• lovisa­s
    Äldre 2 Jul 10:46
    3977 visningar
    20 svar
    20
    3977

    Bordsplacera 80 personer vid ojämna bord - hjälp!

    Vi har 80 gäster på vårt bröllop och jag skulle gärna vilja ha lite tips och idéer angående några saker.

    Tar tacksamt emot tips! Glad

    1. Vi har inte valt att bordsplacera traditionellt vid honnörsbordet, utan valt de personer som har en hedersuppgift under kvällen. Det är alltså brudens föräldrar (värdpar), bestman, tärna, marsalk och två hedersvittnen som sitter bredvid oss.
    Tror ni det kan bli konstigt att inte ha brudgummens föräldrar där?
    Jag är relativt säker på att de personligen inte skulle ta illa upp eftersom de inte är den typen av människor och vi har en legitim anledning men ändå, vad tycker ni? Tillägg att brudgummens föräldrar är skilda.

    2. När det gäller bordsplaceringen och vilka som ska sitta bredvid varandra så vet jag att det finns vissa regler för att gifta par inte ska sitta bredvid, förlovade ska sitta bredvid, nära släkt och vänner ska sitta nära brudparet osv. Är det dumt att inte följa det?
    Vi är mer sugna på att placera folk efter vilka de kan ha något gemensamt med och ha roligt ihop med, men har gästerna någon anledning att ta illa upp då? Tilläggas bör att alla placeras i närheten av någon de känner.

    3. Vi har ett E-bord och de två yttre borden är ungefär lika långa med cirka 20 personer vid varje, medan de mittersta bordet kommer vara för ca 35 personer vilket betyder att det blir mycket längre.
    Har ni några bra tips på hur vi layout-mässigt kan göra en snygg bordsplaceringskarta när borden är ojämna?

    4. Är det en bra idé att på bordsplaceringskartan skriva endast förnamn på folk och vad de har för relation till brudparet? Får inte plats med både efternamn och relation, vilket är viktigast/roligast att veta för gästerna?

    Har lagt en bild nedan på början till bordsplaceringskartans utseende, kan man ha honnörsbordet högst upp?

    Tack snälla!


  • Svar på tråden Bordsplacera 80 personer vid ojämna bord - hjälp!
  • Äldre 2 Jul 11:04
    #1

    Oj... jag skulle nog ha jämnat ut det och tagit några bord från mittersta tungan och satt på dom två yttre.
    Det känns som att det där långa bordet som sticker ut kommer att vara en sak som blir besvärlig när man ska ta sig runt (serveringspersonal som ska springa runt - eller folk som ska på toan och sitter "på fel sida" om det långa bordet osv...

    Hur du vrider bordsplaceringskartan har mer med lokalens utseende att göra och vart gästerna går in i den i förhållande till hur borden står.
    Om man går in i lokalen vid den sida där honnörsbordet står så kan det vara bättre att ha vinkeln på det viset (alltså att honnörsbordet är längst ner i bild) eller om man går in på sidan så vänder man kartan så... 
    På det viset behöver inte gästerna hålla på att "vrida kartan i huvudet". Tänk dig det hela som en riktig karta. Om du ska orientera dig i en ny stad med hjälp av en karta så vrider du ju kartan för att passa med världen du står i. Du har ju inte kartan med "rätt sida upp" och sen försöker tänka dig att vägen som går till höger på kartan egentligen är till vänster i verkligheten för då blir allt väldigt bakvänt när man ska hitta...

    Om inte din blivandes föräldrar tar illa upp så är det ju bara att köra, men jag skulle ha tagit upp det med dom i förväg och sett vad dom säger. Självklart behöver dom få en annan "bra" placering nära honnörsbordet. Och jag skulle då valt att placera dom på mittentungan närmast er.
    Det är annars bästa platsen att placera toastmastrar eftersom dom då lätt kan kommunicera med er om det är något...

