• Äldre 24 Sep 09:12
    3313 visningar
    12 svar
    12
    3313

    Tärnornas roller

    Jag har blivit lite varnad av redan gifta vänner för att brudtärneskapet helt oväntat kan få hela vänskapsrelationen att bli sabbad och hade (bland annat) därför valt att inte ha några tärnor på vårt bröllop, trots att jag har tre bästa vänner.

    Men när jag berättade att det inte blir några tärnor så sa två av dem spontant att jag var självskriven tärna tillsammas med systern när de väl gifter sig, och jag blev så himla glad Glad  Jag började känna att jag nog ändå ville ha mina fina vänner med mig och låta dem få känna sig lite speciella under bröllopsdagen. Nu har det gått några månader och jag har funderat fram och tillbaka. I helgen har jag bjudt hem mina vänner för att fråga om de vill vara tärnor på vårt bröllop nästa sommar.

    För att undvika bride- och tärnzillas som helst av allt vill strypa varandra under vigseln vill jag ha en klar och tydlig plan för vad det innebär att vara tärna redan när jag frågar dem, så att de har möjlighet att tacka nej om de känner att de hellre vill vara vanlig gäst och njuta mer av dagen (jag vet av egen erfarenhet att det kan bli mer jobb än fest när en familjemedlem gifter sig). Så nu till min fråga: Vad är typiska saker vi kommer behöva hjälp med inför och under bröllopsdagen?

    Jag vill att de ska förstå att det inte bara är det roliga utan att vi förväntar oss en del hjälp också och vill då gärna ge exempel så att de har rätt förväntningar. Vi kommer självklart ta hjälp av familjerna också så att det inte blir så betungande för var och en, det är superviktigt för oss eftersom vi själva varit i den situationen! Men jag vill gärna ha tips på sådant som man inför bröllopet kanske inte tänker på att delegera ut.

    Några tankar hittills: Hjälp att duka och pynta dagen innan, jag vill ha dem med mig när jag gör mig i ordning, och jag tänker att en av dem får köra oss från stan till vigselplatsen (ca 45 min).  Typ ta tag i brudskålen, flytta blommor mellan vigselplatsen och festlokalen (ligger i anslutning till varandra), "valla" fok åt rätt håll när det närmar sig middag, hjälpa till att dra igång dansen efter brudvalsen, städning dagen efter... osv.

    Ge mig era bästa tips för att detta ska bli en så rolig dag som möjligt för alla! Glad

  • Svar på tråden Tärnornas roller
  • Äldre 24 Sep 10:04
    #1

    I tärnans roll ingår att komma till vigselplatsen på angiven tid för bröllopet eller gärna lite innan, klädd enligt klädkoden (eller om brudparet har krav på färger och modeller - i kläder som brudparet köpt).
    Sen går man in tillsammans med brudparet och prästen (oftast efter dom) och står framme i koret lite vid sidan av och möjligtvis håller buketten under ringväxlingen.
    Sen går man ut tillsammans och... tja där tar plikterna egentligen slut Flört 

    Om man vill att det ska ingå arbetsuppgifter som att skjutsa, delta i aktiviteter eller rena arbetsuppgifter så ska man vara riktigt noga med att specificera dessa (som du ju också säger).
    Men jag skulle nog hellre kommit överens med tärnorna om vad dom vill hjälpa till med och om det är ok för dom att göra sånt - än att säga "jag vill ha dig som tärna, här har du ett papper med uppgifter jag vill att du ska utföra, är det ok eller vill du hellre vara gäst?" 

  • Äldre 24 Sep 10:19
    #2

    Hej :) kommer ni att någon / några toast masters eller toadmadames? Den uppfattningen jag har fått är att toastmastern brukar ha koll på bordsplacering, hålla ordning på tal , vägleda gästerna under kvällen osv . Medans tärnornas fokus brukar vara på bruden så som att vara med vid klänningsprovning , vara med under bröllopsdagen hos frisören. Men prata med dina tärnor om Vad som känns bra för dem att ansvara för :)

  • Äldre 24 Sep 10:24
    #3

    Jag tänker som Chicita när det gäller tärnans uppgifter + att vara med under påklädningen/sminkning/hårfix.

    Om ni vill ha hjälp att duka innan tycker jag att ni borde fråga specifikt om hjälp med detta. Det är kanske inte samma personer heller som ni vill ha med er under dagen och som ni vill ha hjälp med att duka?

