• Bullen

Vasasalen i Uppsala - frågor

Hej! Har sett att det finns ett gäng trådar om folk som varit i Vasasalen men de är ett par år gamla. Jag planerar bröllop för 2014 (sommar) och letar febrilt efter lokal! Vi har hört om både Orangeriet i Botan och Vasasalen på Slottet. Orangeriet verkade dock dyrare för man var tvungen att välja cajsas kök och välja nån superdyr grej för 800 kr per kuvert där dryck inte ens ingick (!!). Medan Vasasalen var friare och man verkade få välja lite vad man ville. Jag har dock ingen aning om någonting känns det som. Har ringt Ila men förstod inte allt (han som äger stället) och även mailat men inte fått svar än . Skulle vilja ha lite tips på hur folk gjorde och så med dukning, catering, porslin och musik. Vi vill själva fixa: Försnittar och efterrätt Blommor Dryck Vi vill ha hjälp med: Porslin (allt som kan tänkas behövas för en buffé) Bord och stolar Linnedukning (och om det finns att få, linnedukning av stolar också) Ljussättning Musikanläggning (för vanlig dansmusik inget fancy men inte typ datahögtalare heller) Städning Buffé (vegetarisk) Något mer man ska tänka på?

• Svar på tråden Vasasalen i Uppsala - frågor
  • Bullen

Det ska stå: Vi vill själva fixa: Försnittar och efterrätt Blommor Dryck Vi vill ha hjälp med: Porslin (allt som kan tänkas behövas för en buffé) Bord och stolar Linnedukning (och om det finns att få, linnedukning av stolar också) Ljussättning Musikanläggning (för vanlig dansmusik inget fancy men inte typ datahögtalare heller) Städning Buffé (vegetarisk) Något mer man ska tänka på?

• Bullen

Fuck it. Min listadunkar inte. Den verkar imte känna igen radbrytningar!

• Sanct

Hej!
    Jag planerar också bröllop sommaren 2014 och har kollat en del på Vasasalen.
    Så som jag har förstått det jobbar Ilan endast mad 4 olika cateringföretag och man måste välja någon av dem. Dryck får man ta med själv.
    Cajsas var en av dem.  Bord och stolar ingick, dock endast 4-kantiga "tapetserarbord". Runda bord kunde man hyra till, men de kostade 350kr styck... Linnedukar fick man hyra av honom, men de kostade 75kr (!) styck och han sa att man behövde runt 30 stycken för borden, samt buffébord. Linneservetter har jag för mig kostade runt 15kr styck att hyra.
    Ljud för dans osv får man stå för helt själv, dock har han samarbeten med dj's som kostade runt 5000 har jag för mig.
    Jag frågade om städningen också och det ska vara städat på natten när man går. Alltså, festen måste vara slut 01.00 med alla gäster ute ur lokalen, och städningen ska vara klar senast 02.00.
    Han sa att man brukar behöva använda serveringspersonalen som städare, alltså att de stannar kvar till 02.
    Jag hade inte ens tänkt ha personal, men nu verkar det som det blir smidigast trots den extra ganska stora kostnaden när man måste boka dem genom cateringföretaget. Han sa även att det måste vara minst 2 personal kvar att städa.
    Kostnaden springer iväg...
    En annan sak, den fina punktbelysningen mot väggarna kostar 1500kr att hyra. Tyckte jag var lite sniket, att de ska ha 1500kr extra för att plugga i en kontakt...

Får du fram mer info får du gärna dela med dig. :) Jag behöver också alla tips jag kan få. När har ni planerat datum? :) 

• Bullen

Ja det var lite dyrt för "onödiga" kostnader... Vi hade väl tänkt oss nån gång i augusti beroende på när det var ledigt. Jag har skrivit ett långt mail till han, hör av mig när han svarat! :)

• tropicallime

Vi ska också gifta oss i Uppsala nästa sommar, i augusti, men har valt att inte behöva göra något själva eftersom de verkar vara det som gäller om man inte vill göra nästan allt själv i stan..

Men några tips har jag iaf!
    Har ni tittat något på Hantverksföreningens festlokal? 
    http://www.uppsalahantverksforening.se/
    Har inga prisuppgifter på dom dock. Där verkar de ju dock vara så att man anlitar catering och tar personal från cateringen kanske? Alternativt att man kan ta bekanta som serverar och städar efteråt?
    Då finns de ju flera cateringföretag än cajsas, t.ex. uppsala mat & fest, matverkstan etc, som kan hjälpa till med det.

Trean kanske ligger för långt bort? 
    http://trean.se/festlokal/
    Vet inte hur mycket de tillåter att man fixar med själv dock, men de verkar ju bara erbjuda buffer iaf?

• Bullen

Trean ligger ju centralt och bra pch verkar erbjuda relativt rimliga kuvertpriser. Problemet där är att man inte får ta med egen dryck osv.

• tropicallime
    Bullen skrev 2013-07-15 16:50:21 följande:
    Trean ligger ju centralt och bra pch verkar erbjuda relativt rimliga kuvertpriser. Problemet där är att man inte får ta med egen dryck osv.
    Problemet är ju att om ni vill ha en festlokal som erbjuder er 
    Porslin (allt som kan tänkas behövas för en buffé)  Bord och stolar  Linnedukning (och om det finns att få, linnedukning av stolar också)  Ljussättning  Musikanläggning (för vanlig dansmusik inget fancy men inte typ datahögtalare heller)  Städning Buffé (vegetarisk) 
    Då får ni nog antingen hyra bara lokalen och fixa mycket själva, alternativt hyra en lokal och catera allt ovan från ett cateringföretag, eller acceptera deras helheltslösningar. Att ni inte får ta med egen dryck till en festlokal/resaurang som caterar eran mat har med alkohollagen och deras alkoholtillstånd att göra.

