• Victoria

Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer

Nu behöver jag verkligen hjälp! Hur hade ni löst detta!!?!?!
    När vi skickade ut vår inbjudan skrev vi på kuverten HERR och FRU efternamn eller bara namnen på paret och trodde att folk skulle fatta att då var ett barnfritt bröllop.

Men nu la jag upp på facebook att det bara är 14 dagar kvar till bröllopet och att vi påminner. Då skriver min mammas kusin att hon, hennes man och kidzen kommer. HUR F*N ska jag formulera mig fint att vi inte vill ha barn på festen pga av att det serveras alkohol och inga andra barn kommer att medverka?

Hjälp snälla  

• Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer
  • Akjson

Vi skrev på inbjudan att i kyrkan är barn mycket välkomna men kvällen vill vi fira ihop med våra vuxna vänner. Jag är glad att jag kom ihåg att skriva det i inbjudan. Att barn och alkohol inte passar ihop tycker jag inte heller behöver nämnas. Eller vi har iaf barnen med ibland på fester där det serveras alkohol.

• Marjasinus

Stå för att ni vill ha barnfritt, linda inte in det i några hitteåpanledningar som att "alkohol och barn hör inte ihop" för det är bara BS.

• Victoria

Tack för fina svar!

Så här skrev jag till henne och jag hoppas verkligen inte att det blir några sura miner nu:
    Hej NN!!  
    Tack för anmälan till bröllopet. Jag vill bara förtydliga att vi hemskt gärna önskar oss en barnfri bröllopsfest men det får vara med vid vigseln i kyrkan. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att vi varit för otydliga i inbjudan och hoppas att detta inte skapar några problem. Men om det nu skulle bli det eller att barnen jätte gärna önskar vara med fixar vi naturligtvis till det. Men jag vill bara att du ska veta om detta då det inte kommer medverka några andra barn för de att umgås med. Jätte förlåt och jag hopps du och NNMAN ändå gärna kommer och firar med oss!!  
    kram Victoria 

Har så ont i magen nu tills hon svara att jag inte vet vad..... hoppas att hon tar det bra nu :-/ 

• Marjasinus
    Victoria skrev 2013-05-24 19:38:41 följande:
    Tack för fina svar!

Så här skrev jag till henne och jag hoppas verkligen inte att det blir några sura miner nu:
    Hej NN!!  
    Tack för anmälan till bröllopet. Jag vill bara förtydliga att vi hemskt gärna önskar oss en barnfri bröllopsfest men det får vara med vid vigseln i kyrkan. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att vi varit för otydliga i inbjudan och hoppas att detta inte skapar några problem. Men om det nu skulle bli det eller att barnen jätte gärna önskar vara med fixar vi naturligtvis till det. Men jag vill bara att du ska veta om detta då det inte kommer medverka några andra barn för de att umgås med. Jätte förlåt och jag hopps du och NNMAN ändå gärna kommer och firar med oss!!  
    kram Victoria 

Har så ont i magen nu tills hon svara att jag inte vet vad..... hoppas att hon tar det bra nu :-/ 
    Jag vill inte ge dig mer ångest, men den meningen jag fetmarkerade ovan tror jag var olycklig att du skrev. Den typen av föräldrar som skulle ta illa upp av ditt svar är ofta den typen av föräldrar som ska krångla med sina barn på allt även mot brudparets uttryckliga vilja. Så risken är att du får både gäster som blir småsura och dessutom barn på festen.

---

Föräldrar (och folk i allmänhet) är inga mingvaser som man måste behandla med yttersta varsamhet. Raka rör är oftast bäst.  
  • TheD

Victoria skrev 2013-05-24 19:38:41 följande:Tack för fina svar!Så här skrev jag till henne och jag hoppas verkligen inte att det blir några sura miner nu:Hej NN!!  Tack för anmälan till bröllopet. Jag vill bara förtydliga att vi hemskt gärna önskar oss en barnfri bröllopsfest men det får vara med vid vigseln i kyrkan. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att vi varit för otydliga i inbjudan och hoppas att detta inte skapar några problem. Men om det nu skulle bli det eller att barnen jätte gärna önskar vara med fixar vi naturligtvis till det. Men jag vill bara att du ska veta om detta då det inte kommer medverka några andra barn för de att umgås med. Jätte förlåt och jag hopps du och NNMAN ändå gärna kommer och firar med oss!!  kram Victoria Har så ont i magen nu tills hon svara att jag inte vet vad..... hoppas att hon tar det bra nu :-/ Ta bort meningen (markerad) för då kommer barnen tas med iaf...Blir lite som "varför krånglar ni från början när vi ändå får ta med barnen?" Bättre med raka besked "så här är det, kom eller kom inte"

• Juni 2012

Vi bjöd inte heller några barn och ingen anmälde att de skulle ta med barnen, men det kom en flock ändå

• hedvig

Tycker nog inte du behöver vara så snäll och be om ursäkt. Det är bättre att vara RAK och tydlig och skriva; "Vi var förmodligen lite otydliga i inbjudan men bröllopet är barnfritt.".

När du uttryckligen skriver att ni "fixar" det om de vill ha barnen med ändå så kan du ju hoppa upp och sätta dig på att de kommer ha med barnen ändå. Så det enda som skapats är ju en olägenhet för dem OCH er men situationen blir den samma.

• Carina10
    hedvig skrev 2013-05-25 10:10:04 följande:
    Tycker nog inte du behöver vara så snäll och be om ursäkt. Det är bättre att vara RAK och tydlig och skriva; "Vi var förmodligen lite otydliga i inbjudan men bröllopet är barnfritt.".

När du uttryckligen skriver att ni "fixar" det om de vill ha barnen med ändå så kan du ju hoppa upp och sätta dig på att de kommer ha med barnen ändå. Så det enda som skapats är ju en olägenhet för dem OCH er men situationen blir den samma.
    Kan bara instämma helt här.

Ge RAKA besked!
  • annapia
    Juni 2012 skrev 2013-05-25 09:44:50 följande:
    Vi bjöd inte heller några barn och ingen anmälde att de skulle ta med barnen, men det kom en flock ändå
    Nästan oförskämt. Då visar man ingen respekt för den inbjudan man fått. Hur löste ni den situationen?
  • Juni 2012
    annapia skrev 2013-05-25 15:51:27 följande:
    Nästan oförskämt. Då visar man ingen respekt för den inbjudan man fått. Hur löste ni den situationen?
    De fick roa sig med en film. :)
Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer