• Jessica327

    Tips på vad en inbjudan kan innehålla! Lite panik här :)

    Hej.

    Jag behöver all tips jag kan få på vad en Bröllopsinbjudningskort kan innehålla.

    Barn är välkomna på vigseln i kyrkan men inte på middagen efter. Hur skriver man detta på ett snyggt sätt?

    Hur ska man få ihop på ett bra sätt hur de ska osa senast? Korten är ju inte stora så man får ju inte plats med hur mycket som helst.

    Vi önskar oss inte direkt något mer än att de ska vara dör och ha kul. Men ska man nämna något om önskelista?

    Åh, jag vet inte hur jag ska gå ihop allt. Finns det tips någonstans på forumet? Eller mallar etc?

    När ska korten skickas ut? Vi gifter oss den 10 maj.

  • Svar på tråden Tips på vad en inbjudan kan innehålla! Lite panik här :)
  • Chicita
    Jessica327 skrev 2014-01-06 23:45:58 följande:
    Tack för era tips. Varför vi vill skriva finare än vardag är för att vi vill inte ha slipstvång på vårat bröllop. Angående detta med ammande bäbisar...så håller jag med om att man kan ta bort det sista.

    Är lite osäker på vad jag ska skriva om middag eller fest. Men kanske både och... middag och fest helt enkelt. :)

    Tack.
    En klädkod är inget tvång... Även om ni satte frack som klädkod så kan någon komma i träningsoverall ändå liksom Flört
    Jag har inte uppfattat kavaj som slipstvång. Men klädkoderna kan tolkas olika i olika kretsar också Glad
  • Mathildatiger
    Chicita skrev 2014-01-06 14:26:10 följande:
                  
    Ändrade lite i det du skrivit. Men lät det mesta stå som du tänkt.
    Klädsel ändrade jag till Kavaj, helt enkelt för att det är i princip "finare vardagsklädsel".
    Det är den lägsta klädkoden och det betyder inte att man måste ha en kavaj på sig eller hel kostym.
    Det är ungefär samma som "festfin", "sommarfin" och alla andra varianter på hemsnickrade koder man kan hitta. Men denna går att googla och hitta svar på om man är osäker.
    På så sätt slipper ni förhoppningsvis svara på massa frågor om vad "finare vardag är" och om det är ok med jeans mm mm  
    Kavaj betyder kostym, men den måste inte vara mörk.

    Enligt wikipedia (och alla andra källor jag httar:
    "Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär det hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång." 
  • Chicita
    Mathildatiger skrev 2014-01-07 08:38:01 följande:
    Kavaj betyder kostym, men den måste inte vara mörk.

    Enligt wikipedia (och alla andra källor jag httar:
    "Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär det hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång." 
    Konstigt... i flera källor som jag hittar (inte wikipedia) står det att det kan vara udda kavaj eller blazer också Flört Och det hamnar inte särskilt långt ner i sök-listan... Och trenderna går mer och mer åt det hållet. Vedertagna etikett-gurus (som Magdalena Ribbing bland annat) är inne på det spåret.

    http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Kavaj,-han

    http://www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel/

    Det är alltså inte ett tvång med hel kostym. Och överallt där man hittar info om klädkoder så står det klart och tydligt att det är den minst uppklädda eller den lägsta klädkoden och även att det är frivilligt - men önskvärt att följa klädkoderna som anges i en inbjudan.

    Ska man ange hemsnickrade klädkoder så är det dock viktigt att specificera noga vad man har tänkt sig så att inte någon gäst tolkar exempelvis "festfin" som galaklädsel, och någon annan som "det jag brukar ha på krogen". För då kan det bli lite tryckt stämning på festen när alla har olika nivåer på klädseln...
    Det är ju anledningen att man sätter en klädkod liksom - för att gästerna ska förstå "finhetsnivån" och kunna passa in och slippa känna sig utanför.

    Plats för tillställningen spelar också in i tolkningen av klädkoder.
    Kavaj - hembygdsgård / skolmatsal = enklare kläder
    Kavaj - Herrgård / slott = Hel kostym, mörk om man har, gärna vit skjorta + slips

    Om det är slipsen man är orolig för så kan man skriva (tror Aniara4 hade det på sitt bröllop men jag minns inte säkert om det är hon eller någon annan som har berättat om det)
    Klädkod Kavaj - dock inget slipstvång

    Det viktigste är ju dock att man är tydlig och att man sätter klädkoden efter vad de flesta inbjudna är bekväma med och som "passar lokalen och tillställningen".
    Frack - i hembygdsgård med hemlagad buffé kan kännas lite skumt.
    Frack - på slott / herrgård där flertalet gäster aldrig ens har haft kostym på sig kan också kännas skumt
    "sommarfin" - på slott - tja det skulle också kunna kännas konstigt 
    Flört

    Det blev en lång parentes... Tungan ute
     
  • Utomlands 2013
    Jessica327 skrev 2014-01-06 23:45:58 följande:
    Tack för era tips. Varför vi vill skriva finare än vardag är för att vi vill inte ha slipstvång på vårat bröllop. Angående detta med ammande bäbisar...så håller jag med om att man kan ta bort det sista.

    Är lite osäker på vad jag ska skriva om middag eller fest. Men kanske både och... middag och fest helt enkelt. :)

    Tack.

