• marsma­t
    Äldre 8 Jul 20:59
    17447 visningar
    18 svar
    18
    17447

    Akut hjälp med dekorationer för partytält

    Hej!

    Vi ska ha vårt bröllop om liiite mer än en vecka (!!!!!) på en underbar gård på Österlen. Vi bestämde oss för att köra dans i ett tält utanför festlokalen (i trädgården) hela natten och landade mest av budgetskäl på detta tältet som kanske inte är världens charmigaste.

    Så, kära BT, HUUUR kan jag pimpa tältet på insidan så att det blir en mysig, dansbar, trevlig bröllopsstämning där inne?

    Och ja, det är akut!

    www.blocket.se/vi/46754849.htm

  • Svar på tråden Akut hjälp med dekorationer för partytält
  • Äldre 8 Jul 21:01
    #1

    Om stängerna syns på insidan kan man klä dem i ballongirlanger (en del hatar ballonger jag vet, men de är rätt tacksamma för sådan här).

    Har ni golv ? Se till att kanske ha en matta eller något framför ett bord som det står dryck och lite snacks på. Så blir inte tältet ödsligt.

    Möblera även om det är tänkt att vara för dans. Ge folk en chans att kunna sätta sig ner utan att behöva lämna dansen.

  • marsma­t
    Äldre 8 Jul 21:08
    #2

    Tack! Det finns två soffor som jag vet vi kan bära ut dit. Smart idé! Och vi borde kanske fixa så att mixa-egen-groggbordet är ute i tältet?

  • marsma­t
    Äldre 8 Jul 21:09
    #3

    Vad är en ballonggirlang?

  • Äldre 8 Jul 21:13
    #4

    Tänk dig att man binder ihop ballonger på rad och sedan kan fästa hela denna rad på olika sätt. Kan även användas i taket till exempel. Ska leta reda på en bild....

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 8 Jul 21:15
    #5


    Jag hade sattsat på ljusslingor! 
    Skapar fin stämning och blir superfint!
    Finns på lagerhouse bl.a.
    www.lagerhaus.se/produkter/utomhus/510 
  • Äldre 8 Jul 21:24
    #6


    Tänk dig ngt liknande detta fast mer och fastare ihopbundet. Man ska nästan fästa dem omlott. Om du ska ha ballonger tänk på att använda pump (finns i vanliga affärer, typ coop forum o ICA Maxi) samt att inte blåsa upp dem för mkt, då sprängs dem lättare.
  • Äldre 8 Jul 22:37
    #7

    Jag hade också satsat på ljusslingor! Och själv är jag "rädd" för ballonger, eller jag tycker snarare inte om när ballonger smäller.. ;) 

  • Äldre 10 Jul 09:53
    #8

    Björkkvistar.

  • Helipa
    Äldre 10 Jul 10:07
    #9

    Ljusslingor, tunna gardiner längs med väggarna (t.ex. Lill från Ikea för 39:- paret) eller häng bakom platser som ni vill markera såsom dryckesbord, myshörna, etc. för att skapa olika "rum" i tältet (använd mattor för att förstärka de olika "rummen),  pompoms i taket (googla, finns massor med beskrivningar om hur man gör dem själv, finns även att köpa i vissa partybutiker och liknande). 
    Hyr discolampa och häng upp i mitten. 

    Vad har ni för tema eller färgtema på resten av bröllopet? 
     

  • Helipa
    Äldre 10 Jul 10:08
    #10

    jag menade diskokula, men hyr gärna diskolampa också så att diskokulan har mer ljus att reflektera.

  • marsma­t
    Äldre 10 Jul 14:10
    #11

    Vi har tema "högsommar" så färgerna är gyllengult, vitt, grönt och ljus rosa. Tältet är dock rött och vitt så vi kände att vi fint kunde gå bort ifrån temat just när det gäller tältinredningen. Tror det låter som en bra idé att "dela upp" tältet i olika utrymmen. Har du bilde på någon som gjort detta? 

    tack för hjälpen alla! 

  • Äldre 10 Jul 14:51
    #12

    Ni kan ju göra rätt mycket med tyg annars. Hänger ni upp det invändigt, så det hänger ner efter sidorna, så kan ni ju "trolla bort" mycket av det röda. Kanske sätta lampor bakom en del av tyget.  

