• Victoria

    Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer

    Nu behöver jag verkligen hjälp! Hur hade ni löst detta!!?!?!
    När vi skickade ut vår inbjudan skrev vi på kuverten HERR och FRU efternamn eller bara namnen på paret och trodde att folk skulle fatta att då var ett barnfritt bröllop.

    Men nu la jag upp på facebook att det bara är 14 dagar kvar till bröllopet och att vi påminner. Då skriver min mammas kusin att hon, hennes man och kidzen kommer. HUR F*N ska jag formulera mig fint att vi inte vill ha barn på festen pga av att det serveras alkohol och inga andra barn kommer att medverka?

    Hjälp snälla  


  • Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer
  • Victoria

    Ja, de går forfarande att benämna VÅRT bröllop som MITT för det är väl ändå inte ditt eller hur? :) Ja, försökte lungt och metodiskt förklara VARFÖR vi väljer barnfritt och precis innan jag ringde hade en annan gäst precis hört av sog och berättat att deras osa kommer rätt så precis innan sista dagen pga just att de har svårt att hitta barnvakt. Färsökte du förklara även då för henne att det skulle kunna finnas gäster som tar illa vid sig ifall vi tillåter hennes barn. Då blev hon skit sur och säger åt mig att jag är dum i huvudet som tvingar hennes barn att stanna hemma. Att hon inte alls läst Herr och fru på kuvertet utan tog förgivet att barnen även är bjudna på ett släkt bröllop och nu tänker ingen komma. Detta gjorde mig ännu mer ledsen....hur svårt ska det vara att respektera vårt val? Som sagt tidigare det är mitt jävla bröllop och mina regler deal with it


  • kouki

    Fast som du skriver nu så sa du att "andra gäster som tar illa vid sig ifall vi tillåter hennes barn"? 
    Det är ju fortfarande inte sanningsenligt, och sådant kan andra känna på sig och störa sig något otroligt på.  

  • filibustern
    Victoria skrev 2013-05-28 21:54:38 följande:
    Ja, de går forfarande att benämna VÅRT bröllop som MITT för det är väl ändå inte ditt eller hur? :) Ja, försökte lungt och metodiskt förklara VARFÖR vi väljer barnfritt och precis innan jag ringde hade en annan gäst precis hört av sog och berättat att deras osa kommer rätt så precis innan sista dagen pga just att de har svårt att hitta barnvakt. Färsökte du förklara även då för henne att det skulle kunna finnas gäster som tar illa vid sig ifall vi tillåter hennes barn. Då blev hon skit sur och säger åt mig att jag är dum i huvudet som tvingar hennes barn att stanna hemma. Att hon inte alls läst Herr och fru på kuvertet utan tog förgivet att barnen även är bjudna på ett släkt bröllop och nu tänker ingen komma. Detta gjorde mig ännu mer ledsen....hur svårt ska det vara att respektera vårt val? Som sagt tidigare det är mitt jävla bröllop och mina regler deal with it
    ja men synd för hon då... ärligt talat.. -.-
  • mirreth

    Vilken soppa... En sak har jag lärt mej i livet och det är att vara övertydlig när det gäller ståndpunkter så man inte ger minsta kryphål för sånna här trista situationer.


    Börjar man vrida och vända på saker så vet man tillslut inte vem man sagt vad till och så blir det ett skit att ta sej ur, och alla känner apan och tasslar bakom ryggen....

  • passionsblomman
    Victoria skrev 2013-05-28 21:54:38 följande:
    Då blev hon skit sur och säger åt mig att jag är dum i huvudet som tvingar hennes barn att stanna hemma.
    Sa hon verkligen det?  Att du är dum i huvudet?
    För isåfall har hon ju bevisat sig vara en ganska liten och otrevlig person, som nu står i ett läge där hon borde be om ursäkt för sitt uppförande.

    Det absolut enda du ska säga framöver om vidare samtal förs, är att du är ledsen att den kunnat missförstås och att du och din man valt en fest under former ni tror skulle passa er och era gäster. Om man inte vill komma så är det tråkigt, men ingenting att göra något åt.

