• CoG

    Vad är det första man tänker på när man får en bröllopsinbjudan?

    Om man får en bröllpsinbjudan, vad tänker man då?

    Vi har bjudit in min blivandes polare, dom bodde grannar tidigare och hade fast förhållande men sen gick det sönder eftersom att hon ville bilda familj och han inte kunde vara nykter en helg/ månad ens och därför inte var ett bra pappaämne enligt henne.
    Sedan dess har han träffat lite olika tjejer.

    Det första han reagerade på då han fick vår inbjdan var "VA? Ingen fest?!"
    Och det har han tagit upp varje gång sedan dess.

    Vi har förklarat att det är många barnfamiljer inbjudna, vi har småbarn, vi är inga festprissar öht så för oss finns det ingen anledning att ha en fest utan det räcker med middag och tårta och sitta och surra och ha trevligt tillsammans.

    Det blir inte sent så han hinner ju åka iväg och supa senare.
    Men det känns lite trist att det är avsaknaden av fest som är i centrum, inte att han är inbjuden att dela en viktigt stund i vårat liv tillsammans med oss.
    Det är fler i hans ålder (33) som är inbjudan, både såna med och utan barn/ familj men han är den enda som reagerat på det sättet.
    Om vi vetat det här innan hade vi inte bjudit honom alls, han känns malplacerad bland alla andra.
    Vi kanske ska råda honom att ta med sig en fickplunta så att han klarar av ett par timmar på helgen i vårat sällskap?

  • Svar på tråden Vad är det första man tänker på när man får en bröllopsinbjudan?
  • Kalaspinglan

    Jag tycker absolut att en alkoholfri middag kan vara jätterolig! Det är ju sällskapet och inte spriten som gör festen rolig! Ert upplägg tycker jag verkar mysigt och jag skulle gärna gå om jag fick en sån inbjudan. Jag tycker att vigseln är en högtidlig början på en bra dag, och många präster är väldigt bra på att föra fram ett viktigt budskap, så jag brukar lyssna noga.

  • Chicita
    CoG skrev 2013-07-23 22:04:50 följande:

    Visst måste man få tycka olika, vi är ju olika.


    Men det som är mest trist är att han måste dela sina tankar med oss så att det känns mindre kul att vi faktiskt bjöd honom.


    Ja det är dålig stil att han känner att han måste lufta dom "bekymmerna" med er.
    Men säg åt honom att om han tycker att det verkar tråkigt så behöver han inte komma. Det är ett enkelt val för honom att komma - och göra det bästa av situationen.
    Eller att stanna hemma (med andra ord kunna börja festa tidigare så han hinner bli full tills det är dags för krogen)

    Men hur som helst - hans åsikter har väldigt lite med erat bröllop att göra.
    Jag hade ju en vän som ville att vi skulle byta tema för att hon inte var intresserad av medeltiden. Tja... hon behövde ju inte komma då om det var så. Vi tvingade ingen. Men vi ändrade oss inte för hennes skull heller Glad 
  • CoG
    Chicita skrev 2013-07-23 22:11:58 följande:
    Ja det är dålig stil att han känner att han måste lufta dom "bekymmerna" med er.
    Men säg åt honom att om han tycker att det verkar tråkigt så behöver han inte komma. Det är ett enkelt val för honom att komma - och göra det bästa av situationen.
    Eller att stanna hemma (med andra ord kunna börja festa tidigare så han hinner bli full tills det är dags för krogen)

    Men hur som helst - hans åsikter har väldigt lite med erat bröllop att göra.
    Jag hade ju en vän som ville att vi skulle byta tema för att hon inte var intresserad av medeltiden. Tja... hon behövde ju inte komma då om det var så. Vi tvingade ingen. Men vi ändrade oss inte för hennes skull heller Glad
    Min blivande messade honom igår och fick en ursäkt och sedan skrev polaren "Det känns rätt skönt att det inte ska vara någon alkohol, då behöver jag inte bli bakis".
    Om man har som rutin att man måste bli bakis bara för att det serveras alkohol så tycker iaf jag att han har problem.

    Men han verkar inte ens ha läst inbjudan ordentligt.
    För en vecka sen skrev han och frågade vilken tid på lördan det var (fel lördag) och igår hörde han av sig och pratade om att han skulle grilla med en tjej som bodde i krokarna efter vigseln.
    Då hade han ingen koll på att det faktiskt även bjöds på middag utan han trodde att det bara var fika..
    Han har lyckats läsa sig till att det inte är alkohol inblandat, men glömt allt annat

    Jag har kollat över bordsplaceringen och har en b-plan om han inte kommer.

