• Anonym
    Äldre 16 Aug 09:57
    3863 visningar
    22 svar
    22
    3863

    Missnöjd med vikt...

    Hej!


    Jag har alltid varit aktiv i någon form och var rätt vältränad i tonåren, men sedan jag blev tillsammans med min nuvarande sambo och m2b har jag lagt på mig ca 15-20 kg övervikt... Däremot har jag aldrig mått så bra psykiskt men det är inte kul att dras med dom där extra kilona. Jag har till och med fått fula bristningar på "kärlekshandtagen" och innerlåren UTAN att ha fått barn. Det har gått så långt att jag sällan vill fara någonstans för att jag känner mig så fet, men i ärlighet så är jag inte överdrivet fet men jag jämför så mycket med hur jag såg ut förut. Samt att bristningarna gör det mesta, känns som att man håller på att spricka...


    Jag har en häst som jag skogsmulle-rider ca 3 ggr i veckan men eftersom det inte räcker så har jag börjat promenera/jogga också. Det pinsammaste är att jag knappt kan springa längre än 100 m, vet inte hur man andas och måste stanna och gå minst 40 meter innan jag kan springa igen. Sen har jag fått mycket fett på innerlåren som skaver mot varandra när jag går eller springer så ofta får jag ont i svanken för att jag går lite hjulbent. Alltså gud vad pinsamt... Jag kan inte prata om det här med någon...


    Inte nog med att man känner sig fet så håller man på att dra ned på rökningen då jag har trånga luftvägar och har börjat få problem när jag blir förkyld (lunginflammation), och det gör inte direkt att man känner sig gladare... Har rökt sedan jag var 13 år (är 23 år nu) och gick från att röka 10 cigg per dag till att bara få röka någon cigg på helgen på en gång. Har faktiskt hållit mig ifrån att äta godsaker istället men jag känner mig väldigt nedstämt och kan få världens utbrott på min sambo utan anledning.


    Någon som förstår lite hur jag känner? Hur tar man sig ur träsket? Känns som att jag behöver få lite snabba resultat med vikten för att bli lite "gladare". Någon som har något tips på motionsschema? Måste vara saker man kan göra hemma för jag bor för långt ifrån ett gym och det skulle ta för mycket tid. Jag är ändå väldigt motiverad då jag SKA ha bort vikten innan bröllopet nästa sommar, vet bara inte hur jag ska ta mig till.


    Jag är lite rädd för att det ska bli för mycket negativitet så det blir bara pannkaka av allt, det är ju snart höst och vinter igen med ett evigt mörker...


    Ursäkta långt inlägg.


     


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-16 10:00
    "Däremot har jag aldrig mått så bra psykiskt men det är inte kul att dras med dom där extra kilona" - då menar jag att min förra kille inte var lika snäll som min m2b... Kanske därför jag gått upp i vikt också? Trygghet är bra men kanske inte när sambokilona dyker upp ;)
  • Svar på tråden Missnöjd med vikt...
  • Anonym (väldi­gt likt)
    Äldre 16 Aug 12:23
    #11

    Jag är också 23 år. Har aldrig haft vanan att motionera. Dock hetsbantade jag mycket under högstadietiden och hade snudd på ätstörningar. När jag började gymnasiet orkade jag inte mer och bestämde mig för att inte väga mig förrän jag kände mig nöjd med min kropp. Kilona smög sig sakta på men inte så farligt mycket. 

    Träffade min sambo och gick väl upp lite till. När vi flyttade ihop var det som om allting bara exploderade. Det kändes som att från den ena dagen till den andra kunde jag inte knäppa byxorna längre, och jag fick bristningar på lår, mage och bröst. Och sen tog det ytterligare ett år innan jag orkade ta tag i saken.

    Så, jag vägde mig då till slut för att få veta utgångsläget. +30 kg visade vågen. Lite mer än jag hade trott faktiskt. Jag började träna tre gånger i veckan men sket i att äta nyttigt. Blev piggare, friskare och tappade nåt kilo. Nu har det gått mer än 1,5 år och jag har tappat 8 kilo och sen gått upp två under semestern. Nu tar jag tag i kosten också och hoppas att det ska gå bra att gå ner.

