• Sofie R
    Äldre 27 May 13:15
    11164 visningar
    23 svar
    23
    11164

    Budgetbröllop, vad sparar man in på?!

    Hej! Jag och min sambo planerar bröllop om ca 1 år. Vi vill göra det hyfsat billigt, men ändå bjuda på mat och dricka. Nu kommer det besvärliga.. Gubben har 30 mostrar/fastrar/morbröder/farbröder. Och alla har 2-4 ungar. Barnfritt har vi redan bestämt oss för (det blir ca 100 pers mindre), men hur löser man resten för ca 30 000? Är det ens rimligt? Tacksam för era svar :)

  • Svar på tråden Budgetbröllop, vad sparar man in på?!
  • Äldre 28 May 17:32
    #11

    Vårt bröllop kommer inte gå på mer än 9000:-. 40 gäster har tackat ja och jag känner inte att vi har snålat på något. Däremot har det varit mycket jobb då vi gjort ALLT själva.

    Lokal gratis då vi kommer att vara i vår trädgård

    Min klänning 200:-
    Underklänning 420:-
    Skor 250:-
    M2b har kostym men har köpt skor för 1300:-
    Kostymer till sönerna 600:-
    Ringar 1300:-
    Blommor 200:- (gör själv)
    Smink och hår fixar jag själv
    Fotograf gratis då vår vän är fotograf
    inbjudningskort sånt jag hittat hemma plus porto

    Dricka från tyskland
    Buffé 2000:-
    Musik spotify
    Har lånat tält på 40 kvm från jobbet
    Dukar mm är gardiner, lakan mm som jag rotat fram på vinden hos farmor 

    Det var allt jag kom på såhär på rak arm 

  • IdaOch­Tomas
    Äldre 28 May 17:41
    #12

    Köp rosor i 10-pack i matallfären att dekorera borden med. Stilrent, vackert och MYCKET billigare än att be floristen göra ett arrangemang.

    Använd Köp & Sälj-funktionen här på Bröllopstorget. Där köpte jag massor av fina och billiga dekorationer till vårt bröllop (bl.a. gratis ringkudde och billiga, jättefina hemmagjorda vaser).

  • Äldre 28 May 17:49
    #13

    TS, hur många gäster är det egentligen tänkt att era pengar ska räcka till? För nu börjar de förekomma flera olika siffror, och det enda du själv sagt om antalet gääster är att ni tagit bort hundra barn och att det finns 30-40 mostraroch farbröder. Vilka fler ska komma då? Vad är totala antalet personer ni vill ha med?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 28 May 19:29
    #14

    I vårt fall ger sambons föräldrar spriten till hela festen (inhandlad i Tallinn) i bröllopspresent, och mina föräldrar betalar för bandet som kommer spela. Inte jättedyrt tyckte dom, och då har dom fått vara med och bidra till festen, och sparar oss sammanlagt ca 9 000:- Två kompisar som gillar att baka och laga mat gör tårtorna och två andra kompisar agerar fotografer. Ni kanske kan göra liknande arrangemang?

  • Äldre 28 May 19:42
    #15

    En utgift som folk verkar glömma bort är personal till festen. Det kanske inte behövs så många om man har buffe, men de behövs fortfarande. Anlitar man en catringfirma är risken att de tar en uppkorkningsavgift på vin och sånt också. 

  • Cathel­ica
    Äldre 28 May 19:47
    #16

    Vi skal ha budjettbröllop för 56 inkl. oss själva. Bara våran son som barn..

    -Klädning, slöya, och hårgrejs. Jejenhouse. inkl. frakt og tull 1350kr
    -Kostym till min mann från HM. 900kr (Fick han av sin mamma).
    -Bröllopsbukket, och sånn till min mann o hans två marsalker 500kr (En duktig vennina gör dom)
    - Lokal 2000kr inkl service (finns der) och städning. (Typ folkets hus.. men i Norge..)
    -Mat, salladsbuffet,med ALLTsom kan tänkas olika sorts bröd och dressingar, dessert mini pavlovas. Ordnar allt sj. vid hjälp av familje 2300kr
    -Alkohol. Hvitvin och öl til maten, röd, och vit till festen, öl, och vi ordnar 3 olika drinkar att velga på. Handlar på semester i Danmark i sommar 2800kr
    - Mineralvann(dricka) 600kr
    -Trubadur.. 1000kr pluss spotify.
    -Dekorationer; blokkljus, ljusfat, vilda blommor i syltglas, lanterner, ect 600kr
    -Program, bordskort. Gjorde egna i photoshop. Betald ca. 100kr för print.
    -Brollopstårta, gör den själv. 300kr
    -caketopper 150kr
    -Snacks til festen 400kr
    -Kaffe, varmljus, servetter, pluss  diverse smått 600kr 
    -Transport. Gratis av mammas pojkvänn. 