    När det gäller det där med gifta, nyförlovade par osv... Så strunta i det.
    I dagsläget kan ett förlovat par ha varit tillsammans längre än ett gift par. Så det där är en gammal sedvänja som kommer att försvinna mer och mer.
    Däremot skulle jag inte sära på paren allt för mycket utan försöka ha dom inom "pratavstånd" så att dom har en trygghet i varandra ändå. Diagonalt emot varandra på borden eller mittemot (kanske till och med en plats emellan varandra men på varsin sida om bordet (alltså diagonalt men inte "direkt diagonalt"... oj vad rörigt hoppas du förstår Tungan ute)
     

  • amerik­a
    Äldre 2 Jul 11:23
    #2
    lovisas skrev 2013-07-02 10:46:06 följande:
    1. Vi har inte valt att bordsplacera traditionellt vid honnörsbordet, 

    2. Vi är mer sugna på att placera folk efter vilka de kan ha något gemensamt med och ha roligt ihop med, men har gästerna någon anledning att ta illa upp då? Tilläggas bör att alla placeras i närheten av någon de känner.

    3. Har ni några bra tips på hur vi layout-mässigt kan göra en snygg bordsplaceringskarta när borden är ojämna?

    4. Är det en bra idé att på bordsplaceringskartan skriva endast förnamn på folk och vad de har för relation till brudparet? 
    Jag håller med Chicita om allt hon skriver - kloka råd!

    Själv tänker jag följande:
    1. jag tycker spontant (utan att veta någonting om din familj, din sambos föräldrar eller era gäster) att det är lite märkligt att dina föräldrar sitter vid honnörsbordet men inte hans. Jag tycker i så fall att alla fyra ska sitta där (skilda eller inte har ingen betydelse i detta sammanhang) eller ingen av dem.

    2. rätt tänkt! Sätte dem som ni tror kan ha trevligt ihop vid samma bord, men låt inte den äkta hälften vara alltför långt borta.

    3. hoppar jag över då jag inte har några tips

    4. jag tycker att ni kan skriva för- och efternamn på bordsplaceringskartan, enbart förnamn på placeringskorten och i sedan beskriver ni relationerna i festhäftet. Folk kan ändå inte stå vid placeringstavlan och läsa vem som är vem, bättre att ha det till hands vid bordet. 
  • PMB
    Äldre 2 Jul 11:46
    #3

    1. Är föräldrarna med på det så kör på. Men då håller jag nog med Chicita att ni ska placera föräldrarna närmast er på mittentungan. Vi hade bara personer med uppgifter på honnören (tärna, marshalker och toastmasterparet) och det fungerade bra men då hade vi båda föräldraparet på tungan så de kunde umgås med varandra. Är det ett problem att de är skilda? Kan de umgås ändå? Om inte är det kanske ändå bättre att sätta dem utspridda på honnören.

    2. Vi följde inte alls reglerna. I de fall man inte kände någon annan än sin respektive så var de oftast placerade inom prat- och blick-avstånd men inte bredvid varandra. I de fallen de inte var det så var det för vi visste att de skulle komma bra överens ändå med övriga gäster. I övrigt fanns det många som käde varandra sen studenttiden och tyckte det var kul att få träffas igen (för det var ett tag sen studentlivet tog slut för några av oss). Min uppfattning (grundat på vad som sades efteråt och under kvällen) var att att alla tyckte det var trevligt och de hade inga problem med att de inte satt med sin respektive och att det var roligt att träffa både gamla och nya bekantskaper. Så från mitt perspektiv tycker jag du tänker helt rätt.

    3. Där håller jag med Chicita. Måste ni ha borden på det viset eller kan ni korta av det långa? Men annars tycker jag din skiss funkar bra som bordsplaceringskarta.

    4. Förnamn och efternamn på kartan (eller bara förnamn med första initialen i efternamnen i de fall in har fler med samma namn om ni har många unika förnamn) Vi körde med det sistnämnda men hade också många dubbelnamn  eller andra långa förnamn så det blev lite trångt med både ock. Fast vi skrev namnen direkt vid borden och inte sidan om så då behövde vi minska ner på namnlängden för att inte skulle bli för svårt att läsa.

  • lovisa­s
    Äldre 2 Jul 13:52
    #4
    Chicita skrev 2013-07-02 11:04:43 följande:
    Oj... jag skulle nog ha jämnat ut det och tagit några bord från mittersta tungan och satt på dom två yttre.
    Det känns som att det där långa bordet som sticker ut kommer att vara en sak som blir besvärlig när man ska ta sig runt (serveringspersonal som ska springa runt - eller folk som ska på toan och sitter "på fel sida" om det långa bordet osv...

