• Carolinekahlstrom

    Glutenfri tårta?!

    Sitter och funderar på hur f*n vi ska göra med bröllopstårta. Jag har glutenallergi och kan ju inte beställa någon från bageri. Det finns tårtbottnar att köpa men den är ju för typ 6 personer och vi blir ca 30 stycken. Är det någon som har erfarenheter av detta och kan ge tips? Min dröm vore ju att få till en trevåningstårta (tänkte göra själv) men hur skulle det funka? Tacksam för svar. Känner mig desperat.

  • Svar på tråden Glutenfri tårta?!
  • Chicita

    Tänk på att om du använder mandelmjöl eller hasselnötter så riskerar ju alla de som är nötallergiker att bli utan tårta (ja jag vet att mandel inte är en nöt, men många nötallergiker kan inte äta marsipan heller Flört)

  • LovisaSimon
    Carolinekahlstrom skrev 2014-02-03 23:46:08 följande:
    Jag är intolerant jag med, använder allergi i samma. Är det egentligen någon skillnad? Kan inte äta något av sädesslagen (vete, råg, korn, malt, havre) plus soja. Men om man skulle göra massa fina cupcakes, kan man göra någon ställning till dem eller finns det att köpa? Det är ett budget bröllop det här så det måste kosta så lite som möjligt egentligen.
    Glutenallergi (egentligen spannmålsallergi) ger en kraftigare reaktion om man utsätts för proteinet... Mer akuta problem alltså. Dessa personer kan även vara allergiska mot spannmålspartiklar i luften (mjölig miljö t ex vid bakning). En glutenintolerant person tål att utsättas för minimala mängder av gluten (mindre än 1mg gluten/kg) utan större problem. Havre klassas ju nu som glutenfritt, iaf sk "ren havre", finns i glutenfria hyllan på affärer. Malt är ju en produkt gjord av korn, så en "vanlig" glutenintolerant tål helt enkelt inte vete, korn eller råg. 

    Det går nog absolut att göra tårtställning själv, sök på google "kakfat DIY"
  • Carolinekahlstrom

    Aha! Har inte riktigt förstått skillnaden. Jag är glutenintolerant, men kan dock reagera på mjöldamm ibland. Kan däremot äta den rena havren. Måste ha separata smörbyttor/brödrost osv. Jag reagerar inte jättemycket, men jag får väldigt ont i magen och kan behöva springa på toa och må illa. Men har aldrig reagerat mer än så. En bekant som har en glutenallergi/intolerant SVIMMAR när hon får i sig minsta lilla och kan inte ens dricka ur samma glas som någon annan om det har ätits gluten. Men jag skulle aldrig våga köpa något från bageriet, ingen biskvi eller dylikt.

  • Brud082014

    Hej @Carolinekahlstrom Får jag fråga vart du bor, vissa län har glutenfria bageri. ? Det finns en grupp på Facebook som heter Vi med celiaki, bli medlem där( om du inte redan är det) och ställ samma fråga där. Så tror ja du får en hel del tips och råd :) Jag är själv glutenintolerant och ska gifta mig i Augusti i år, vi har inte beställt någon tårta, då vi bor i göteborg så ska vi kolla med Lilla torgets gluten fria Hembageri som ligger på axeldahlströms torg vad dem kan erbjuda. Dela jätte gärna med dig av vad du hittar :)

  • Carolinekahlstrom

    Jag bor i sundsvall. Jag har skrivit lite längre upp att jag inte vågar beställa från bageri eftersom det inte kan lova att det är 100% glutenfritt. Litar inte riktigt på bagerierna. :/

  • Carolinekahlstrom

    Jag har nog kommit på hur vi ska göra med våran bröllopstårta nu. Jag kommer nog att göra två vanliga (typ 12-bitars) och sedan en som är helt glutenfri. Kommer att göra en egen "ställning" att ställa tårtorna på vilket kommer bli som tre stubbar av björk eller annat trädslag :) Kommer nog bli bra! (Vi har naturtema).

  • LovisaSimon
    Carolinekahlstrom skrev 2014-02-06 00:33:31 följande:

    Jag har nog kommit på hur vi ska göra med våran bröllopstårta nu. Jag kommer nog att göra två vanliga (typ 12-bitars) och sedan en som är helt glutenfri. Kommer att göra en egen "ställning" att ställa tårtorna på vilket kommer bli som tre stubbar av björk eller annat trädslag :) Kommer nog bli bra! (Vi har naturtema).


    Vad kul! Vi har oxå naturtema, björk är helt klart snyggaste trädet att dekorera med, enligt mig ;) Vi ska experimentera med tårtställning i björk, jag vill helst ha en "på höjden".

    När gifter ni er? Min skogsutbildade blivande säger att man ska kapa björken innan våren kommer eftersom då fylls den med sav och är inte lika lätt att arbeta med. Vi bor i Norrland och ska ut och kapa björk i mars någon gång.
  • Carolinekahlstrom

    Jasså, vad skoj! :) Vi bor i sundsvall! Okej! Men vi ska gifta oss i juli, kanske lite tidigt att kapa björk i mars/april då? Vi tänkte inte göra något annat än att jämna till upptill och nertill så att den kan stå stadigt och att tårtorna inte står snett. Vad tänkte ni göra för roligt med er björk?