    Vi skulle känna att det blev väldigt konstigt om vi ändrade till alkohol och fest bara för hans skull.
    Så det kommer inte att hända :)
  • CoG

    :)
    Tack!


    TheD skrev 2013-07-24 07:00:44 följande:
    Känns som en mysig inbjudan :)
  • CoG
    Kalaspinglan skrev 2013-07-23 22:10:59 följande:
    Jag tycker absolut att en alkoholfri middag kan vara jätterolig! Det är ju sällskapet och inte spriten som gör festen rolig! Ert upplägg tycker jag verkar mysigt och jag skulle gärna gå om jag fick en sån inbjudan. Jag tycker att vigseln är en högtidlig början på en bra dag, och många präster är väldigt bra på att föra fram ett viktigt budskap, så jag brukar lyssna noga.
    Ja, men det är ju så det gärna får kännas för de inbjudna.
    :)
  • Pippilångstump

    Han kanske visst är glad över inbjudan, men är förvånad över att ni ej ska ha en fest. Är väldigt lätt att bara säga det negativt och även att bara läsa in det negativa. Jag är övertygad om att din/er dag kommer bli mycket bättre om du inte ångrar att du/ni bjöd in honom eller någon annan för den delen heller. Och sedan ska man nog komma ihåg, att även om bröllopsdagen ören av de viktigast dagarna i bruden och brudgummens liv och samma sak när man får barn, så är det väldigt sällan en väldigt viktig dag i andra människors liv att vi gifter oss eller att vi får barn etc.

  • December2010

    Jag tänker 1. Åh vad roligt med bröllop. 2. Vad ska jag ha på mig? 2. Rörd över att brudparet ska lova varandra evig kärlek (kanske även en liten tår). Det brukar sjunka in lite efter det andra ;)

  • CoG
    Pippilångstump skrev 2013-07-24 13:13:11 följande:
    r.Och sedan ska man nog komma ihåg, att även om bröllopsdagen ören av de viktigast dagarna i bruden och brudgummens liv och samma sak när man får barn, så är det väldigt sällan en väldigt viktig dag i andra människors liv att vi gifter oss eller att vi får barn etc.
    Jag är inte en centrummänniska och vi är mycket noga med att varje gäst ska känna sig mycket viktig än fast det är vi som gifter oss.
    Men det är ohyffsat och oförskämt att påpeka gång på gång att alkoholen saknas.
    Supa skallen av sig gör han ju alla andra helger och han kan göra det efter middan o tårtan även den här helgen om han vill.
  • Aniara4

    Vaddå ingen fest? Glada människor som klär sig fina och äter tillsammans för att fira något, det är väl en fest eller har jag missat något? Jag förstår inte riktigt det här med att många verkar sätta likhetstecken mellan fest och alkohol. Man kan dricka alkohol utan att det är en fest (eller ens särskilt festligt), och man kan ha fest utan att dricka alkohol.

    Tycker det låter som att han antingen är väldigt omogen och fast i något slags tonårstänk, eller så har han ett problematiskt förhållande till alkohol. Eller båda.

    Jag har absolut inget emot ett glas vin eller två till en god middag, och jag kan t.o.m. tänka mig att häva öl eller drinkar och bli lite flamsig någon gång med väldigt långa mellanrum, men om alkoholen blir så viktig för en att man ser det som ett stort problem att det inte kommer att serveras på en tillställning tycker jag något är snett.

  • Chicita
    Aniara4 skrev 2013-07-28 09:53:00 följande:
    Vaddå ingen fest? Glada människor som klär sig fina och äter tillsammans för att fira något, det är väl en fest eller har jag missat något? Jag förstår inte riktigt det här med att många verkar sätta likhetstecken mellan fest och alkohol. Man kan dricka alkohol utan att det är en fest (eller ens särskilt festligt), och man kan ha fest utan att dricka alkohol.

    Tycker det låter som att han antingen är väldigt omogen och fast i något slags tonårstänk, eller så har han ett problematiskt förhållande till alkohol. Eller båda.

    Jag har absolut inget emot ett glas vin eller två till en god middag, och jag kan t.o.m. tänka mig att häva öl eller drinkar och bli lite flamsig någon gång med väldigt långa mellanrum, men om alkoholen blir så viktig för en att man ser det som ett stort problem att det inte kommer att serveras på en tillställning tycker jag något är snett.
    hear hear
Svar på tråden Vad är det första man tänker på när man får en bröllopsinbjudan?