• Alyllyra

    Tärnornas roller

    Jag hade mina fyra bästa vänner med mig under morgonen när vi gjorde oss i ordning och min make hade sina tre. Däremot var ingen av dessa tärnor eller marskalkar, utan som vilka gäster som helst förutom att de fick champagne på morgonen :)
    Utöver det så var våra föräldrar ansvariga för att lunch serverades till alla gäster samt för barnvakten och om det dök upp några frågor från gästerna om själva stället vi var på. Och så för att de som skulle hämtas upp vid tåget kom fram.
    Våra vänner som sjöng och spelade på vigseln samt min mans bror var ansvariga för ljudet eftersom det var deras ljudanläggning.
    Vårat toastpar var ansvariga för middagen och kontakten med serveringspersonalen under denna.
    Min far var ansvarig för talet under brudskålen.
    Min syster var ansvarig för brudskålen och baren eftersom det var hennes vänner som stod i den.
    Makens bästa kompis tog ansvar för att skjutsa oss till fotografering och hade hand om ringarna.
    Och sen tog vi själva ansvar för att "valla" folk, dvs. vi gick först och alla andra följde efter... Samt att ställa upp våra familjer så att vi kunde fotas.

    Så vi delade upp ansvaret på ganska många personer så att ingen skulle känna sig överväldigad. Min makes mamma har annars lätt för att ta på sig för mycket :)

    Vi hade dock väldigt lätt som kunde fixa alla lokaler helt klara dagen innan, så tex vigselprogram låg redan på stolarna i vigsellokalen och den var färdigdekorerad dagen inna. Samma med festlokalen, vi gjorde klart allt på fredagen så att det bara var att komma dit och gå och sätta sig. Har man inte sådana lokaler kan jag tänka mig att det är bra att ha några som är ansvariga som t.ex. "kyrkvärd" eller liknande som Daniiel beskriver. 

Svar på tråden Tärnornas roller