    Hur du vrider bordsplaceringskartan har mer med lokalens utseende att göra och vart gästerna går in i den i förhållande till hur borden står.
    Om man går in i lokalen vid den sida där honnörsbordet står så kan det vara bättre att ha vinkeln på det viset (alltså att honnörsbordet är längst ner i bild) eller om man går in på sidan så vänder man kartan så... 
    På det viset behöver inte gästerna hålla på att "vrida kartan i huvudet". Tänk dig det hela som en riktig karta. Om du ska orientera dig i en ny stad med hjälp av en karta så vrider du ju kartan för att passa med världen du står i. Du har ju inte kartan med "rätt sida upp" och sen försöker tänka dig att vägen som går till höger på kartan egentligen är till vänster i verkligheten för då blir allt väldigt bakvänt när man ska hitta...

    Om inte din blivandes föräldrar tar illa upp så är det ju bara att köra, men jag skulle ha tagit upp det med dom i förväg och sett vad dom säger. Självklart behöver dom få en annan "bra" placering nära honnörsbordet. Och jag skulle då valt att placera dom på mittentungan närmast er.
    Det är annars bästa platsen att placera toastmastrar eftersom dom då lätt kan kommunicera med er om det är något...

    När det gäller det där med gifta, nyförlovade par osv... Så strunta i det.
    I dagsläget kan ett förlovat par ha varit tillsammans längre än ett gift par. Så det där är en gammal sedvänja som kommer att försvinna mer och mer.
    Däremot skulle jag inte sära på paren allt för mycket utan försöka ha dom inom "pratavstånd" så att dom har en trygghet i varandra ändå. Diagonalt emot varandra på borden eller mittemot (kanske till och med en plats emellan varandra men på varsin sida om bordet (alltså diagonalt men inte "direkt diagonalt"... oj vad rörigt hoppas du förstår Tungan ute)
    Tack! Det var ett bra tips - det där med hur kartan är vriden.

    Jag förstår vad du menar med paren och deras placeringar. Att de sitter snett emot varandra liksom. Mycket bra idé :)

    Då struntar jag i om man är gift, sambo, förlovad, tillsammans...och kör på känslan istället ;)
  • lovisa­s
    Äldre 2 Jul 13:55
    #5
    amerika skrev 2013-07-02 11:23:49 följande:
    Jag håller med Chicita om allt hon skriver - kloka råd!

    Själv tänker jag följande:
    1. jag tycker spontant (utan att veta någonting om din familj, din sambos föräldrar eller era gäster) att det är lite märkligt att dina föräldrar sitter vid honnörsbordet men inte hans. Jag tycker i så fall att alla fyra ska sitta där (skilda eller inte har ingen betydelse i detta sammanhang) eller ingen av dem.

    2. rätt tänkt! Sätte dem som ni tror kan ha trevligt ihop vid samma bord, men låt inte den äkta hälften vara alltför långt borta.

    3. hoppar jag över då jag inte har några tips

    4. jag tycker att ni kan skriva för- och efternamn på bordsplaceringskartan, enbart förnamn på placeringskorten och i sedan beskriver ni relationerna i festhäftet. Folk kan ändå inte stå vid placeringstavlan och läsa vem som är vem, bättre att ha det till hands vid bordet. 
    Ja det var så jag också kände, å andra sidan har de inte bidragit med någonting överhuvudtaget. Mina föräldrar har varit involverade från början och betalar dessutom bröllopet - plus att de är värdpar och speciella uppgifter under kvällen - tal osv. Men jag tycker det är jättesvårt...

    Problemet är ju att vi inte har något festhäfte hittills - men det kanske är det man ska skaffa...
  • lovisa­s
    Äldre 2 Jul 13:59
    #6
    PMB skrev 2013-07-02 11:46:14 följande:
    1. Är föräldrarna med på det så kör på. Men då håller jag nog med Chicita att ni ska placera föräldrarna närmast er på mittentungan. Vi hade bara personer med uppgifter på honnören (tärna, marshalker och toastmasterparet) och det fungerade bra men då hade vi båda föräldraparet på tungan så de kunde umgås med varandra. Är det ett problem att de är skilda? Kan de umgås ändå? Om inte är det kanske ändå bättre att sätta dem utspridda på honnören.

