• kärleken

    Vilka skickar man "Save the date" till?

    Hej!


     


    Jag vill skicka ut "spara datumetkort" till de "viktigaste" gästerna så jag hoppas det underlättar att de kan komma. Tänkte göra det nu under hösten och sedan skicka inbjudningskort i typ april nästa år(?)


     


    Vilka skickar ni till? Till de viktigaste som släkt och väldigt nära vänner, eller till alla gäster som ni tänkte bjuda NU (alltså som ni vet ett år innan bröllopet)

  • Svar på tråden Vilka skickar man "Save the date" till?
  • daniiel

    Vanligtvis skickar man till alla gäster som man vet att man kommer bjuda, som kommer få en inbjudan när det är dags att skicka ut dom :) Oftast är det ju för att man har många långväga gäster som bor tex utomlands, eller för att man ska ha bröllopet utomlands eller på en speciell dag som tex nyår eller midsommar. Ja, eller mitt i semestertider.


  • kärleken

    Okey ja vårt bröllop kommer ju bli mitt i semestertider.. Vet inte alls hur det kommer funka för folk.. Någon som har några erfarenheter?

  • daniiel

    Skickar ni ut "spara datumet" redan nu och sedan inbjudningarna i april, så tror jag inte det kommer vara några större problem :) Dom som vill komma, kan förmodligen lösa det då :) Dom som inte kan, dom kan inte och det är tråkigt, men så är det. Det är nästan ingen som har full uppslutning på bröllopet. Några gäster trillar ofta bort.

    Har ni många gäster som måste resa och tex boka boende och sådant till erat bröllop?


  • kärleken

    daniiel: Ja tyvärr behöver nästan alla resa och skaffa boende (vi tänkte hänvisa till billigare boenden eller hotell). Vi gifter oss i Småland där vi är ifrån och folk kommer från stockholm, uppsala, karlstad, Kalmar, göteborg, örebro.... Så alla nästan reser.. Vi önskar vi hade kunnat inkvarterat alla men eftersom vi inte vill ha (+ dyrt) ett herrgårdsbröllop så blir det svårt.. skulle bli ca 2500kr/pers för middag oich övernattning, och det har vi inte tänkt att lägga....


     

  • daniiel

    Det förstår jag. Det är inte många som har råd med det och det är nog inte många som förväntar sig att brudparet ska ordna med en sådan sak heller. Där kan det ju dock vara en fördel för vissa, att det blir i semestertider, för då kanske dom inte behöver ta ledigt speciellt för bröllopet utan redan har semester. Det som kan försvåra det hela är ju att hotell, vandrarhem och liknande blir uppbokade snabbt. Det är ju toppen att ni tänker tipsa gästerna boendealternativ som finns, det tycker jag är en toppenidé och visar att brudparet verkligen vill att gästerna ska kunna komma :)


  • Kala

    Jag skulle rekommendera att skicka Save the Date till alla gäster som du vet att ni kommer bjuda, oavsett om dem har långt att resa eller inte. Lycka till!

  • Caledonia

    Vi skickar endast till gäster som bor utomlands för att de i god tid ska kunna hitta flygbiljetter etc. Men i ditt fall hade jag skickat till alla

  • TheD

    Vi skickade till gäster på min sida som hade längre sträcka :) USA, Danmark, västkusten och Stockholm.

Svar på tråden Vilka skickar man "Save the date" till?