    Jag får också köpa nya jeans hela tiden, men det är bara att tänka att det får lov att vara så tills man gått ner i vikt. Många människors lår går ihop utan att de är tjocka, så sluta gå hjulbent och spara ryggen!  

    Största vinsten för mig med det här är att jag har upptäckt att jag tycker om att träna och att jag mår bra av det. Så länge som jag har bra kondition och är stark så mår jag också bra. Och så mår jag bra av min sambo, som älskar mig precis som jag är. Jag har aldrig älskat mig själv så mycket som jag gör nu, och det är stort.  

  • Äldre 16 Aug 12:34
    #12

    Då har du ju redan gjort en massa bra förbättringar! Jätteduktigt! Försök att undvika att tänka på dig själv som "fet ko" bara! :) Lista bra saker, inte bara med utseendet, utan snälla eller bra saker du gjort idag etc.Det kanske inte alls är aktuellt för dig, men man kan ju också kolla sköldkörteln på vårdcentralen (ett blodprov bara). Deppighet och svårt att gå ner i vikt, tillsammans med andra symptom som frusenhet, tappar hår, trötthet, torr hud, kan vara symptom på låga halter sköldkörtelhormon. Då kan man få extra hormon i tablettform. Vet inte om du känner igen de andra symptomen dock, men jag har det själv så jag kom att tänka på det nu. Ganska vanligt.

  • Anonym (TS)
    Äldre 16 Aug 13:21
    #13

    Jag hade snudd på ätstörningar i högstadiet också, jag kom från en liten friskola och hoppade sedan direkt in i en större kommunal skola. På högstadiet hamnade jag rätt snabbt bland de "populära", vilket är orsaken till att jag började röka... Fy fan vad korkad man var då! Och pressen att passa in var inte nådig.


     


    Tyvärr så är jag har jag varit lite av en hypokondrier så jag ska akta mig för att inbilla mig massa saker, men jag har perioder då jag har dessa symptom dock inte hela tiden för annars så svettas jag typ jämt!


     


    Jag vill jättegärna få bort mina bristningar men har läst lite att de kommer aldrig försvinna, stämmer det? Blir dom iaf mindre tydliga när man går ned i vikt? Jag har ganska mycket på kärlekshandtagen, jag tror att det är byxorna som bidragit till det. När jag haft ridbyxorna på mig som sitter rätt tajt så blir bristningarna röda. Sen har jag celluliter på baksidan låren, man har alltid tänkt att det är något man får när man blir "tant" men tydligen inte!

  • Anonym (Kämpa på!)
    Äldre 16 Aug 13:29
    #14

    Celluliter kan även smala personer ha FlörtDe flesta jag känner har det mer eller mindre så det är du inte ensam om. Jag har celluliter som gör att jag knappt vill bada på sommaren och drar mig för att ha korta shorts eller liknande, försöker tänka att jag ska skita i att bry mig men det är lättare sagt än gjort. 

  • Anonym (väldi­gt likt)
    Äldre 16 Aug 13:46
    #15

    Mina bristningar har faktiskt gått bort, så man behöver inte ha dem för alltid. Och det tror jag inte beror på att jag har gått ner i vikt, kanske snarare att jag stannade i vikt. Troligtvis fick jag dem eftersom vikten fullkomligt exploderade på kort tid. Jag förstår fortfarande inte varför, riktigt. 

  • Anonym (TS)
    Äldre 16 Aug 13:51
    #16

    Jag tycker om att bada, men mina bristningar och celluliter hindrar mig från att göra det bland folk. Jag badade faktiskt en gång i sommar men då kastade jag mig i vattnet innan någon hann titta haha!

