• Ela

    Vad sänder det ut för signaler?

    Hej!


    Om ni får ett inbjudningskort med ett rim


     


    "vi skall nu dela efternamn!!


    kom gärna o se oss ro detta i hamn,


     


    Vi hoppas att ingen blir sur,


    men då ingen av oss är partydjur


    vi denna kväll festen hoppar över,


    då vi i varandra har allt vi behöver.


     


    Vi smyger oss undan natten lång,


    vi kan ta firandet en annan gång!


     


    (Sen klädsel; Ja tack. O "tid o plats")


     


    Kortet är mysigt med våra vigselringar o lite blommor.. Lagt ned en hel del tid på fotografering o utformning, vad det nu har med saken o göra ;)


     


    Men förstår man att det är en enkel tillställning o att vi inga presenter vill ha?


    Hur skulle ni tolka en sån här inbjudan?


     


    Stor kram o tack!!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-11 12:19
    (OBS finns inte med nåt "svara här o där" med flit.. O vi har kontakt med de flesta väldigt ofta.. Blir ca 70 pers)
  • Svar på tråden Vad sänder det ut för signaler?
  • Papillon

    Jag hade nog fått lite ångest över att inte riktigt förstå om ni vill ha sällskap eller inte. Förhoppningsvis hade jag varit tillräckligt nära vän/släkt till er för att kunna med att fråga hur ni vill ha det :P annars hade jag nog inte kommit faktiskt, jag älskar visserligen bröllop men avskyr tanken på att stövla in ovälkommen...

  • Principisessan

    jag hade förstått att ni ska gifta er och att jag är bjuden till något men inte veta till vad. 
    en tydligare förklaring att det är endast vigseln som det gäller.

    gifter ni er i kyrka så är det öppet för alla och inget man i regel skickar inbjudan till, självklart gör ni som ni vill.  

  • karamell

    Jag skulle tolka det som att jag är bjuden till en vigsel, men att ni inte ska ha någon fest.
    Däremot skulle jag inte veta att jag inte ska köpa present, hade nog köpt en ändå.
    Det kan vara bra att göra en förtydligande blad där ni förklarar mer vad som gäller i vanliga ord, trotts att rimmen är jättebra, så är folk inte alltid med  på noterna.
    Te.x vi skrev att vi önskar oss pengar, ändå frågar alla "vad önskar ni er" ALLT stod tydligt på pappret! 

  • Ela

    Hehe attans!! Har du sett mitt senare inlägg med själva kortet?


    Jag har även egentligen redan bjudit alla som ska få kort.. Å sagt "Ni har väl bokat in den....osv!"


    Vi bjuder bara riktigt nära så tror alla har tillräckligt med mod att fråga :D Det är mer en kul grej för vi är så sällan med på alla dessa festa-aktiviteter hela nätterna.


    Papillon skrev 2013-07-11 19:56:00 följande:
    Jag hade nog fått lite ångest över att inte riktigt förstå om ni vill ha sällskap eller inte. Förhoppningsvis hade jag varit tillräckligt nära vän/släkt till er för att kunna med att fråga hur ni vill ha det :P annars hade jag nog inte kommit faktiskt, jag älskar visserligen bröllop men avskyr tanken på att stövla in ovälkommen...
  • Ela

    Vi kommer skicka ut ett tilläggskort - med inbjudan, till alla släktingar om att vi ska ha en liten mysigare lugn tillställning kvällen innan. ALla andra vet redan vad som gäller :)


    Exakt det är öppet för alla men vi tycker att ett kort kan vara trevligt. FÖRHOPPNINGSVIS överanalyseras inte det så mycket o de flesta har koll på hur vi är så tror att det går hem. Men det är bra att läsa vad ni tror så vi kan bemöta om nån kanske tar det fel!


    Principisessan skrev 2013-07-11 20:29:23 följande:
    jag hade förstått att ni ska gifta er och att jag är bjuden till något men inte veta till vad.
    en tydligare förklaring att det är endast vigseln som det gäller.

    gifter ni er i kyrka så är det öppet för alla och inget man i regel skickar inbjudan till, självklart gör ni som ni vill.
  • Ela

    Haha ja man får räkna med att folk är lite bakom flötet eller oroliga att göra fel ;) Men förhoppningsvis vågar de fråga oss direkt.. vi bjuder bara nära :)


    karamell skrev 2013-07-12 08:43:09 följande:
    Jag skulle tolka det som att jag är bjuden till en vigsel, men att ni inte ska ha någon fest.
    Däremot skulle jag inte veta att jag inte ska köpa present, hade nog köpt en ändå.
    Det kan vara bra att göra en förtydligande blad där ni förklarar mer vad som gäller i vanliga ord, trotts att rimmen är jättebra, så är folk inte alltid med på noterna.
    Te.x vi skrev att vi önskar oss pengar, ändå frågar alla "vad önskar ni er" ALLT stod tydligt på pappret!
  • linn84
    Ela skrev 2013-07-11 12:17:25 följande:

    Hej!


