• Vichy

    Moussetårta! dela gärna bilder...

    Någon här som haft eller ska servera moussetårta på sitt bröllop?

    Jag är ingen tårtfantast så jag tycker det blir för sött med massa grädde, fyllningar, tårbotten och marsipan eller sugarpaste. Jag ville nästan hoppa över tårtan till vårat bröllop, men min m2b älskar tårta och verkligen att vi ska ha det. Därför funderar jag på om vi skulle ha nån form av moussetårta istället.
    Har ätit det ett par gånger och så länge det har varit fräsha smaker så har jag faktiskt tyckt om det.
    Får isof också bli nånform av kladdkaka eller brownie som botten....

    Sen älskar jag frukt och bär så jag skulle ju vilja överrösa hela tårtan med det på nått snyggt sätt...

    Någon som har lite inspirations bilder från sitt eget bröllop eller från sin planering att dela med sig av? Stil? Smaker? med mera!

    Vore jättekul att se! 

  • Svar på tråden Moussetårta! dela gärna bilder...
  • Vichy
    Ninjara skrev 2013-09-14 20:52:37 följande:
    Den mandelbotten jag gjorde var en typ av sockerkake-biskvibotten med större bitar av mandel i. Då får man lite "karaktär" i botten. Det är ju alkohol i champagne men du kan ju även använda alkoholfritt mousserande vin. Vet att en del brukar säga att man kan koka alkoholhaltiga drycker så ska alkoholen försvinna men jag vet inte hur säkert det är.
    hum.. låter spännande! Men det får nog bli en annan gång då vi har nötkänsliga på bröllopet! (även knsliga mot mandel tyvärr...)

    Ja då vet jag inte... men nångång om jag vet att det är säkert eller är mindre än 2.25 % så kan jag nog våga mig på att testa... :) 
  • stormhelen

    Igår (lördag) blev jag fru! =D


    Jag utlovade ju tidigare en bild på vår mousetårta, så här kommer den. ;)



    Choklad mouse och hallonmose med limemarinerade hallon påp tunn chokladbotten.

    SUPER GOD!


    Vi fick många komplimanger för den, och det var flera som tog om  trotts att de just ätit en tre rätters middag.


     

  • Vichy
    stormhelen skrev 2013-09-15 22:43:57 följande:

    Igår (lördag) blev jag fru! =D


    Jag utlovade ju tidigare en bild på vår mousetårta, så här kommer den. ;)


    Vilken fin! :)
    både tårtan och klänningen! ;)
  • stormhelen
    Vichy skrev 2013-09-15 23:12:17 följande:
    Vilken fin! :)
    både tårtan och klänningen! ;)

    Tack så mycket! ^_^


    cata86 skrev 2013-09-16 17:20:32 följande:
    Stormhelen: Jättesnygg klänning!! Varifrån är den köpt och vem är designern?
    Tack!

    Vad glad jag blir att höra att klänningen uppskattas. =)


    Jag köpte klänningen i en butik i Stockholm som heter Milagro (jätte rara och proffsiga tjejer som jobbar där).


    Klänningen är från Pronovias och modellen heter Uceda.

  • xMariax

    Vi funderar på att beställa samma tårta som vi bjöd på under vår ''förlovningsfest''



     
    24 Maj 2014
  • filibustern

    alla tårtor ser väldigt goda ut! en fråga bara.. 

    om man vill ha en moussetårta.. kan man täcka den med marsipan eller SP eller är det för tungt?  

  • Vichy

    Många verkar ju ha gjort det så det verkar ju möjligt... Har hört att det dock kan vara svårt att ha en tung caketopper på tårtan då moussen kan sjunka ihop eller nått... Men det kanske också berodde på...?

  • Chicita
    filibustern skrev 2013-10-06 13:00:24 följande:
    alla tårtor ser väldigt goda ut! en fråga bara.. 

    om man vill ha en moussetårta.. kan man täcka den med marsipan eller SP eller är det för tungt?  
    En ren moussetårta är nog svårt att täcka.

    Jag gör dock tårtor med mousse som fyllning, mellan vanliga bottnar och där går det eftersom att bottnarna stabiliserar upp det.
    Jag har botten - mousse - botten -mousse - botten och sen smörkräm för att inte moussen ska få sockerpastan / marsipanen att svettas.

    Under en caketopper kan man sätta någon sorts pinnar (funkar med avklippta grillpinnar) så att toppern mer eller mindre står på dom. Men det gäller att dom hamnar rakt och att fyllningen är tillräckligt fast, annars bär det iväg någonstans och toppern hamnar i tårtan Flört 

    Ett annat sätt att täcka en ren moussetårta är att försiktigt pensla (eller sprutmåla om man har tillgång till sånt) med smält choklad 
  • filibustern
    Chicita skrev 2013-10-06 13:56:55 följande:
    En ren moussetårta är nog svårt att täcka.

    Jag gör dock tårtor med mousse som fyllning, mellan vanliga bottnar och där går det eftersom att bottnarna stabiliserar upp det.
    Jag har botten - mousse - botten -mousse - botten och sen smörkräm för att inte moussen ska få sockerpastan / marsipanen att svettas.

    Under en caketopper kan man sätta någon sorts pinnar (funkar med avklippta grillpinnar) så att toppern mer eller mindre står på dom. Men det gäller att dom hamnar rakt och att fyllningen är tillräckligt fast, annars bär det iväg någonstans och toppern hamnar i tårtan Flört 

    Ett annat sätt att täcka en ren moussetårta är att försiktigt pensla (eller sprutmåla om man har tillgång till sånt) med smält choklad 
    ok! tack^^
  • 20140222

    Vi skall satsa på chokladmousse tårta, då vårt tema dels är choklad.

Svar på tråden Moussetårta! dela gärna bilder...