• Anonym (RingBryderi)

    Gammalt VS Nytt

    Hej alla glada blivande brudar och alla ni som tagit det stora klivet in i tvåsamheten!

    Jag har ett problem som egentligen bara kan beskrivas som ett stort I-lands problem. Vi har råd att köpa en vigselring, men problematiken där är att jag har svårt att bestämma mig vad jag skulle vilja ha... Och sedan har min mamma kvar min mormors gamla vigselring, som är väldigt vacker... men rätt omodern och sliten. Jag har svårt att bestämma mig. Jag är väldigt förtjust i mormors gamla ring och den ser fantastisk ut tillsammans med min förlovningsring, men den är inte helt mig. Hittar heller inte någon annan ring (efter fem års letande) som är helt mig eller som jag blir det minsta förtjust i. Ska jag välja mormors ring som vigselring och förhoppningsvis växer förtjusningen, eller borde jag låta en smed göra en ring som jag kanske sedan inte heller är förtjust i fast den får de egenskaps kombinationer som jag tror att jag kommer gilla tillsammans. Känns konstigt att vänta med att gifta oss bara pga ring bryderier

    Hur skulle ni resonera?

  • Svar på tråden Gammalt VS Nytt
  • Anonym (RingBryderi)

    Snälla hjälp mig att välja! Jag har bara veckan ut att bestämma mig... Vi har satt upp ett stoppdatum för veligheten.

  • xMariax

    Jag skulle välja mormors ring.

    Du tycker den ringen är vacker, den har historia etc etc medans du inte hittat någon ring alls efter 5 år som du gillar. 


  • Dahdumdum

    Kan du inte låta en smed "bättra på" din mormors ring? Då får du den kanske lite mer som du vill ha den samtidigt som du behåller lite utav arvet Glad 
    Då blir ringen lite halvny iallafall Solig

  • Anonym (RingBryderi)

    Känns som att jag skulle förstöra arvet om jag mixtrade med den... då tycker jag det är bättre att välja en helt ny. Nej, det är antingen eller för mig antingen en ny eller gammal. Men det är väl lite frågan om ekonomi också, hur resonerar ni där om det skulle vara ni i denna situation?

    Jag tänker att även om jag har råd att köpa en ny ring för 15 000 kr så är det mycket pengar som man skulle kunna göra rätt mycket annat för och skulle bidra rätt bra till köp av hus t.ex. Vad är en bättre investering... ring eller hus? Eller borde man vara lite självisk i det här fallet?

  • xMariax
    Anonym (RingBryderi) skrev 2013-11-11 11:42:28 följande:
    Känns som att jag skulle förstöra arvet om jag mixtrade med den... då tycker jag det är bättre att välja en helt ny. Nej, det är antingen eller för mig antingen en ny eller gammal. Men det är väl lite frågan om ekonomi också, hur resonerar ni där om det skulle vara ni i denna situation?

    Jag tänker att även om jag har råd att köpa en ny ring för 15 000 kr så är det mycket pengar som man skulle kunna göra rätt mycket annat för och skulle bidra rätt bra till köp av hus t.ex. Vad är en bättre investering... ring eller hus? Eller borde man vara lite självisk i det här fallet?
    Jag skulle resonera som så att det beror på varför ringen är dyr? JAG tycker att 15.000:- är mycket pengar tex, men jag är fattig föräldraledig mamma Kostar ringen så mycket pga att det är en märkesring skulle jag försöka designa den ungefär likadant hos en smed och betala mindre då. Men om det är för att det är dyrt material så ja, då skulle jag köpa den.
    Jag skulle satsa på ringen i det fallet. Du ska ha ringen resten av livet och 15.000:- gör väl inte så stor skillnad när man ska köpa ett hus för 1-5 milj.  
  • Anonym (RingBryderi)
    xMariax skrev 2013-11-11 11:48:28 följande:
    Jag skulle resonera som så att det beror på varför ringen är dyr? JAG tycker att 15.000:- är mycket pengar tex, men jag är fattig föräldraledig mamma Kostar ringen så mycket pga att det är en märkesring skulle jag försöka designa den ungefär likadant hos en smed och betala mindre då. Men om det är för att det är dyrt material så ja, då skulle jag köpa den.
    Jag skulle satsa på ringen i det fallet. Du ska ha ringen resten av livet och 15.000:- gör väl inte så stor skillnad när man ska köpa ett hus för 1-5 milj.  
    Nej det kanske är sant. Ena sidan av mig resonererar ungefär så, medan andra delen av mig är väldigt ekonomiskt lagd... precis som min mor, och tänker. Varför spendera en massa pengar på en ring när vi redan har en som jag kan använda?
  • Anonym (RingBryderi)

    Jag gör ett försök till att ladda upp bilder så att ni får se hur den ser ut...


  • Chicita

    Jag håller med xMariax.
    Ta den gamla ringen om du tycker om den.
    Hur det än är så har den en historia och ett värde i sig. Och om du tröttnar på den så kan du ju faktiskt skaffa en ny längre fram.
    Även om det kan kännas så, så sitter inte vigseln i ringen. Man kan byta ring, och det är många som gör det.

    Så kör på den om du tycker om den.
    Och om du ångrar dig om några år så kan ni ju skaffa en ny då. Varför inte passa på att förnya löftena (man kan ju ha en liten egen cermoni - behöver ju inte vara något juridiskt bindande liksom, ni är ju redan gifta) och göra något av det ringbytet i så fall Glad 

  • Anonym (RingBryderi)

    Vad tycker ni? Ringen är den med stenar... Passar de ihop eller tycker ni att det ser för maffig ut? Den är ju inte direkt prålig men inte heller direkt enkel... Har svårt att bestämma mig. Vad tycker ni passar de ihop?

  • Anonym (RingBryderi)

    Eller skulle något enklare vara snyggare. Risken är visserligen att en enkel enstens ring blir väldigt tråkig i längden. Gillar enstens ringar med emerald cut, men tror att de skulle kunna bli lite väl enkla och se konstig ut i röttguld istället för vitt.

  • kärleken

    Jag tycker den är jättefin! Klassisk och fin. Jag är själv inte så prålig av mig men tycker denna är väldigt vacker. Det hade vart pråligare med massa uppstickande stenar och vitt guld tycker jag.


     


    Och är det inte så också att de gamla ringarna är mer guld i? Det hade jag tyckt varit roligt att ha. Känns mer äkta :)


  • Allis

    Urenkelt, klart jag hade valt den ring som hade lite historia. Dessutom var den fin tillsammans med den andra.

  • Linnie

    Den gamla ringen var jättesnygg och passar utmärkt till din förlovningsring. Lämna in den för rengöring och polering hos en guldsmed bara, så kommer den att vara som ny

Svar på tråden Gammalt VS Nytt