    Jag svarade i en annna tråd på samma fråga från dig, klistrar in det här också:


    Ett tips i all välmening:


    Jag tycker inte uttrycket helammande spädbarn är så lyckat... Det finns många spädbarn som inte ammas alls eller som både ammas och flaskmatas, Som mamma kan detta vara väldigt känsligt, ledsamt och något man inte vill skylta med. Dessutom känns det fel att fokusera på mamman på det sättet, pappan är också viktig för bebisen särskilt om det är en bebis som äter flaskmat.


    Formulera det hellre på så sätt att spädbarn/bebis som behöver sina FÖRÄLDRAR är undantagna och får följa med.

  • Jessica327

    Men borde inte en mamma som inte ammar men som har en mjölkdrickande bäbis förstå att ammande bäbisar är samma? Man behöver inte alltid märka ord. Dessutom kan man ha lite förståelse eftersom vi inte har barn och bör inte ha koll på mjölkersättningar etc...

  • Jessica327

    Detta blir nog slutgiltliga!

    ---------------------------------------

    Ni inbjudes att
    med Er närvaro hedra
    vigselakten mellan

    XX & XX

    i XX kyrka
    lördagen den 10 maj kl 15.00.

    Därefter bjuder vi till bröllopsfest med middag på XXXX.

    Till vigseln i kyrkan är alla hjärtligt välkomna,
    men bröllopsfesten firar vi i vuxet sällskap med undantag
    för ammande spädbarn.

    För mer och löpande information var
    vänlig besök: http://XXXXX

    Svara senast: 1 april            Klädsel: Finare vardag
    Tel: XXXX
    E-mail: XXX

  • TheD

    Men..."finare vardag" kan ju uppfattas jätteolika. Om en karl har kostym på arbetet ska karln ha frack på bröllopet? Förstår inte riktigt hur ni har tänkt :)

  • Maria466

    Kan man skriva så här?

    Vi hoppas att ni vill närvara när vi säger ja till varandra


    7/6 kl 14:30


    Badelunda Kyrka


    Middagen intages efter vigselakten i


    Badelunda Kyrkskola


     


    Vi älskar barn men denna dag önskar vi dela i vuxet sällskap


    Saker har vi många och önskar därför endast att få dela vår stora dag med de vi älskar allra mest
    Istället för present en kuvertavgift på..........


     


    Temat för dagen är 50-tal/Rockabilly

  • TheD

    Vill ni att gästerna ska klä sig(om de vill)  enligt tema? Jag skulle tolka det som att bröllopet kommer ha det temat... men klädseln verkar vara valfri.

  • Maria466

    Ändrat i inbjudan igen...... 

    Vi hoppas att ni vill närvara när vi säger ja till varandra


    7/6 kl 14:30


    Badelunda Kyrka


    Middagen intages efter vigselakten i


    Badelunda Kyrkskola


     


    Vi älskar barn men denna dag önskar vi dela i vuxet sällskap


    För övrig nödvändig info besök vår hemsida...................

  • Maria466
    TheD skrev 2014-01-11 13:35:07 följande:
    Vill ni att gästerna ska klä sig(om de vill)  enligt tema? Jag skulle tolka det som att bröllopet kommer ha det temat... men klädseln verkar vara valfri.
    Bröllopet går i det temat men det är inget tvång för gästerna att klä sig efter det även om det vore trevligt. Vet inte vilken klädkod som passar då jag inte kan ngt om det
     
  • Maria466

    Ändrat igen 

    Vi hoppas att ni vill närvara när vi säger ja till varandra


    7/6 kl 14:30


    Badelunda Kyrka


    Middagen intages efter vigselakten i


    Badelunda Kyrkskola


    (Gångavstånd från kyrkan)


     


    Temat för dagen är 50-tal/Rockabilly


    Klädsel Kavaj


     


    Vi älskar barn men efter vigseln älskar vi barnens barnvakt extra mycket då vi önskar dela kvällen i vuxet sällskap


     


    Kuvertavgift.......... Kontakta brudens far ........... för kontouppgifter


    För övrig nödvändig info besök vår hemsida...................


     


    Toastpar ...... och .........


     


    Vid önskan om att hålla tal eller annan underhållning kontaktas  ...........


    eller..........

  • iQbee

    Hej! Vi skrev såhä


     


    Ni inbjudes med er närvaro att hedra vigselakten mellan


    x och x


    Lördagen den 21 juni 2014 klockan 16.30


    i X kapell


     


    Familjerna


    X                           X


     


    Efter vigseln följer bröllopsfesten kl 19.00 på X


    adress


    Välkomstdrink serveras från och med kl 18.30


     


    ”Barn är en Gudagåva men under denna kväll får de vara hemma och sova.


     Är man liten och behöver tröst och det enda som fungerar är mammas bröst, så gör vi självklart undantag för detta är ju ingen lag”


    Vi älskar barn men efter vigseln älskar vi barnens barnvakt extra mycket då vi önskar dela kvällen i vuxet sällskap du kan ju också skriva : Vi älskar barn men efter vigseln älskar vi barnens barnbakt extra mycket då de kommer ha en underbar kväll tillsammans
    :) lycka till

    // Anna
  • TheD

    Mm, den diskussionen finns det några trådar om ;) Men ja, faktiskt så blir det som att betala för sig.

Svar på tråden Tips på vad en inbjudan kan innehålla! Lite panik här :)