• Anonym (bekym­rad)
    Äldre 25 Sep 09:27
    2994 visningar
    18 svar
    18
    2994

    "genetiska defekter"????

    Känner mig lite brydd och måste få skriva av mig.. 

    för några dagar sen släppte jag av min fästman hos hans farmor och farfar, som bor på ett äldreboende. Jag följde inte med på besöket, dels för att jag inte riktigt hade lust, och dels för att jag hade annat att göra. i alla fall, när jag väl gjort klart mina ärenden och hämtade D (fästmannen) så berätta han att hans farmor hade "spytt galla" över min släkt. jag har egentligen bara väntat på det. varför? 

    en liten avstickare i berättelsen, men det kan vara vesäntligt - min mamma och Ds pappa var ihop där dom var tonåringar. och mamma har berättat att hennes svärmor (Ds farmor) var väldigt avig mot henne. liksom att "fattigmanssläkt ska minsann inte umgås med oss som är rik" osv. så när jag och D blev ihop så väntade jag mig att hon skulle vara avig mot mig med. men det var honinte.. och åren gick och ajg antog att farmor gillade mig. :) 

    men för att återgå.. då hade hon alltså spytt galla över min släkt, och inte över min mammas sida som jag trodde, nej utan på min pappas sida! enligt D hade hon sagt att dom har "genetiska defekter" som inte var bra. vadå "genetiska defekter" för det första? alkoholism? hon ska inte säga något för hon har 3 av 4 söner som mer eller mindre är alkoholister! och dessutom, att min släkt har "defekter" betyder det ju inte att jag får just dom "defekterna". (detta sa D att han också sagt till henne)
    men jag släppte det ganska fort i alla fall.. tills dagen efter så D berättade för sin far och en kusin vad hon typ sagt.. och då blev jag faktiskt sårad. 

    Farmor hade tydligen sagt åt D att inte skaffa barn med mig just på grund av att min släkt var dåligt blod och har "defekter". jag blev faktiskt riktigt riktigt sårad där.... barn är lite känslig fråga för mig.... 
    och jag kan helt plötsligt inte släppa det.. om det är för att jag vet för mycket, eller vet för lite vet jag inte.. D vill inte berätta allt för mig för han vill inte att jag ska bli sårad. och det är ju snällt.. men samtidigt.. om jag inte vet allt, då kan jag börja spekulera och fundera och det kan vara ännu värre... 

    försöker intala mig att hon bara är en gammal tant som lever i de gamla tiderna (i hennes fall, då man gifter sig inte av kärlek...) och är bitter över att livet inte vart som hon tänkt sig.. men det är ändå svårt att släppa.. 

    speciellt då mina syskon (en del av dem) tyckte att jag skulle göra slut och skaffa mig en "riktig och bättre karl" än den jag hade nu. tja.. kan väl säga att nu vet jag hur min fästman kände sig när han fick höra vad de sagt..

    jag vet inte vad jag ville med inlägget, kanske lasta av mig mina tankar och kanske få stöd eller råd eller what ever... 

  • Svar på tråden "genetiska defekter"????
  • Anonym
    Äldre 25 Sep 09:48
    #1

    För det första är alkohol ingen genetiskt deffekt så om du har alkholism i din släkt är det ingenting som behöver påverka varken dig eller dina framtida barn, Det låter som att hon är bitter och det är synd att hon inte kan glädjas åt att ni om ni någongång skaffar barn. Vadå ska hon gå runt och säga till era barn att de har genetiska defekter?? Det låter som gammalt groll hon aldrig kommer komma över så även om det är svårt att glömma det gör det!

  • Anonym (m)
    Äldre 25 Sep 10:01
    #2

    Jo, alkoholgenen är delvis ärftlig och delvis miljöpåverkad! Men med rätt miljö behöver inte den sidan ta över. Tråkigt att hon säger som hon gör. Hade farmor sagt så til mig hade jag nog sagt upp kontakten, att jag blir så arg ´beror nog på at jag har ett barn med just defekte varav en jag vet kommer från min sida.. USch,ingen trevlig farmor det där inte!

  • Anonym
    Äldre 25 Sep 10:18
    #3
    Anonym (m) skrev 2013-09-25 10:01:40 följande:
    Jo, alkoholgenen är delvis ärftlig och delvis miljöpåverkad! Men med rätt miljö behöver inte den sidan ta över. Tråkigt att hon säger som hon gör. Hade farmor sagt så til mig hade jag nog sagt upp kontakten, att jag blir så arg ´beror nog på at jag har ett barn med just defekte varav en jag vet kommer från min sida.. USch,ingen trevlig farmor det där inte!
    ja ärftlig absolut, men det skulle knappast kunna defineras som en genetisk deffekt !
    och absolut inte när alkholism är en utav den vanligaste "folksjukdommar" i sverige med över 100 000 svenskar som har ett alkoholmissbruk, skulle säga att så gott som alla bär på en ärftlighet att bli alkholister inte är det en genetisk deffekt för det
  • Anonym (Jo)
    Äldre 25 Sep 10:36
    #4

    Alkoholism är ärftligt. Jag är uppväxt med två alkoholiserade föräldrar. Jag har svårt att känna min gräns när jag dricker... Både jag och mitt syskon avstår därför i stort från alkohol. Jag kan ta ett halvt glas vin någon enstaka gång men sen är det bra. Har man alkoholism i familjen ska man vara medveten om risken så att man inte blundar och trillar dit själv enbart för att man var naiv nog att tro "det händer inte mig".

  • Anonym (bekym­rad)
    Äldre 25 Sep 10:37
    #5

    ne det känns inge kul att hon sa så.. och D vill ju såklart bjuda henne på bröllopet.. och det ska han ju självklart få göra.. men det känns inge roligt längre... och När jag frågade D om hur han reagerade så sa han att klart att det inte var roligt. men han är ju som han är och tillåter alla att säga det de tycker.. och argumentera för det. (typiskt D :P) jag personligen skulle nog ha, om det var MIN farmor, sagt att hon F*n inte ska snacka sådär om min kärlek! och att jag gör va tusan jag vill! 

  • Anonym (Jo)
    Äldre 25 Sep 10:38
    #6

    Jo, det är att anse som en genetisk defekt (vilket dock låter betydligt allvarligare än det är).

  • Anonym (Jo)
    Äldre 25 Sep 10:39
    #7

    TS: hon är knäpp. Knäpp. Knäpp. Knäpp. ;)

  • Anonym (bekym­rad)
    Äldre 25 Sep 10:41
    #8
    Anonym (Jo) skrev 2013-09-25 10:39:19 följande:
    TS: hon är knäpp. Knäpp. Knäpp. Knäpp. ;)
    hehe. tack för skrattet. ^^ 
  • Anonym (Jo)
    Äldre 25 Sep 10:53
    #9

    Man får inte bry sig om sånt, det handlar uppenbarligen om en både ointelligent och bitter människa. Njut av Er kärlek och vad den kanske ger Er i framtiden. Kärlek är så starkt! Hat och bitterhet är svagt! Kärleken kommer och kärleken går, ingen kan tyda dess lagar. Men dej vill jag följa i vinter och vår och alla min levnads dagar. Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter. Kärleken är så förunderligt stark, kuvas av intet i världen. Rosor slår ut ur den hårdaste mark som sol över mörka gärden. Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter.

  • Anonym (Jo)
    Äldre 25 Sep 10:53
    #10

    Fasiken inga mellanslag! Skriver från telefon...

  • Anonym (bekym­rad)
    Äldre 25 Sep 10:56
    #11
    Anonym (Jo) skrev 2013-09-25 10:53:16 följande:
    Man får inte bry sig om sånt, det handlar uppenbarligen om en både ointelligent och bitter människa. Njut av Er kärlek och vad den kanske ger Er i framtiden. Kärlek är så starkt! Hat och bitterhet är svagt! Kärleken kommer och kärleken går, ingen kan tyda dess lagar. Men dej vill jag följa i vinter och vår och alla min levnads dagar. Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter. Kärleken är så förunderligt stark, kuvas av intet i världen. Rosor slår ut ur den hårdaste mark som sol över mörka gärden. Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter.
    vad vackert! du fick mig nästan att gråta! tror jag ska läsa upp den till min blivande på vår bröllopsdag. ^^
  • stormh­elen
    Äldre 25 Sep 11:59
    #12

    Fy vilken gräslig sak att säga. Så säger man inte!


    Dessutom har hon inget med ert förhållande att göra. Om du och din m2b vill gifta er och skaffa barn så ska ni göra det och INGEN har något med den saken att göra.


    Att hon rekumenderade honom att inte skaffa barn med dig pga att din släkt har "defekter" får mig att må illa. Att det finns människor som tänker och tycker så får mig att tappa hakan.


    Jag har dyslexi som ju är en typ av defekt då jag och andra dyslektiker har svårt med att läsa snabt och stava ordentligt. Skulle då jag och andra med samma eller andra defekt(er) vara mindre värda och åtråvärda att gifta sig - och skaffa barn med?


    Herre jösses jag blir mörkrädd av den kvinnans tankegångar!


     


    Vad var det hon ville uppnå med att ha det här samtalet med din m2b? Bryta er relation?


     


    Om jag hade varit i din situation så hade jag bett min man att tala om för mig allt som sagts även om det kommer att göra mig ledssen.


     


    Hur du ska lösa din situation vet jag inte riktigt, eftersom jag ju inte vet om hela situationen och kan därför inte ge några bra råd. Jag kan ju bara gå efter det som skrivits här.


    Jag tror iaf att komunikation är nyckeln till framgång. Så mitt tips är iaf att prata med din m2b, och berätta hur du känner och diskutera hur ni tillsammans som par vill gå vidare i den här situationen med hans farmor.


     


     


    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-25 10:56:48 följande:
    vad vackert! du fick mig nästan att gråta! tror jag ska läsa upp den till min blivande på vår bröllopsdag. ^^
    Jag tycker också om den dikten av Nils ferlin. Den är otroligt vacker. Jag tror att det kommer att bli jätte fint om du läser upp den för den blivande man. =)

     

  • Anonym (bekym­rad)
    Äldre 25 Sep 13:14
    #13
    stormhelen skrev 2013-09-25 11:59:22 följande:

    Fy vilken gräslig sak att säga. Så säger man inte!


    Dessutom har hon inget med ert förhållande att göra. Om du och din m2b vill gifta er och skaffa barn så ska ni göra det och INGEN har något med den saken att göra.


    Att hon rekumenderade honom att inte skaffa barn med dig pga att din släkt har "defekter" får mig att må illa. Att det finns människor som tänker och tycker så får mig att tappa hakan.


    Jag har dyslexi som ju är en typ av defekt då jag och andra dyslektiker har svårt med att läsa snabt och stava ordentligt. Skulle då jag och andra med samma eller andra defekt(er) vara mindre värda och åtråvärda att gifta sig - och skaffa barn med?


    Herre jösses jag blir mörkrädd av den kvinnans tankegångar!


     


    Vad var det hon ville uppnå med att ha det här samtalet med din m2b? Bryta er relation?


     


    Om jag hade varit i din situation så hade jag bett min man att tala om för mig allt som sagts även om det kommer att göra mig ledssen.


     


    Hur du ska lösa din situation vet jag inte riktigt, eftersom jag ju inte vet om hela situationen och kan därför inte ge några bra råd. Jag kan ju bara gå efter det som skrivits här.


    Jag tror iaf att komunikation är nyckeln till framgång. Så mitt tips är iaf att prata med din m2b, och berätta hur du känner och diskutera hur ni tillsammans som par vill gå vidare i den här situationen med hans farmor.


     


     


     


    Jag tycker också om den dikten av Nils ferlin. Den är otroligt vacker. Jag tror att det kommer att bli jätte fint om du läser upp den för den blivande man. =)

     


     


    ja alltså jag blev chockad. jag har ingen aning om varför hon berättade detta för min fästman.. men hon är en gnällig typ. hon skäller jämt på sin man, allt är fel, ungdomar idag är konstiga etc etc. och som sagt hennes familj är ju inte speciellt perfekt heller! dom är då inte rik (vad jag vet) och som sagt nästan alla barn har mer eller mindre alkoholproblem.. dock vet jag inte mer exakt vad hon menar, om hon sa några exempel på "defekter" från min släkt.. det skulle JAG vilja veta.. vilka menar hon? är det rykten, eller är det erfarenheter? och oavsett så har hon då f*n inget med det att göra..! 

    och för den delen.. MIN sida har defekter?  min fästman, hennes barnbarn, har ADHD/asbergers. är det inte en "defekt" som kan föras vidare till våra barn? absolut! och det med ganska stor risk (då även ADHD finns i min familj)  men jag bryr mig inte om det. det låter precis som att deras sida är helt perfekt, har perfekt avelblod. idiotiskt! 

    jag vill så gärna prata med D, men han har sagt att jag borde släppa det.... att Vi borde släppa det. 
  • stormh­elen
    Äldre 25 Sep 13:52
    #14
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-25 13:14:59 följande:
    ja alltså jag blev chockad. jag har ingen aning om varför hon berättade detta för min fästman.. men hon är en gnällig typ. hon skäller jämt på sin man, allt är fel, ungdomar idag är konstiga etc etc. och som sagt hennes familj är ju inte speciellt perfekt heller! dom är då inte rik (vad jag vet) och som sagt nästan alla barn har mer eller mindre alkoholproblem.. dock vet jag inte mer exakt vad hon menar, om hon sa några exempel på "defekter" från min släkt.. det skulle JAG vilja veta.. vilka menar hon? är det rykten, eller är det erfarenheter? och oavsett så har hon då f*n inget med det att göra..! 

    och för den delen.. MIN sida har defekter?  min fästman, hennes barnbarn, har ADHD/asbergers. är det inte en "defekt" som kan föras vidare till våra barn? absolut! och det med ganska stor risk (då även ADHD finns i min familj)  men jag bryr mig inte om det. det låter precis som att deras sida är helt perfekt, har perfekt avelblod. idiotiskt! 

    jag vill så gärna prata med D, men han har sagt att jag borde släppa det.... att Vi borde släppa det. 

    Hmm, knepig sits när din blivande inte vill prata mer om det hela. Det kanske är han sätt att bearbeta det hela, men det verkar som att du behöver prata ut om det hela för att "reda ut situationen" om så för din egen skull.


     


    Din m2b låter lite som min man då han inte tycker om konfrontationer och skulle tycka att det är bättre att bara glömma saken och gå vidare, medan jag är raka motsattsen och konfronterar hälldre och reder ut saker istället för att de ligger och gnager. Sådant får mig att må sämre, medan det tycks funka för andra.


    Jag tror att det är bättre att prata ut om det eller reda ut det, om du håller på att fundera så mycket på det här och får dig att må dåligt. För det ska du inte behöva göra. Hans farmor ska inte få dig att må så här.


     


    Har du förklarat för din blivande hur mycket det här faktiskt har påverkat dig?


    Du sa ju först att du inte brydde dig till en början men att du sedan kom att ändra uppfattning och att du faktiskt tog illa vid dig. Har du då berättat för din blivande hur du känner nu och vad skillnaden i din uppfattning beror på?


     


    Du sa att din blivande har ADHD/asbergers. Kan det kanske påverka att han har svårt att förstå hur ledssen du blir av hans farmors komentarer? (Jag har ingen bra kunskap eller erfarenhet om asbergers).

  • Anonym (bekym­rad)
    Äldre 25 Sep 14:00
    #15
    stormhelen skrev 2013-09-25 13:52:27 följande:

    Hmm, knepig sits när din blivande inte vill prata mer om det hela. Det kanske är han sätt att bearbeta det hela, men det verkar som att du behöver prata ut om det hela för att "reda ut situationen" om så för din egen skull.


     


    Din m2b låter lite som min man då han inte tycker om konfrontationer och skulle tycka att det är bättre att bara glömma saken och gå vidare, medan jag är raka motsattsen och konfronterar hälldre och reder ut saker istället för att de ligger och gnager. Sådant får mig att må sämre, medan det tycks funka för andra.


    Jag tror att det är bättre att prata ut om det eller reda ut det, om du håller på att fundera så mycket på det här och får dig att må dåligt. För det ska du inte behöva göra. Hans farmor ska inte få dig att må så här.


     


    Har du förklarat för din blivande hur mycket det här faktiskt har påverkat dig?


    Du sa ju först att du inte brydde dig till en början men att du sedan kom att ändra uppfattning och att du faktiskt tog illa vid dig. Har du då berättat för din blivande hur du känner nu och vad skillnaden i din uppfattning beror på?


     


    Du sa att din blivande har ADHD/asbergers. Kan det kanske påverka att han har svårt att förstå hur ledssen du blir av hans farmors komentarer? (Jag har ingen bra kunskap eller erfarenhet om asbergers).


    han har svårt för att ta konfrontationer.. har även jag. jag är sk. konflikträdd. nja alltså.. jag sa faktiskt det i bilen en dag att jag faktiskt blev riktigt sårad av det.. och sen vid middagen igår frågade jag liksom.. vad hon sa.. men han tyckte bara att jag skulle låta det vara. men jag tror det är för att skydda mig.. tror dock inte att han förstår att jag ännu tänker på det.. men så har jag ju inget sagt heller.. men jag tror inte hans diagnoser försvårar förståelsen av hur ledsen jag blev/blir.. just eftersom han helst undviker att prata om det för att han tror/vet att jag kommer bli ledsen.. men vill ju inte "tjata" på honom om det... 
  • Äldre 25 Sep 23:11
    #16

    Det finns ärftliga sjukdomar och sen finns det en ökad risk att få vissa sjukdomar. Min bästa gissning är att här handlar det inte om någotdera utan snarare om gamla ouppklarade konflikter och en önskan att snacka lite skit. Släpp och gå vidare, inget att fästa större betydelse vid.

  • Anonym (Jo)
    Äldre 26 Sep 02:08
    #17

    Ja, den dikten är väldigt fin. Tyckte den passade "kärleken är så förunderligt stark, kuvas av inget i världen". Så kom ihåg det och släpp tokkärringens galna påhitt! Kram

  • Anonym (bekym­rad)
    Äldre 26 Sep 08:50
    #18
    Allis skrev 2013-09-25 23:11:35 följande:
    Det finns ärftliga sjukdomar och sen finns det en ökad risk att få vissa sjukdomar. Min bästa gissning är att här handlar det inte om någotdera utan snarare om gamla ouppklarade konflikter och en önskan att snacka lite skit. Släpp och gå vidare, inget att fästa större betydelse vid.
    mest troligen.. det är väl det som är (enda lilla) nackdelen med att. skaffa en kärlek från samma kommun - risken är stor att resp släkt vet vilka varann är och har erfaranhet av varann... men jag ska försöka släppa det nu, hon ÄR bara en gammal tant som är bitter.. 
    Anonym (Jo) skrev 2013-09-26 02:08:35 följande:
    Ja, den dikten är väldigt fin. Tyckte den passade "kärleken är så förunderligt stark, kuvas av inget i världen". Så kom ihåg det och släpp tokkärringens galna påhitt! Kram
    gillade den biten också. ^^ 

    tack för allt stöd och råd!  
Svar på tråden "genetiska defekter"????