    Jag måste ännu en gång reflektera över hur konstigt jag tycker det är att vissa föräldrar tar det som en personlig förolämpning att deras barn inte är inkuderade. Och då är jag ändå både en av dem som absolut skulle ha med massor av barn på vår fest, och mamma själv. Jag fattar helt enkelt inte hur det kan sätta igång sådana känslostormar. Vare sig hos de som går i taket över barn eller de som har barn de tycker ska få komma.
    Jo, om brudparet kräver barnfritt och man inte kan komma för att man av olika skäl inte har barnvakt/kan/vill lämna bort sitt barn och brudparet "starffar " en genom att bli förbannad över att man tackar nej, som om det gällde en order, inte en inbjudan, då förstår jag om man blir arg. Jag ska kunna tacka nej utan att få onda ögat-och jag behöver inte ange skäl överhuvudtaget.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniiel
    Marjasinus skrev 2013-05-27 14:27:47 följande:
    Men att hämnas är inte okej. 
    Jag håller med. Och allra minst okej är väl att hämnas på barnen? Vart har dom gjort fel i det här?
    Chicita skrev 2013-05-27 20:48:14 följande:
    Ta tjuren vid hornen och erkänn att du gjorde fel.

    Hej
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag försökte vara finkänslig när jag skrev att vi skulle lösa det om dom kom med. Och jag trodde att du skulle förstå vad jag menade.
    Vi vill inte ha några barn med på bröllopet alls.
    Inga undantag.
    Jag förstår om barnen blir besvikna. Men just den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner - utan barn.
    Vi kan kompromissa och låta dom komma till kyrkan om dom ställt in sig på att få vara med. Men på middagen finns inte plats för dom. 
    Genom att skriva namn på kuvertet så tyckte vi att vi var tydliga med vilka som var inbjudna. Men vi får ta på oss att vi tydligen inte var så tydliga när ni inte förstod vad vi menade.
    Ni är varmt välkomna, men barnen får inte följa med er på middagen.
    Hoppas ni kommer ändå. 
    Ja, det är mycket bättre att erkänna att ni, TS, varit otydliga och formulerat er lite tokigt,  och helt enkelt vara ärliga med hur ni tycker och känner :)
  • Marjasinus
    Victoria skrev 2013-05-28 21:54:38 följande:
    Ja, de går forfarande att benämna VÅRT bröllop som MITT för det är väl ändå inte ditt eller hur? :) Ja, försökte lungt och metodiskt förklara VARFÖR vi väljer barnfritt och precis innan jag ringde hade en annan gäst precis hört av sog och berättat att deras osa kommer rätt så precis innan sista dagen pga just att de har svårt att hitta barnvakt. Färsökte du förklara även då för henne att det skulle kunna finnas gäster som tar illa vid sig ifall vi tillåter hennes barn. Då blev hon skit sur och säger åt mig att jag är dum i huvudet som tvingar hennes barn att stanna hemma. Att hon inte alls läst Herr och fru på kuvertet utan tog förgivet att barnen även är bjudna på ett släkt bröllop och nu tänker ingen komma. Detta gjorde mig ännu mer ledsen....hur svårt ska det vara att respektera vårt val? Som sagt tidigare det är mitt jävla bröllop och mina regler deal with it
    Jag tror att du hade kunnat göra saker bättre och gjort din uppförstbacke något mindre brant. Men man får nog ha klart för sig att det finns vissa slag man inte kan vinna och göra alla nöjda - kanske hade det inte spelat någon roll.

    Jag håller med PB i allt hon skriver, det är så otroligt märkligt att det ska bli såhär om och om igen. 
  • Sjörå

    Det där med alla läser på kuverten ska man inte räkna med. När vi skickade ut våra inbjudningar adresserade vi enbart kuverten med namnen, inbjudningarna innehöll inte några namn i stil med: Vi bjuder härmed in XX och XX. Min kompis undrade genast om hon fick ta med sig sin sambo, varpå jag svarade att det var självklart eftersom hans namn stod på kuvertet. Det hade hon inte alls läst utan bara slitet upp kuvertet eftersom hon var så nyfiken på att läsa inbjudan. 