    Om ni får ett inbjudningskort med ett rim


     


    "vi skall nu dela efternamn!!


    kom gärna o se oss ro detta i hamn,


     


    Vi hoppas att ingen blir sur,


    men då ingen av oss är partydjur


    vi denna kväll festen hoppar över,


    då vi i varandra har allt vi behöver.


     


    Vi smyger oss undan natten lång,


    vi kan ta firandet en annan gång!


     


    (Sen klädsel; Ja tack. O "tid o plats")


     


    Kortet är mysigt med våra vigselringar o lite blommor.. Lagt ned en hel del tid på fotografering o utformning, vad det nu har med saken o göra ;)


     


    Men förstår man att det är en enkel tillställning o att vi inga presenter vill ha?


    Hur skulle ni tolka en sån här inbjudan?


     


    Stor kram o tack!!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-11 12:19
    (OBS finns inte med nåt "svara här o där" med flit.. O vi har kontakt med de flesta väldigt ofta.. Blir ca 70 pers)
    Jag hade förstått texten som så att ni ska gifta er och man är välkommen. Men att det inte blir någon fest efteråt och därmed heller ingen mat. Står inget sådant så ska det inte vara det heller. Sedan finns det alltid någon som tar med present, men när ni inte bjuder på något så blir det nog bara något litet.
    Om någon anser den texten som otillräcklig och inte förstår upplägget så kommer de nog troligen ringa och fråga er om det, annars dyker de nog helt enkelt inte upp. =) 
  • TheD

    När jag läser, förstår jag det som att ni ska gifta er men ingen middag eller något som det bjuds på efter vigseln. Låter mer som "kom och se oss i femkamp" ;) dvs det är inte helt klart att folk bjuds in till något.

  • Tulpanvinter

    Jag tycker att inbjudan är tydlig men när jag läser vad TS menar nedan så inser jag att jag tolkat helt annorlunda. Jag uppfattar det som att man är bjuden till vigsel, men inte till något firande efteråt (varken middag eller fest). Jag tolkar det som att man kommer bjudas till en fest vid senare tillfälle, efter bröllopsresan.

  • Utomlands 2013

    Jag tycker det är onödigt krångligt att ni skriver ett rim som inbjudan/meddelande.Varför inte bara skriva rätt upp och ner vad det är ni bjuder in till, när och var det äger rum samt att det inte kommer att vara någon mottagning utan endast vigselceremoni? Så hade jag gjort. Tydligt och inga frågetecken för gästerna.(Jag tolkar det också såsom att jag är garanterad en inbjudan till fest längre fram.) 

  • stormhelen

    När jag läser TS inbjudan så tolkar jag det som att man iaf är bjuden till vigseln men inte festen. Dock tycker jag att det inte helt självklart om midag ingår "festen" eller inte, då iaf jag tycker att middag och fest är två olika saker. Därför hade jag undrat om det blivit något lättare tilltugg efterråt eller inte, (men då ingen fest efter det).


    Jag tolkar även texten som att det som att det skulle bli en bröllopsfest vid ett senare tillfälle efter en eventuell bröllopsresa.


    Sedan hade jag nog köpt en prisent då det inte står något om det. Det brukar ju vara brukligt att köpa något till brudparet.


     


    Förhoppningsvis så tydliggör ni detta i den medföljande lappen som gästerna skulle få ihop med inbjudan. Även om ni redan har förklarat hur ni vill ha det innan inbjudningarna kommer ut, så kan det ju bli lite tvetydiga signaler som ni sänder ut då gästerna kan tycka att ni sagt en sak, men på inbjudan står det en annan. Vilket kan leda till att gästerna blir lite förvirrade med vad ni menar.


     


    Jag håller med Utomlands 2013 att rim kan göra er inbjudan lite krånglig, och att det skulle vara lättare att bara skriva som det är rätt upp och ner.


    Jag tror också på att vara tydlig. Efter att ha hängt här i många månader nu så har man lärt sig att man inte kan vara nog tydlig, då det ofta blir missförstånd då gästerna har missuppfattat.


     


    Lycka till!


     

  • Ela

    Linn84: Bra tolkat :D Tulpanvinter: Du har tolkat rätt ju? Förklarade jag märkligt tro? Resan åker vi på i vinter däremot :) Utomlands 2013: Vi har skickat en del rim till varandra öppet på FB så det har blivit lite av våran grej :) Vi har tänkt ha nåt längre fram - det är korrekt. Stormhelen: Vi kommer ha middag o mys kvällen innan för 30 pers. Släkten. Alla vet ju redan att vi inget har efter vigseln så HOPPAS inte det blir för rörigt för dem. Förstår vad du menar o hur du tolkat. Men då ingen vidare info om middag finns på inbjudan borde man kanske inte bli osäker? Som sagt, alla vet men de vill ha inbjudningskort hihi Övrigt - kolla min senare post på sida 1 där jag postat kortet om ni har missat!

Svar på tråden Vad sänder det ut för signaler?