• Jessica327

Tips på vad en inbjudan kan innehålla! Lite panik här :)

Hej.

Jag behöver all tips jag kan få på vad en Bröllopsinbjudningskort kan innehålla.

Barn är välkomna på vigseln i kyrkan men inte på middagen efter. Hur skriver man detta på ett snyggt sätt?

Hur ska man få ihop på ett bra sätt hur de ska osa senast? Korten är ju inte stora så man får ju inte plats med hur mycket som helst.

Vi önskar oss inte direkt något mer än att de ska vara dör och ha kul. Men ska man nämna något om önskelista?

Åh, jag vet inte hur jag ska gå ihop allt. Finns det tips någonstans på forumet? Eller mallar etc?

När ska korten skickas ut? Vi gifter oss den 10 maj.

• Svar på tråden Tips på vad en inbjudan kan innehålla! Lite panik här :)
  • Jessica327
    TheD skrev 2014-01-05 00:35:23 följande:

10/5? Ja vi skulle iaf redan ha skickat ut våra kort då våra kort skickades 5-6 månader innan och osa var 2,5 månader innan.

Det är bara att radda upp. Gör det inte krångligare än vad det är. Finns masor av mallar på nätet så det är inte svårt :)

Var? Jag har letat som en galning...

Den som kommer ta emot OSA är vi. Vi själva. Vi har ingen sådan som tar hand om sånt.
  • Jessica327

Vad tror ni om detta:
    ----------------------------------------
    Ni inbjudes att
    med Er närvaro hedra
    vigselakten mellan

XXXX & XXXX

i XXX kyrka lördagen den 10 maj kl 15.00.

Därefter bjuder vi till bröllopsfest
    på XXXXX.
    På vigslen i kyrkan är alla hjärtligt välkomna,
    men bröllopsfesten önskar vi fira i vuxet sällskap med undantag
    för ammande bäbisar som måste följa med mamma.

För mer och löpande information var
    vänlig besök: http://hemsidan....

Svara senast: 1 april                                                      Klädsel: Finare vardag
    Tel: XXXX
    E-mail: XXXX

-------------------

Jag är inte riktigt nöjd med formuleringen på vuxet sällskap och undantag ammande bäbisar? Tycker det blir lite långt.

Sen är jag inte säker på om det ska stå bröllopsfest eller middag.
    Vi planera att hålla på ett tag och vi kommer spela musik och jag hoppas några av oss kommer våga dansa. Men vad är en "fest"?. Ja det kommer bli alkohol och musik samt middag såklart.
    Kanske ska man nämna båda:
    Därefter bjuder vi till middag och fest
    på XXXXX.

• TheD

Vi skrev middag då det är festen. Men egentligen så är hela bröllopet en fest även om det bara är en vigselakt och sen får alla åka hem.

• bettansss
    Jessica327 skrev 2014-01-06 01:36:04 följande:
    Vad tror ni om detta:
    ----------------------------------------
    Ni inbjudes att
    med Er närvaro hedra
    vigselakten mellan

XXXX & XXXX

Därefter bjuder vi till bröllopsfest
    på XXXXX.
    På vigslen i kyrkan är alla hjärtligt välkomna,
    men bröllopsfesten önskar vi fira i vuxet sällskap med undantag
    för ammande bäbisar som måste följa med mamma.

Svara senast: 1 april                                                      Klädsel: Finare vardag

-------------------

Jag är inte riktigt nöjd med formuleringen på vuxet sällskap och undantag ammande bäbisar? Tycker det blir lite långt.

Sen är jag inte säker på om det ska stå bröllopsfest eller middag.
    Vi planera att hålla på ett tag och vi kommer spela musik och jag hoppas några av oss kommer våga dansa. Men vad är en "fest"?. Ja det kommer bli alkohol och musik samt middag såklart.
    Kanske ska man nämna båda:
    Därefter bjuder vi till middag och fest
    på XXXXX.
    Det kanske kan ta bort "som måste föla med mamma", att du alltså skriver ungefär "På vigslen i kyrkan är alla hjärtligt välkomna. Bröllopsfesten önskar vi fira i vuxet sällskap med undantag för ammande bäbisar". Då blir det ju lite kortare. 

