• Mysan8­0
    Äldre 28 Aug 09:48
    3541 visningar
    5 svar
    5
    3541

    Hur var ditt bröllop??

    Vi har förlovat oss och ska gifta oss inom en snar framtid Glad (datum är inte riktigt bestämt).
    Jag är jättelycklig! Har som barn och ung aldrig drömt om att gifta mig och har ingen aning om hur jag vill ha bröllopet! Allt det här är jättenytt för mig. Är världens lyckligaste att få gifta mig med min älskling.

    Tänkte om ni vill berätta hur ert bröllop var, vad man ska tänka på, kostnader osv... Vore jätteroligt att höra och så får jag kanske lite tips och ideér. Vi vill gifta oss kyrkligt eller på en öppen plats med präst. Jag vill ha en fin bröllopsklänning, ganska lagom stort bröllop (inte typ 100 gäster), fest efteråt. 

    Berätta gärna
     

  • Svar på tråden Hur var ditt bröllop??
  • Äldre 28 Aug 17:16
    #1

    Jag kan rekomendera att köpa klänning begagnat. Det finns massvis med klänningar på tex blocket. Jag köpte själv en ny klänning, men det är ganska mycket pengar för en klänning man bara använder en gång.

    Däremot kan det vara bra att åka runt till några olika brudbutiker och prova massvis med olika modeller på klänningar så att man hittar vilken stil man gillar. Jag hade en bild av hur min klänning skulle se ut, men när jag sen började prova upptäckte jag att det var något helt annat som satt snyggare på min kropp.

    Se till att ha någon som kan filma/fota under hela bröllopsdagen. Vi hade "bara" nära och kära som filma, men det är väldigt kul att ha och titta tillbaka på. Vi hade en fotograf i 3 timmar (porträtt foto innan vigseln + vigseln). Värt alla pengar!

    Försök sen också att göra dagen till er, så som ni vill ha den och ta inte åt er för mycket av vad alla andra tycker/tänker. 

    Vi hade en del långväga gäster, så det var många som valt att sova över på närliggande hotell/vandrarhem. Så vi hade ordnat brunch på restaurangen dagen efter bröllopet. (Var och en fick själva betala och man var tvungen att anmäla sig i förväg). Ungefär hälften av våra gäster kom på brunchen (ca 40pers) och det var härligt att få mötas upp och prata lite mer med gästerna. Man hann inte så mycket på själva bröllopsdagen.

    Ja, lite tankar från mig... kanske kan vara till lite hjälp. Och glöm inte att njuta.... dagen går fort!
     

  • kj79
    Äldre 14 Oct 11:49
    #2

    Grattis och kul att ni ska ha bröllop! :) Jag och min man gifte oss den 31 augusti i år och det var den finaste, bästa, lyckligaste dagen i mitt liv! 

    - Kan också rekomendera att köpa klänning begagnat. Jag ville ha en klänning som inte var modern eller "det senaste" och jag ville att den skulle vara lite unik. Letade länge på blocket och mailade om flera men hittade ingen som fanns nära (vågade inte köpa från andra sidan Sverige). Sedan hittade jag min drömklänning som fanns rätt nära. Åkte och provade och köpte den fast den var för liten. Men jag kände bara att jag måste ha den! :) Kvinnan som sålde den hade själv tagit in den så det fanns alltså att ta ut. Billigt blev det också. Men det beror ju såklart på vad man vill ha. Men de mer moderna finns ju också begagnat att köpa. 

    - Börja i tid! Vi bokade kyrka några veckor efter att vi förlovat oss (i mars -13) men då hade vi som inget spec datum som vi ville ha utan valde ett i slutet av sommaren. Eller jo, egentligen hade vi väl det men det var inte så jättenoga med datumet, bara det inte blev alltför sent till hösten. Men har man ett spec datum och en spec tid (kanske tidigare under dagen, vi "fick bara" kl 4 eller senare tror jag det också funnits tid) och spec om man vill ha en spec kyrka som kanske är populär så bör man ju vara ute i god tid. Men det kan man kolla på nätet, vi bokade alltså via nätet och där ser man snabbt vilken kyrka och vilken tid som är ledig. Gör planeringar i tid. Alltså, börja spåna på saker som tema, typ av klänning, frisyr osv så man snabbt har en ungefärlig bild som man sedan kan "bygga på". Man kan också fundera på vilken typ av bröllop man vill ha. Vill ni pyssla och fixa mycket själv? Beställa tex. trycksaker istället för att göra själv? Här på bt finns ju mycket tips att ta del av, på nätet i övrigt finns ju mycket inspiration också.

    - Ta hjälp av nära och kära om de bor nära och annars också, om den möjligheten finns. Vi hade tex. många vänner som hälpte till med allt möjligt. Min ena svägerska gjorde tårtan, andra svägerskan var vår fotograf, en släkting gjorde min frisyr och sådär. :)

    Oj, blev lite långt, men hoppas det kunde vara till någon hjälp! Lycka till med planeringen! 

  • Äldre 14 Oct 13:37
    #3

    Hej! Jag har också precis börjat planera bröllop och vill gärna höra era berättelser och erfarenheter! Va d är värt/mindre värd egentligen? Vad komemr man ihåg? Vad hade ni för musik till dansen? Hur var det?


     

  • Äldre 14 Oct 17:46
    #4

    Vi hade ett ganska traditionellt kyrkligt bröllop med 60 gäster. Middag efteråt i en festvåning på hotell, 3 rätter och efterföljande bröllopstårta. Vi bjöd in släkt och vänner, så som det "ska" vara. Vi avvek dock och gjorde något, som enligt majoriteten på BT anses vara bland det värsta man kan göra i bröllopssammanhang, och det var att ta kuvertavgift för maken och givetvis avsäga oss presenter. Gästerna betalade för sin mat, vi stod för fördrinkar, välkomstskål, snacks, tårta och kaffe samt all dryck till maten och alkoholfri dryck resten av kvällen. Ett upplägg som vi hört att många gäster tyckte om och som inte är ovanligt i våra kretsar.

    Menyn var:
    Förrätt - Parmaskinka och honungsmelon med örtcreme
    Varmrätt - Potatisgratäng med helstekt fläskfilé, ugnsrostade rotsaker och cognacsås
    Efterrätt - Chokladbrownie med vispgrädde på bärspegel

    Och senare serverades det bröllopstårta - en klassisk vit prinsesstårta.

    Trycksaker valde vi att beställa. Snabbt och enkelt och blev faktiskt billigare än att göra allt själva. Inbjudningskort, tackkort och placeringskort beställde vi från vistaprint. Vi hade också en bröllopshemsida, för vi ville ha väldigt lite text i inbjudan. Vigselprogram och festhäften gjorde vi färdigt på datorn och fick det sedan utskrivet på ett tryckeri här. Blev billigare än att köpa ny patron till skrivaren.

    Jag valde att beställde brudklänningar från Kina, för då kunde jag få min klänning i min storlek till ett rimligt pris. Jag valde en med släp till kyrkan och fotografering och en kortare modell till middagen och festen. Betalade ca 2000kr för båda klänningarna. Jag använde skor jag redan hade, lånade halsband av mormor, köpte örhängen och armband på glitter och beställde en slöja på ebay. Maken köpte sin kostym på Dressmann och beställde väst + kravatt från England. Tärnklänningarna köpte vi också från Kina, två likadana. Boleros till mig och tärnorna från USA. Näbbklänning från Lindex. Kostym till marskalkerna ordnade dom själva, vi köpte skor och slipsar till dom.

    Buketterna var dock lite mer otraditionella och många tycker dom var fula. Jag hittade dock inga blommor jag gillade och kände att jag fick noll hjälp av floristerna. Fjädrar med pärlor i. Svart, vit och rosa till mig. Svart och vit till tärnorna och rosa till näbben.