  • Helipa
    Äldre 12 Jul 14:16
    #13
    marsmat skrev 2013-07-10 14:10:19 följande:
    Vi har tema "högsommar" så färgerna är gyllengult, vitt, grönt och ljus rosa. Tältet är dock rött och vitt så vi kände att vi fint kunde gå bort ifrån temat just när det gäller tältinredningen. Tror det låter som en bra idé att "dela upp" tältet i olika utrymmen. Har du bilde på någon som gjort detta? 

    tack för hjälpen alla! 
    Jag har tyvärr inga bilder på det men jag tänker att man tänker ut "rum" som har tydliga syften och sedan inreder ytan utifrån just det syftet. t.ex. kan man ha en myshörna där man kan vila benen och småsnacka mellan dansen, där kan man sätta en soffgrupp med soffbord (långt bort från högtalarna), sätta golvlampor (om man kan dra el dit) eller levande ljus på bordet, hänga gardiner längs med tältväggen bakom soffgruppen, lägga en matta på golvet, etc.
    Sedan kan man ha en bar i miniformat genom att sätta dryckesbord, höga bord med höga stolar runt omkring och vill man gå all in kan man göra en hel del med tavlor (med drinklista t.ex) eller ljustavlor (tänker en sån blinkande neonlampa där det står "bar" på) som man hänger på "väggen" med hjälp av genomskinliga neonsnören (finns i hobbyaffärer), osv. 

    Börja istället med att fundera vad tältet ska användas till och vilka rum ni skulle vilja skapa kontra vilket behov gästerna kan tänkas ha och utgå från det när ni skapar rummen. Det behöver egentligen inte vara superavancerat men man får behandla tältet som en stor festsal istället för ett tält.

    Annars gör ljusslingor som är strategiskt upphängda underverk för stämningen i ett tält :) 

     
  • Äldre 14 Jul 11:04
    #14

    Det beror på vilket sorts partytält du har oxå, är det vanliga 3x3 eller nåt större? Och om det är till för att sitta o äta i eller mingel. 

    Men drapering i taket o vid stolpar, ljusslingor i  taket o kanske en ljusslang utmed golvet, pompoms eller kinalyktor, björkgrenar, fjärilar eller nåt annat som passar säsongen, sånt är alltid rätt. Är fint att hänga upp ljuskronor oxå! Googla "bröllopsfest partytält" eller "partytält fest dekoration" så hittar du massa idéer Solig

  • Äldre 14 Jul 11:11
    #15

    det finns ju sån där väv som säljs på byggvaruhus som är på hur många meter som helst. (vitt) Kan ni inte drapera med sånt över alla röda fälten i taket. Det är ju lite genomskinligt så kanske får ni lite känslan av rosa istället för det skrapa röda då. Det ihop med ljusslingor är jättefint. 

    Min syster hade ett tält i trädgården när de gifte sig. Inte likadant som ert men dock ett tält som inte var vitt. Vi letade igenom alla garderober med gardiner mm och upptäckte att vi tillsammans ägde massa lila gardiner i olika nyanser, som passade ihop. Så vi hängde lila gardiner lite här och var, och så satte vi upp min kristallkrona i taket. Det med dukning i vitt så blev det jättefint faktiskt. 
     

  • Miss JH
    Äldre 14 Jul 11:21
    #16

    Lanternor i taket, vi hade såna i våra temafärger. Ljusslingor. Murgröna att klä stängerna med. Fina ljuslyktor på borden. Vi knöt sidenband runt våra stora ljuslyktor, blev jättefint.

  • Modigh
    Äldre 29 Jul 22:56
    #17
    marsmat skrev 2013-07-08 20:59:04 följande:
    Hej!

    Vi ska ha vårt bröllop om liiite mer än en vecka (!!!!!) på en underbar gård på Österlen. Vi bestämde oss för att köra dans i ett tält utanför festlokalen (i trädgården) hela natten och landade mest av budgetskäl på detta tältet som kanske inte är världens charmigaste.

    Så, kära BT, HUUUR kan jag pimpa tältet på insidan så att det blir en mysig, dansbar, trevlig bröllopsstämning där inne?

    Och ja, det är akut!

    www.blocket.se/vi/46754849.htm
    Hur gick de? Fick ni till de? :)
  • marsma­t
    Äldre 31 Jul 21:18
    #18

    Jaa! Det gick jättebra.

    Vädret var helt fantastiskt hela helgen så vi tog av tältets sidor, slängde in en bar, hängde upp ett gäng vita pappersflaggor (sådana utskurna mexikanska papel picado) och några röda pom poms. Det blev enkelt men grymt bra! Supernöjd med hela helgen :D

Svar på tråden Akut hjälp med dekorationer för partytält