  • Äldre 24 Sep 10:26
    #4

    Det är också min uppfattning att tärnan är med och hjälper bruden under vigsel, vissa brukar även hjälpa bruden att hålla kjolar vid toalettbesök om det behövs... :P

    Sen vid festen är det Toasmaster och toastmadame som tar över och leder hela kvällen... Ett kompis par hade t.ex. 4 toastmasters/toastmadame som hade delat upp alla ansvarspunkter mellan sig.. Och de sa att det funkade väldgt bra, för det blev aldrig för mycket för någon... 

  • Äldre 24 Sep 10:46
    #5

    Jag vill bara säga att all den där hjälpen kan du ju fråga dem om även om de inte är tärnor och står med er framme i kyrkan. Jag antar att ni redan har någon/några andra i tankarna för hjälp med skjuts, dukning osv eftersom du först inte tänkt fråga dina väninnor? Så om du är rädd att bli besviken, ha inte för stora krav utan fråga dem vad de kan tänka sig göra och lös det andra på annat sätt :)

  • Äldre 24 Sep 10:52
    #6

    Tack för bra input! :) Det verkar som att de flesta tycker att tärnans uppgift är att stötta innan och under själva vigseln, gott så, det ska jag tänka på. Mina vänner har alla frågat vad vi vill ha hjälp med inför bröllopet, så de är nog inte helt främmande för att hjälpa till lite ändå. Min tanke är att vi kan dela ut 1-2 enklare uppgifter per person (familj + tärnor) totalt under dagen, så att det inte blir för mycket att tänka på för var och en utan man får tid att vara just gäst. Vi kommer även att ha en typ av bröllopskoordinator som sköter köket och serveringen och som i min uppfattning tar det största ansvaret för att allt rullar på.

    Jag har haft funderingar på att be en av tärnorna att vara toastmadame tillsammas med en av min sambos vänner, men det kanske är ett för betungande ansvar i kombination med att vara tärna?

    Jag tror min ursprungsfråga egentligen riktar sig mer mot vad man typiskt behöver hjälp med under bröllopshelgen? (om så av tärnor, toastmaster/madame, eller familjemedlemmar) Glad

    Ni som gift er, var det något ni glömde delegera på förhand som ni önskat att ni bett någon att ansvara lite extra för? Sånt som man i förväg kanske tänker sig sker lite av sig självt men som i praktiken kan behöva någon som styr upp?

  • Äldre 24 Sep 12:00
    #7

    Vad tärnorna gör är ju väldit individuellt och som Chicita säger så är det ju kyrkan som är den egenligentliga uppgiften.

    Mina tärnor var med och gjorde sig i ordning ihop med mig och hjälpte mig på med klänningen. Mannens (våra) marskalker hjälpte till med att hämta blommor, skjutsa och lite sådant. Sedan var alla även med på en del av fotograferingen.
    I kyrkan så tog den ena buktten under ringväxlingen. Förutom att jag fick hjälp med att gå på toaletten så slutade deras uppgifter där.   

    Vi hade två toastmadams som fungerade som allt-i-allo ihop med ena marskalken. Dom hade stenkoll på allt och fixade alla småsaker som dök upp. Vi hade inte klarat oss utan dom, så jag rekomenderar starkt att ha ett par personer som har någon form av huvudkoll under dagen (behöver inte vara samma som toastmaster) , även om man har fler som hjälper till. Våra tärnor hade inte kunnat ha några sådana uppgifter som behövde skötas innan festen eftersom dom var med oss hela tiden, så jag hade nog satt någon annan som toastmaster. Även om dom bara ska hålla i talen på middagen så kan det komma in saker i sista minuten som behöver planeras in. 

    Störta missen vi gjorde var att sambon glömde ge instruktioner till bartendern. Det resulterade i att dom började hälla upp välkomstskålen direkt när första gästerna kom till lokalen (ett par minuters promenad från kyrkan) så vi fick stressa dit. Vissa gäster hann dricka upp och han hällde dessutom i alldeles för mycket per glas och barnens dricka öppnades aldrig. Det gjorde att det alkoholfria tog slut och att glasen inte räckte, så min pappa fick skåla ur en platsmugg (trots att vi hade jättemånga vinglas) Lite surt. Så se till att bartendern har koll om ni har en egen, för det är tydligen inte så lätt:P 

  • Äldre 24 Sep 15:05
    #8

    Vi hade två tärnor och deras huvuduppgift var att, som skrivet ovan, dyka upp i kyrkan. Vi klädde oss dock och sminkade och fixade håret tillsammans före. Den ena av tärnorna var makens syster och den andra min syster. Min syster fick lite annat småfix i uppdrag också, som att åka till festlokalen tillsammans med toastmaster och toastmadame före gästerna och kolla så allt såg bra ut. Hon var också med vår dotter medan vi fotades (det är ju dotterns moster).