    Ringar, en guldring med CZ-stenar i till mig, från butik här i staden. En svart ring i titan med guldränder till maken. Den beställde vi. Jättefina, kostade ca 1600kr sammanlagt. Vi använde dom på bröllopsdagen och har sedan dess använt dom kanske.. 3 gånger till. Ingen av oss är smyckesmänniskor. Därav också så låg budget för ringar.

    Musiken i kyrkan, ja, där hade vi:
    Ingång - Visa vid vindens ängar på orgel
    Utgång - Änglagård, också på orgel
    Psalmer - På bröllopsdagen ber vi och en vänlig grönskas rika dräkt, pianokomp
    Solosånger - Nine million bicycles och I was made for loving you (Maria Menas version) med gitarrkomp

    Första dansen blev till Amanda Jenssen - I choose you, ett förhastat sistaminutenval, då ingen av oss egentligen gillar den låten. Men men, dansade gjorde vi :)

    Vi valde att anlita en amatörfotograf. En ung tjej som var med oss från kl.13 då vigseln började och fram till förrätten vid 18-18.30. Efter vigsel tog vi porträttfoton, med brudföljet och ensamma. Hon var billig, hon satte pris själv, och vi fick många bilder. Vilket vi ville. Ca 700st oredigerade och ca 60st redigerade.

    13.00 var den enda lediga tiden i den kyrkan på den dagen och sedan hade vi inte tillgång till festlokalen förrän kl.17, så därför blev det naturligt med fotografering då. Alla gäster förutom tre bor i samma stad som bröllopet, så vissa lämnade barnen hos barnvakt, bytte om och dom äldre vilade lite för att orka med kvällen. Min släkt träffades och fikade, även makens släkt. Våra vänner hade en liten förfest. Allt ordnade sig.

    Bil från kyrkan och till festlokalen fick vi låna av min systers sambos pappa. Han skjutsade oss. Väldigt snällt!

    Under middagen hade vi en toastmaster och en toastmadame, som var väldigt duktiga. Vi hade lite lekar, lite allsång och sånt som vi och våra brukar uppskatta och ha på tillställningar. Det var trevlig stämning och i princip alla stanna kvar (förutom en) fram till dansen vid kl.23. Då började dom äldre droppa av eftersom. Vi och våra vänner dansade i ett par timmar till, tills jag och maken gick upp på hotellrummet och sov - väldigt gott.

    Lite bilder från vårt bröllop





    Ett tips för att komma igång med planerandet är - gör listor!

    Gör en lista med allt som du tycker är viktigt att ha med på ditt bröllop. Det kan vara allt från en viss låt, till en viss champange, till en speciell kyrka, till bröllopsresan osv. Din blivande gör samma sak - skriver en lista med allt som är viktigt. Jämför sedan listorna och se vad ni båda prioriterar. Kanske är det väldigt lika, eller helt olika. Då får man försöka kompromissa, så att ni båda får med saker som är viktiga för er. Gör en gemensam lista med det som är viktigast för er tillsammans, som ni absolut inte kan vara utan, och lämna sedan resten av sakerna på en "drömlista". Gör då en budget och se vad den räcker till från er lista med "måste-ha"-saker. Får ni sedan pengar över under resans gång, ja, då kanske ni kan plocka in saker från "drömlistan" och har ni otur, så måste ni göra om den andra listan och kapa redan där. Men, på så sätt så har ni bra koll på det som är viktigast för just er, för det är så olika från brudpar till brudpar.

    Ett annat tips, vill ni ha hjälp av familj och vänner, så var tydliga med det. Det är så lätt att det blir missförstånd annars och besvikna miner från båda hållen. Tex gällande brudfölje eller toastmaster, var väldigt tydliga redan från början med vad ni förväntar er av dom och låt dom sedan ta ställning till ifall dom vill/orkar/har tid att ställa upp. Och förvänta er inte att nära och kära ska ställa upp helt gratis med diverse saker, även om man råkar känna en florist, konditor eller vad det nu kan vara. Fråga om personen i fråga vill hjälpa er kan man alltid göra, men räkna inte med att den ska bli överlycklig och ge er allt gratis.