    Ca. 14.000kr :) 

  • Äldre 29 May 08:43
    #17

    Hej!
    Jag har varit gift en gång tidigare och det bröllopet gick på ca 10 000:-, med 82 gäster Skrattande Vi hyrde min klänning, ca 2600:-, mannens kostym köpte vi på Dressman i studenttider för ca 1000:-, maten köpte vi själva på Willys, vi hade buffé med flera olika kallskuret, färskpotatis, sallad, bröd, m.m., det gick på ca 3500:-.  Vi skippade bröllopstårta och bad istället hans mormor att göra några stycken av hennes underbara ostkakor som vi severade med glass o sylt. Vi lejde iväg baren till en kompis o sa att han fick ta betalt för självkostnad+lite vinst om han åkte till Tyskland. (fast han gick minus för han bjöd lite väl friskt hehe) Sen köpte vi vinet o ölen till maten, det gick på ca 2000:-. Musiken var medtagen dunderstereo med playlist på datorn. Lokalen kostade oss 800:-, vi lånade en Folkpark en hel helg. Papptallrikar, plastbestick och fina plastglas duger fint. Vi åkte fin Thunderbird från 1967 som vi lånade av en kompis. Min pappa är fotograf så han tog bröllopsbilderna. inbjudningarna gjorde jag själv, köpte några fina ark, lite pennor och några fina dekaler, sen var det bara att pyssla på samt att gästerna verkligen uppskattade att de var så personliga för jag skrev en personlig hälsning till var o en. Vi lyxade till o bokade hotellrum på bröllopsnatten, det gick på 1300:-. Vi använde våra förlovningsringar som vigselringar för i våra yrken kan man inte ha en massa smycken.
    Vi var nöjda, vi hade dock inte räknat med att folk skulle äta så jäkla mycket, så med facit i hand hade vi nog haft lite mingelmat innan så de inte var så jättehungriga när de kom till bords samt köpt mer mat. Så köp hellre för mycket, be vänner om hjälp att fixa god mat.
    Handla på Dollarstore, ÖB o andra lågprisvaruhus.

    Jag och min nye blivande man gifter oss nästa år och då blir det buffé igen. Ska be kompisen att fixa MASSOR av sin så sjukt goda potatissallad.  En annan kompis hjälper oss med köket, hon är kock. Vi tänkte dock lägga ut lite mer än 10000:-, kanske närmare 50 000:-, men jag håller kostnaderna nere så mycket jag kan eller snålar in på en post för att kunna lägga mer på en annan Skrattande Fotograf är ju en dyr post, men kolla bland era vänner om nån är extra bra. Vår fotograf är min blivandes arbetskompis, han tävlar faktiskt i fotografering. Idag får man faktiskt sjukt bra bilder med mobilen o redigera lite med instagram. Jag fotade på kompisens bröllop för ett tag sen. De hade en annan som skulle fota egentligen, men de blev nöjdare med mina bilder. 

  • Sofie R
    Äldre 5 Jun 11:04
    #18

    Vi pratar om ca 75-85 gäster. Vi vill ju bjuda på middag, men hålla nere kostnaderna. Men det är väl maten man måste spara hårdast på antar jag. Men jag vet egentligen inte vad det kostar ned catering och allt sånt. Men 30000 borde inte vara helt orealistiskt?

  • Äldre 5 Jun 11:26
    #19

    En fråga, står ni alla 30 morbröder/mostrar/farbröder/fastrar så nära att ni måste promt bjuda alla?

  • Sofie R
    Äldre 5 Jun 11:49
    #20

    Ja tydligen.. Det där lämnade jag till gubben, och han känner inte att han kan välja bort någon. Så det är väl tyvärr bara att "hoppas" på att inte alla kan komma. Jag trodde alltid att jag skulle kunna få ett litet bröllop. Jag får ihop 27 gäster, och då har jag tagit i!