    Vår toastmaster var en av marskalkerna och det funkade utmärkt. Hans uppgifter som marskalk tog slut efter kyrkan (och fotograferingen) och hans uppgifter som toastmaster började när han kom till festlokalen. Då hade vi även valt ut hans syster (som också är vän till oss) som toastmadame och hon var inte med i brudföljet. Hon var mer av en "kyrkovärd" under vigseln. Hälsade gästerna välkomna, visade dom till sin plats i kyrkan, delade ut vigselprogram och såpbubblor osv.

    Jag tycker hela dagen flöt på bra och vi hade noga i förväg gått igenom med var och en vad vi förväntade oss av dom och vad dom kunde tänka sig att göra. Vi hade dock festen på ett hotell, så dukning och städning skötte personalen där.


  • Alylly­ra
    Äldre 24 Sep 15:21
    #9

    Jag hade mina fyra bästa vänner med mig under morgonen när vi gjorde oss i ordning och min make hade sina tre. Däremot var ingen av dessa tärnor eller marskalkar, utan som vilka gäster som helst förutom att de fick champagne på morgonen :)
    Utöver det så var våra föräldrar ansvariga för att lunch serverades till alla gäster samt för barnvakten och om det dök upp några frågor från gästerna om själva stället vi var på. Och så för att de som skulle hämtas upp vid tåget kom fram.
    Våra vänner som sjöng och spelade på vigseln samt min mans bror var ansvariga för ljudet eftersom det var deras ljudanläggning.
    Vårat toastpar var ansvariga för middagen och kontakten med serveringspersonalen under denna.
    Min far var ansvarig för talet under brudskålen.
    Min syster var ansvarig för brudskålen och baren eftersom det var hennes vänner som stod i den.
    Makens bästa kompis tog ansvar för att skjutsa oss till fotografering och hade hand om ringarna.
    Och sen tog vi själva ansvar för att "valla" folk, dvs. vi gick först och alla andra följde efter... Samt att ställa upp våra familjer så att vi kunde fotas.

    Så vi delade upp ansvaret på ganska många personer så att ingen skulle känna sig överväldigad. Min makes mamma har annars lätt för att ta på sig för mycket :)

    Vi hade dock väldigt lätt som kunde fixa alla lokaler helt klara dagen innan, så tex vigselprogram låg redan på stolarna i vigsellokalen och den var färdigdekorerad dagen inna. Samma med festlokalen, vi gjorde klart allt på fredagen så att det bara var att komma dit och gå och sätta sig. Har man inte sådana lokaler kan jag tänka mig att det är bra att ha några som är ansvariga som t.ex. "kyrkvärd" eller liknande som Daniiel beskriver. 

  • Äldre 24 Sep 18:11
    #10
    ThereseV skrev 2013-09-24 12:00:47 följande:
    Vi hade två toastmadams som fungerade som allt-i-allo ihop med ena marskalken. Dom hade stenkoll på allt och fixade alla småsaker som dök upp. Vi hade inte klarat oss utan dom, så jag rekomenderar starkt att ha ett par personer som har någon form av huvudkoll under dagen (behöver inte vara samma som toastmaster) , även om man har fler som hjälper till. Våra tärnor hade inte kunnat ha några sådana uppgifter som behövde skötas innan festen eftersom dom var med oss hela tiden, så jag hade nog satt någon annan som toastmaster. Även om dom bara ska hålla i talen på middagen så kan det komma in saker i sista minuten som behöver planeras in. 