    2. Vi följde inte alls reglerna. I de fall man inte kände någon annan än sin respektive så var de oftast placerade inom prat- och blick-avstånd men inte bredvid varandra. I de fallen de inte var det så var det för vi visste att de skulle komma bra överens ändå med övriga gäster. I övrigt fanns det många som käde varandra sen studenttiden och tyckte det var kul att få träffas igen (för det var ett tag sen studentlivet tog slut för några av oss). Min uppfattning (grundat på vad som sades efteråt och under kvällen) var att att alla tyckte det var trevligt och de hade inga problem med att de inte satt med sin respektive och att det var roligt att träffa både gamla och nya bekantskaper. Så från mitt perspektiv tycker jag du tänker helt rätt.

    3. Där håller jag med Chicita. Måste ni ha borden på det viset eller kan ni korta av det långa? Men annars tycker jag din skiss funkar bra som bordsplaceringskarta.

    4. Förnamn och efternamn på kartan (eller bara förnamn med första initialen i efternamnen i de fall in har fler med samma namn om ni har många unika förnamn) Vi körde med det sistnämnda men hade också många dubbelnamn  eller andra långa förnamn så det blev lite trångt med både ock. Fast vi skrev namnen direkt vid borden och inte sidan om så då behövde vi minska ner på namnlängden för att inte skulle bli för svårt att läsa.
    Nej det är nog inget problem att det är skilda egentligen - men de har väl inte jättemycket gemensamt. Man kanske ska sätta min pappa bredvid brudgummens mamma och vise versa?

    Skönt att höra att placeringen bland gästerna är ok - skulle kännas dumt om man gjorde helt "fel" enligt etikettsregler.

    Eventuellt kan vi korta av det långa och förlänga det högra, men det vänstra går inte att göra något med eftersom det är en vägg framför det.

    Men man kanske ska ha något annat än E-bord? Det är ju inte ett måste.
  • lovisa­s
    Äldre 2 Jul 13:59
    #7

    Tack för era tips!!

  • Äldre 2 Jul 14:08
    #8
    lovisas skrev 2013-07-02 13:59:06 följande:
    Eventuellt kan vi korta av det långa och förlänga det högra, men det vänstra går inte att göra något med eftersom det är en vägg framför det.
    Förläng det högra. Bättre med 2 som är lite längre än det tredje, än ett som är dubbelt så långt som två andra Glad

    Apropå presentationen om hur man känner brudparet / är släkt med dom... tja hoppa över det helt.
    Vi presenterade inte gästerna alls. Det var många som inte kände någon annan men dom pratade ju med varandra liksom och tog reda på sånt själva om dom ville veta Glad 
    Festprogram är absolut inte ett måste. Men om ni orkar så skriv gärna ut menyerna.
    Vill ni inte ha något liggandes på varje plats så kan ni ställa menykorten i små hållare (alternativt tavelramar) lite här och där på borden Glad 
    Att veta vilken mat det blir är rätt skönt, för om man har glömt meddela allergier så kan man antingen förbereda sig på vad som finns på buffén så man har en klar plan för vad man ska undvika. Eller om det är bordsservering så kanske man kan hinna på kocken och be om att få bara kokt/ stekt potatis istället för gratäng om man var laktosintollerant exempelvis...
  • Äldre 2 Jul 14:31
    #9

    På vårt bröllop satt tärnor och marskalker närmast oss vid honnörsbordet, och så satt båda föräldraparen tillsammans i ena änden.

    Jag tycker det ser konstigt ut om den enas föräldrar sitter vid honnörsbordet, medan den andras föräldrar får sitta någon annanstans. Gästerna vet ju inte hur mycket respektive föräldrapar hjälpt till eller bidragit ekonomiskt.

    Vi hade ingen presentation av hur gästerna kände oss, tycker själv att sånt är lite tradigt, och man brukar ju få reda på hur bordssällskapet känner brudparet i varje fall. Min svärmor var lite sur över detta, men det är bara för att hon är så jäkla nyfiken.

