• Anonym
    Äldre 12 Aug 14:23
    4707 visningar
    13 svar
    13
    4707

    "Avbjuda" någon?

    Nu låter det säkert värre än vad det kanske är.
    Men för ca 1,5 månad sen gick OSA ut och om 3 helger är bröllopet.

    Då var det ett par som störde sig lite på att vi hade valt ett barnfritt bröllop, och lite irriterat skrev de att bara den ena kommer då de ej vill ha barnvakt så en måste stanna hemma.

    Fine tänkte vi, tråkigt att det inte gick att lösa men så är det ibland. VI dubbelkollade med dem för ca 3 veckor sen och sa att nu var sista minuten för att ändra sig om de ville. Men nej, en av dem skulle fortf stanna hemma. Men så i lördags när vi träffar på paret säger han som inte skulle komma "Vi ses ju den 31e", jaha tänkte jag - kanske är hon som ska stanna hemma nu iaf? Men sen när vi ska säga hej då till henne frågar hon lite snabbt om en viss typ av klänning är okej att ha. 

    Förvirrat frågar jag om hon inte ska va hemma eftersom han tydligen ska komma. Då svarar hon att dom ångrade sig och att dom löste med barnvakt för två veckor sedan.  Och att dom inte tänkte att dom var tvungna att säga att han skulle komma eftersom han var bjuden och det spelade väl ingen roll om det blev en extra.

    Jag blev så jäkla irriterad på nonchalansen, nu är ju bordsplaceringen redan satt med exakt antal bord (nu måste vi lägga till ett till bord med tre tomma platser),  där vi bara köpt vaser och beställt blommor till alla bord, gjort alla festprogram till exakt det antalet som osade osv osv.

    Så nu till frågan,  är så sugen på att säga "nej tyvärr, ni osade inte honom i tid, och när vi gav er en sista chans sa ni också nej. nu är det för sent" Men kan man verkligen göra så? Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden "Avbjuda" någon?
  • xMaria­x
    Äldre 12 Aug 14:55
    #1

    Klart man kan, jag hade antagligen sagt något liknande.


  • Anonym (nja..­.)
    Äldre 12 Aug 14:57
    #2

    Jag kan förstå om du är irriterad men jag hade nog sett det som att de har ansträngt sig för att hitta barnvakt och bara tycka de var kul att båda kunde komma.

    Tre veckor är ändå ganska god tid att kasta om bordsplaceringen på och måste ni verkligen göra om så mkt, kan ni inte trycka in en stol nånstans?  Inte ska ni väl behöva göra ett helt nytt bord för den sakens skull, klagar dom kan ni ju lite snyggt nämna att bordsplaceringen var klar när ni fick beskedet att både skulle komma.

    Nu vet jag ju inte hur nära vänner ni är, men om ni nu säger att bara ena är välkommen finns ju risken att de blir konstig stämning när ni ses efteråt och de är ju frågan om ni tycker det är värt de?

  • Anonym
    Äldre 12 Aug 15:11
    #3

    Grejen är att borden är så små och smala (60*120) att det blir omöjligt att trycka in någon och måste därför ha ett extra bord. 

    Men som du säger - det kan ju bli rätt stelt och konstigt när man ses efteråt. Och känns ju tråkigt när dom ansträngt sig.

    Men det som irriterar egentligen mest är väl att dom faktiskt inte hade tänkt att säga något överhuvudtaget utan det blev av en slump och tar det som en självklarhet...

    Men jag hör vad du säger, är riktigt kluven till hur jag ska göra.  

  • Anonym
    Äldre 12 Aug 15:13
    #4
    xMariax skrev 2013-08-12 14:55:57 följande:
    Klart man kan, jag hade antagligen sagt något liknande.
    Skönt att höra att någon tänker ganska lika. Aja får se hur vi gör.
  • Anonym (nja..­.)
    Äldre 12 Aug 15:30
    #5

    Ja, absolut, jag hade nog reagerat likadant i första läget.. vad hade hänt om ni inte hade stött på varandra, då hade de ju bara stått där på bröllopsdagen!!
    Nä man tycker ju att ALLA borde veta att de oftast finns en bordsplacering på ett bröllop och att det inte är okej att bara dyka upp!

    Men de har ju fått en inbjudan så det är ju några som NI faktiskt vill ha där som gäster, men ring och dubbelkolla så att det verkligen är sista budet så ni inte gör om hela bordsplaceringen igen och sen är det bara en av dom som kommer iaf!!! 

  • Anonym
    Äldre 12 Aug 15:37
    #6
    Anonym (nja...) skrev 2013-08-12 15:30:49 följande:
    Ja, absolut, jag hade nog reagerat likadant i första läget.. vad hade hänt om ni inte hade stött på varandra, då hade de ju bara stått där på bröllopsdagen!! 
    Ja det var ju verkligen tur att det kom fram att båda tänkt komma. Hade ju inte funnits mat till båda annrs då det är tre rätters med bordsservering ;) 

    Ja, ska ta mig en funderare och sen ringa och dubbelkolla igen. Tack för att du tog dig tid att svara :)

     
  • Alylly­ra
    Äldre 12 Aug 15:49
    #7
    Anonym (nja...) skrev 2013-08-12 14:57:00 följande:
    Jag kan förstå om du är irriterad men jag hade nog sett det som att de har ansträngt sig för att hitta barnvakt och bara tycka de var kul att båda kunde komma.
    Det här tycker jag var en bra poäng!
    De har ju uppenbarligen ansträngt sig för att de verkligen vill komma, trots att det var ett problem för dem i början så har de ju löst det! Sen att de glömde säga till var väl lite dumt, men jag hade nog sett mellan fingrarna och varit glad för att de kommer.