  • LovisaSimon

    Om ni bor i Sundsvall kommer väl våren tidigare än till Piteå, där vi ska "skörda" i mars månad. Så i april är björkarna i Sundsvall kanske redan savade... Vet inte exakt vad som händer, men det lär väl vara lättare att arbeta med om man kapar dem innan de vaknat till liv. Vi gifter oss inte förrän i oktober, men enligt karln ska björkarna kapas i mars ;)

    Vi ska göra ljusstakar för värmeljus och ev kronljus som ska stå på borden, och bygga en slags tårtställning för ca fem tårtor, där tårtorna får stå på en björkplatta. Ställning likt denna, fast i trä ;)


  • CoG

    Baka en egen liten tårta som ni två äter och sedan kör ni med beställda till gästerna.
    Då blir det inte så mkt att baka iaf...

  • camillastolt

    Jag har oxå celliaki och vi har löst de på så sätt att vi ska ha moussetårtor dvs inget mjöl alls. Funderade först på olika alternativ som innebar att en tårta skulle va glutenfri orkestern vanliga. Men nu har vi bestämt oss för moussetårtor och dem e ju naturligt glutenfria.

  • CatarinaN

    Marängbotten är ju gott och glutenfritt. Det hade vi i våran glutenfria bröllopstårta som blev en succé.

  • sha

    Nu verkar ju du ha hittat en bra lösning men tänkte ändå dela med mig av mina tankar.
    Jag är också glutenintollerant och jag och min fästman håller på att planera för fullt! Jag har tänkt beställa tårta av en tjej som har liten tårtverksamhet. Jag har däremot tänkt baka de glutenfria bottnarna själv (så behöver de inte vara med när hon håller på med mjöl) men tänkt att hon sen ska fylla och pynta dem likadant som de vanliga.
    Sen tänker jag mig att man har en ställning och ställer den glutenfria först. Så får jag och min make skära i den:)

    Vi kommer ha åtminstone två gäster som är glutenintolleranta så det blir ju tre stycken, då känns det verkligen värt att ha fixat en god glutenfri variant!
    De bröllop jag varit gäst på har erbjudit budapestrulle, som i och för sig varit god, men det har varit lite trist att inte få äta just tårta!

  • LovisaSimon
    sha skrev 2014-02-20 21:00:29 följande:
    Vi kommer ha åtminstone två gäster som är glutenintolleranta så det blir ju tre stycken, då känns det verkligen värt att ha fixat en god glutenfri variant!
    Själv tycker jag att det är värt att fixa en god glutenfri tårta även om det bara är jag som är glutenintolerant. Som jag sa till restaurangen som ska fixa vår middag så är det ju ändå jag, bruden, som är glutenintolerant, och jag vill inte bli särbehandlad på min egen fest genom att måsta äta annan mat än mina gäster. Hehe jag kanske lät hård ;)

    Vi har inte börjat klura exakt på vad för slags tårta vi ska ha, men bageriet som mina föräldrar brukar beställa tårtor från kan göra i princip alla tårtor glutenfria, de har t o m glutenfri marsipan <3

     
  • Carolinekahlstrom

    Jag tänkte baka en egen jag med. Jag har sprits och sånna grejer hemma. Fast jag tänkte göra egen marsipan tror jag och sätta i dekorationer bara. Blommor och sånt, samt ett brudpar då.

  • AnnsiA
    Carolinekahlstrom skrev 2014-02-05 02:45:44 följande:

    Jag bor i sundsvall. Jag har skrivit lite längre upp att jag inte vågar beställa från bageri eftersom det inte kan lova att det är 100% glutenfritt. Litar inte riktigt på bagerierna. :/


    Caroline, det finns bagerier som är HELT glutenfria :) 
    I de flesta storstäder finns det minst ett bageri som ENDASt gör glutenfria bakverk och då finns det ju ingen risk för kontaminering. 
    Kolla runt i din omnejd, eller om det är möjligt t ex om du har gäster som kommer långväga (ex Sthlm, Göteborg, Umeå, Luleå kanske? osv..) som kan ta med sig något du beställer därifrån osv! 
  • ViskesLopme

    P.g.a. alllergier och tolerans osv. kommer vi ha buffé på vårat brölop.


    När det kommer till tårtan så kommer vi nog att ha tre st. ! glutenfri, en ägg fri och en "normal". Vi tänkte lika gärna också passa på att ha olika smak på dom så att det blir lit roligar då de som tål ingredienserna kan välja.


    Men vi kommer ha ett helt glutenfritt bord bredvid det stora bordet. Jag vet hur det blir om min svärmor och svärfarmor får i sig gluten och jag villl minimera all chans för att något ska ske.

    Min svärmor har bakat tiotals med olika sorters glutenfria tårtor. Allt från maräng, mandel, och fiberhusk botten. Hon har provat sig fram och dom är inte lika smuliga längre som när hon började. Provbaka olika bottnar tills du är nöjd. Sen gå dom ju superbra att frysa in!

Svar på tråden Glutenfri tårta?!