  • lovisa­s
    Äldre 2 Jul 14:50
    #10
    Chicita skrev 2013-07-02 14:08:03 följande:
    Förläng det högra. Bättre med 2 som är lite längre än det tredje, än ett som är dubbelt så långt som två andra Glad

    Apropå presentationen om hur man känner brudparet / är släkt med dom... tja hoppa över det helt.
    Vi presenterade inte gästerna alls. Det var många som inte kände någon annan men dom pratade ju med varandra liksom och tog reda på sånt själva om dom ville veta Glad 
    Festprogram är absolut inte ett måste. Men om ni orkar så skriv gärna ut menyerna.
    Vill ni inte ha något liggandes på varje plats så kan ni ställa menykorten i små hållare (alternativt tavelramar) lite här och där på borden Glad 
    Att veta vilken mat det blir är rätt skönt, för om man har glömt meddela allergier så kan man antingen förbereda sig på vad som finns på buffén så man har en klar plan för vad man ska undvika. Eller om det är bordsservering så kanske man kan hinna på kocken och be om att få bara kokt/ stekt potatis istället för gratäng om man var laktosintollerant exempelvis...
    Ja, vi kanske ska skippa presentation - eller vi tänkte ju inte presentera ingående utan bara skriva isf "Johan K - brudgummen vän" på kartan. Men det kanske är onödigt.

    Menyerna har vi faktiskt valt att ha på trekants-kort (sådana man ser på restauranger ibland). Annars har vi lagt ut menyn i förväg på vår bröllopssida och skickat ut det till alla som har FB eller mail (typ 65 av 80 pers).
  • lovisa­s
    Äldre 2 Jul 14:53
    #11
    Kalaspinglan skrev 2013-07-02 14:31:59 följande:
    På vårt bröllop satt tärnor och marskalker närmast oss vid honnörsbordet, och så satt båda föräldraparen tillsammans i ena änden.

    Jag tycker det ser konstigt ut om den enas föräldrar sitter vid honnörsbordet, medan den andras föräldrar får sitta någon annanstans. Gästerna vet ju inte hur mycket respektive föräldrapar hjälpt till eller bidragit ekonomiskt.

    Vi hade ingen presentation av hur gästerna kände oss, tycker själv att sånt är lite tradigt, och man brukar ju få reda på hur bordssällskapet känner brudparet i varje fall. Min svärmor var lite sur över detta, men det är bara för att hon är så jäkla nyfiken.
    Ja det var det jag också var orolig för - att folk skulle tycka det var konstigt att alla föräldrar inte sitter där. Kanske ska ändra på det...Obestämd

    Min svärmor kan nog också vara nyfiken, men hellre att hon reagerar på det än placeringen vid borden Tungan ute
  • amerik­a
    Äldre 2 Jul 15:09
    #12
    lovisas skrev 2013-07-02 13:59:06 följande:
    Man kanske ska sätta min pappa bredvid brudgummens mamma och vise versa?
    Enligt etiketten är det ju så det ska se ut, dvs (från vänster till höger framifrån sett): brugummens mamma - brudens pappa - brud - brudgum - brudens mamma - brudgummens pappa.

    Som någon annan skrev, så är det ju ingen av gästerna som vet vem som har bidragit med vad och hur mycket. Men båda föräldraparen hör ju ihop med varsin av de två som ska gifta sig. För min del hade det känts för mycket som att det är bara brudens bröllop annars, om du förstår vad jag menar.
  • Äldre 2 Jul 15:12
    #13
    lovisas skrev 2013-07-02 14:50:50 följande:
    Ja, vi kanske ska skippa presentation - eller vi tänkte ju inte presentera ingående utan bara skriva isf "Johan K - brudgummen vän" på kartan. Men det kanske är onödigt.