    Störta missen vi gjorde var att sambon glömde ge instruktioner till bartendern. Det resulterade i att dom började hälla upp välkomstskålen direkt när första gästerna kom till lokalen (ett par minuters promenad från kyrkan) så vi fick stressa dit. Vissa gäster hann dricka upp och han hällde dessutom i alldeles för mycket per glas och barnens dricka öppnades aldrig. Det gjorde att det alkoholfria tog slut och att glasen inte räckte, så min pappa fick skåla ur en platsmugg (trots att vi hade jättemånga vinglas) Lite surt. Så se till att bartendern har koll om ni har en egen, för det är tydligen inte så lätt:P 
    Tack, precis den sortens tips jag är ute efter :) små saker som inte är direkt jobbiga men som kan delegeras så det inte bli pannkaka. har för övigt varit med om nästan samma sak, när brudparet kom från fotograferingen var välkomstskålen i princip uppdrucken för de flesta, och fanns ingen påfyllning...
    Alyllyra skrev 2013-09-24 15:21:02 följande:
    Så vi delade upp ansvaret på ganska många personer så att ingen skulle känna sig överväldigad. Min makes mamma har annars lätt för att ta på sig för mycket :)
    precis så tänker vi också. Ingen ska behöva slita hund, men om alla hjälps åt men någon uppgift under dagen/kvällen borde det kännas OK att hjälpa till lite. Koordinatorn tillsammans med Toastmaster får hålla i det övergripande och ha lite checklistor.

    Tack alla för alla bra tips! Tar gärna emot fler kloka idéer :)
  • osa
    Äldre 26 Sep 15:41
    #11

    Alla skriver att tärnornas egentliga roll bara är vid kyrkan....  Min fråga är då, förutom att det kan vara "snyggt" med ett brudfölje, varför väljer man att ha tärnor??  Jag har alltid innan jag läste den här tråden trott att tärna är något man har som stöd och hjälp självklart under hela dagen men även under större delen av planerandet innan såsom klänningsprövningar och div. annan planering. För mig känns det som ganska mycket "pengar i sjön" för att stå för ett par av mina vänners klänningar och övrig outfit på vår dag om det ända som skiljer dem från övriga gäster är att de står och syns i kyrkan....Berätta gärna hur ni motiverar valet att ha tärnor :)              

  • Äldre 26 Sep 15:53
    #12
    osa skrev 2013-09-26 15:41:27 följande:
    Alla skriver att tärnornas egentliga roll bara är vid kyrkan....  Min fråga är då, förutom att det kan vara "snyggt" med ett brudfölje, varför väljer man att ha tärnor??  Jag har alltid innan jag läste den här tråden trott att tärna är något man har som stöd och hjälp självklart under hela dagen men även under större delen av planerandet innan såsom klänningsprövningar och div. annan planering. För mig känns det som ganska mycket "pengar i sjön" för att stå för ett par av mina vänners klänningar och övrig outfit på vår dag om det ända som skiljer dem från övriga gäster är att de står och syns i kyrkan....Berätta gärna hur ni motiverar valet att ha tärnor :)              
    Ja det är det som är tärnans uppgift enligt tradition.
    Det är en tradition som går tillbaka till Medeltiden då tärnorna var med för att förvilla eventuella angripare på vägen till kyrkan så att bruden förhoppningsvis kom fram oskadd och inte blev bortrövad eller dödad. Man spred helt enkelt risken för det liksom. Och om nu olyckan skulle ske så kunde någon av tärnorna ta brudens plats Tungan ute 

    Sen brukar man ju oftast välja sina närmaste vänner till tärnor, eller sin syster eller liknande. Och dessa är många gånger intresserade av att göra alla dom här sakerna som att hjälpa till innan eller efter. Kolla klänningar, klippa och klistra inbjudningar, placeringskort mm mm.

    Men om man nu absolut vill att det ska ingå i deras uppgifter (att man tror att det ska vara så) så är det bra om man pratar om det innan. Alltså typ:
    "Jag hoppas att du blir min tärna, att du hjälper mig med pyssel, kolla klänningar och kanske duka kvällen innan om det är ok?"

    Betala deras kläder behöver man inte om man inte har massa åsikter om hur dom ska se ut. Och även då kan det hända att tärnorna säger att dom kan stå för kläderna själva. Glad 
    Tärnor och marskalker ska matcha klädkoden för bröllopsgästerna egentligen så om man inte har krav på att dom ska ha en viss färg, en viss modell osv. Tja då kan dom göra som alla andra gäster att ta något som matchar klädkoden och dyka upp i tid för vigseln...

    Största anledningen till att man har tärnor och marskalker är väl för att man vill dela dagen med någon och att det är ett litet hedersuppdrag. Man vill liksom visa att personen/personerna betyder mycket för en och att dom är så viktiga att man vill att dom är en del av ens bröllopsdag. 
Svar på tråden Tärnornas roller