Samma sak gäller för att ta med egen mat till en festlokal/restaurang som har livsmedeltillstånd. Det kommer ni nog inte heller få till eftersom att om ni råkar matförgifta era gäster (säger absolut inte att ni skulle göra det men det händer ju att saker går på tok, grädde blir sur för den står varmt etc.) ligger det på restaurangens ansvar och påverkar deras livsmedelstillstånd.

Så bästa lösningen för er verkar vara att helt enkelt hyra en lokal, catera mat och hyra in personal/linne/städ om det nu inte finns via lokalen. 
  • Bullen

Yes, du har rätt...

Vi har väl egentligen inte stålsatt oss i någon riktning ännu men ja, Vasasalen verkar hittills bäst vad gäller 'eget' man får ta med. Han verkade ganska chill med det mesta men jag misstänker att det kommer i längden bli billigare att ta 'allt' (porslin etc) från en och samma cateringfirma.

Har mailat hantverksföreningen, hoppas de svarar snart. Inser att det precis är i semestertider och att alla inte är lika stressade över vårt bröllop som jag är, haha! ;)

OM man hittar lokal där man får catera själv - vilka cateringfirmor har bra helhetslösningar enligt er? Tyckte Cajsas Kök var lite dyrt plus att dom lovade at tmaila mig information idag (ringde dom 10.00 imorse två gånger) men dom har ännu inte mailat så jag är lite... bitter.  

• Bullen

Någon som visste förresten vilka cateringfirmor Vasasalen samarbetade med?

• tropicallime

Det är många som är långsamma på att svara, jag har hållt på sen i slutet av maj med att leta lokal som passar oss nu och de enda vi fått riktigt bra respons ifrån än så länge är Sven Dufva och vi har typ beslutat oss för att ha festen där, bara provsmaket kvar. 20 minuter efter avslutat möte hade vi en fullständig offert precis enligt det vi talat om på mötet.
    De har catering också, Uppsala Mat & Fest heter det då, om ni vill ha de i en annan lokal än deras superfina. Däremot erbjuder de enbart personaluthyrning om de inte behöver all personal på restaurangen för bröllop själv, sa de när vi var där på konsultationsmöte med iaf. 

Andra cateringfirmor som finns är:

Uppsala Mat & Fest - http://matfest.se/, Sven Dufvas catering. Hambergs - http://www.hambergs.se/catering/, vi har varit i kontakt med dem, de har dock semester ett par veckor nu, ganska dyra. Matverkstan - http://www.mat-verkstan.se/, väntar på offert för deras festlokal sen 2 veckor tillbaka... Utsökt - http://utsokt.net/, inte varit i kontakt med, men skarholmen (en av deras lokaler) har alltid haft bra mat! Samt att de verkade rätt billiga.
    De finns en mängd fler, men de här är de jag har kikat på. Gissar dock som sagt på att de flesta har semester nu och räkna med att få vänta MINST ett par dagar på svar på mail även om de inte har semester. De flesta är inte jätteengagerade tyvärr..
  • Sanct

Vasasalen har samarbeten med;
    King street
    Cajsa's kök
    Lotta triller
    Hambergs fisk

• Bullen

Jag ska gå och titta på Hantverkarföreningens lokal imorgon. Dealen verkade otroligt bra där. Bord stolar porslin lokal : 9000 kr Resten fixar man själv. Yay! :) Sven Dufva har vi kikat på, har ätit lunch där. Min mamma har varit på 50 års fest och sa maten var kass MEN det var över 5 år sen. Och nu ska ni provsmaka innan så då vet ni ju själva. Min bror hade Trillers på deras bröllop, dom var riktigt goda. Vi är vegetarianer och tänkte väl som mest ha fisk för icke-veggisar. Så några som är duktiga på det vore nice!

• tropicallime
    Bullen skrev 2013-07-16 09:45:58 följande:
    Jag ska gå och titta på Hantverkarföreningens lokal imorgon. Dealen verkade otroligt bra där. Bord stolar porslin lokal : 9000 kr Resten fixar man själv. Yay! :) Sven Dufva har vi kikat på, har ätit lunch där. Min mamma har varit på 50 års fest och sa maten var kass MEN det var över 5 år sen. Och nu ska ni provsmaka innan så då vet ni ju själva. Min bror hade Trillers på deras bröllop, dom var riktigt goda. Vi är vegetarianer och tänkte väl som mest ha fisk för icke-veggisar. Så några som är duktiga på det vore nice!
    Hoppas ni gillar lokalen! Den ser riktigt trevlig ut på bilderna på hemsidan iaf!
    Jag har själv varit på stort kalas där för väldigt längesen och då var maten bra. Men som sagt, provsmaka ska vi göra i vilket fall, vi är väldigt kinkiga båda två ;) Han som vi hade möte med förklarade att de hade tagit över och omstrukturerat verksamheten för ett par år sedan, så kan ju vara därför maten var dålig då?

Hambergs är ju bästa fiskrestaurangen i stan enligt många, men de var relativt dyra för 3-rätters, men som sagt om ni enbart ska ha buffe från dem är de ju ungefär samma prisklass som alla andra. :)
  • Sanct

Jag ska träffa Ilan för andra gången nu på fredag den 26'e juli och visa Vasasalen för min fästman och se vad han tycker. Säg till om det är nåt ni vill att jag ska fråga honom eller nåt jag ska kika extra efter när jag är där. :)

Svar på tråden Vasasalen i Uppsala - frågor