    Har ni många långväga gäster - skicka ut inbjudningarna i god tid. Alternativt ett spara datumet-kort. Försök också sätta OSA så sent som ni bara kan. Behöver ni, egentligen, veta tre månader i förväg? Räcker det kanske inte med en månad? Det underlättar för gästerna att planera om dom har god tid på sig och inte behöver svara jättetidigt. Försök också hjälpa tillresta gäster genom att tipsa om tex hotell, vandrarhem och liknande där dom kan boka boende, i flera olika prisklasser.

    Och, lyssna inte så hemskt mkt på "alla andra". Det är erat bröllop och i slutändan era personligheter som ska speglas i bröllopsdagen. Men, tänk på att gästerna är där för eran skull, för att fira er och dom uppskattar om ni tänker lite extra på dom. Ni är brudparet, personerna i fokus, men ni är också värdar som förhoppningsvis vill att gästerna ska kunna slappna av och må bra.
  • Äldre 14 Oct 20:04
    #5

    Vi har berättat om det här:
    http://www.brollopstorget.se/Vigsel/1.1914186-temabrollop-medeltid

    När det gäller kostnader så tror jag vi hamnade ungefär på 60000:- Minns inte exakt. (inte inräknat är bröllopsresa och ringar).

    Om ni har långväga gäster så underlättar det mycket om ni kan hjälpa dom med tips om bra boende och även ordna bra vägbeskrivningar (eller samåkning / skjuts / buss).

    Kolla när ni har senaste-datum från cateringfirma/restaurang osv (vad det nu kan vara där ni har det första "måste veta antal senast... datum" )  och sätt OSA ca 1,5 vecka innan det.
    Då har ni tid på er att kontakta de som inte svarat....
    Oftast sådana som skrivit på FB "åååh vad roligt, det är klart vi kommer" typ samma dag som ni berättade att ni ska gifta er - eller dom som träffat era föräldrar / syskon i kön på ICA och sagt "vi ses väl på bröllopet om inte annat?" Flört 
    Det är sällan någon struntar i att svara för att vara dum. Utan troligtvis har dom glömt - eller trott att dom har svarat på annat sätt, eller deras inbjudan (eller svar) kan ha kommit bort i posten. Så att kolla varför dom inte svarat är omtanke om gästerna och visar att ni vill att dom kommer Glad

    Det viktigaste att tänka på (tycker jag) är att om ni är glada och avslappnade och har det bröllopet som ni verkligen vill ha gör att gästerna också blir glada och avslappnade och trivs.
    Om det känns som "en maskerad" så blir gästerna och ni obekväma i både situationen och kläderna.
    Och med maskerad menar jag inte temabröllop (som ju vi hade Flört ) utan att ni och gästerna inte känner er hemma i situationen.
    Det finns inga lekar som "räddar en tryckt stämning" för risken är stor att gästerna blir mer reserverade om dom känner sig tvingade att leka i en situation dom är obekväma i...
    Tänk på er - tänk på era gäster.
    Vad skulle göra majoriteten glada, avslappnade och i en bra stämning?

    Där har du svaret på vad ert "perfekta" bröllop ska vara Glad 
    Och just ja - satsa inte på "den perfekta dagen"... Då blir ni säkert besvikna om någon liten detalj går fel (vi har sett brudar här på BT som har gråtit över att deras ivoryfärgade klänning skulle se lortig ut pga att dukarna i festlokalen bara fanns i kritvitt exempelvis, eller brudar som inte fick alla gäster att klä sig i en speciell färg / nyans. Eller brudar som förväntat sig stora gåvor av gästerna trots att dom har skrivit "presenter undanbedes" bara för att dom inte vill ses som snåla Flört)
    Om ni istället satsar på "den bästa möjliga dagen i ert liv" så kanske ni minns den som perfekt trots att den egentligen inte blev det Glad 

Svar på tråden Hur var ditt bröllop??