Vi skrev i vår inbjudan "följt av middag och fest på...". Som TheD skriver så är väl hela dagen egentligen en fest men det känns ju ändå som att det är lite skillnad på att efter vigseln äta middag och sen gå hem och att äta middag och sen dansa/festa några timmar. 
  • Chicita
    Jessica327 skrev 2014-01-06 01:36:04 följande:
    Vad tror ni om detta:
    Ni inbjudes att
    med Er närvaro hedra
    vigselakten mellan

XXXX & XXXX

Därefter bjuder vi till middag
    på XXXXX.
    Till vigseln i kyrkan är alla hjärtligt välkomna, 
    Men kvällen önskar vi fira i vuxet sällskap med undantag
    för ammande spädbarn

Svara senast: 1 april                                                      Klädsel: Kavaj
    -------------------------------------------------------------------------------------------
    Ändrade lite i det du skrivit. Men lät det mesta stå som du tänkt.
    Klädsel ändrade jag till Kavaj, helt enkelt för att det är i princip "finare vardagsklädsel".
    Det är den lägsta klädkoden och det betyder inte att man måste ha en kavaj på sig eller hel kostym.
    Det är ungefär samma som "festfin", "sommarfin" och alla andra varianter på hemsnickrade koder man kan hitta. Men denna går att googla och hitta svar på om man är osäker.
    På så sätt slipper ni förhoppningsvis svara på massa frågor om vad "finare vardag är" och om det är ok med jeans mm mm  
  • Maria466

Såhär tänker jag

Vi hoppas att ni vill närvara när vi säger ja till varandra

7/6 kl 14:30

Badelunda Kyrka

Middagen intages efter vigselakten i

Badelunda Kyrkskola

Vi älskar barn men denna dag önskar vi dela i vuxet sällskap

Saker har vi många och önskar därför endast att få dela vår stora dag med de vi älskar allra mest och en enkel kuvertavgift på.......... samt bidrag till bröllopstresan

Temat för dagen är 50-tal/Rockabilly

• frkmaria

Det finns ju fina rim för det annars. Jag hade tänkt skriva
    "Barnen är guds gåva, men denna kväll får de stanna hemma och sova."
    De som sedan har bebisar och frågar hur de ska göra, kan man ju prata med separat.
    Mina kompisar skrev nog inte ens ut det på sin inbjudan om jag kommer ihåg rätt men ändå lämnades barnen hemma på kvällen.. Eller så tänkte jag på det eftersom jag inte behövde.
    Vet också några som har skrivit typ
    "De som är undantag vet om det"
    Jag kommer nog vilja att både mina och min m2bs systerdöttrar närvarar eftersom jag ser dem som nära familj, medan mina vänner får lösa barnvakt själva.
    En kompis var på bröllop med sin 6 månaders i höstas för hon inte fick tag på barnvakt och hon sa det också, att hon hellre hade fått vara med ordentligt på bröllopet och inte behövt oroa sig för barnet.. Så ibland tror jag det är bra att skriva det så att föräldrarna inte känner att de måste ha med sig sina barn.  

• amanduuws

Vi skrev så här angående barnen:

Vi älskar barn, de är en gåva

men denna kväll får de stanna hemma och sova.

Om de bröstet måste amma

får de givetvis följa med sin mamma.

Sen om önskelista och mer info hänvisade vi till vår hemsida som vi gjort gratis (via webnode.se). Väldigt smidigt. På så sätt kan vi informera om allt möjligt, men fortfarande hålla inbjudan kort. :)
  • Jessica327

Tack för era tips. Varför vi vill skriva finare än vardag är för att vi vill inte ha slipstvång på vårat bröllop. Angående detta med ammande bäbisar...så håller jag med om att man kan ta bort det sista.

Är lite osäker på vad jag ska skriva om middag eller fest. Men kanske både och... middag och fest helt enkelt. :)

Tack.

Svar på tråden Tips på vad en inbjudan kan innehålla! Lite panik här :)