    Menyerna har vi faktiskt valt att ha på trekants-kort (sådana man ser på restauranger ibland). Annars har vi lagt ut menyn i förväg på vår bröllopssida och skickat ut det till alla som har FB eller mail (typ 65 av 80 pers).
    Jättebra med menyerna Skrattande Toppen, tänk om alla var så förutseende Skrattande

    Ja en sån presentation säger ju inte så mycket.
    När det finns typ 15 "vän med brudgummen" och lika många "vän med bruden" , så säger det ju inte mer än att "ja ni har kompisar här... ock?"
    (menar inte att låta spydig nu, men jag förstår om det kan uppfattas så).
    Och samma med släktingarna. Att någon är släkt med er är ju ingen information jag behöver veta.
    Om jag vill ha info om era gäster så är det snarare dom jag sitter i närheten av som jag gärna vill veta vad dom jobbar med eller har för intressen - om det är samma som mig så vi har något gemensamt...
    Men det är ju inte nödvändigt att veta i förväg. Det kan jag ju fråga om Solig 
  • amerik­a
    Äldre 2 Jul 15:31
    #14
    Chicita skrev 2013-07-02 15:12:08 följande:
    När det finns typ 15 "vän med brudgummen" och lika många "vän med bruden" , så säger det ju inte mer än att "ja ni har kompisar här... ock?"
    hehe.... ja, precis, lite mer info än så, annars behövs det inte alls....
  • lovisa­s
    Äldre 3 Jul 08:36
    #15

    Ja ni har nog rätt om det där med föräldrarna - får nog ändra det - vill inte att folk ska uppfatta det som brudens bröllop faktiskt.

    Haha, jo det ser väl lite fånigt ut om det står vän överallt...Tungan ute Det blir nog bara förnamn + efternamn.

    Tack för era tips! Bra med lite åsikter utifrån när man är helt insnöad i all bröllopsplanering Glad

  • PMB
    Äldre 3 Jul 09:29
    #16
    lovisas skrev 2013-07-03 08:36:47 följande:
    Ja ni har nog rätt om det där med föräldrarna - får nog ändra det - vill inte att folk ska uppfatta det som brudens bröllop faktiskt.

    Haha, jo det ser väl lite fånigt ut om det står vän överallt...Tungan ute Det blir nog bara förnamn + efternamn.

    Tack för era tips! Bra med lite åsikter utifrån när man är helt insnöad i all bröllopsplanering Glad
    Eller om man börjar försöka vems vän är det. Brudens, brudgummens? Hur gör man med de som är respektive till ens vänner?Obestämd Det kan bli väldigt komplicerat Glad Vi började att försöka definiera det (behövde en lista till de som hade något ansvarsområde) men det slutade med att vi bara skrev i vilket sammanhang vi lärt känna dem (högskola, gymnasie, barndom, fritidsintresse) och om någon var par med någon annan just för att toastmastrar och tärna/marshalk skulle ha lite koll på vad det var för folk.

    Ett bröllop jag var på så hade de listat folk i festprogrammet. Brudens släkt (alla namn efter det), Brdugummens släkt och därefter vänner men inget mer komplicerat. Jo prästen fick nog en egen kategori också.Glad 
  • lovisa­s
    Äldre 3 Jul 10:20
    #17
    PMB skrev 2013-07-03 09:29:04 följande:
    Eller om man börjar försöka vems vän är det. Brudens, brudgummens? Hur gör man med de som är respektive till ens vänner?Obestämd Det kan bli väldigt komplicerat Glad Vi började att försöka definiera det (behövde en lista till de som hade något ansvarsområde) men det slutade med att vi bara skrev i vilket sammanhang vi lärt känna dem (högskola, gymnasie, barndom, fritidsintresse) och om någon var par med någon annan just för att toastmastrar och tärna/marshalk skulle ha lite koll på vad det var för folk.

    Ett bröllop jag var på så hade de listat folk i festprogrammet. Brudens släkt (alla namn efter det), Brdugummens släkt och därefter vänner men inget mer komplicerat. Jo prästen fick nog en egen kategori också.Glad 
    Jag tänkte först på det här viset: "45. Adam Karlsson - brudens vän" (alternativt bara "vän") och sedan "Mona Karlsson - gift med nr 45"

    Så vet jag att min syster gjorde på sitt bröllop - men hon hade även ett kort rim nedanför där det stod något om personen, typ "På Södermalm hon bor, älskar inredning och skor".