  • Carina10

    Vi skrev inuti...."barn under 12 år? Ring oss"

    Det fungerade!Glad
    De med barn hörde av sig o vi sa som det var. Inga problem med någon av gästerna, Tvärtom! De uppskattade att vi sa ifrån direkt.

  • stormhelen

    Vi skrev också inne i inbjudningskorten att vi hade en åldersgräns.


    Ingen som klagat, utan de tyckte bara att det var bra och att de fick raka besked på en gång med vad som gäller.

  • Marjasinus
    Sjörå skrev 2013-05-31 08:04:26 följande:
    Det där med alla läser på kuverten ska man inte räkna med.
    Vi visste inte namnen på alla barn, därför stod det bara de vuxnas namn på våra inbjudningar, men våra gäster får gärna ta med sina barn (vilket står på hemsidan).

    Det man nog bör tänka på är att bröllopsinbjudningar inte följer någon allmän mall utan ingen är den andra lik. Vissa skriver bara ut kusinens namn (eftersom man inte vet om hen har någon partner) men tycker det är självklart att kusinen får ta med sin partner om hen vill det, andra tycker det är fruktansvärt oförskämt när någon OSA:r en okänd respektive. Likadant med barn, vissa tycker det är så självklart att barn är bjudna att det inte ens behöver skrivas och lika många tänker precis omvänt.

    Man kan nog inte vara för tydlig men är det så att gästerna missuppfattar så får man ju vara ödmjuk inför det och se sin eget ansvar i det hela - men samtidigt måste man våga stå upp för hur man vill ha sitt bröllop och inte börja kompromissa med saker man tycker är viktigt bara för att gästen missuppfattade.
  • annapia

    samtidigt måste man våga stå upp för hur man vill ha sitt bröllop och inte börja kompromissa med saker man tycker är viktigt bara för att gästen missuppfattade.

    Håller helt med om ovanstående.!!! Stå på dig, det är Er fest. Ett bröllop är unikt

  • Marjasinus
    annapia skrev 2013-05-31 12:31:31 följande:
    samtidigt måste man våga stå upp för hur man vill ha sitt bröllop och inte börja kompromissa med saker man tycker är viktigt bara för att gästen missuppfattade.
    Jag skrev ju det Drömmer
  • hedvig

    På de flesta inbjudningar vi fått har det stått våra namn alt. "Familjen x" på inbjudningskortet. Väldigt smidigt. Och uttryckligen BARNFRITT lite längre ner om det har varit så. Förstår inte varför allt måste lindas in i puttenutt och fina ord? Skriv vad ärendet gäller, vilka som är bjudna, vart de ska, när de ska dit och vilken klädsel de förväntas bära och så är det klart.

    Jag får ofta känslan av att många bröllop här inne är som en välrecenserad pjäs och brudparet skickar ut ett mindre manus till sina gäster (även kallat inbjudan) med diverse instruktioner och förklaringar...

  • jimmyojennifer

    "Den gyllene regeln för samlevnad är ömsesid tolerans i medvetandet om att vi aldrig kommer tänka lika och att vi ser sanningen ur olika synvinklar"



     


    Framtiden är den du själv skapar
  • stormhelen
    jimmyojennifer skrev 2013-05-31 15:17:20 följande:

    "Den gyllene regeln för samlevnad är ömsesid tolerans i medvetandet om att vi aldrig kommer tänka lika och att vi ser sanningen ur olika synvinklar"


     


     


    Framtiden är den du själv skapar

    Så sant, så sant.


    Det är därför det är så viktigt att vara extra tydlig med hur man tänker själv.  =)

  • jimmyojennifer

    Precis =). Vad som är självklart för mig, behöver inte vara det för andra. Men om man är tydlig, ärlig och med trevlig ton brukar det mesta kunna lösa sig!


    stormhelen skrev 2013-05-31 15:37:20 följande:

    Så sant, så sant.


    Det är därför det är så viktigt att vara extra tydlig med hur man tänker själv. =)


    Framtiden är den du själv skapar
Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer