Tärnornas roller
Jag har blivit lite varnad av redan gifta vänner för att brudtärneskapet helt oväntat kan få hela vänskapsrelationen att bli sabbad och hade (bland annat) därför valt att inte ha några tärnor på vårt bröllop, trots att jag har tre bästa vänner.
Men när jag berättade att det inte blir några tärnor så sa två av dem spontant att jag var självskriven tärna tillsammas med systern när de väl gifter sig, och jag blev så himla glad Jag började känna att jag nog ändå ville ha mina fina vänner med mig och låta dem få känna sig lite speciella under bröllopsdagen. Nu har det gått några månader och jag har funderat fram och tillbaka. I helgen har jag bjudt hem mina vänner för att fråga om de vill vara tärnor på vårt bröllop nästa sommar.
För att undvika bride- och tärnzillas som helst av allt vill strypa varandra under vigseln vill jag ha en klar och tydlig plan för vad det innebär att vara tärna redan när jag frågar dem, så att de har möjlighet att tacka nej om de känner att de hellre vill vara vanlig gäst och njuta mer av dagen (jag vet av egen erfarenhet att det kan bli mer jobb än fest när en familjemedlem gifter sig). Så nu till min fråga: Vad är typiska saker vi kommer behöva hjälp med inför och under bröllopsdagen?
Jag vill att de ska förstå att det inte bara är det roliga utan att vi förväntar oss en del hjälp också och vill då gärna ge exempel så att de har rätt förväntningar. Vi kommer självklart ta hjälp av familjerna också så att det inte blir så betungande för var och en, det är superviktigt för oss eftersom vi själva varit i den situationen! Men jag vill gärna ha tips på sådant som man inför bröllopet kanske inte tänker på att delegera ut.
Några tankar hittills: Hjälp att duka och pynta dagen innan, jag vill ha dem med mig när jag gör mig i ordning, och jag tänker att en av dem får köra oss från stan till vigselplatsen (ca 45 min). Typ ta tag i brudskålen, flytta blommor mellan vigselplatsen och festlokalen (ligger i anslutning till varandra), "valla" fok åt rätt håll när det närmar sig middag, hjälpa till att dra igång dansen efter brudvalsen, städning dagen efter... osv.
Ge mig era bästa tips för att detta ska bli en så rolig dag som möjligt för alla!