    Jag tycker själv att relationer kan vara intressant, men jag vet inte om andra har tid att titta på det, eller har intresse av det.

    Om jag tex hamnade vi ett bord där det sitter sex personer kanske det är kul att veta i förväg att man är placerad bredvid brudgummens syster eller brudens kusin - men det klart intressen kanske är roligare än relation. Obestämd
  • Äldre 3 Jul 11:01
    #18

    Om jag skulle läsa det där med relationer på bordsplaceringen så skulle jag glömt det innan jag hittade min plats eftersom jag lägger mer fokus i att räkna stolar och kolla vart jag ska så jag slipper virra runt som en yr höna sen och leta efter vart jag ska sitta.
    Oftast är det lite trångt vid bordsplaceringstavlan också, så ju mer information det är där - destå längre tid tar det att hitta sin plats och flytta på sig så att andra får plats att titta Flört 

    Jag var på ett bröllop en gång där det tog mig 10 minuter att hitta min plats på placeringstavlan till att börja med då dom hade på tok för mycket information där.
    Dom hade numrerat sittplatserna men sen stod alla gäster i nummerordning och inte i någon namnordning.
    Det är ju lättast att leta efter mitt efternamn i listan (ja ni vet hur man gör... H... vart är H... och så läser man lite noggrannare på den sektionen) och sen se att man sitter på plats 24 vid bord B och så kolla vart bord B är och plats 24. Istället för att gå igenom Andersson, Hansson, Karlsson, Larsson osv för att se att man hamnade på plats 68 (utan bordsnummer/bokstav).
    Sen hade dom vänt bordsplaceringstavlan upp och ner (alltså vridit den mot hur lokalen såg ut) så det blev till att räkna bord (8 långbord men ingen E-U eller annan liknande placering utan långborden stod liksom parallellt med varandra) och sen försöka tänka baklänges över vilken sida man satt på osv...
    Där mindes jag knappt vart jag själv skulle sitta - än mindre vad personerna runtomkring hette, hade för yrke eller för relation till brudparet Flört 

    Och för mycket info i festhäftet kan vara en stämningsdödare om folk sitter med näsan i det istället för att umgås och prata med varandra (det är alltid någon som "måste" läsa allt som står Flört )
    Så nej det är inget måste...
    Om ni ska göra något så gör det på ett sätt som inte krånglar till det. Det ska gå snabbt att hitta sin plats annars kan det ta en timme innan alla gäster har satt sig.

    Vi skrev gästernas namn på båda sidor på placeringskortet exempelvis. Det underlättar ju en hel del om man kan se vad personen som sitter mittemot heter Flört 

  • lovisa­s
    Äldre 3 Jul 11:40
    #19

    Ja men då skippar jag relationer, festhäfte har vi inte ändå och det är faktiskt för att jag tänkte på just det här med att folk kanske bara sitter och läser då istället för att prata.

    Och att ha det på bordsplaceringstavlan kan ju som ni säger, stoppa upp när folk försöker hitta sin plats.

    Men som jag har gjort nu så är det inte bokstavsordning i listan med namn på kartan, utan jag har gjort det efter numrering, är det dumt? Jag tycker bara att det ser så fult ut när sifforna står i oordning.

    Ska man hellre skriva namnen direkt vid platserna på kartan?

  • Äldre 3 Jul 12:39
    #20

    Skriv namnen först och siffrorna sen kanske?

    Typ
    Andersson Camilla 48
    Andreasson Mikael 7
    Andreasson Helena 15

    Då blir det inte så tydligt att siffrorna står i oordning Glad
    Vi hade namnen där gästen skulle sitta (alltså direkt vid bordet)
    Men ju fler gäster man har destå svårare blir det då man kan behöva både för och efternamn ibland när det inte räcker med Camilla A och Camilla B om dom båda har efternamn som börjar på A (exempelvis)

    Placeringstavlan är ju i första hand till för att underlätta för gästerna att hitta sin plats så dom slipper springa runt och läsa på alla namnlappar på borden. Så jag skulle nog säga funktion före utseende.
    Men om man kan få till det på ett snyggt sätt så är det ju bara positivt Skrattande
     

Svar på tråden Bordsplacera 80 personer vid ojämna bord - hjälp!