  • Äldre 5 Jun 11:57
    #21

    Jag vet inte vad övriga skrivit men ett alternativ är att ha endast tårtbuffe, dvs enbart fika och kaffe. En kompis hade det och det var superfint

  • Äldre 5 Jun 17:43
    #22
    Sofie R skrev 2013-06-05 11:04:46 följande:
    Vi pratar om ca 75-85 gäster. Vi vill ju bjuda på middag, men hålla nere kostnaderna. Men det är väl maten man måste spara hårdast på antar jag. Men jag vet egentligen inte vad det kostar ned catering och allt sånt. Men 30000 borde inte vara helt orealistiskt?
    Har du kontaktat några cateringfirmor? för, baserat på vad de själva säger borde du ju kunna få en första uppfattning om vad du behöver räkna med ifall ni ska anlita firma. Om det verkar skena iväg alldeles, så behöver ni ju då istället se över kostnaderna för att göra maten själva. Jag hade börjat i den änden-det kan ju vara lite kul också, att sondera terrängen för vad för olika matupplevelser som finns att välja bland där just ni bor. Kolla upp några olika, som italienskt, fisk/skaldjur, vilbuffé, klassiskt svenska smörgåsbord eller vad det nu kan vara. Det kan ju bli en glad överraskning!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 10 Jun 12:35
    #23
    Sofie R skrev 2013-06-05 11:04:46 följande:
    Vi pratar om ca 75-85 gäster. Vi vill ju bjuda på middag, men hålla nere kostnaderna. Men det är väl maten man måste spara hårdast på antar jag. Men jag vet egentligen inte vad det kostar ned catering och allt sånt. Men 30000 borde inte vara helt orealistiskt?
    Nej, det är det inte, för 30 000:- kan man få ett jättefint bröllop. SoligMaten: Köp maten själva, på t ex Willys eller City Gross. Catering kan bli dyrt, kan ni fixa det själva så blir det klart billigare. Servera även något litet tilltugg till brudskålen, det mättar lite innan buffén. Kolla med några ungdomar om de kan hjälpa er med serveringen mot en mindre ersättning? Vi kommer köpa råvarorna själva, marinera kött o sånt, be en vän att göra mängder av sin underbara potatissallad. Vi kommer nog antagligen även grilla på bröllopet, det sprider sån underbar doft o ger en avslappnad stämning. Grilltunna med rejält galler o en duktig grillare fixar det :) 
    Blommor kan ni antingen plocka själva eller vända er till lokala odlare, kanske finns nån åldring i er närhet som vill hjälpa er? 
    Åk till Tyskland eller Danmark o köp alkohol om ni ska servera det. Rekommenderar att ni bjuder på alkoholen till maten, men sen efteråt har ni bar till självkostnadspris. (håller dessutom nere fyllan utan öppen bar)
    Kläderna: kolla blocket eller BT´s Köp&Sälj, kostym på dressman. Låt brudföljet stå för sina egna kläder. 
    Fotograf: kolla runt bland nära o kära om de vet om nån duktig. Ibland är faktiskt inte proffsen bättre än en amatör. Hörde nyligen om ett brudpar som inte alls var nöjda med sina "proffsbilder" som de betalat 20 000:- för o var mycket nöjdare med brudtärnans mobilbilder. 
    Bröllopsnatt: låna en husvagn eller hyr en stuga på en camping eller nån anna fin plats. Tänk er att vakna nygifta precis vid en sjö o ingen som stör er! 
    Inbjudningar: gör egna! Till mitt förra bröllop köpte jag papper, guldpennor o silverpennor, några fina dekaler, stämplar o gjorde alla inbjudningar själv. De blev personliga, unika o alla fick en personlig hälsning. Om man har 75 gäster, så behöver ju inte var o en gäst en egen inbjudning, man bjuder ju familjevis eller parvis eller singelvis. Av våra ca 90 gäster blir det 45 inbjudningar. 
    Dekorationer: eget pyssel o loppisfynd! Håll även där utkik på blocket o BT! 
    Lokal: bygdegårdar, föreningslokaler. Eller kolla runt bland nära o kära efter massa partytält o ha ett mysigt utomhusbröllop där det ändå finns chans att ta skydd för väder o vind.
    Musik på festen: playlist eller spotify o en rejäl stereo, det duger fint!!! 
Svar på tråden Budgetbröllop, vad sparar man in på?!