    Bordsplaceringen brukar gå att lösa, kanske kan nån sitta på en kant nånstans? Kanske kan ni sätta ihop två bord så att det blir mindre uppenbart att ett är tomt? Det löser ni säkert. Men dubbelkolla med dem först så att de verkligen har bestämt sig. 
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 12 Aug 15:55
    #8

    Jag tycker att det inbjudna paret uppträder konstigt... Det vet väll varenda kotte idag att man fixar bordsplacering och spikar antalet gäster med restauranf etc någon/några veckor innan stora dagen...? Och alla vet väll vad ett OSA-datum är till för?? Jag tycker att de uppträder respektlöst. Att dessutom inte ens tänka på att meddela er att båda kommer...?? Kom igen.

    Men om ni inte anpassar er och låter båda komma kan det ju förstöra er relation i längden som många skriver ovan. Så det vet bara du och din blivande hur viktiga de är för er och om det är värt det.

    Själv hade jag ringt och förklarat situationen för dem, att mycket är fixat/spikat/bokat etc och att ni behöver veta säkert att båda kommer. Gör man det med en öppenhet och ödmjukhet brukar människor vara förstående. På så sätt kanske det inte blir "sura miner" oavsett om båda dycker upp eller ej. Lycka till! 

  • Anonym (nja..­.)
    Äldre 12 Aug 16:01
    #9
    Anonym skrev 2013-08-12 15:37:47 följande:
    Ja, ska ta mig en funderare och sen ringa och dubbelkolla igen. Tack för att du tog dig tid att svara :)

     
    Ingen fara, det är ju det forumet är till för! Lycka till!!

    Och ha en underbar bröllopsdagSolig själv har jag många månader kvar till min!
  • Helipa
    Äldre 12 Aug 16:17
    #10

    Jag tycker att du har rätt i din reaktion och att det är väldigt nonchalant av dem att bara förutsätta att det finns rum för en till.
    Men är det något jag har lärt mig av bröllopsplanering (med 1,5 vecka kvar) så är det att långt ifrån alla är överhuvudtaget insatta i vad det innebär att planera bröllop, många har aldrig varit involverade i att planera liknande arrangemang och har svårt att sätta sig in i allt som ska göras och fixas. Och förstår helt enkelt inte varför det är en sån "big deal" med en gäst mer eller mindre. De har överhuvudtaget svårt att förstå varför blivande brudpar är så uppstressade innan sina bröllop och verkar ofta se det hela som en större fest. Vilket det i och för sig också är.

    Med det sagt hade jag nog gjort såhär, förutsatt att jag verkligen ville att båda skulle komma och känna sig välkomna: förklarat att det ställer till en del att de inte har meddelat detta tidigare men att ni ska försöka lösa det på bästa sätt och även poängterat att ni är väldigt glada över att båda kan komma och att det är av den anledningen som ni hade lnskat att de hade haft lite större framförhållning, för att ni nu inte kanske kan ge dem så bra bordspalceribg, etc. Ja, eller hur man nu vill uttrycka det. Men huvudsaken är väl att de båda kan komma? Så försök fokusera på det positiva i att de kan komma, även om jag har full förståelse för hur irriterande och frustrerande det är med gäster som inte sätter sig in i ens situation!

    Och kom ihåg det när det är deras tur att gifta sig eller ska döpa barn eller liknande ;)

  • Anonym
    Äldre 13 Aug 11:12
    #11

    Grejen är att dom själva gifte sig för 2 år sedan, Så jag antog ju att dom om några skulle ha förståelse. men å andra sidan är dom båda ganska så laidback. Alla är vi ju olika, men ändå rätt besvärligt när det blir såhär. 

    Men som du säger, förklara att det ställer till det men att vi ska försöka lösa det och att det torligtvis inte blir någon helt optimal lösning. 
     

  • Helipa
    Äldre 13 Aug 15:44
    #12

    Vi har hamnat i en nästan identisk sits nu, med ett par som osade att de skulle komma utan barn, men nu en och en halv vecka innan bröllopet säger i förbifarten att deras två bar på 4 resp. 5 år hänger med. Jag förklarade att då de är sent ute så får de tyvärr finna sig i en improviserad bordsplacering alternativt att barnen får sitta i knät då vi inte fått infon om att de skulle bli dubbelt så många. Visst är det surt och jag är egentligen rätt irriterad över situationen, men å andra sidan vill jag hellre att de kommer med båda ungarna än att någon av dem stannar hemma.
    Själv hade jag nog aldrig fått för mig att ta med mig mina barn ifall vi hade osat att vi kom utan barn, men alla är olika och resonerar olika. Uppenbarligen.
    Dessa har också gift sig, vilket visade sig i att de var väldigt förstående över att de kanske får sitta på en ytterkant med barnen och inte med de som vi egentligen tror att de hade trivts bäst med.

  • Anonym (Fröke­nM)
    Äldre 13 Aug 17:55
    #13

    Jätteteråkigt att ni råkat ut för detta. Vill bara säga att ni nog får räkna med att det kanske inte blir exakt som man tänkt sig med det praktiska på bröllopsfesten. Vi spikade bordplaceringen dagarna före bröllopet och gjorde den "rörlig". Dvs på ett stort plakat med lösa namn. Vi tänkte att någon kan ju bli sjuk eller vara tvungen att avboka pga av något annat som gör att man måste ändra om en del.  Dessutom alltid bra att göra några extra festprogram/vigselprogram. Det kan ju ske "olyckor". Bara några saker att tänka på... Hoppas det löser sig!

Svar på tråden "Avbjuda" någon?