  • Anonym (TS)
    Äldre 16 Aug 13:55
    #17

    Jag hoppas innerligt att bristningarna försvinner! Jag har nog inte tänkt på att smala personer har celluliter för inga jag känner som är smala har det eller så brukar de inte gå runt med shorts så jag tänkt på det ;)


    Under tiden jag "exploderade" så fick jag bristningar lite ovanför knät på insidan pga att jag red i shorts EN gång, dock tror jag att dom är ganska osynliga nu för det är inget jag tänker på längre.

  • Anonym (Kämpa på!)
    Äldre 16 Aug 14:01
    #18

    Jag väger under 60 kg och jag har till och med celluliter på framsidan av låren, ovanför knäna, och många av mina vänner väger ungefär som jag men de har nästan alla celluliter ;) Vissa som sagt mindre men de finns liksom nästan alltid där!

  • Äldre 16 Aug 14:32
    #19

    Ett bra sätt för dig själv att hålla motivationen uppe är att ha en anteckningsbok där du skriver upp varje positiv sak du åstadkommer. T.ex: måndag: rökte 1 cigarrett (istället för hur många du rökt som mest). Tisdag: åt nyttigt och promenerade 45 minuter.

    Jag gick en löparkurs förra våren, och en av de vanligaste sakerna folk gör fel är att de springer FÖR FORT. När man börjar motionera ska man jogga ganska långsamt och bygga kondition på så sätt. En pulsklocka kan vara bra att ha, jag har en Suunto M4 som dessutom har viktminskningsprogram. Pulsklockan visar hur mycket man ska motionera och med vilken intensivitet (dvs. den signalerar om man springer för fort eller för långsamt).

    Även om motionen är viktig om man försöker gå ner i vikt (annars också, för den delen), så är omläggning av kosten ännu viktigare. Det man ska tänka på är att det är ett långsiktigt projekt att ändra sina kostvanor, det tar upp till ett halvår-år att helt och hållet lägga om sin livsstil.

    En bra sida för kostuppföljning är: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/test-matvanekollen/ Där kan du registera dig (gratis och anonymt) och följa med ditt eget ätande. Den är lätt att använda, och du kan ju skriva in din målvikt i rutan där man ska fylla i vikt. Man fyller i vikten för att sidan ska kunna räkna ut hur mycket energi man behöver. Vill man alltså gå ner 15 kg ska man inte skriva in att man väger 80 kg om man vill ner till 65. Skriver man in 80 blir följden att systemet räknar ut ett högre energibehov än ens målvikt.

  • Äldre 16 Aug 14:34
    #20

    Tillägg: en hållbar viktminskning är ganska långsam. Ca ½ kg i veckan räknas som okej, dvs. 2 kg per månad är en hållbar viktminskning.

  • Anonym (TS)
    Äldre 16 Aug 16:04
    #21

    Tack för tipset!Jag vill egentligen inte rasa i vikt, men jag har som mål att gå ned iaf 10 kg till bröllopet (juni 2014). Sen jag skaffade våg har jag vägt mig varje dag men den vill ändå inte gå under 78 kg, det känns ibland som att man är arg på vågen. Typ att vågen och jag har något otalt med varandra ;) Jag kanske ska börja väga mig en gång i veckan istället?  Jag tror att jag kanske springer lite för fort, ska försöka sakta ned!  

  • Anonym
    Äldre 16 Aug 16:45
    #22

    Vågen är inte din bästa vän när man går ner i vikt, för i början får man nya muskler som väger mer. Dessutom kan vattenmängd och sånt variera ganska mycket från dag till dag. OM du vill väga dig tycker jag att du ska göra det en gång i veckan istället, annars tycker jag att du ska testa att mäta med måttband istället.
    Det är inte så bra att känna sig duktig när man gått ner i vikt pga av att man förlorat mycket vätska, det skadar kroppen i längden.

    Om du har tillgång till en simhall är det faktiskt ganska skönt. Det är liksom inte bara snygga 20-åringar utan väldigt blandat. Man ser att även smala kvinnor har celluliter, jag väger ca 50 kg och har både celluliter och bristingar. Bristningarna bleknar dock med tiden.

Svar på tråden Missnöjd med vikt...