejdoskop

    Dryck till självkostnadspris?

    Jag och min blivande har kommit fram till att vi ska ha självkostnadspris på öl och vin efter middagen, tio kr per öl/glas vin. Jag känner mig lite snål, men samtidigt kan det vara bra så folk inte bara häver i sig under kvällen. Vi fick en rätt svar reaktion från hans familj och nu är jag lite orolig över hur det ska uppfattas. Någon annan som haft det på sitt bröllop? Hur gjorde ni? Hur meddelade ni era gäster om detta innan bröllopet?

  • Svar på tråden Dryck till självkostnadspris?
  • jessi85

    Det är väl vanligt att ha så? Vi ska också bjuda på fördrink, typ tre glas till middagen och avec men sen blir det bar med självkostnadspris (10-20 kr). Alkohol är ju dyrt så det drar lätt iväg om man betalar all alkohol själv... Plus att jag hört att det är bra att ta lite betalt för då blir det mindre slöseri och mindre fyllenivå. 

  • MsThezzizen

    Ordet självkostnadspris ska man vara försiktig med, då kan man inte sätta ett fast pris. Vi skrev att det finns möjlighet att handla i baren också efteråt, vi tar 40 kr tror vi.... Vi är också på ett ställe med eget tillstånd

  • Kalejdoskop
    MsThezzizen skrev 2014-02-11 11:12:44 följande:
    Ordet självkostnadspris ska man vara försiktig med, då kan man inte sätta ett fast pris. Vi skrev att det finns möjlighet att handla i baren också efteråt, vi tar 40 kr tror vi.... Vi är också på ett ställe med eget tillstånd
    Ok, då skriver jag priset istället, så blir det bättre. Tack för upplysningen!
  • Marie Malmö

    Jag tycker att det är okej att gästerna får betala för alkohol på restauranger och ställen med alkoholtillstånd. Men om ni köper alkoholen själva och tar med till lokalen tycker jag det är lite snålt att ta betalt.

  • Alyllyra
    MsThezzizen skrev 2014-02-11 11:12:44 följande:
    Ordet självkostnadspris ska man vara försiktig med, då kan man inte sätta ett fast pris. Vi skrev att det finns möjlighet att handla i baren också efteråt, vi tar 40 kr tror vi.... Vi är också på ett ställe med eget tillstånd
    Hur menar du nu? Jag tror att de flesta förstår att man tar ut en liten summa för alkoholen, ungefär vad det skulle kosta på systemet, men så klart avrundat så man slipper lägga 12:90 liksom.

    Vi skrev att efter festen kommer det att finnas en bar till självkostnadspris och att endast kontanter gällde. Sen hade vi olika priser för olika drycker, öl var billigare än drinkar t.ex.
    Marie Malmö skrev 2014-02-11 14:25:25 följande:
    Jag tycker att det är okej att gästerna får betala för alkohol på restauranger och ställen med alkoholtillstånd. Men om ni köper alkoholen själva och tar med till lokalen tycker jag det är lite snålt att ta betalt.
    Varför tycker du att det är snålt? Alkohol kostar ju pengar även om man inte köper den via en restaurang.

    Vi hade t.ex. 100 gäster. Säg att alla vill ha 2 alkoholhaltiga drycker efter maten (i genomsnitt, vissa dricker mer och andra mindre). Om genomsnittspriset för dessa är ca 15 kr/st när vi köper dem från systemet så är vi uppe i 3000 kr. För vissa är det en spott i havet i bröllopsbudgeten. För vissa är det en klänning, en hel buffé eller en vigselring.

    Men huvudargumentet tycker jag ändå är att man slipper en massa halvfulla burkar och falskor som lämnas i lokalen, samt att gästerna (och bartenderna) har lite bättre koll på alkoholintaget överlag. Om man vill supa ner sig kan man fortfarande göra det, men inte på bekostnad av att brudparet var tvugna att att prioritera bort saker som de inte hade råd med för att de skulle köpa alkohol, utan på sin egen bekostnad.
  • Marie Malmö

    Jag menar att om man tar med sig spriten själv gör man ju det för att spara pengar och då kan man ju bjuda på det. Gästerna kommer ju förstå att alkoholen redan är betald och att pengarna blir som en inkomst för brudparet.
    Om man vill dra ned på kostnaderna behöver man ju inte ha så mycket alkohol.

    Det kostar däremot skjortan att bjuda på restaurangsprit (som vi tvingas göra eftersom vi inte får ta med sprit).

  • Alyllyra
    Marie Malmö skrev 2014-02-11 15:34:10 följande:
    Gästerna kommer ju förstå att alkoholen redan är betald och att pengarna blir som en inkomst för brudparet.
    Fast... det blir ju inte en inkomst om man tar självkostnadspris. Då blir det jämnt upp, eller snarare oftast förlust skulle jag tro, om man räknar in kostnaden för transport, pantning etc.

    Vi köpte alkohol till baren för ca 5000 kr och transporterade den 3 mil från Systemet till vår lokal i ett släp som vi hade hyrt. Vi fick in ca 3000 kr i baren och lämnade tillbaks alkohol för ca 1500 kr. Dessutom köpte vi glas, sugrör, drinkpinnar, frukt, virke och hade två bartenders som 500 kr var som tack för hjälpen. Knappast en inkomstkälla, om man säger så.
  • Sofie R

    Nä men man ska ju inte tjäna pengar på att gifta sig...

  • Mathildatiger
    Marie Malmö skrev 2014-02-11 15:34:10 följande:
    Jag menar att om man tar med sig spriten själv gör man ju det för att spara pengar och då kan man ju bjuda på det. Gästerna kommer ju förstå att alkoholen redan är betald och att pengarna blir som en inkomst för brudparet.
    Om man vill dra ned på kostnaderna behöver man ju inte ha så mycket alkohol.

    Det kostar däremot skjortan att bjuda på restaurangsprit (som vi tvingas göra eftersom vi inte får ta med sprit).
    Som gäst skulle jag ju hellre betala lite för drinkarna efter middagen än komma till baren och inse att drickat är slut.
  • jessi85

    Vi vill bjuda 90 pers (minst) och har tyvärr inte råd att förse alla med fri bar hela festen... så därför tar vi lite betalt för den. Man skulle kunna argumentera för att vi då kan ha färre gäster, men jag tror att våra gäster hellre blir bjudna och betalar en tjuga per glas (efter maten) än inte blir bjudna alls :)

  • camillastolt

    Vi har valt att bjuda på drycken till maten och tårtan och sedan ha bar till självkostnadspris. Typ 20kr/glas (rött och vitt vin, öl, cider. O så har vi lagt till att alkoholfritt dryck bjuder vi på. Tänkte ha alkoholfri cider (ICAs egen pärondryck med ciderkaraktär) och cola. Vi har inte heller skrivit nåt pris i inbjudan bara att de kommer va bar till självkostnadspris så att gästerna tänker på att ha plånboken me sig.

Svar på tråden Dryck till självkostnadspris?